Jacobskruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:53

Zo dat is een mooie site OK dan! , wel jammer dat de giftigheid er niet bij staat.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:00

het duivelse kruid popt hier ook overal de grond uit... staat doodleuk in de berm of olijk op een paardeweitje.
helaas nu ook al een paar op ons land >;)

ik haal het natuurlijk weg, maar aan de weg hier staat het zat in de berm, dus das vechten tegen de bierkaai
gisteren heb ik een paar telefoontjes (van het kastje naar de muur) met de gemeente gepleegd. ze blijken wel voorlichting gehad te hebben over dit kruid, maar maken zich weinig zorgen.

"Omdat er veel mensen op vakantie zijn neemt de afdeling groenbeheer alleen nog maar urgente zaken aan."
.....ja, laten we vooral wachten tot het plantje zijn (gemiddeld 130.000) zaadjes heeft verspreid Boos!

na veel gedoe werd ik maar doorverwezen naar 'buurtbeheer' Verward de man die ik aan de telefoon kreeg wist hoe gevaarlijk de plant is en komt hier morgen waarschijnlijk langs om het eens te bekijken.
.... ik ben benieuwt wat hij te melden heeft.

ik heb mij voorgenomen strijder te zijn in de grote st jacobskruiskruid oorlog. vandaag zag ik het spul naast en in een weide van een fjordenfokker... ik heb de man bij de kladden gegrepen Knipoog en op de duivelse plantjes gewezen. gelukkig was het een aardige kerel die wist dat het schadelijk was (en ik vertelde hem natuurlijk nog even terloops hoe vreselijk schadelijk Knipoog )
hij zou het allemaal snel gaan verwijderen. .... en ik werd nog vriendelijk bedankt ook Haha!

dus ik zou zeggen... laten wij allen strijden tegen dit duivelskruid Cool

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 06:40

nou toch even terug komen op de foto van die site,jammer dat er niet bij dat het een giftige plant is zei sugarmiss.
maar hebben jullie die bij /hommel gezien?
die verspreiden zo natuurlijkook de hele boel of niet dan??????
dat die niet doodgaan ??
en goed idee om ten strijde te trekken,als we op de stalling zijn ,en normaal gaan we even buurten,dan nu met diegene de weien afstruinen. OK dan!

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 09:57

hommels en bijen gaan iet dood, die eten geen planten maar nemen nektar mee en maken daar honing van wat ze aan hun kindertjes voeren en de stuifmeelkorrels daar doen ze weer vanalles mee.
Tis dus geen plantenetertje

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:39

Nee,maar ze verspreiden het toch wel,en iemand zei dat alles van die plant giftig is!!!!!!!!!!!!
en als die bij jou paard nou steekt????
ik wil daarmee zeggen,je mag gerust voorzichtig zijn met bepaalde zaken,maar je moet niet gaan overdrijven. Knipoog

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:58

Zover ik heb kunnen achterhalen is de plant alleen giftig voor zoogdieren! Een insect heeft er waarschijnlijk geen last van! Plus dat een beetje nectar vervoeren toch wel iets anders is dan de hele plant opeten!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:31

Karin_B schreef:
Nee,maar ze verspreiden het toch wel,en iemand zei dat alles van die plant giftig is!!!!!!!!!!!!
en als die bij jou paard nou steekt????
ik wil daarmee zeggen,je mag gerust voorzichtig zijn met bepaalde zaken,maar je moet niet gaan overdrijven. Knipoog


overdrijven hoeft niet, maar je moet ook je kop niet in het zand steken... het is een linke plant die directe leverbeschadiging veroorzaakt... dus 1 hapje is al een stukje lever beschadigd dat nooit meer zal genezen

ik schrok me rot toen ik vandaag zag dat er een stuk of 20 van die rot planten ook al op onze andere weides staan. de paarden hadden daar op een wat karig stuk gestaan en ik kon aan sommige plantjes zien dat er aan gegeten was Verdrietig
... en de planten staan ook in de weides die we hebben laten groeien om in te kuilen.

tussen het hoge gras is het onmogelijk alle st jacobskruiskruid (inclusief de jonge plantjes die lager zijn als het gras) weg te krijgen, dus hebben we de knoop doorgehakt en besloten de boel af te voeren (te laten verbranden) daarna gif te sproeien en hopen dat er wat aan dat snert kruid in de hele omgeving wordt gedaan.
....daar gaat onze wintervoorraad paardekuil, zo 'down the drain' en weg ermee Doei, doei Scheve mond Verdrietig

de man van buurtbeheer was hier vandaag om de situatie te bekijken. hij zal de toestand aan kaarten bij groenbeheer en had het over het maaien van de bermen en vervolgens verbranden.
ons eigen land moeten we natuurlijk zelf vrij maken van dat spul.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:17

let op kruiskruidplukkers!!! doe handschoenen aan als je je weiland gaat leegplukken/trekken!! het gif dat aan je handen komt( als je veel en dagelijks/wekelijks plukt) dringt via je huid door en komt in de bloedbaan!! ook een mensenlever is er niet tegen bestand!!

De imkers hier zijn ook al vertrokken... de honing was giftig omdat de bijen in grote hoeveelheden honing verzamelde op een veld van 4 (!) hectare kruiskruid!!

Wij hebben de stichting het Drentsche landschap zover gekregen dat we ons land op hun kosten konden spuiten... maar dat was omdat ze ook nog eens de distels hun gang hadden laten gaan.
Ik trek overigens langs de kanten nog iedere dag ( met handschoenen) grote pollen kruiskruid weg, dus spuiten is niet helemaal afdoende!

