achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:14

Ik vroeg mezelf een af Cassidy in welke klasse jij eigenlijk rijdt in deze sport? Helaas kon ik dat niet vinden in je profiel. Reken jij jezelf tot beginner, amateur of professional?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:19

Ik rij geen wedstrijden omdat ik het niveau niet heb bereikt om in wedstrijden te starten, ik een paard heb dat niet geschikt is voor alle oefeningen, en het zelf niet leuk vindt.
Dat betekend niet dat ik geen uitgesproken mening hebben mag over het niveau dat ik op een wedstrijd wens te zien.

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:26

Misschien moet je dan wat minder naar beginnerwedstrijden gaan kijken, want uit jouw laatste berichten, blijkt dat je die niet leuk vind om te zien.

Ik denk dat iedereen ergens moet beginnen en beginnerswedstrijden uiterst geschikt zijn voor beginnende ruiters, imo zijn ze daar ook voor bedoeld. Als je je irriteert aan beginnende ruiters waarvan het paard door de zenuwen alle kanten op springt en je vind dat je zelf beter kunt en hem beter onder controle hebt, wordt het tijd om een hogere klasse te starten.

En natuurlijk staan de beste stuurlui altijd aan wal....
Laatst bijgewerkt door Willeke op 30-04-04 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:27

Jij verwacht een bepaald niveau en mooie plaatjes bij de beginners. Ik vind de beginnersklassen vooral belangrijk voor de ruiter/paard combinaties die willen leren en ervaring op willen doen in dit soort (stress) situaties. Zo gauw je je paard onder controle kunt houden en anderen niet teveel hindert kun je imo gerust een beginnerswedstrijd starten als je dit leuk vindt. Volgens mij zijn ze juist daarom met die beginnersklassen begonnen. Om de drempel voor beginnende ruiters te verlagen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:32

@ Willeke: ik kijk niet meer naar beginnerswedstrijden. Zonde van mijn tijd. Waar ik me wel op verheug is de NRHA EK in Deurne, en Augsburg, en dat is (hoop ik) de creme de la creme.

En sflj, ervaring kun je opdoen door wedstrijdsituaties na te spelen. Doen wij op stal ook, eens in de week. Wedstrijdpakkie aan, twee stoelen in de bak, mensen er op met hoed op geluidsinstallatie erbij met muziek en beoordelen maar. Heb je geen wedstrijd voor nodig.

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:35

Dat houdt in... wachten tot je het prof niveau hebt behaald en dan eens starten.... dan ben je gewoon jaren te laat! plus dat je dan nog eens moet gaan werken aan je zenuwen als je start en dan pas leert wat het nu eigenlijk inhoudt op een wedstrijdje te starten!

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:36

Maar op het NRHA EK heb je ook een Rookie klasse en die staat toch ook echt voor beginners Knipoog

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:44

En wedstrijdjes naspelen ervaar ik echt anders dan in een wedstrijdje starten. Maar Cassidy ,mocht je toch nog een keertje de ervaring van een wedstrijd willen proeven dan nodig ik je hierbij van harte uit in de beginnersklasse en als jij je paard een beetje bij je houdt tijdens de pleasure zullen er weinig van de overige deelnemers noch de jury en of het publiek jouw er kwaad op aankijken als je niet precies laat zien wat je vooraf in gedachten had. 't is namelijk erg leuk om te doen (voor jezelf)
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 30-04-04 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:46

Willeke schreef:
Maar op het NRHA EK heb je ook een Rookie klasse en die staat toch ook echt voor beginners Knipoog


Nope, Rookie is niet hetzelfde als beginners.
Rookie is iemand die nog nooit op een hand een NRHA wedstrijd heeft gestart, en ze starten doorgaans op paarden die wel weten wat ze moeten laten zien (soms een beetje te goed)
Dat is wat anders dan een ruiter die zijn paard niet bij zich kan houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:47

sflj schreef:
En wedstrijdjes naspelen ervaar ik echt anders dan in een wedstrijdje starten.


Zien ze bij ons op stal anders. Want het is een wedstrijd, en je paard reageert op de personen op die stoel, op de geluidsinstallatie, en op de spanning die je zelf bij je draagt. Je hebt het duidelijk nog niet geprobeerd. Zelfs mijn instructrice doet aan dit soort oefenavonden mee.
En op dit moment zitten we in het veulenseizoen, maar anders is zoiets iedere week. Dan is het op een gegeven moment ook geen probleem meer op die echte wedstrijd.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:50

Cassidy"]
[quote="sflj schreef:
En wedstrijdjes naspelen ervaar ik echt anders dan in een wedstrijdje starten.


