Met welk ras rijden jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:53

Wij zijn 2 jaar geleden overgestapt, mijn irish cob (tinker) is het er gelukkig erg mee eens. Ze vind deze manier van rijden een heel stuk prettiger. En zeg zelf.. staat haar nog goed ook
Afbeelding
Afbeelding

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:07

sevke schreef:
@rusty886: ik denk dat TS westernrijden bedoelt :) Topic staat bij het western.


heb ook western gereden kijk maar helaas geen foto's van en ik kan gewoon wegens mij lange benen niet in een western zadel zitten klinkt heel raar maar toch is het zo... heb zelfs boomloos western geprobeerd alleen was toch ons ding niet :n hij en ik hadden meer plezier in het relaxe bos/buitenritten dan wat anders (met af en toe een sprongetje er bij)

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:15

es77 schreef:
hannelot schreef:
Ik rijdgeen western maar een kennis doet het met een pinto!


En wat doet die kennis? Gewoon buiten rijden, reining, etc,?

Geen idee :(

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:36

Welk ras ik rij? 3x raden...... :P Ik heb 2 criollo-mestizo's uit Argentinië. Met beide rij ik vooral lekker bosritten. Wedstrijdruiter ben ik niet en nooit geweest.

Afbeelding

Met de oudste heb ik veel teampenning gedaan. Puur voor de lol, geen wedstrijden.

Afbeelding

Inmiddels is die 21 jaar en hoeft het allemaal niet meer zo snel.
Met de jongste doe ik nog geregeld koeienwerk in de zomer. Dan help ik een boer met het kuddebeheer in een natuurgebied.
En deze zomer heb ik een veulen gekocht, kruising criollo-quarter, waarmee ik hopelijk nog heel wat jaartjes mijn liefhebberij mee kan voortzetten.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:52

Ik rij TREC en extreme trail met mijn Tennessee Walking Horses en ook western (gang)klassen op wedstrijden speciaal voor TWH’s.

Afbeelding

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:02

Wij hebben western gereden met een dülmener wildpferd en zijn 4 kinderen (1x New forest moeder, 1x haflingerx welsh moeder, 2x Gelderse moeder). Ik denk dat je wat wij deden het best onder trail kan scharen.
Afbeelding
Net zoals voor bijna alle disciplines geldt kan je de basis-western met elk paardenras wel doen!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:45

rusty886 schreef:
sevke schreef:
@rusty886: ik denk dat TS westernrijden bedoelt :) Topic staat bij het western.


heb ook western gereden kijk maar helaas geen foto's van en ik kan gewoon wegens mij lange benen niet in een western zadel zitten klinkt heel raar maar toch is het zo... heb zelfs boomloos western geprobeerd alleen was toch ons ding niet :n hij en ik hadden meer plezier in het relaxe bos/buitenritten dan wat anders (met af en toe een sprongetje er bij)


Dat zou zonde zijn als je dat graag wilt. Weet niet hoe lang je benen zijn, maar ken enkele vrouwen met lange benen, maar er rijden heel veel mannen/trainers die lang zijn.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:13

Ik rij western. Voorheen altijd engels gereden, maar 4 jaar geleden een overstap gemaakt. Ik heb nu momenteel een Quarter merrie die pleasure is gefokt, ik rij met haar voornamelijk pleasure en trail. Haar zoon is een kruising ( NRPS ). Hij gaat waarschijnlijk wel allround worden.

Ik ben echt fan van trail, je kan het zo gek maken als dat je zelf wil hiermee.

Afbeelding

en de toekomstige allrounder


Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:38

superpony schreef:
rusty886 schreef:

heb ook western gereden kijk maar helaas geen foto's van en ik kan gewoon wegens mij lange benen niet in een western zadel zitten klinkt heel raar maar toch is het zo... heb zelfs boomloos western geprobeerd alleen was toch ons ding niet :n hij en ik hadden meer plezier in het relaxe bos/buitenritten dan wat anders (met af en toe een sprongetje er bij)


Dat zou zonde zijn als je dat graag wilt. Weet niet hoe lang je benen zijn, maar ken enkele vrouwen met lange benen, maar er rijden heel veel mannen/trainers die lang zijn.


ja, dan moet je wel héél lang zijn. Onze trainer tikt bijna de 2 meter aan, en past ook nog gewoon in een normaal westernzadel. Iemand die ik ken is 2.12m en rijdt ook reining op hoog niveau met een gewoon westernzadel.
Spoiler:
Al lijkt zijn paard wel altijd heel ieniemienie als hij erop zit
:D

