erfelijke ziektes bij westernpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:48

als antwoord op cassidy. je kan je hengst laten testen op 4 ziektes in een onderzoek, het OLWS komt hoofdzakelijk voor bij de overo bloedlijnen.
voor alle duidelijkheid is mijn hengst tobiano, maar het kan zijn dat er in de verre bloedlijnen toch iets van overo voorkomt dus heb ik de hengst daar ook op laten testen.
de test gegevens zijn bij mij op vraagbaar en zijn ondertekent door het van Dr. van Haeringen laboratorium, dat staat ook in de advertentie van de hengst.
overig hoeft het OLWS niet alleen voor te komen bij paints want ook quarters hebben het overo faktor in hun bloed zitten. zonder dat de fokker of eigenaar dat weet, daarom is het altijd goed om je hengst en ook merrie te laten testen

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:19

De discussie gaat hier voor de zoveelste keer over het zelfde. Als iemand iets over de ziektes wil weten doe dan even een zoek opdracht. Ik denk niet dat het nodig is elke twee drie maanden weer een onderwerp over het zelfde te hebben.

Citaat:
Nee, maar voor kinderen gelden denk ik toch wat andere 'regels' als voor paarden


Kinderen mogen volgens jou wel bewust verwekt worden met ziekte en paarden niet?? Of begrijp ik dit nu helemaal verkeerd?

Ik zit in het onderzoek naar erfelijke ziekten en hoop dat de dag snel komt dat ze ook kinderen deze onnodige ellende gaan besparen!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:30

De GBED test is dus nu inderdaad een feit, dat is heel mooi.

Mensen moeten echter niet uit het oog verliezen dat GBED recessief is, het veulen moet het gen van zowel vader als moeder krijgen om zelf 25% ongeluk te hebben om het te krijgen.
Dus alleen een hengst laten testen heeft wel zin als de hengst negatief test maar dat zegt nog niets over de merrie met als gevolg dat dan het veulen ook weer drager kan zijn (50% kans).

Groetjes, Gisela