punishment

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 13:33

Als er buiten de biefstuk optie niets anders overblijft, oke daar wil ik dan wel in mee gaan (al ben ik er zelfs dan niet happy mee); maar waar het mij om gaat is dat men eerst bij zich zelf te raden moet gaan waar het fout is gelopen en of het dus misschien voorkomen had kunnen worden. Dit moet zeker geen methode zijn die gebruikt wordt als 'heiligmakend' en zodra het even lastiger is als normaal beschouwd wordt. Een probleem hoeft immers vaak niet in een moment op gelost te worden, maar kan ook wat meer tijd nodig hebben. Maar misschien dan wel als methode die bij hoge uitzondering in echt ernstige gevallen gebruikt kan worden waarbij een eigenaar echt geen andere kant meer op kan. In geval van westernworld ben ik daar nog niet van overtuigd, maar ik ken dan ook niet het hele verhaal dus waarschijnlijk zit ik er helemaal langs.

Jolande

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:16

Ik denk dat het al een hoop zou helpen als mensen zich tot de 3 jaar niet te veel met een paard bemoeiden maar een hoop geknoei en verknoei zouden vermijden, indien ze de dieren lekker met elkaar in de wei lieten opgroeien. Die paarden zetten de boel onderling veel beter recht dan dat wij dat kunnen.
Het is inderdaad veel beter een paard op de grond te gooien, dan hem als slachtpaard te laten eindigen. Daar ga ik in mee. En wat heb je er aan om zijn verleden te weten? Wat gebeurd is, maak je niet meer ongedaan. Je moet er toch weer een paard van zien te maken waar mensen fijn mee kunnen werken zonder dat ze gevaar lopen. je kunt zorgen voor een ommekeer: vanaf nu wordt er alleen nog op een eerlijke manier mee omgegaan. Als het paard oneerlijk is en kwaadaardig, lijkt mij op de grond gooien toch nog het meest vreedzame middel. Je hebt idioten die hem tussen palen zetten en hem af gaan ranselen, zelfs als ze weten dat het niet aan het paard ligt.....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:59

kan iemand mij een globale vertaling geven?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 13:14

Tja Desiree, het kan inderdaad altijd erger, maar ergens moet je een lijn trekken vind ik. Ik denk dat een voorgeschiedenis net wel heel belangrijk kan zijn om te kunnen beoordelen waarom een paard op een bepaalde manier reageerd. Is het de eerste keer dat hij dit gedrag vertoond of is het langzaam door de tijd tot stand gekomen. Reageerd hij uit angst, begrijpt hij wel wat er gebeurd en kan hij dit wel begrijpen, kortom: wat is de situatie. En alleen dan kun je een verantwoorde beslissing nemen. Ik blijf erbij dat op de grond leggen de absoluut laatste optie is die alleen gebruikt mag worden als het anders fricandellen betekend voor het paard. Ik vind dat het op de grond leggen van een paard en erop gaan zitten een methode die uit de oude amerikaanse breekmethode komt waar iedereen op tegen is (hoop ik). Als je er op tegen bent, dan moet je ook niet zeggen: in dit geval gebruik ik het echter wel, maar verder ben ik er op tegen.
En je weet wat er van mij mag gebeuren met die kerel die dat paard tussen twee palen heeft afgeranseld.... Want lager kun je niet gaan!

Jolande

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 13:24

Jolande, wat ik met die vent wil doen.. Ik zou hem een complete martelbehandeling willen geven. Achterlijke banketstaaf! ik ben zo boos geworden teon ik dat verhaal hoorde!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 13:32

Inderdaad die persoon zou je toch een behoorlijke kop kleiner maken.
Zo'n onschuldig dier in elkaar meppen. ZIEK werd ik er van toen ik het hoorde. Ik moet er in elk geval niet bij staan als iemand zo iets durft te zeggen.
Wauw daar kun je trots op zijn zeg. Het zal je familie zijn die zo met dieren om springen dan SCHAAM je je toch je ogen uit je kop. Daar zou ik al was het mijn vader niets meer mee te doen willen hebben

Adrienne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:31

citaat jolande; "Ik blijf erbij dat op de grond leggen de absoluut laatste optie is die alleen gebruikt mag worden als het anders fricandellen betekend voor het paard."
Maar dat staat buiten kijf! DAar zal iedereen het mee eens zijn. Maar daar was ik ook wel vanuit gegaan, dat dit de laatste optie was.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:07

