waar sta ik in de halter-lineup?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

waar sta ik in de halter-lineup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 23:09

Tijdens de wedstrijd in Saasveld zag in laatste line-up van de Halterclass verschillende "poses" van de deelnemers: Links of rechts van je paard en met je gezicht en lijf naar het paard toe of in dezelfde richting kijkend als je paard doet.
Wat is goed en wat ziet de jury het liefst? Verward

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:22

De bedoeling is dat ze je nummer kunnen zien, dus afhankelijk waar je dat geprikt hebt moet je gaan staan.
Persoonolijk vind ik het nummer op je rechterzij dus het mooist, want dan kan de jury ook je gezicht nog zien.
Als het nummer op je rug zit, sta je dus met je rug naar de jury, minder 'netjes' IMO.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:35

alpenquarter schreef:
Tijdens de wedstrijd in Saasveld zag in laatste line-up van de Halterclass verschillende "poses" van de deelnemers: Links of rechts van je paard en met je gezicht en lijf naar het paard toe of in dezelfde richting kijkend als je paard doet.
Wat is goed en wat ziet de jury het liefst? Verward


Je bedoelt waarschijnlijk de Showmanship At Halter.
De bedoeling is dat je jezelf en je paardje aldoor blijft presenteren aan de jury. Net zoals bij het opstellen en inspectie. Denk aan het overstappen afhankelijk van waar de jury staat, dat doe je in de line up nog steeds.
Jury rechtsvoor, dan jij linksvoor. jury rechtsachter dan jij rechtsvoor. De jury moet jou en je paard constant als één plaatje kunnen beoordelen.

Als de jury specifiek je nummer wil zien dan zal hij of zij daar naar vragen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:39

Tijdens het showen sta je daar waar nodig is... daarmee bedoel ik dat je continu bezig bent je paard zo goed mogelijk neer te zetten zonder in het gezichtsveld van de judge te staan. Is hij/zij bezig het paard achter of voor je te keuren, dan zorg je ook dat je paard er goed bij staat en je niet in het gezichtsveld van de judge staat, omdat ze vaak snel nog even een blik werpen op het paard voor of achter degene waar ze mee bezig zijn. Ook later, als ze van een afstand kijken zorg je dat je zo staat dat ze je paard goed kunnen zien. Of dat dan voor of naast je paard is doet er niet veel toe, 't is maar net waar de judge staat en wat jij prettig vind. Soms kun je als je voor je paard staat net iets beter de aandacht van je paard vangen om zo de oortjes naar voren te krijgen....
Het is een continu spel van showen en kijken waar de judge is en daar ga je mee door tot de juriekaart getekend en naar de omroeper is. Zolang die handtekening er nog niet onder staat kan er nog vanalles veranderd worden, dus niet stoppen met showen zodra de judge bij jouw paard geweest is.
Het is dus niet zo dat de judge continu je nummer moet kunnen zien. Daarom maakt het ook niet uit of je'm op je rug of op je heup hebt. Aan het eind van het keuren vraagt de judge vaak even om het tonen van de nummers en dan ga je zo staan dat de judge je nummer kan zien (en als je die op je rug hebt draai je dus je rug even naar de judge).

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:43

Let op: bij de Halter blijf je inderdaad uit het gezichtsveld van de jury. Bij de Showmanship At Halter blijf je juist in het zicht van de jury omdat het daar om jou gaat en niet om je paard! Showmanship at Halter houdt in dat jij laat zien dat je een paard kan showen, je paard is daarbij alleen een hulpmiddel.

Bij de WRAN kent men alleen Showmanship At Halter. Ik dacht dat Saasveld een WRAN show was en geen rassenshow. Correct me if I'm wrong Lachen .

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:24

Showmanship:

Afbeelding

Is de jury in I, dan is de deelnemer in IV
Gaat de jury naar II, dan gaat de deelnemer naar I
Gaat de jury naar III, dan gaat de deelnemer terug naar IV
Gaat de jury naar IV, dan gaat de deelnemer weer naar I

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:47

OK dan! Goed plaatje!

Dit geldt dus ook als je in de line up staat. Blijf altijd kijken waar de jury staat ten opzichte van jou en je paard.

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 00:21

Super, bedankt allemaal! Heb ik weer wat geleerd. En hier kan ik verder mee!