2 jaar oud..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:09

_San87_ schreef:
prompter schreef:
In de VS is het sowieso veel normaler om een tweejarige al in te rijden heb ik gemerkt, niet alleen in de westernsport.

In Nederland toch ook. De hengsten in de bezichtegingen lopen echt niet pas een paar weken onder het zadel.


Ik kan niet voor alle stallen praten maar ik heb zowel dressuur als springhengsten uitgebracht op bezichtigingen en de jonge paarden wedstrijden maar geen van deze paarden werd voor de drie beleerd. De hengsten die met drie nog niet klaar waren en dus niet voldoende op niveau voor de bezichtigingen gingen een jaar later. Dit deed ik overigens voor twee vrij bekende en grote namen. Ik heb wel paarden meegehad op bezichtiging die inderdaad net een paar weken aan het werk waren, sommige paarden pakken het nu eenmaal sneller op.

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:25

En bij recreatieruiters is beginnen voor het derde jaar hier volgens mij helemaal niet aan de orde, in de VS wel.

Blacky94

Berichten: 3494
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:37

_San87_ schreef:
prompter schreef:
In de VS is het sowieso veel normaler om een tweejarige al in te rijden heb ik gemerkt, niet alleen in de westernsport.

In Nederland toch ook. De hengsten in de bezichtegingen lopen echt niet pas een paar weken onder het zadel.

Niet alleen bezichtigingshengsten. Kijk voor de grap in januari/februari/maart eens op Marktplaats hoeveel "3-jarigen" ohz aangeboden worden. Paar jaar terug kwam ik er in januari 1 tegen die in september net 2 geworden was maar "3 jaar oud was en klaar was om aan het werk te gaan".

prompter schreef:
En bij recreatieruiters is beginnen voor het derde jaar hier volgens mij helemaal niet aan de orde, in de VS wel.

Het ligt een beetje aan je definitie van beginnen maar ik zie ze op Bokt toch ook echt nog wel eens voorbij komen hoor := fair enough, de meesten zie ik met 2-2,5 jaar idd niet al een B-proef rijden maar genoeg die vanaf 2-2,5 al wel rustig aan de longeerlijn geslingerd worden, zadel op krijgen etc. In de opfok waar de mijne staat zijn alle andere 2,5 jarigen ook al verhuisd om "vast aan het werk te gaan" terwijl die echt niet naar de keuring gaan met 3. En ze komen in deze opfok vrijwel dagelijks in de hand dus een beetje ABC zit er al echt wel op.

TamaraFloor
Berichten: 834
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:49

De western paarden die zo jong in gereden zijn zijn oud als ze 8 zijn... Dan begint het in de meeste takken pas! Ik heb veel verhalen gehoord van western paarden die allemaal stuk zijn op het moment dat de "normale" paarden dan nog jaren mee kunnen.
Dat er vaak nog steeds geen besef is dat als ze later beginnen de paarden veel langer mee gaan is gewoon triest. Hopelijk veranderen de regels ooit zodat ze pas vanaf latere leeftijd gestart mogen worden. Maar ben er bang voor.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:00

Tja niet enkel in de VS helaas.

Ik ken een stal in België die 2,5 jarige paarden rijdt én ze moeten dan zelfs al een sprong doen onder het zadel. Helemaal van de gekke.
Als je er wat van zegt op fb wordt je geblokkeerd. En anderen reageren dus enkel met oeh en ah's... En zo blijft die onzin dus bestaan.

Boras
Berichten: 9958
Geregistreerd: 21-10-10

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:20

Op Bokt ook al eens voorbij zien komen. Met een te grote/zware vent erop.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 01:17

Maar again… volgens het artikel dat ik deelde was vroeg beginnen juist voordelig. En zo zijn er nog heel wat studies.

Dus tenzij iemand bewijs kan geven dat die paarden effectief sneller kapot gaan… waar gaat deze discussie over?

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:11

Again, je artikel gaat over duur van een carrière. Ik vind het vele malen interessanter of een paard blij en gezond een normale leeftijd behaalt.

Je artikel suggereert dat paarden baat hebben bij beweging op jonge leeftijd. Je kan heel goed zorgen dat je paard beweging krijgt zonder dat je erop gaat zitten. Je zit op het western onderdeel van het forum hier en met name cutting en reining worden soms erg intensief uitgevoerd met die jonkies. Met racen hetzelfde. Super intens en een paar jaar later staat de vervanger al klaar.

