Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 11:26

Xandyandme schreef:
Popstra schreef:
Ligt er maar net aan welke trainer je kiest


Daar heb je zeker gelijk in. Maar als "nieuwe" in dat wereldje is het soms moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.
Maar het blijft bijzonder om een tweejarige zadelmak te maken en aan te rijden...Iedereen doet wat hij wil maar geen kans dat ik op onze tweejarige kruip. Laat die maar lekker groeien en genieten van haar jonge jaren.

Maar misschien wil je ook wel helemaal geen reeds kant en klaar paard kopen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar geheel groen tot bijna groen. Dan is vooral de opfok belangrijk.
Ik kruip ook niet op een 2 jarige overigens. Doet mijn instructeur ook niet, zijn twenter heeft een halterklasse gelopen, maar er op rijden doet hij nog niet.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:32

germie schreef:
Nou ja, Popstra, zijn er ook 20+ quarters die nog in de sport lopen? Dat zie je bij de Engelse sport namelijk wel. Niet zo veel, maar het gebeurt zeker nog geregeld. Ook in de springsport in de lagere klasses.


Op topniveau zul je dat niet gauw tegenkomen. En dat is dan ook normaal: topsport is topsport. Je ziet ook geen mensen van 70+ in de topsport he.
Mijn hengst is trouwens op 2 zadelmak gemaakt en hij wordt nu 14 en is nog in topvorm. Wordt elk jaar voor het seizoen helemaal gecheckt en op de foto gezet en is nog steeds loepzuiver, dus dat elk paard wat op 2 beleerd wordt op zijn 5de om zeep is, dat klopt niet.
Een topsportpaard wordt kort medisch opgevolgd, en indien met beleid getraind en geshowd hoeft dit helemaal geen probleem te zijn.
Maar we wijken af.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:36

Wat is de reden dat je naar een quarter of paint kijkt? Als je geen wedstrijdambities hebt, buiten wil rijden en ook een keer wil springen dan is het geen ras wat bij die wensenlijst direct op nr 1 lijkt te staan. Dan zijn er heel wat andere rassen die wellicht 'makkelijker' zijn qua aanschaf/gezondheid.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 11:58

Berdien schreef:
Wat is de reden dat je naar een quarter of paint kijkt? Als je geen wedstrijdambities hebt, buiten wil rijden en ook een keer wil springen dan is het geen ras wat bij die wensenlijst direct op nr 1 lijkt te staan. Dan zijn er heel wat andere rassen die wellicht 'makkelijker' zijn qua aanschaf/gezondheid.

Het is een overweging, meer niet. Het is ook niet dat ik nu op zoek wil of moet naar een ander paard, gelukkig niet. Maar er komt een tijd dat ik toch voor een ander paard zal gaan. En waarom gaat iemand voor een springpaard als die geen wedstrijden wil springen? Waarom koopt iemand een tuigpaard als rijpaard? En nu geen wedstrijdambities wil niet zeggen dat dat niet meer komen gaat. Je leest toch heel vaak dat mensen eerst niet wilden, dan voor de lol starten en het later toch fanatiek gaan doen. Als je wel in je achterhoofd eens een wedstrijd wilt rijden die alleen open staat voor quarters, ook al zijn de plannen er niet direct, dan heeft geen quarter kopen direct consequenties dat wat je mogelijk ooit eens wilt, maar niet direct ambities voor hebt niet gaat.