Zien ze bij ons op stal anders. Want het is een wedstrijd, en je paard reageert op de personen op die stoel, op de geluidsinstallatie, en op de spanning die je zelf bij je draagt. Je hebt het duidelijk nog niet geprobeerd. Zelfs mijn instructrice doet aan dit soort oefenavonden mee.
[/quote]

Cassidy zie:
[WN] WN: Nieuwe Pekela- gezamelijke training Noord.

En dit was niet de enige keer. Ik ervaar dit echter heel anders dan een "echte" wedstrijd vwb spanning e.d.

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:52

Cassidy"]
[quote="Willeke schreef:
Maar op het NRHA EK heb je ook een Rookie klasse en die staat toch ook echt voor beginners Knipoog


Nope, Rookie is niet hetzelfde als beginners.
Rookie is iemand die nog nooit op een hand een NRHA wedstrijd heeft gestart, en ze starten doorgaans op paarden die wel weten wat ze moeten laten zien (soms een beetje te goed)
Dat is wat anders dan een ruiter die zijn paard niet bij zich kan houden.
[/quote]

Nou Cassidy, dat zie je dan toch echt verkeerd. Want als je de NRHA regels iets beter kende, wist je ook dat in de NRHA Rookie op 1 hand gestart MOET worden.

En twee, 'ze starten doorgaans op paarden die wel weten wat ze moeten laten zien (soms een beetje te goed)' is ook niet waar. Het grootste deel van mensen die momenteel rijden in de NRHA Rookie in NL zijn vanuit de Green as Grass doorgestroomd naar de Rookie, waaronder ikzelf. Ik heb mijn paard als tweejarige gekocht en wij zijn samen als beginners in de Green as Grass gestart, waarin we goede resultaten hebben behaald.

Eerlijk gezegd denk ik dat je je eerst iets beter moet verdiepen in dit onderwerp voor iets te gaan roepen Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:59

Heb ik gezegd dat je Rookie op twee handen mocht starten?
En Green as grass is voor mij beginner, Rookie niet meer.

@sfjl, een gezamelijke training is wat anders dan een onderlinge oefenwedfstrijd. Ik zie geen wedstrijdoutfit? Bij ons op stal wordt er gezamelijk (reining) ingereden in een bak net als bij een wedstrijd, aansluitend moeten alle mensen eruit naar een andere rijbak, en wordt er een voor een een pattern gereden dat van tevoren is bepaald. Aansluiten volgt de analyse van de proef. Indien genoeg tijd over kunnen twee patterns verreden worden.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:00

Cassidy"]
Rookie is iemand die nog nooit op een hand een NRHA wedstrijd heeft gestart, ....
[/quote]
[quote="Willeke schreef:
Want als je de NRHA regels iets beter kende, wist je ook dat in de NRHA Rookie op 1 hand gestart MOET worden.

Zeggen jullie nou niet gewoon hetzelfde ??

Overigens draait dit uit op een puur 'western' onderonsje waar ik eigenlijk gehoopt had ook wat 'engelse' ideëen te horen.

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:04

Volgens mij zeggen we iets verschillends SM (of ik moet de zin verkeerd lezen of anders lezen dan deze bedoeld is)

Rookie is iemand die nog nooit op 1 hand een NRHA wedstrijd heeft gestart? Een NRHA wedstrijd rijd je altijd op 1 hand. Dus nooit op een hand een NRHA wedstrijd starten kan niet, omdat je die altijd op 1 hand start. Volgens jullie het nog? Tong uitsteken

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:04

Cassidy, als jij nog nooit een (beginners) wedstrijd bent gestart hoe kun je dan weten of het al dan niet hetzelfde voelt als een training (swedstrijd)?
En dan nog, jij kunt toch niet weten hoe ik en mijn paard het verschil ervaren? En trainen met publiek, muziek enz. enz. heb ik ook echt wel gedaan is alleen geen topic van.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:12

Is Green as Grass ook op 1 hand starten dan ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:13

Ik weet het niet precies, maar volgens mij mocht dat op twee handen. Of verwar ik dat nu met Junior Horse?

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:16

En zo krijg je dus communicatieverschillen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:23

Kan helaas niets vinden:

http://www.nrha.com/HANDBOOK/c-SHOWRULES®S.pdf

AFFILIATE LEVEL CLASSES - The NRHA
recognizes the need for diversity in classes held at
different levels of competition and in different
geographical areas, as well as to generate promotional
activity for affiliate groups. This diversity allows for
growth and development of affiliate and uniqueness in
show management.
Among these types of classes are: Geldings,
Green As Grass, Green Reiner, Ladies, Men’s and many
additional classes with a variety of individual conditions
written by the affiliate or show management. These
classes often use NRHA rules with a noted variation in
show conditions to accommodate the specific class.
NRHA does not sanction these classes for national
competition, but does recognize and encourage their
use for the growth and development of the affiliates,
the interest of the exhibitors, and the overall
management of the reining show.
Official NRHA trophies and plaques will not be awarded
in Affiliate Level classes.