Ik heb persoonlijk op een stal gestaan met tientallen paarden waar ze met 2 jaar beginnen met inrijden en trainen. Een 12-15 jarige waar je nog leuk mee kon rijden was daar een zeldzaamheid, want ze werden bijna allemaal rond die leeftijd stuk verklaard.
En als merries stuk waren, maar nog konden opstaan en een beetje rond konden lopen dan kon er nog mooi een veulen uit gedrukt worden. Maakte ze niks uit dat moeke niet mee kon komen met rennende veulens.

Want ze hadden wel een lekkere carrière achter de rug. +:)+

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:39

Maar again ben je nu een gebiaste persoonlijke ervaring aan het geven. Er zijn veel recreatieve paarden die op 15 jaar ook al afgeschreven zijn. Als ik zeg ‘ik had 2 westernpaarden en ze gingen niet kapot en 1 kwpn en die was op 14 jaar al op’ is dat ook niet representatief.

Hier nog een andere studie, die letterlijk in de conclusie zegt dat belasting op jonge leeftijd veel beter is voor ontwikkeling en botsterkte:

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... Pz-H-GMHEJ

En idd je kan je paard compleet kapot maken door overtrainen. Op elke leeftijd. Bij mensen is dat net zo. Maar ook bij ons is vroeg beginnen met een belasting juist beter voor onze ontwikkeling.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:52

TamaraFloor schreef:
De western paarden die zo jong in gereden zijn zijn oud als ze 8 zijn... Dan begint het in de meeste takken pas! Ik heb veel verhalen gehoord van western paarden die allemaal stuk zijn op het moment dat de "normale" paarden dan nog jaren mee kunnen.
Dat er vaak nog steeds geen besef is dat als ze later beginnen de paarden veel langer mee gaan is gewoon triest. Hopelijk veranderen de regels ooit zodat ze pas vanaf latere leeftijd gestart mogen worden. Maar ben er bang voor.

Weer zo een bullshit aanname..." ik heb eens gehoord" :roll:

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:59

Again, ik heb persoonlijk geen interesse in een studie die focus heeft op wat vroeg inrijden en trainen betekent voor de carrière van een paard en blessuregevoeligheid tijdens deze carrière. Cutting/reining/race carrières duren over het algemeen niet zo heel lang.

Het interesseert mij wat inrijden doet met de algemene gezondheid en levensduur van een paard. Wat we zien op het filmpje in de OP, tijdens futurity's en tijdens races is allemaal niet in het belang van het paard, maar van degene die geld aan dat paard kan verdienen.

We moeten paarden eens minder als sportattribuut gaan zien en meer als levend wezen. Ze zitten echt niet op dat paard op het filmpje om te zorgen dat hij een langer en gezonder leven zou hebben in hun ogen dan wanneer hij vrije beweging krijgt.

De hoeveelheid en diversiteit aan blessures die opgelopen kunnen worden op deze manier zijn, in mijn ogen, echt schokkend. En als we als sport willen blijven bestaan mogen we daar weleens tegengeluid aan gaan geven.

Common Lameness in the Cutting and Reining Horse - Ivis.org https://www.ivis.org/sites/default/file ... 100006.pdf

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:26

Dat artikel is uit 2001 we zijn inmiddels in 2023 met paarden die nog beter gefokt zijn, trainningsmethoden die verbeterd zijn en de know how van een arts die ook met de jaren beter ontwikkeld zijn.

Dit stuk uit 2001 daar passen die kortzichtige meningen van veel mensen (hier) ook wel bij. Die het van horen zeggen hadden...ooit..
En die heel nooit ergens zelf gaan aanschouwen hoe er nu gereden word

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:09

KSHancox schreef:
Again, ik heb persoonlijk geen interesse in een studie die focus heeft op wat vroeg inrijden en trainen betekent voor de carrière van een paard en blessuregevoeligheid tijdens deze carrière. Cutting/reining/race carrières duren over het algemeen niet zo heel lang.

Het interesseert mij wat inrijden doet met de algemene gezondheid en levensduur van een paard. Wat we zien op het filmpje in de OP, tijdens futurity's en tijdens races is allemaal niet in het belang van het paard, maar van degene die geld aan dat paard kan verdienen.