Ik heb mijn paard gekocht wegens springambities, maar ben uiteindelijk toen het toch wel heel goed ging in de B meer dressuur gaan rijden, er was geen echte reden waarom. Veranderende interesses denk ik. Ook heb ik mijn paard voor de wagen beleerd. Uiteindelijk heb ik zeker 5 jaar amper gesprongen, leek het lef kwijt te zijn, maar tegenwoordig spring ik zo weer een parcours van 80 cm rond met mijn paard. Ik was nooit een echte buitenrijder, maar ga nu zeker wel 1 tot 2 keer per maand op buitenrit.
Je koopt een paard niet voor even, je gaat een contract aan voor vele jaren. Je moet dus zeker niet over 1 nacht ijs gaan, maar je ook realiseren dat iets wat nu niet direct hoog staat mogelijk later wel belangrijk kan worden. De keuze van een half-quarter is voor mij een no go, want je krijgt er geen papier bij, je kunt niet naar quarter wedstrijden, dus feitelijk heb je dan een net-niets gefokt. Dan kun je in mijn ogen beter de springkwaliteiten behouden en daar weer voor gaan. Nu zit fokken er inmiddels niet echt meer in vrees ik, want hoewel een merrie prima als ze 20+ zijn nog drachtig kunnen worden, lukt het ook vaker niet.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:18

Zet voor jezelf op een rij wat je nu echt wil, want als ik het zo lees is dat niet geheel duidelijk. Althans voor mij niet na alle opties die er langs komen.

Ook lijkt jouw spring wens door te schemeren. Dan zou ik toch zeker voor een all round paard gaan en niet een quarter. Wat spreekt je aan in de quarter dat je dit in overweging neemt, heb je wedstrijd / show ambities. Zo niet dan is er niks mis met een quarter mix, op een papier kun je niet rijden. Daar betaal je voor en het zou zonde zijn als je daar dan geen ambities mee hebt.

Dus eerst doelen stellen, daarna kijken naar de feiten en kwaliteiten welk ras hierbij aansluit. Ik denk dat je in elk geval een ruim antwoord hebt op jouw vraag waarmee het topic gestart is.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 13:35

Voor mij is het antwoord duidelijk. En mijn wensenlijstje ook, maar ik heb niets met een quarter kruising, dat is gewoon iets wat ik niet zie zitten. Net als sommigen geen merrie willen. En ja, ik heb als ik een quarter zou kopen wel show ambities. Maar ik ben aan het nadenken hoe sterk die ambities zijn. Je laat wat en je krijgt wat zeg maar. Dus minder springen, maar geschikt voor show. Of toch meer springen en de wran wedstrijden?
Je moet dus alle plussen en minnen op een rij zetten. En dan rolt er wat uit hopelijk.

De reden dat ik een quarter in overweging neem is niet zo raar, ik rij ook western namelijk. Daar ben ik een aantal jaren geleden mee begonnen en doe dat met plezier. Net als dus andere takken. Maar ja, je kunt ook western rijden met een ander ras natuurlijk.

Er is overigens ook nog een andere bokker die vragen gesteld heeft in dit topic. Dus ik ben niet de enige die een quarter als toekomstig paard overweegt.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:35

De reden dat je niet zo snel een 20 jarige ziet lopen komt ook omdat de reining shows veelal aged shows zijn. Dit betreft futuritys en derbys ( tot 7..8 jaar)
Daar zit het grote geld.
Maar er lopen wel degelijk ook oudere mee in de sport. Veelal op de kleinere affliate showtjes maar ook tijdens de Run for the million in de US
Daar zie je hoofdzakelijk de oudere dekhengsten mee lopen. Ook wanneer men zich moet kwalificeren.

Het goed gezond houden van een (sport) paard valt samen met een goede verantwoorde training en vooral een goed management.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:21

Je moet heel goed weten wat je wil en eigenlijk ook een tijdje meelopen en veel leren en ontdekken.

De quarter is een groot ras met ook veel onderlinge verschillen, dus je kan niet alle quarters over 1 kam scheren.

Je hebt een vooroordeel over een quarter mix, maar als ik jou er eentje voor je neus zet die goed gelukt is zie je dat niet eens direct. En soms kan je van 2 rassen de goede eigenschappen tegenkomen in een mix die het een leuk en sterk gebruikspaard maken.

Springen kan best met een quarter, maar veel mensen doen het niet, want dan hadden ze geen quarter gekocht. Als mensen zelf weinig spring basis bezitten en het paard springt niet geweldig, kan je ook kijken naar bij wie het werkelijke probleem ligt. Teveel mensen willen zomaar een keer een sprongetje maken. Dat werkt niet altijd bij paarden.