Daar ging het Jolande nou juist om. Het moet het laatste middel zijn en blijven. Maar als je het verhaal leest waarmee het begon, van Westernworld. dan leest je dat het al direct werd toegepast op een jonge hengst die de stal niet in wilde. Verder staat er niets van andere methodes die zijn geprobeerd. Er werd omdat het paard wat ronddraait en een keer gek doet direkt over gegaan tot neerleggen en er op gaan zitten. Dat vind ik heel erg fout. Er zijn genoeg andere methodes die je kunt proberen voordat je overgaat tot totale overheersing. Daar ging het Jolande om, niet om de methode zelf, want als je helemaal niet anders meer kunt omdat de situatie gevaarlijk blijft, is dit de vriendelijkste methode. Alles wat er anders overblijft gaat met geweld gepaard en dat is helemaal niet goed.

Adrienne

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:13

Natuurlijk is het paard neerleggen een laatste redmiddel, maar als je het hele verhaal niet kent, kun je er niet over oordelen of het gedaan moest worden of niet.
Ik geloof niet dat westernworld onbedachtzaam te werk is gegaan.

Enne...voor die vent die z'n paard afranselde bellen we Pistolen Paultje Extreme duivel

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 07:58

adrienne,sorry dat ik zo op jouw overkom,maar je kan er van uit gaan dat ik echt alles geprobeerd heb om het op een vriendelijke manier voor elkaar te krijgen dat shannon normaal zijn box in zou gaan,ik heb ook ergens geschreven dat ik op dat moment ook aan feldenkrais deed,(nu nog trouwens)(dat is de basis van tt nh roberts voest)
ik was toen al vijf dagen met hem bezig,en daarvoor ging hij wel zijn box in ,maar alleen en vanaf de staldeur in galop de box in, en als hij zag dat mama er niet was,probeerde hij er weer heel snel uit te gaan,ddat was ik op een keer zat,en wilde hem aan het halstertouw naar binnen kunnen brengen,na vijf dagen ontstond het( gevecht) om respect,en dan wederzijds,hij begon op een gegeven moment,te springen steigeren slaan,en echt niet een beetje te draaien en moeilijk doen,op een moment begon hij zelfs met zijn voorbenen uit te halen,dat was voor mij het sein om drastischer te worden en heb hem gevloerd,daarna liep shannon gewoon zijn box in,en hebben we nooit meer last met dat soort dingen met hem gehad,nou ja hengsten streken had hij natuurlijk wel,boven op een stapel open haardhout gaan klimmen en daarvan daan de appels uit een boom te halen b.v.met shannon rijden was later een genot,hebben hem altijdt hengst gelaten,en zelfs tussen merrie`s kon hij zich gedragen als ik dat tegen hem zei,ook bij koffie drinken in het bos van wassenaar stond hij rustig in een vreemde stal,tussen andere paarden.
Ja je leest hiet goed tussen de regels door,shannon is/was mijn maatje mijn trots.

en adrienne ik hoop dat iedereen dat van zijn paard kan zeggen.

_________________
westernworld countrywestern van hoed tot hoef

http://www.westernwereld.nl westernworld@westernwereld.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: westernworld op 2001-10-09 08:02 ]</font>

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:36

He Sprite,
Misschien nog ten overvloede, ik hoop dat de tips van Gisela werken, maar je kunt een paard het beste geen tik op de neus geven. Als je naar een kudde kijkt dat straffen paarden elkaar nooit op het hoofd. Als je al een tik wilt geven dan is de schouder de aangewezen plek voor een correctie. Maar je kunt misschien beter de optie van Gisela uitvoeren of hem iets laten doen wat hij vervelend vind.
Bind hem bij het poetsen niet vast maar houd het touw in je handen en zodra hij bijt zeg je niks maar laat je hem onmiddelijk op een kleine volte lopen. Daarna ga je weer verder met poetsen en herhaal je het net zolang totdat hij door heeft dat bijten meteen hard werken betekent. Blijf vooral rustig en word niet boos maar wees wel consequent. Succes!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 10:55

Heb gisteren nog gesproken met een authoriteit op het gebied van paarden zadelmak maken en heb hem een paar vraagjes voorgelegd.

