).King wordt nu door mij western gereden af en toe. Hij moet beweging en tankte met ieder kind erop vrolijk weg.
Hij begint conditie te krijgen en lekker los te lopen en laat het bit keurig los, de achterhand komt er in draf en stap al een beetje bij. Dat gaat allemaal goed.
Wat minder goed gaat is de galop. Aangalopperen wil hij wel, maar naar drie sprongen valt hij terug, tenzij ik een enorme hoeveelheid been blijf geven. Hij is altijd gereden door kinderen die nogal zaten te bonken met hun benen, dus voor een deel is hij gewend om heel erg veel been te krijgen.
In stap of draf is lichte beendruk en af en toe een beetje bijdrijven genoeg om hem in de betreffende gang te houden.
Ik vraag me ook af in hoeverre hij wel heeft geleerd lekker door te galopperen. Hij heeft voor zover ik begrepen heb voor de kar gestaan.
Iemand ervaring met dit soort probleem? Graag tips
Aangalopperen, zodra hij terugvalt in draf weer aangalopperen etc etc. Laat hem vooral de fout maken door terug te vallen in draf. Als je dit steeds vroeger gaat corrigeren zit je op het laatst weer meer te werken dan je paard. Ook de klaverblaadjes kunnen hier goed bij helpen. Of eenvoudig weg gewoon de hoefslag volgen en puur oefenen op het in galop blijven. En vooral heel veel geduld hebben. ( maar paarden hebben vaak snel genoeg door dat zij meer geduld hebben dan de ruiter
) Zodra hij op een gegeven moment ( ik noem maar wat ) 10 sprongen of bv een lange zijde in galop blijft zonder dat jij wat moet doen, stil zetten en rust geven. Dit dus als beloning.
(al rij ik niet met zweep, en maakt het voor de galop in weze niet zoveel uit of ik met sporen rij of niet).
Doordat hij de galop moeilijk vond ging ik moeilijk zitten waardoor ik hem alleen maar in de weg zat.
Maar goed mijn fout was dus inderdaad dat ik hem te snel losliet, zowel met m'n benen als met m'n handen. Ik liet hem als het ware vallen, ik had hem veel meer moeten helpen.