Mijn merrie kwam nog uit Texas en was een echte oude quarter, maar zij vond vrijspringen bijv echt wel heel leuk.
Haar zoon ziet er totaal het nut niet van in. Hij doet het wel, maar je ziet een groot vraagteken op zijn hoofd waarom dat moet. Of nou ja moet..............

Onder het (western) zadel heb ik altijd wel voor de grap gesprongen tot max 80cm, maar heb zelf wel spring basis en er ook lol in.
1x een quarter gehad die het echt niet kon of begreep, maar die bleek ook serieus iets te mankeren.

Een gezond en braaf kopen is altijd moeilijk. Voorheen waren de quarters duurder dan een gewone pony of klein rijpaardje en als men meer uitgeeft wil men vaak ook wel wat ervoor terug. Dat zie je vooral in de middenmoot.
Maar feitelijk moet elk paard natuurlijk braaf en gezond zijn om er fijn mee te kunnen werken, ongeacht prijs en ambities. In het bos wil je ook gewoon genieten.

Wij hebben heel bewust nog een keer zelf gefokt en nu een jaarling lopen. Puur omdat ik het met veel fokkers niet eens ben. Dat er dan sportpaarden uit komen is allemaal prima, maar ik maak voor mezelf keuzes. Waar voor de sport gefokt wordt, valt natuurlijk ook genoeg af welke het niet gaan redden.

Er zijn ook veel mensen die vooral op naam of nog erger op kleur fokken en niet goed naar de rest kijken. Dat een paard presteert is 1 ding, maar wil je eventuele mankementen wel doorfokken? Is zo een paard ook bruikbaar voor ene recreant?
En hoe pakt de combi uit? Heel vaak worden paarden aangeboden en hoor je het is een X, of een uit X en X, maar ga je echt op papier kijken zit het soms al verder weg waardoor er een bepaalde combinatie tussen zit die weer een heel ander resultaat zal geven dan men wil doen geloven door alleen de bekende namen te roepen.

HOe oud je start hangt van zoveel af. Hoe is er gefokt en opgefokt? Hoe is er gestart? Er zitten echt enorme verschillen in.
Ik zou bepaalde veulens tm 2 of 3 jarigen nooit kopen als ik niet achter de manier van fokken sta. Maar ik zou diezelfde wel kopen als ik ze op 3-5 jarige leeftijd bijv zie en ze compleet gekeurd worden. Maar ook goed het karakter kan beoordelen.

Mijn jaarling loopt hier op de pp, dus krijgt veel vrije beweging. Heeft een vriendje en speelt veel met zijn oude oom. Is het prinsje van zijn mama en heeft een kleine tante.
Leren gaat tot nu toe spelenderwijs en ik profiteer van hoe ze samen leven. Als ik zie wat hij allemaal uitvreet en als hij zijn klier uurtje heeft, zou hij makkelijk wat werk aankunnen. Maar ik doe dat niet en er zijn echt heel weinig mensen die passende training goed aanpakken. Niet alleen fysiek, maar ook zeker mentaal. Ik ken de moeder, oom ( nog een paar ooms ) en de oma goed. Het zijn paarden die fysiek veel aankunnen, maar mentaal het emmertje wat sneller vol hebben en daar moet je een beetje mee om kunnen gaan. Ook daar zijn dingen te trainen, maar heb er ook eentje die tot robot murw is etraind omdat de mens teveel en te snel wilde en hem niet in zijn waarde kon laten.

En zo nog een paar problemen gehad die allen door de mens zijn aangericht en niet omdat de quarter een zwak of slecht ras zouden zijn. oa bij 2 ernstige tong schade bijv. Artrose. En ik denk bij die zeker wel door jong veel teveel gepush. Maar ook door het eeuwige trainen door zijn leven heen. Weinig vrije beweging, weinig afwisseling in het werk en altijd in frame, dezelfde oefeningen etc. Maar ook dat is het gebrek van een ruiter meestal.