ROOKIE - Rider must have completed NRHA Non
Pro approval process and possess an NRHA Non
Pro card. Riders may use a horse without the
restrictions of ownership for Non Pro classes as
defined under Non Pro Conditions. Riders must
not have earned in excess of $200 NRHA lifetime
earnings, all categories, at the start of the NRHA
year. This does not include money earned in
youth classes. Riders must not have earned
more than 50 points in NRHA sanctioned Youth
competition. Horses are to be shown one
handed. Rookie Reining is not to be run
concurrent with any other NRHA class

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:36

Green as Grass is een DRHA klasse en daar mag inderdaad wel op twee handen gestart worden met elk legaal bit. NRHA klassen zijn altijd op 1 hand uitgezonderd de 3&4 Year Old Snaffle Bit. Bij AQHA junior mag je wel op 2 handen starten met een snaffle. Bij AQHA senior moet je weer op 1 hand starten.

Een na laatste regel bij het stukje van Rookie Cassidy:
Horses are to be shown one handed.

Maar volgens mij dwalen we nu van het onderwerp af Bloos

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:31

Waarom hebben mensen zo'n moeite met beginnersklasse ik bedoel ik zie soms in andere klasse (en dat is voor sommige personen en DUS niet voor iedereen want we hebben ook de goede) iedereen moet ergens beginnen en dat doe je in de beginners er zijn echter mensen niet zoveel mensen die het geld en de middelen hebben om hun paard naar een trainer te brengen en 1 keer in de week hem te rijden en dan in de show te winnen.
Nu is dit wel het systeem waar we naar toe gaan want in Amerika zie je al niet anders meer maar dat is een ander onderwerp.
En want je in de beginners ziet is dat de meeste mensen lol en plezier hebben en dat is belangrijk daarmme mag niet het plezier van een ander bedorven worden maar : It's just for fun!!!
En die mensen leren dat het zo niet hoort en als je je daar zo aan irriteert help die mensen dan vertel ze hoe het hoort en wat wel en niet gepast is.
En volgens mij gaat de beginners klasse al steeds beter.
Deze mensen kunnen niet toveren en een proces zoals dit (sport naar een hoger niveau tillen) duurt een aantal jaren voor dat dat gelukt is.
Ik vind wel dat de mensen in het algemeen hun paard beter onder controle moeten leren krijgen. Dan zal het niveau ook omhoog gaan, maar als mensen er problemen mee hebben dat er zo gereden wordt zeg er wat van doe er wat aan in plaats van op een internet gaan lopen schrijven dat je je ergert want daar help je die mensen niet mee.
Bied ze dan een les aan als je zoveel moeite mee hebt. En de Americana is inderdaad Creme de la Creme maar ook de Creme de la Creme is ergens begonnen ooit eens.

Suske
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:55

MHSolo"]
[quote="Cassidy schreef:
Een ringsteward heeft al helemaal geen recht van spreken als een klasse eenmaal bezig is.


Sorry... maar het is juist de ringsteward die hier op moet letten en mag zeker ook iemand in het midden zetten! Dat er vaak ringstewards zijn die dit niet doen maar liever wachten op een signaal van judge zegt meer over het niveau van de ringsteward!
[/quote]


Even ter verduidelijking, de jury is de baas in de showarena. De ringsteward is ter onderseuning van de jury, zeker niet om paarden in het midden ,laat staan uit de arena te sturen. Wees een keer ringsteward en stuur iemand naar het midden van de arena op eigen inzicht, en na het onderdeel wordt je afgelost als ringsteward als je pech hebt. Dus over het niveau van de ringsteward kan je m.i. niet oordelen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 23:11

Hoe denken jullie dat een paard het achterwaarts gaan ondergaat? Zien jullie dat ze daar moeite mee hebben in de zin van dat het lichaamlijk niet fijn zou zijn voor ze of merken jullie daar niet veel van? Een en ander natuurlijk wel rustig opgebouwd.

Zelf heb ik namelijk weinig protest gevoeld maar de paarden die ik heb gehad waren eerlijk gezegd wel ingereden dus het hele begin heb ik geen persoonlijke ervaring mee dus daar kan ik niet goed over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 23:27

Sugarmiss schreef:
Overigens draait dit uit op een puur 'western' onderonsje waar ik eigenlijk gehoopt had ook wat 'engelse' ideëen te horen.

Waarover??

In de dressuur mag er alleen in de kür/freestyle met 1 hand gereden worden, in de klassieke proeven absoluut niet.