achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:51

En wat dacht je dat een draaiing om de achterhand was? Dat is een halve spin. Plak er nog een half rondje aan vast en je hebt een hele spin.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:01

Ik denk dat het per combinatie verschillend is. Ik zie mezelf ook als beginner maar een van de weinige dingen die minder moeite kosten is het achterwaarts gaan. Mijn paard reageert op niks (is ook meteen ons grootste probleem) en als ik een beetje van de teugels af blijf gaat het redelijk netjes. Dus van mij mag het erin blijven en is het niet teveel gevraagd. Ik vind andere dingen weer moeilijker.

Yessy schreef:
... ik gebruik het ook zowel als "straf" nadat ze bijv spontaan in galop is aangesproken...


Dit is dus bij ons het grootste probleem, mijn paard is een ietsiepietsie nerveus, werklustig, druk en neemt graag zelf het initiatief maar van het "als straf" achterwaarts zetten wordt ze nou niet bepaald rustiger. Aan de hand gebruik ik het wel eens maar dat hangt een beetje van de situatie af, wat ze fout doet, zeg maar.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:02

Cassidy schreef:
En wat dacht je dat een draaiing om de achterhand was? Dat is een halve spin. Plak er nog een half rondje aan vast en je hebt een hele spin.



dat snap ik wel, maar dat is doorvragen en doorvragen en doorvragen.. is nogal zwaarder dan een draaing alleen lijkt mij...
en die draai lukt nog niet eens.. maar begint te komen.. groen x groen.. tja dan duurt het wat langer

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:12

Achterwaarts gaan vind ik een van de beste uitvindingen ooit gedaan. Als ik in het bos in een smal paadje ergens op stuit zet ik mn paard lekker in de achteruit en draai ik een aantal stappen later om. Je hebt het in dagelijks leven gewoon ook nodig.

Als je niet achterwaarts kunt gaan, moet je maar niet op wedstrijd gaan. Je weet vantevoren waar je aan begint. En het hoort er nou eenmaal bij.

Ik snap niet dat mensen die hun paard thuis nog niet eens onder controle hebben, en dat zijn er een hoop, dat die op een wedstrijd durven te verschijnen. En dan ook nog eens in de pleasure (bijvoorbeeld) de anderen verschrikkelijk te hinderen dat alleen een compleet door de wol geverfd paard er niet op reageert. Bij mij moet echt alles perfect gaan voordat ik dúrf te gaan. Wat ik achter wil laten is een goede indruk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:13

klaske schreef:
dat snap ik wel, maar dat is doorvragen en doorvragen en doorvragen..


Niemand heeft ooit beweerd dat western rijden makkelijk was. En een spin begin je d.m.v. het rijden van kleine cirkeltjes, en dan op een gegeven moment een paar pasjes voorbenen opzij laten zetten. Dat is dan niet doorvragen, doorvragen en doorvragen...Paar pasjes overkruisen, daarna weer het cirkeltje op. En die paar pasjes overstappen kun je steeds verder uitbreiden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:14

Malabarista schreef:
Ik snap niet dat mensen die hun paard thuis nog niet eens onder controle hebben, en dat zijn er een hoop, dat die op een wedstrijd durven te verschijnen. En dan ook nog eens in de pleasure (bijvoorbeeld) de anderen verschrikkelijk te hinderen dat alleen een compleet door de wol geverfd paard er niet op reageert. Bij mij moet echt alles perfect gaan voordat ik dúrf te gaan. Wat ik achter wil laten is een goede indruk.