Dat je geen oudere paarden ziet is op zich niet zo gek. Je ziet ze wel, maar als je jong start en je hebt alles wel gezien en meegemaakt, waarom nog het eeuwige zelfde blijven trainen?
Mijn ruin had best nog een tijd een rondje mee kunnen lopen, ondanks zijn gebreken, maar dan wel op zijn niveau en tempo. En hij is ook wat ouderwets tegenover de paarden die je nu veel ziet. Het kost hem veel meer moeite om mee te komen op het niveau dat je nu ziet vaak.

En dan bedoel ik ook als we terug kijken naar wedstrijden van bijv 30jr geleden en hoe de paarden toen liepen en bijvoorbeeld stopten.

Als je serieus gaat zoeken weet je dat je voor een laag budget vaak geen gezond paard gaat vinden. Of de markt moet op zijn gat liggen en je hoort via via dat iemand vooral een goed huisje zoekt.
De hele dure paarden verkopen vaak wel via via binnen de sport. Maar dat is toch niet voor iedereen.

De middenmoot is imo wel de moeilijkste. Daar zit zoveel, maar dan moet je echt goed op de hoogte zijn.

Mensen zeggen dat je geen quarter nodig hebt, maar dan vraag ik me af hoezo niet? Je kan met een quarter in principe van alles doen. Je zegt ook niet tegen iemand die een connemara koopt dat je er alleen maar mee mag springen omdat ze daar toevallig vaak in uitblinken.

Ik heb echt veel andere paarden en vooral pony's gehad. Mijn laatste New Forest had ik 19jr en was mijn alles. Ook western gereden, maar ik reed hem als eerste. Hij was echt super hoor, maar van hem naar een quarter is een fijne overgang. Van een quarter naar hem vond ik dan wat minder. Niks ten nadele van hem, want hij was alsof ik mijn oude sok aantrok, maar ik vind veel quarters gewoon echt super fijn.

Niet allemaal, maar daar moet je dus op naar gaan zoeken en het ervaren. Ik zou nooit een oude Gunner lijn kopen. En ja, dat is dan na enkele ervaringen een vooroordeel, maar er is zoveel te koop wat me meer aanstaat dat het ook makkelijk selecteren is en er zijn genoeg liefhebbers voor.

Ik hou er ook van ales er nog wat cutting door de aderen stroomt, maar dat is ook echt persoonlijk.

Vanwege zijn kleur en looks kan ik voor mijn jaarling al een paar keer veel meer geld krijgen dan hij me heeft gekost. En hij is echt heel braaf, grappig en alles, maar ik weet dat hij echt geen match gaat zijn met veel mensen.

Je moet misschien wat km's maken op quarters. Voor mij is het wel een soort verslavend ras. Als je eenmaal verliefd bent, stap je niet snel meer terug. Ik ben net zo gek op shetties, maar kan ik niet op rijden. Wel al 10x gedacht; ik wil een leuke fjord voor in het bos, maar dat gaat toch niet gebeuren......Ik kom altijd op de quarter terug, al ruim 25jr.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:30

Germie zet dan eerst eens duidelijk op een lijstje wat je wél wil. Ik lees een hoop tegenstrijdigheden.

-Je wilt geen shows rijden, maar misschien toch wel?
-Je wil een paard dat kan springen, maar misschien toch niet?
-Het moet een vol geregistreerd paard zijn, zodat je aan de raswedstrijden kunt deelnemen, maar misschien wordt het de WRAN?
-Je wil een buitenrijpaard, maar misschien toch een showpaard?

