Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica
superpony schreef:Ik zou eens bij het centrale pssm topic lezen en evt vragen stellen. Meeste mensen doen een 5 panel test.
Het is belangrijk om te weten, omdat je paard natuurlijk iets kan mankeren wat je met rijden of in de omgang tegen kan komen. Het hoeft niet altijd al jong naar buiten te komen en soms zijn het vage klachten.
Paarden kunnen ook verkocht worden vanwege vage klachten of omdat ze wel positief getest zijn en mensen hopen dat er toch iemand voor komt.
PSSM vraagt een behoorlijk goed management en dieet en dan heb je no geen garanties. Als je al een paard hebt, doe je dat vast met liefde. Maar een nieuw paard kopen die al "ziek" is, is vragen om ellende. Ook al fok je niet met een ruin kost het paard onderhoud en heb je je verwachtingen. Dus merrie, hengst of ruin; altijd testen.
Op fb is ook een pssm groep waar veel vaste berichten met alle info in staan.
Overigens zijn er wel mensen die aardig op de hoogte zijn of de ouders in de risico groep vallen of zelfs positief zijn.
Popstra schreef:Als het paard al jaren zonder problemen gereden is waarom zou je dan nog willen testen? Je kan er toch niet mee fokken
Ik heb hier nog oudere quarters staan die altijd in de sport gelopen hebben en ook nooit getest zijn gewoonweg dat toen nog niet zo was.
Zijn gezonde paarden.
Heb hier ook een 4 jarige die panel 7 getest is. Dat zien ze in Duitsland graag. Mij boeit het niet want het is ook een ruin. Niks intressants voor de fok dus.
Komt bij PSSM in vele gradaties voor komt en er maar op 1 getest word. Wil ook niet veel zeggen dus. En dat is juist het geen de meeste mensen bang voor zijn bij een quarter.
Verder zou ik tijdens het keuren de rug ook even goed laten bekijken. Dat word nog vaak over geslagen.
ElCid schreef:Wij gebruiken altijd Animal Genetics UK, voor zowel kleur als genetische testen, prima en snelle service en je kan ze altijd bellen om te vragen hoe en wat. PSSM2 kan je sowieso alleen laten doen in Duitsland bij Laboklin ( of in Amerika maar Dld is dan een stuk makkelijker). Ondanks dat de PSSM2 test niet 100% sluitend is zou ik daar wel op laten testen of 100% zekerheid moeten hebben dat de ouders het niet hebben/ over kunnen dragen maar het is wel een dure test. Aan de andere kant; als het paard klachtenvrij is en al 9 is de kans klein; misschien iets daarover laten opnemen in het koopcontract?
Wie zijn de ouders? Misschien zijn er mensen hier die daar wat over weten.
turtlelito schreef:ElCid schreef:Wij gebruiken altijd Animal Genetics UK, voor zowel kleur als genetische testen, prima en snelle service en je kan ze altijd bellen om te vragen hoe en wat. PSSM2 kan je sowieso alleen laten doen in Duitsland bij Laboklin ( of in Amerika maar Dld is dan een stuk makkelijker). Ondanks dat de PSSM2 test niet 100% sluitend is zou ik daar wel op laten testen of 100% zekerheid moeten hebben dat de ouders het niet hebben/ over kunnen dragen maar het is wel een dure test. Aan de andere kant; als het paard klachtenvrij is en al 9 is de kans klein; misschien iets daarover laten opnemen in het koopcontract?
Wie zijn de ouders? Misschien zijn er mensen hier die daar wat over weten.
Vader is panel 5 n/n (maar dus geen zekerheid over PSSM 2).
Moeder is Smoking Lena (met een 'g', er bestaat ook een Smokin Lena), dochter van Listo Lena en Smoking Emily.
Opnemen inkoopcontract is een mogelijkheid, maar het probleem is dat dan op het moment dat er zich problemen manifesteren ik natuurlijk zo gehecht ben aan het beestje dat ie nooit meer weg gaat .
speedfiets_2 schreef:Kan je niet afspreken dat wanneer de 5 panel test goed terug komt dat je daarna doet keuren en als dat goed is meeneemt?
turtlelito schreef:speedfiets_2 schreef:Kan je niet afspreken dat wanneer de 5 panel test goed terug komt dat je daarna doet keuren en als dat goed is meeneemt?
Dat is nu een beetje het plan. Eerst nog een keer uitgebreid bekijken, dan genetisch testen en als dat goed terug komt klinisch/röntgenologisch keuren.
Blij dat in dit topic ook een beetje hetzelfde naar voren komt als wat ik in gedachten had.
turtlelito schreef:Opnemen inkoopcontract is een mogelijkheid, maar het probleem is dat dan op het moment dat er zich problemen manifesteren ik natuurlijk zo gehecht ben aan het beestje dat ie nooit meer weg gaat .
Niqui schreef:Wij hebben in het voorjaar ook een 5-paneltest bij Animal Genetics laten doen op advies van de dierenarts. Onzin natuurlijk, want het ging om een haflinger. Maar goed: ze hebben de test keurig, snel en voordelig voor ons uitgevoerd. Overigens hadden we hem gekocht onder voorbehoud van de uitslag van de test en de keuring.
ElCid schreef:Is de vader Shine N Mister? Mooie bloedlijnen dat zeker!
superpony schreef:Klopt, maar de vier andere ziektes van de 5-paneltest niet.Niqui schreef:Wij hebben in het voorjaar ook een 5-paneltest bij Animal Genetics laten doen op advies van de dierenarts. Onzin natuurlijk, want het ging om een haflinger. Maar goed: ze hebben de test keurig, snel en voordelig voor ons uitgevoerd. Overigens hadden we hem gekocht onder voorbehoud van de uitslag van de test en de keuring.
Haflingers kunnen ook pssm hebben
turtlelito schreef:ElCid schreef:
Eerst maar even kijken of er rijtechnisch ook een klik is, reining opgeleid is voor mij wel een uitdaging. Maar ook weer leuk natuurlijk, in het kader van 'je bent nooit te oud om te leren'. Belangrijkste is 'braaf', dus dat eerst maar even testen.
Popstra schreef:Hoe lang moet je eigenlijk wachten op de uitslag van de testen?
Popstra schreef:Oh maar dat is dan nog vrij vlot toch!? Ik dacht dat dit veel langer zou gaan duren.
Gebruikers op dit forum: Mariett, ogidni, othelloster, Plonspony, Ponytante, SansaS, sasja0705, secricible, Swift, tienus63, Vitas, Wispeltuur en 12 bezoekers