Haley
Berichten: 41
Geregistreerd: 15-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:37

Ik reed western met een Paint die ik verzorgde.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:02

superpony; ja ach heb 1 meter lange benen wat officieel gemeten is... maar een kort boven lichaam misschien dat dat het probleem is??? durf het niet te zeggen maar ik krijg gewoon mijn zit niet gevonden want blijf schuiven in die zadels en heb verrschillende geprobeerd...

sevke; ligt er gewoon aan hoe je gebouwd bent ook denk ik

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 02:41

Ik rijd western met een kwpner (trail, ranch trail en ranch riding) en ik doe showmanship en in hand trail met mijn mini :) .

Afbeelding

Afbeelding

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:28

Ik rij (gewoon) dressuur met een manege pony, een new forest pony. Mij lijkt western ook heel tof, maar je moet dan geen dressuur beestje hebben.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:42

rusty886 schreef:
superpony; ja ach heb 1 meter lange benen wat officieel gemeten is... maar een kort boven lichaam misschien dat dat het probleem is??? durf het niet te zeggen maar ik krijg gewoon mijn zit niet gevonden want blijf schuiven in die zadels en heb verrschillende geprobeerd...

sevke; ligt er gewoon aan hoe je gebouwd bent ook denk ik


Het maakt niet uit en je moet je eigen keuzes maken, maar je kan gewoon op een western zadel rijden. Ga eens naar wedstrijd en kijk naar die lange mannen. Die benen hangen echt heel lang en laag.

Iedereen heeft een andere bouw, maar goed leren zitten kan je leren. Ik heb jaren les gegeven en vooral ook veel aan zit en houding gewerkt. Persoonlijk vond ik juist kleinere mensen sneller een slechte zit en houding hebben. Te lang kan ook lastig zijn, maar klein ook.


Coco4life schreef:
Ik rij (gewoon) dressuur met een manege pony, een new forest pony. Mij lijkt western ook heel tof, maar je moet dan geen dressuur beestje hebben.


Maakt niet uit, zeker in de basis niet. Heb 19jaar lang met een New Forest western gereden. En onze zoon had de shet beleerd en die deed vroeger ook een roll back en klein stopje bijv.

Kijk eens bij bijv de Wran, dat is normaal voor alle rassen en zie je tinkers, haflingers, nrps, kwpn etc etc
Je bent jaren verder voor je op een niveau bent dat het gaat uitmaken op wat voor paard je rijdt.

Gulfoss
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-12-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:49

Coco4life schreef:
Ik rij (gewoon) dressuur met een manege pony, een new forest pony. Mij lijkt western ook heel tof, maar je moet dan geen dressuur beestje hebben.

hoezo dressuur beestje? dat er veel dressuur mee wordt gedaan zegt niet dat hij/zij niets met western kan.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:24

Coco4life schreef:
Ik rij (gewoon) dressuur met een manege pony, een new forest pony. Mij lijkt western ook heel tof, maar je moet dan geen dressuur beestje hebben.

Met een dressuur gefokt paard kan je ook western rijden hoor. :) Wij rijden recreatief wedstrijden en oefenen ook samen met ruiters die wel een quarter/paint hebben, en op L4 niveau maakt het nog helemaal niet uit wat voor ras je hebt, dat kan in principe elk paard. Bij het WRAN kan je met elk ras meedoen aan wedstrijden.

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:31

Onze PRE op zijn westerns’ ;)

Afbeelding

Onze bijna 3 jarige gaat in 2024 ook western beleerd worden (paint x criollo)

Afbeelding

Beide trail

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:37

Met een tinker,
Al ben ik op het moment niet meer zo actief. Het is nu meer buitenrijden.
Mijn dochter is er ook mee begonnen met haar tink.
We zijn echt meer recreatieve ruiters dan gedreven ..;)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:16

Ik zit op een westernzadel, met een western paard en rij gewoon lekker in het bos en op de hei :)

Afbeelding

Afbeelding

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:13

Ik heb ook weleens gedaan alsof ik een super pro western rijder was. Het ging eigenlijk best wel goed met de dressuur pony. Ze kan ook zo spinnen (maar alleen in stap en wat minder snel :P ), en kan heel scherpe bochten maken :)) , sorry dat ik haar een dressuur beestje noemde hoor!

candy_de_nf
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-12-22
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:47

Ik spring 70cm met een New Forest.