Mij is het allemaal nogal warrig. Ten eerste zijn er op de meeste shows ook gewoon allbreed klasses. De reden daarvoor is dat er erg weinig rassenshows zijn, en op die manier kunnen mensen met een APHA ook aan AQHA shows deelnemen, en omgekeerd. Maar ook een haflinger of tinker zie je wel eens.
Voor heel veel organisaties is het ras van geen belang. Bij WRAN, NRHA, EWU, PRAB, enz kun je met om het even welk ras deelnemen. Het Argentijnse reiningteam reed op de ruiterspelen in Tryon in 2018 met criollo's, en ze eindigden nog hoog in de rangschikking ook.

Als je voor een Quarter wil gaan, houd dan het volgende in gedachten:

-Goede quarters zijn enorm duur. Zelfs een goedgefokt veulen. Of je nu de pleasure, reining of ranchriding kant uit wil, houd er rekening mee dat je voor een correct paard, niet aangereden, goed gefokt uit goede ouderdieren, waar je de sport mee in zou kunnen, minimum 10K zult neerleggen. En dat is normaal, want dat is ook hetgene het de fokker gekost heeft om het te fokken.
Een huis-tuin-en keukenquarter van de hengst of merrie van achter de hoek kun je best goedkoper vinden. Net als een zoon-van-de-zoon-van-de-zoon-van één of andere grote naam. Als je ver genoeg terug gaat in de pedigree vind je overal wel een Peppy San Badger, Topsail Whiz of Colonels Smoking Gun terug.
Hier is het dan meer kopen op de gok. Dat kan goed uitdraaien, maar het kan ook zijn dat je stoofvlees gekocht hebt. Quarters hebben heel veel erfelijke afwijkingen en beenproblemen, bij de ene bloedlijn al meer dan bij de andere.

-Voor Painthorses (APHA) bestaan er ook rassenshows. Een SPB is over het algemeen iets betaalbaarder, en er zijn hetzelfde soort wedstrijden als bij de Quarters. Het feit dat het paard geen vlekken heeft doet verder niets af aan de kwaliteit.

- Beslis voor jezelf wat je wil. Zoals ik al zei: bezoek een aantal shows. Spreek met de mensen. Stel vragen. Kijk je ogen uit. Leer van de mensen die al een tijdje meelopen. Kijk wat de disciplines daar zijn en wat jou het beste ligt. Er ligt een wereld van verschil tussen een reiner, een cutter, een hunter, een ranchpaard of een pleasure paard. Een reiner met een hunter vergelijken houdt evenveel steek als een shetlander met een volbloed vergelijken.

Dit is nu iets wat je niet uit een boek of vanachter een beeldscherm kunt beslissen.
En eens je voor jezelf uitgemaakt hebt wat je PRECIES wil, kun je een prijsvork voor jezelf gaan opmaken waarbinnen je kan gaan zoeken. En LAAT JE BIJSTAAN!!! Denk niet dat je het allemaal wel beter weet en kan, want voor je tot 10 kunt tellen ben je bedrogen voor een paar 1000 euro.
Leergeld betalen we allemaal. En ikzelf wou dat ik wat meer hulp had gevraagd bij de aankoop van mijn eerste paarden. Het had mij veel leed en vele duizenden euros bespaard.

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:26

Ik kan me heel goed voorstellen dat je een QH wilt, het zijn gewoon hele fijne paarden ;)
en als je eenmaal een QH hebt leren kennen wil je nooit meer wat anders.
En er zijn er zeker die kunnen springen, dit is bv een zoon van onze (inmiddels overleden) reininghengst, ook uit een reining/cutting gefokte merrie.
Wij hebben een aantal hele leuke jaarlingen en 2-jarige all-rounders te koop, je mag me gerust pb'en voor meer info :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een quarter of paint kopen, lastiger dan een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 13:02

Dat zijn best aardige sprongen nog. Je zou niet zeggen dat het quarters zijn. Voorbenen netjes bij elkaar. Voor het ideale plaatje wil men graag de voorbenen nog wat meer naar voren hebben vanuit de borst zeg maar. Maar heel veel paarden doen dat niet.
Eigenlijk zou je de hele sprong moeten zien, ook het openen van de achterhand in de landing. Maar ik vind het zo absoluut niet slecht op de foto.