Halleluja! Gelukkig nog iemand die er zo over denkt! Een van de redenen waarom ik mijn paard niet aan een beginnerswedstrijd zou wagen.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:18

ik doe helemaal geen wedstrijden dus van mij heb je gelukkig geen last...

en zoals jij het net beschrijft, daar ben ik idd wel mee bezig... nou ja.. ik vroeg me al af of ik niet te weinig van dr vroeg, ze is al 4 tenslotte

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:21

Wat bedoelen jullie met "alles kunnen beheersen" voor je naar een wedstrijd gaat? Ik kan nog lang niet alles, vraag me af of ik dat punt ooit zal bereiken maar ga zeker wel aan een paar beginnerswedstrijden meedoen. Ook om te oefenen. Daar zijn die dingen toch voor?! Oke je moet je paard een beetje onder controle kunnen houden maar iedereen die in de beginners start weet dat hij dat tegen kan komen. Als je alles beheerst hoef je volgens mij niet bij de beginners te starten. En wat het achterlaten van een indruk betreft , het interesseert mij persoonlijk geen bal wat en hoe een ander over mij denkt na afloop van een wedstrijd. Ik ga erheen voor mijn eigen plezier en de ervaring voor mij en m'n paard. Bovendien zijn er nou eenmaal ook een aantal beginnende ruiters die alleen maar een jong paard hebben. Die kunnen eenvoudig niet op een door de wol geverfd paard starten. Moeten die dan maar net zolang thuis blijven tot hun paard en zijzelf meteen bij de amateurs of hoger kunnen starten?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:28

sflj schreef:
Moeten die dan maar net zolang thuis blijven tot hun paard en zijzelf meteen bij de amateurs of hoger kunnen starten?


Ja, die moeten thuis blijven en daar nog even oefenen. Als je wilt oefenen, doe dan mee met een fool 'm school 'm klasse, of met onderlinge oefenwedstrijden. Op het moment dat jij je inschrijft voor een wedstrijd, moet alles thuis gewoon lukken. Je moet je paard in de inrijbak niet willen trainen. En geloof mij maar, mensen waar thuis alles lukt, hebben op de wedstrijd genoeg problemen om het daar ook voor elkaar te krijgen. Puur door de zenuwen. Als jij zegt dat je aan een wedstrijd meedoet voor je eigen plezier, dan ben je erg egoistisch bezig, en verknal je het misschien voor een ander. Maar ach, we leven nu eenmaal in een zeer egoistische maatschappij, toch? Ikke, ikke en de rest kan stikken.

Laat ik wel vertellen dat ik genoeg van die figuren in een wedstrijd heb langs zien komen, die zich er niet om bekommerden hoe het plaatje er uit ziet. Die het puur voor de fun doen. Maar voor een toeschouwer is het geen pretje om daar naar te kijken, de jury loopt zich op dat moment ook stierlijk te vervelen (zie je misschien niet als je op dat paard zit, maar sommige juryleden kijken zeer demonstratief een andere kant uit, en er gaat duidelijk een schok door ze heen als er iemand binnenkomt die er echt wat van kan en die lekker kunnen spetteren).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:30

klaske schreef:
nou ja.. ik vroeg me al af of ik niet te weinig van dr vroeg, ze is al 4 tenslotte


Ik denk idd dat je wat te weinig van haar vraagt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:39

Tjonge jonge, nou ben ik meteen egoistisch? Als ik in een beginnerswedstrijd rijdt kan ik mijn paard thuis onder controle houden in de stap,draf en galop. Mocht dat in een wedstrijd toch ,door de zenuwen of wat dan ook, fout dreigen te gaan ga ik wel in het midden staan en ik vind dat ,wanneer een ruiter dat niet doet en zijn/haar paard echt een ongeleid projectiel dreigt te worden, de jury of ringsteward het tegen hem of haar moet zeggen. Maar het feit dat mijn achterwaarts nog niet perfect is geeft mij echt geen reden om niet aan een beginnerswedstrijd -want daar hebben we het toch over- mee te doen. En voor mooie plaatjes moet het publiek imo meer bij de gevorderde wedstrijdruiters zijn.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:41

Cassidy"]
[quote="klaske schreef:
nou ja.. ik vroeg me al af of ik niet te weinig van dr vroeg, ze is al 4 tenslotte