Komt het voor bij paarden die nog nooit/bijna niet in de hand zijn geweest, alleen op de wei in de groep hebben gestaan, dat je die een keer moet 'neerleggen' voordat ze respect naar de mens toe tonen?
Antwoord: bijna nooit, alleen bij hele dominante paarden die ook altijd leider van de groep waren waarin ze hebben gestaan.
Wanneer was het 'neerleggen' wel gebruikt? Alleen bij paarden die al 'verprutst' waren door een ondeskundig persoon. Wat de voorgeschiedenis van het paard is waardoor ze zo zijn geworden doet er niet toe. Een paard van 600 kilo dat stijgerend, kappend en aanvallend op je afkomt moet op dat moment zijn plaats even weten anders wordt het een gevaar voor iedereen. Als deze methode een keer OP DE JUISTE MANIER EN OP HET JUISTE MOMENT wordt gebruikt zal 1 keer vaak al voldoende zijn.
In alle jaren van zadelmak maken, hoeveel keer is die methode gebruikt? In alle 20 jaar van zadelmak maken van paarden is die methode misschien in totaal 20 keer gebruikt.

Groetjes,

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 21:37

Laatst hield mijn zus Gsus vast terwijl ik even mijn sporen ging halen. Natuurlijk duurde dat weer te lang voor meneer en kreeg ik een hap. Ik heb hem toen meteen naar stal gebracht (waar hij dan alleen staat want de andere paarden zijn op de wei), z'n hoofdstel afgedaan, zadel gewoon laten zitten (en maar duimen dat ie het heel laat Knipoog ) en buiten gaan staan. Het duurde niet lang of er klonken luide kreten uit de stallen. Ik wilde hem 10 minuten laten staan, maar na 6 minuten had ik zo'n medelijden met hem dat ik hem heb gehaald.
Poeslief was ie en superbraaf.

Een tik of een kleine volte laten lopen scoren bij hem lang niet zoveel succes als hem negeren. Hij is echt een gezelligsheids type.
Volgens mij gaan de tips van Jip goed werken! Lachen

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:48

Over het waarom van het 'neerleggen' blijft natuurlijk iedereen het recht op zijn eigen mening houden, maar op deze site:
http://www.cowboyschool.net/horsemanship.htm
wordt het als een onderdeel van het leerprogramma gezien om 'bonding' met je paard te bevorderen.
(zie het 2e plaatje links).

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:19

Ik heb net even naar die site gekeken, en ik vind het toch triest dat die mensen denken een paard tot overgave te moeten dwingen (want dat doe je toch geloof ik als je dat zo doet) om een band met ze te kunnen creeeren. Gelukkig gebeurd dat hier niet zo!

Jolande

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:22

Nou zeg en wat voor een band krijg je dan?? Ik ben de meester en jij mijn slaafje?
Jakkes, aan welk krom brein is dat ontsprongen.
Neerleggen is goed als je niet meer anders kunt en de hele situatie uit de hand loopt en gevaarlijk wordt. Maar om een band te krijgen met je paard? Nou zo'n band wil ik niet met mijn paard.
Inderdaad ik ben ook blij dat dat hier niet zo gebeurd.

Adrienne

Mandy_oud

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Son & Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 00:41

Mijn hengst heeft een tijdje bij een ruin in de wei gestaan. Als ik die twee daar gade slag, weet ik niet waarom iedereen hier zo fel reageerd. Ik heb geen mening over het toepassen van die methode, maar als ik lees dat paarden noooooiiiit zoiets doen dan hebben die dat echt mis. Die ruin probeerde continue mijn hengst door zijn knieƫn te krijgen door hem in zijn benen te happen. Ik weet niet hoor, maar het leek er aardig op dat ie hem op de grond wilde krijgen. Later zag ik dat mijn hengst dat ook bij een andere ruin probeerde. En dat waren nog spelletjes!!! Dus.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 14:27

Hallo Mandy:
wat jij gezien hebt is in pricipe 'speels' gedrag, meestal zie je dit alleen bij ruinen en/of hengsten. Maar er zit wel degelijk een achtergrond van overheersing achter. De ene wil de ander zijn overheersing tonen door de ander tegen de grond te werken. Zolang de ander slaafs blijft gebeurd er weinig, maar is dit niet het geval dan kunnen er flinke vechtpartijen uit voort komen.