Nu een paard er bij is nog echt te vroeg. Ik heb nog een fitte merrie staan.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:26

Negeer je nu bewust de uitgebreide posts van Sevke en superpony?
Toch wel mensen die al een tijdje in het qpa wereldje rondlopen en die de moeite nemen om waardevol advies te geven.....

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:37

germie schreef:
Dat zijn best aardige sprongen nog. Je zou niet zeggen dat het quarters zijn. Voorbenen netjes bij elkaar. Voor het ideale plaatje wil men graag de voorbenen nog wat meer naar voren hebben vanuit de borst zeg maar. Maar heel veel paarden doen dat niet.
Eigenlijk zou je de hele sprong moeten zien, ook het openen van de achterhand in de landing. Maar ik vind het zo absoluut niet slecht op de foto.

Nu een paard er bij is nog echt te vroeg. Ik heb nog een fitte merrie staan.


Er zijn maar heeeeeeeel weinig mensen die een paard nodig hebben met betere techniek. Samenwerken, leren en foutloos rondkomen is de lol van recreatieve sport.


Daihyo schreef:
Negeer je nu bewust de uitgebreide posts van Sevke en superpony?
Toch wel mensen die al een tijdje in het qpa wereldje rondlopen en die de moeite nemen om waardevol advies te geven.....


:o

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 16:55

Daihyo schreef:
Negeer je nu bewust de uitgebreide posts van Sevke en superpony?
Toch wel mensen die al een tijdje in het qpa wereldje rondlopen en die de moeite nemen om waardevol advies te geven.....

Wat is dat nu weer voor reactie? Sorry hoor, maar ik reageer op foto's van quarters die dus best behoorlijk lijken te springen. Het kan dus wel.
Ik ben ook realistisch dat de meesten het niet zo zullen kunnen. Maar om dan direct een ras af te schrijven hoeft ook niet. De hoogte op de foto's lijkt de hoogte wat voor mij de max zal zijn ongeveer denk ik.

Als er gezegd wordt als je wilt springen moet je geen quarter nemen, prima. Dan is dat misschien niet de juiste keuze. Maar als een ander dan weer zegt dat het wel kan, tja, dan wordt het er ook niet makkelijker op natuurlijk.

Maar ik weet wel wat ik graag als techniek wil zien bij een paard wat moet springen. En wat ik liever niet zie. Ambities voor topsport heb ik niet, maar een fijne allrounder is wel wat ik zoek. Maar goed, als je dus een quarter wilt wat zo springt als op de foto ben ik ook wel benieuwd naar het exterieur van die paarden op stand. En het moet een gemoedelijk dier zijn wat ook gewoon op buitenrit kan, makkelijk alleen te laden is op de trailer en dat soort dingen. Een draak op stal zoek ik ook niet.

Dat ik niet elke quarter over 1 kam scheer is ook wel duidelijk en dat ik niet over 1 nacht ijs ga ook wel.
Een mix is gewoon een nogo, punt. Niets mis mee met een kruising, maar sommigen willen ook geen tinker of ander ras bijvoorbeeld.
Een keuze maken is ook uitsluiten.

Dat een paard geld kost is ook duidelijk. En dat sommige rassen duurder zijn dan anderen is ook bekend. Op dit moment is het niet meer dan een globale orientatie. Ik sluit dus een quarter niet uit omdat ik ook western rij. DAt kan net zo goed met een haflinger, kwpn-er of ander ras, maar daardoor is er juist wel weer een ras in beeld gekomen wat ik niet direct uitsluit.

Niet meer en niet minder. Als het zo ver is zal ik zeker wel iemand meenemen. En in principe blijft een paard bij mij voor langere tijd, dus ze moeten ook langer gezond blijven. Een Fries is toch vaak met 20 echt op, dus dat is ook een ras wat minder sterk is dan andere rassen. Uitzonderingen daargelaten.