We moeten paarden eens minder als sportattribuut gaan zien en meer als levend wezen. Ze zitten echt niet op dat paard op het filmpje om te zorgen dat hij een langer en gezonder leven zou hebben in hun ogen dan wanneer hij vrije beweging krijgt.

De hoeveelheid en diversiteit aan blessures die opgelopen kunnen worden op deze manier zijn, in mijn ogen, echt schokkend. En als we als sport willen blijven bestaan mogen we daar weleens tegengeluid aan gaan geven.

Common Lameness in the Cutting and Reining Horse - Ivis.org https://www.ivis.org/sites/default/file ... 100006.pdf


1) lees dan de artikels… het gaat niet puur over de carriere… het gaat er letterlijk over dat de ontwikkeling en blessuregevoeligheid beter is wanneer je vroeger begint met inrijden. Dat zijn effecten die blijven doorspelen, ook wanneer de paarden ouder worden.

2) het artikel dat jij deelt gaat over algemene blessures die in de reiningsport opgelopen kunnen worden. Het verwijst niet naar leeftijd. Het is niet zo dat een paard dat op 4/5 jaar wordt opgeleerd en 5 jaar lang in de reining loopt bvb minder blessures zal doen doen eentje die op 2 jaar is opgeleerd, integendeel zelfs volgens de studies die ik deelde. Dus ik begrijp de toegevoegde waarde van je artikel niet in combi met dit topic over startleeftijd?

3) ik kon niet zometeen de gemiddelde carriereduur van cutting horses vinden. Wel algemeen van amerikaanse senior paarden. Daar lijken de cijfers echt wel normaal:
‘Most horses (61.5%) were retired between 15 and 24 years of age, with health problems being the main reason. ’
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.13958

4) in mijn zoektocht nog een extra studie die duidelijk voordelen aantoont van beginnen op jonge leeftijd in relatie met kreupelheid: https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... 7nQqgBufkJ

TamaraFloor
Berichten: 834
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:32

Popstra schreef:
TamaraFloor schreef:
De western paarden die zo jong in gereden zijn zijn oud als ze 8 zijn... Dan begint het in de meeste takken pas! Ik heb veel verhalen gehoord van western paarden die allemaal stuk zijn op het moment dat de "normale" paarden dan nog jaren mee kunnen.
Dat er vaak nog steeds geen besef is dat als ze later beginnen de paarden veel langer mee gaan is gewoon triest. Hopelijk veranderen de regels ooit zodat ze pas vanaf latere leeftijd gestart mogen worden. Maar ben er bang voor.

Weer zo een bullshit aanname..." ik heb eens gehoord" :roll:


Oké gezien. Meerdere paarden. Maar wil niemand tegen het hoofd stoten want sommige hebben het wel aangepast of hebben een paard gekocht wat zo jong is ingereden en nu stuk zijn.
En ja dat hoor ik veel vaker dan paarden die op latere leeftijd zijn in gereden.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:26

‘Horen van’…
Beetje eenzijdige discussie zo.

Mijn beide paarden zijn op net 3 ingereden. Niet bij mij overigens, ik heb hen van hun 11 en 6. De eerste is nu met bijna 20 nog steeds niet op pensioen, loopt wedstrijden en heeft tot nu toe 1x een blessure gehad die volledig is genezen op 17 jarige leeftijd. De tweede is nu bijna 9 en heeft 1x een hoefbandje beschadigd als gevolg van nieuwjaarsnacht. Verder prima.
Is dat dan representatief?

Als ik ooit een jong dier koop zal die sowieso ook op 3 beginnen. Gewoon omdat het beter blijkt te zijn voor hen.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:00

Ik heb al 14 jaar reiners. Show zelf ook internationaal en fok eens wat. Allen worden vanaf hun 2e opgeleid en vanaf hun 3e geshowd. Ik verkoop ze vanaf hun 7e 8e jaar als ik geen derbys meer kan rijden en nog steeds geen 1 afgekeurd!!
Rontgen ook allen goed!
Niks noemenswaardigs.
Paarden hebben nu nog mooie carrieres elders in Europa en een aantal zijn nu 10..14
Het ligt er maar net aan waar en door wie je ze laat trainen, hoe je ze managed en hoe je ze houd.
En zo ken ik er nog veel meer die op 15+ leeftijd nog in de sport lopen.
Dus houd alstjeblieft eens op met dat negatieve gezaag over onze paarden en helemaal als je er geen weet van hebt anders dan " van horen zeggen"!!