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 08:21

Welk gif spuit je dan als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
Ik zit er onderhand om te springen, heb 5 jonge paarden en durf ze niet eens op het gras te laten omdat het barst van de kleine kruiskruidjes.
Groetjes Lisa

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:51

Spuiten met MCPP maar alleen als de plant nog in z'n rozet stadium in als hij al in de knop zit of al bloeit ben je te laat voor een chemische bestrijding.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:21

Wordt het dan niet eens tijd dat we de media inschakelen...als het ook in honing kan zitten, en er dus ook gevaren voor de mensheid zijn?...
SBS6 ofzo....'N hetze tegen het kruiskruid! Weg ermee.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:28

Het stomme is dat een aantal jaar geleden de 'natuur in de stad' helemaal in kwam. Er zijn toen in de bermen zaadmengsels gestrooid van 'wilde bloemen' met verschillende bloeitijden.
En raad eens wat er in verschillende gemeenten ook tussen zat..............
Juistem!

Gera, in veenendaal staat het ook in de bermen, oa aan de grote beer bij de gamma daar.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:58

idd mcpp op de rozet! wel in een behoorlijk zwaardere dosis zei de man die kwam spuiten!
Ik heb begrepen dat er in friesland al een proces tegen het fryske Gea loopt aangespannen door boeren die gedupeerd zijn. Ik denk dat anderen de afloop van dit proces met spanning afwachten! als ze het winnen is er een kans dat ook andere gedupeerden durven te procederen! of... dat de natuurorganisaties wel meer gaan ingrijpen! ( dat het drentsche landschap mijn spuitkosten heeft betaald vind ik overigens ook al een overwinning!! ze geven hiermee toch toe dat zij de schuldige zijn aan de troep in mijn land!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:32

Sjimmy schreef:
Gera, in veenendaal staat het ook in de bermen, oa aan de grote beer bij de gamma daar.


Klopt! Ik merkte gisteren dat de hele rondweg er vol mee staat, vooral richting snelweg. Ze zijn soms volgens mij wel groter dan een meter.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:44

Ze zijn zeker hoger dan een meter.
Het zijn geloof ik ook echt zomerbloeiers (geen voorjaar) vandaar dat ze nu pas opvallen.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:24

misschien dat ik nou een domme vraag stel, maar das dan jammer....
Zijn alle kruiskruid families giftig of alleen de jacobs variant?
Heb op soort senecio gezocht en er zijn tientallen soorten van dit kruiskruid...
volgens mij heb ik er eentje in de tuin staan maar die ziet er wat anders uit dan de foto in dit topic...

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 12:28

Er zijn wel 30 verschillende soorten kruiskruid en de hele senecio groep is giftig, dus dan zijn we wel ff zoet.
Groetjes Lisa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:44

ik ben gister bezig geweest met uitspitten.. ik steek ze met een riek uit de grond dan heb je de meeste wortels ook mee.. er staat bij ons ook erg veel had een flinke kop op mijn kruiwagen en ben nog niet eens op de helft heb trouwens zonderhandschoenen gedaan.. maar heb er tot nu toe nog niets aan overgehouden Scheve mond

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:47

Ik vind het erg goed dat mensen na het lezen van dit topic tot actie overgaan. Het is voor je eigen bestwil en dat van je paard. Ik heb zelf ook nooit geweten dat dit plantje zoveel schade aan kon richten!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:48

per ongeluk 2x geplaatst, is nou ook weer niet nodig
Laatst bijgewerkt door stokpeerd op 16-07-04 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:49

Je merkt er ook niks van... je wordt niet ziek enz. het is alleen dat als het gif eenmaal in je lijf zit, het opgelsagen wordt in je lever. het wordt niet afgebroken door je lijf en je gaat er ook niet direct aan dood. maar bedenk wel als je jaar in jaar uit "oorlog" voert tegen kruiskruid in je weiland het gif zich stapelt in je lever. op een geven moment is de "emmer" vol en de functie van je lever naar de knoppen.
Als je het zou eten zou het sneller gaan natuurlijk, kijk maar daar de arme koeien van die boeren in friesland die het via het hooi/kuil hebben binnen gekregen. ( die nu dat proces voeren)

enne cissy... domme vragen bestaan niet hoor!!

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:52

nee, dat weet ik, alleen domme antwoorden, hahaha!
maar toch, het is maar een weet!
ik had een variant met stekeltjes aan de bladeren in de tuin, heb ze er uit gesloopt want naast mij woont een boer met paarden...
Ben nu ook beter aan het opletten in de bermen en in onze weides (nog niet gesignaleerd bij ons trouwens)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:29

Is er nog meer info verkrijgbaar ?
Er worden bv meerdere kruiskruiden genoemd....

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:39

stokpeerd schreef:
Als je het zou eten zou het sneller gaan natuurlijk, kijk maar daar de arme koeien van die boeren in friesland die het via het hooi/kuil hebben binnen gekregen. ( die nu dat proces voeren)
Eh, kun je me daar wat meer over vertellen, heb ik nog niks over gehoord?!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:12

Margee schreef:
Is er nog meer info verkrijgbaar ?
Er worden bv meerdere kruiskruiden genoemd....
Dit is mss een handige link:
http://www.horseweb-uk.com/features/ragwort.htm

Het gaat hier over 4 soorten kruiskruid (Engels: Ragworts), allen van het geslacht Senecio (familie Asteraceae = samengesteldbloemigen). Ik weet alleen niet of alle 4 deze soorten ook al in NL aangetroffen zijn.

Edit: Type-o