Op dit moment weet ik wel wat ik niet zou willen, maar sta open voor wat ik wel zal willen. En dus wordt ook de quarter onder de loep genomen. De conclusie kan best zijn nee, is het niet. Maar ik zeg zeker niet direct nee. Zeker niet omdat velen het karakter toch als positief beschrijven.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:35

Ik copypaste even mijn reactie uit een ander topic. Wellicht ook leuk voor mensen die erin geïnteresseerd zijn. :D
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.


Afbeelding


Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog


Afbeelding


Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.


Afbeelding


Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.


Afbeelding


Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend


Afbeelding



Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:01

sevke schreef:
Ik copypaste even mijn reactie uit een ander topic. Wellicht ook leuk voor mensen die erin geïnteresseerd zijn. :D
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.


[ [url=m/B8gE1I.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog


[ [url=m/TVa0bW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.


[ [url=m/0M402b.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.


[ [url=m/R2iQOU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend


[ [url=m/N4JDRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.


Superknap om al die verschillende types eens bij mekaar te zien staan !

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 15:22

Die hunter zou ik absoluut niet als quarter zien.
Er zijn ook wel verschillende types bij de warmbloeden, maar de verschillen zijn niet zo groot.

Het ranchtype vind ik persoonlijk wel mooi, maar op basis van de foto had ik die ook groter dan 1.50 ingeschat.

De grootte van onder de 1.60 is wel een dingetje als je misschien ooit weer een 1m parcoursje wilt springen. Want dan komen de afstanden niet uit natuurlijk. Ik heb het niet over hoger dan het L, dat zie ik mezelf niet meer gaan doen. Sterker nog, ik zie mezelf eerder horsemanship of trail rijden dan weer een parcours >100 cm springen. Nu zijn mijn sprongetjes meestal rond de 80 max. Gewoon puur hobbymatig op stal en af en toe een oefenparcours. Het lijkt zo wel of de gemiddelde quarter echt ruim onder de 1.60 is en eigenlijk pony's zijn.
Ik heb al jaren niet meer op iets kleiner dan 1.60 gereden, behalve een goedgekeurde fjordenhengst waar ik prima op paste. Dat zou je dan ook eens moeten voelen. Ik ben natuurlijk wel 1.82m. Dus niet klein. Voor western heel normaal, maar voor de Engelse sport wat minder.
Dat is wel iets om mee te nemen, zeker als je op zoek gaat naar een veulen of enter. Dan moet je een verwachte eindmaat wel weten (al kan dat ook nog tegenvallen natuurlijk).

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:02

De gemiddelde quarter is inderdaad eigenlijk een "pony". Zeker de reiners worden steeds kleiner. In de hunter en pleasure bloedlijnen zijn ze veel groter en lijken ook meer op een warmbloed qua type en bouw. (in mijn ogen dan. Ik heb absoluut geen verstand van warmbloeden en hoe ze er horen uit te zien)
Wij hebben thuis nog een gepensioneerde reiner die met moeite de 1.40 haalt. Als je wil horsemanshippen, zou ik persoonlijk voor een pleasure of hunter gefokt paard gaan. In de reining, ranch en cuttingbloedlijnen is de kans dat ze klein blijven erg groot. En voor de horsemanship, waar ook je houding beoordeeld wordt, lijkt dat nergens naar als je 1.82 bent en op zo'n klein paardje zit. Ook de gangen van een hunter of pleasuregefokte zijn voordeliger voor horsemanship en zeker voor trail. In de reining maakt dat niet zoveel uit, omdat het enkel het paard is wat beoordeeld wordt, ook al zit je erop als een idioot. En daar ben je beter af met een kleinere, omdat zo'n vliegdekschip natuurlijk heel anders beweegt in de reiningmaneuvres. Een goede stopper is het beste af met een korte rug.
Vriendin bij ons op stal heeft een huntergefokt paard van net geen 1.80 hoog. En mijn pony is inderdaad slechts 1.50 hoog. Ikzelf ben niet zo heel groot, namelijk :D