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:11

Bij Arthur worden ze ook met 2,5 ingereden, dat zie je snel als ze hun voortanden aan het wisselen zijn.
Kleutertjes nog....
Het zal wel iets met pecunia te maken hebben om ze geen jaartje langer op de wei te laten spelen, een andere reden kan ik niet verzinnen.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:30

Poekkie schreef:
Is dat dan representatief?


Tuurlijk. +:)+

Dan voel ik me geroepen mijn ervaring ook te delen. Jarenlang op een stal gestaan waar die kleutertjes werden ingereden en genoeg (tientallen) afgevoerd zien worden naar permanente vakantie of de eeuwige groene weides tussen 12-15 jaar. Of een 'promotie' naar fokmerrie. Inclusief het paard dat ik daar heb gekocht. Tuurlijk zijn er paarden die op latere leeftijd nog een beetje meelopen, maar die waren wel echt in de minderheid daar.

Wel gezellig hoor, samen revalideren met een timer erbij om de minuten af te tellen dat je paard op het rechte stuk mag draven. Combi afspraken met de dierenarts.

Wat de Quarters en de Paints in mijn ogen sowieso nodig hebben is gezondheidschecks voordat er mee gefokt wordt. Het is te lang te makkelijk geweest om te veel geld te verdienen aan hele knappe paarden die van binnen slechter in elkaar zitten dan de gemiddelde trouwjurk van Ali Express.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:48

Ik lag me echt kapot om al jou aannames.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:22

Gezondheidschecks ben ik ook voorstander van. Maar verder bevat je bericht weinig concreets. Ik ken ook genoeg paarden van 12-15 jaar die ingeslapen werden/worden omwille van medische problematiek, zelfs fokmerries die nooit ingereden waren. Volgende week nog eentje. En op dezelfde stal gingen de paarden op de foto voor ze überhaupt opgeleerd zouden worden - daar kwamen ook al heel regelmatig mankementen, ks en chips uit. Maar dat heeft niets te maken met jong opleren, integendeel… die foto’s werden gemaakt VOOR het opleren.

Tenzij we ergens iets van cijfers hebben of er ergens een significant verschil zit is het een beetje roepen in het duister op die manier.

_Mar3
Berichten: 471
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:39

Interessante discussie. Zelf heb ik hier geen inhoudelijke kennis over, maar het valt me op dat alleen Poekie met inhoudelijke argumenten komt waarbij ze die onderbouwt met onderzoek. Daarnaast zie ik veel emotionele argumenten als 'met twee jaar zijn het nog kleutertjes'. Dat zegt niks over of dit wel/niet fysiek/mentaal te belastend is voor een paard. Bij mensen zeggen we altijd : 'jong geleerd is oud gedaan'. Misschien geldt dit ook wel voor paarden... En misschien ook niet. ;)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:54

Hoeveel en welke studies zou jij nog nodig hebben om die ‘misschien wel, misschien niet’ naar een duidelijk iets te kunnen omzetten?
We zitten momenteel op 3 eenduidige artikels en eentje over gemiddelde paarden pensioenleeftijd in amerika en alle verdere input is welkom

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:16

Ik zit met verbazing te lezen hoe sommige dit hier proberen rechtzetten... mijn vraag is dan waarom?? waarom zou je willen beginnen met 2 jaar??!! Ja ''sport en geld'' wat al vreselijk is maar waarom verdedigen diegene het hier op bokt met zogenaamde studies?

waar is de paardenliefde en het gezonde verstand! echt niet te geloven en zo jammer.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:23

Die ‘zogenaamde studies’ zijn wel gepubliceerde peer-reviewed artikels.
En waarom… omdat met 3 oid beginnen blijkbaar beter is voor het paard dan met 5. Dus in mijn geval van een denkbeeldig toekomstig paard om een gezonder dier te kunnen behouden. Ik rij initiatie/N1 en steek alleen maar zelf geld in de paarden dus die dingen gaan niet op.

Waarom is het paardenliefde om een paard juist niet voor te bereiden op een carriere maar er daarna wel te gaan rijden? Dat is als een kind thuis laten blijven tot het 20 is en dan opeens zeggen dat het nu 3-5x per week athletiek moet gaan doen. Die wordt nooit zo soepel en heeft een veel grotere kans op blessures. Bij paarden net zo.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:47

Precies dat!

Over gezond verstand gesproken!