Ik denk idd dat je wat te weinig van haar vraagt.
[/quote]

ah jah.. maar goed.. ze gaat sputteren en zuchten als ik echt es iets vraag..
ik heb wel gemerkt met een clinic die ik laatst reed dat ze zich graag laat zien.. echt zo van: kijk eens wat vrouwtje en ik al kunnen.. haha wel grappig, maar eigenlijk is ze nog zo groen als gras..
ik zal mijzelf aanzetten tot wat meer actie.. ze moet het wel kunnen, maar ze wil niet en ik vind het al gouw zielig.. bang dat ik dr overvraag en zo.. tnx

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:44

En ja ik rijd paard voor MIJN eigen plezier! erg egoistisch van mij!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:45

sflj schreef:
En ja ik rijd paard voor MIJN eigen plezier!


Daar is niets mis mee. Op het moment dat je het plezier van een ander verknalt ben je verkeerd bezig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:49

sflj schreef:
Tjonge jonge, nou ben ik meteen egoistisch? Als ik in een beginnerswedstrijd rijdt kan ik mijn paard thuis onder controle houden in de stap,draf en galop. Mocht dat in een wedstrijd toch ,door de zenuwen of wat dan ook, fout dreigen te gaan ga ik wel in het midden staan en ik vind dat ,wanneer een ruiter dat niet doet en zijn/haar paard echt een ongeleid projectiel dreigt te worden, de jury of ringsteward het tegen hem of haar moet zeggen. Maar het feit dat mijn achterwaarts nog niet perfect is geeft mij echt geen reden om niet aan een beginnerswedstrijd -want daar hebben we het toch over- mee te doen. En voor mooie plaatjes moet het publiek imo meer bij de gevorderde wedstrijdruiters zijn.


Niet mee eens. Mooie plaatjes vind je ook bij beginnerswedstrijden. En op het moment dat een jury of ringsteward een paard diskwalificeerd of de ring uitstuurt, is het kwaad meestal al geschied. Opgefokte paarden krijg je dan niet meer zo een-twee-drie rustig. En heel vaak zegt de jury er niets van. Een ringsteward heeft al helemaal geen recht van spreken als een klasse eenmaal bezig is.
Als bij jouw het enige wat niet lukt dat achterwaarts is, en je voor de rest wel perfect kunt changeren of spinnen, dan heb je een fout gemaakt in het beleren van je paard. Het is hetzelfde als een kind die een super wiskundig probleem kan oplossen, maar zijn tafels niet beheersd.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:50

Ik heb het ook niet over hinderen gehad toch? Ik vroeg wat jullie verstaan onder "alles kunnen beheersen" En als mijn spin of achterwaarts gaan niet perfect zijn en ik "verknal" daarmee het plezier van het publiek of de jury tijdens een beginnerswedstrijd dan boeit mij dat echt niet hoor.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:52

ik heb beginnerswedstrijden gezien die netjes verliepen en amateur die nergens op leken, met een paard wat nog nooit een hek gezien had...
waarom als je amateur bent en een jong paard rijdt, mag je niet meer naar beginner?
ik ken iemand die in t engels internationaal rijd maar rustig b start omdat het paard zo jong en groen is..
dat is het enige waar ik over struikel

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:54

Maar als ik perfect kan changeren en spinnen hoor ik volgens mij niet in een beginnersklasse thuis.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:55

Jij hebt het in dit geval over de reining. Ik heb het in dit geval ook over andere disciplines, zoals de pleasure waarin je anderen wel degelijk kunt hinderen. Onder alles kunnen beheersen valt dan ook het onder controle houden van je paard. Als iemand in een reiningproef bij wijze van spreken achterstevoren op een paard zit, of inderdaad de achterwaarts niet lukt, en de spin niet lukt, het changement niet helemaal goedgaat en het paard door de stop heenloopt is dat inderdaad zijn eigen keuze. Ik vind het alleen getuigen van gebrek aan respect voor de jury, die jouw moet beoordelen.

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:57

Goed! ik zal ook mijn bescheiden mening ventileren.

Ten eerste:
Malabarista schreef:
Achterwaarts gaan vind ik een van de beste uitvindingen ooit gedaan. Als ik in het bos in een smal paadje ergens op stuit zet ik mijn paard lekker in de achteruit en draai ik een aantal stappen later om.

Hier ben ik het dus mee eens! Je paard achteruit leren lopen heeft allereerst een enorm praktisch voordeel!!! Want keren op een pad van een halve meter breed gaat nu eenmaal zo moeilijk.

Nu de vraag of dit wel of niet gevraagd mag worden in een beginners klasse! Volgens mij zijn de verschillende klasses niet voor niets op niveaus ingedeeld! Mischien moet je dan niet verwachten dat een ruiter in een beginnersklasse op gecontroleerde manier (netjes verzameld) achteruit gaat. Hij/zij is tenslotte BEGINNER!!!

Hetzelfde gaat ook op voor al het andere wat gevraagd wordt. Vind je dit lastig... vind je dat dit niet voor jou is... Prima, ga je toch gewoon amateur of open starten! Ook het achteruit gaan kun je dus indelen op verschillende niveaus. In een beginnersklasse vraag je achteruit gaan op beginnersniveau! Waar een Judge dan op kan letten is de netheid, hulpen en vriendelijkheid van de ruiter!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:58

sflj schreef:
Maar als ik perfect kan changeren en spinnen hoor ik volgens mij niet in een beginnersklasse thuis.


Dan hoor je wel degelijk in een beginnersklasse thuis. Tot je een bepaald aantal punten hebt gescoord/aantal wedstrijden hebt gewonnen, en dan moet je door.
Een reiningproef is niet alleen het correct rijden van de oefeningen. Het is het rijden van de oefeningen aan de losse teugel, en het plussen op onderdelen. Als je netjes rijdt, zonder fouten, rij je 70 punten. En daar win je doorgaans geen wedstrijd mee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:00

MHSolo"]
achteruit gaat. Hij/zij is tenslotte BEGINNER!!!
[/quote]

Helaas zie je te vaak dat het paard ook beginner is.

[quote="MHSolo schreef:
Ook het achteruit gaan kun je dus indelen op verschillende niveaus. In een beginnersklasse vraag je achteruit gaan op beginnersniveau!


Ook in dit geval betekend dat dat het paard het moet beheersen. Uiteindelijk is de ruiter de beginner, en niet het paard.

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:04

Cassidy schreef:
Een ringsteward heeft al helemaal geen recht van spreken als een klasse eenmaal bezig is.


Sorry... maar het is juist de ringsteward die hier op moet letten en mag zeker ook iemand in het midden zetten! Dat er vaak ringstewards zijn die dit niet doen maar liever wachten op een signaal van judge zegt meer over het niveau van de ringsteward!

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:08

Cassidy"]
[quote="MHSolo"]achteruit gaat. Hij/zij is tenslotte BEGINNER!!!
[/quote]

Helaas zie je te vaak dat het paard ook beginner is.

[quote="MHSolo schreef:
Ook het achteruit gaan kun je dus indelen op verschillende niveaus. In een beginnersklasse vraag je achteruit gaan op beginnersniveau!


Ook in dit geval betekend dat dat het paard het moet beheersen. Uiteindelijk is de ruiter de beginner, en niet het paard.
[/quote]

Mischien moet ik mij beter uitdrukken! ik bedoel de combinatie, ruiter en paard! Een goed ruiter haalt het paard omhoog en andersom.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:10

MHSolo schreef:
Een goed ruiter haalt het paard omhoog en andersom.


Mee eens. Maar niet op een beginnerswedstrijd. Daar moet het paard alles beheersen, en de ruiter is de beginner.