Pool's zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yutah
Berichten: 84
Geregistreerd: 04-01-08

Pool's zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:36

Hoi
Wie kan mij raad geven ?..

Stel mij even kort voor .. ik ben een recreatieve western ruiter .. 1 a 2 maal per week een wandeleling .
Een aantal jaren heb ik een nieuw Garland zadel gekocht .. zit zalig en was zeer tevreden tot 6 maanden later hij enorm begint te piepen en kraken . Heb alles geprobeerd ... ledervet , olie , talk en zelfs waterspuitje .. het zadel blijft gewoon irritant piepen of kraken .. zo irritant dat ik besloten heb om een nieuw zadel aan te schaffen .

Heb al eens wat rond gegoogeld en er is keuze genoeg . Persoonlijk wil ik geen zadel van 3000€ ( vind het te veel geld voor hetgene wat ik rijd ) en mijn oog is op een paar zadels gevallen zonder te weten welk merk . Nu blijkt het een Pool te zijn .. NU komt mijn vraag .. de zadelpasser beweert dat Pool gefabrikeert word in 3 landen .. Namelijk , Amerika , Italie en China .. hij werkt met Italie . De zadel in zijn winkel waren opmerkelijk zacht van leer .. 2 /3 mensen hadden mij gezegd dat ik daar niet moest gaan omdat hij prijziger is dan elders voor hetzelfde zadel . IK leg het hem op tafel en hij zegt mij dat er voor zadel leder wordt gebruikt van 3 verschillende plaatsen van het dier .. de nek en borst slechte kwaliteit beweert hij .. de rug iets betere kwaliteit en de achterhand en daar zit het verschil .. ook gebruikt hij alluminium conchos en schroeven .. Is dat effectief zo dat er verschillende ledersoorten word gebruikt ? Hij heeft 6 jaar geleden samen gewerkt met Garland omdat die kwaliteit niet goed was .. ze hebben ook een jaar gehad met slecht leer en je kan smeren zoveel je wilt het blijft kraken .. Ik kom al vele jaren in deze winkel maar dat was toen ik nog met een engels zadel reed . IK heb altijd het gevoel gehad dat het zeer lieve en correcte mensen zijn ... Wat kan ik geloven van wat hij nu zegt ?? weet iemand of effectief er verschil is in kwaliteit van de pool zadels ‍♀️

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:03

Pools is op zich een prima B-merk. Of ze in 3 landen gemaakt worden durf ik echt niet te zeggen, heb dat nooit gehoord overigens.
Whitestar en Garland zijn min of meer hetzelfde. Daar is in principe dus niets mis mee. Zelfde kwaliteit zeg maar als Pools.

MAAR: waarom piept jouw huidige zadel? Want is daar wel naar gekeken? Er wordt vaak talkpoeder tussen boom en fenders gedaan om piepen tegen te gaan. Is dat bij jouw zadel ook gedaan? Ik zou dus niet zomaar een nieuw zadel kopen als je misschien met iets heel simpels het probleem op kunt lossen.

Verder, zet de verkoper concho's op het zadel? Pool's maakt gewoon fabriekszadels hoor. En die moet je passen. Een verkoper verandert er normaal gesproken niets aan. Natuurlijk kun je een concho verwisselen, maar waarom zou je dat doen bij een nieuw zadel? Wat is er mis met de standaard concho's dan?

En ja, er zijn verschillende leerkwaliteiten, maar ook hoe het gelooid wordt maakt uit.

Maar ik zou eerst de vraag beantwoord willen zien waarom je zadel piept en of daar niet wat aan te doen is.
En als je dan een nieuw of ander zadel wilt of moet, dan kun je nog niet zeggen in de winkel direct van die past of past niet. Je zult toch met het zadel naar je paard moeten. Zomaar 1 van de plank kopen is met Engelse zadels soms nog wel te doen, maar met western niet.

yutah
Berichten: 84
Geregistreerd: 04-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 07:49

germie schreef:
Pools is op zich een prima B-merk. Of ze in 3 landen gemaakt worden durf ik echt niet te zeggen, heb dat nooit gehoord overigens.
Whitestar en Garland zijn min of meer hetzelfde. Daar is in principe dus niets mis mee. Zelfde kwaliteit zeg maar als Pools.

MAAR: waarom piept jouw huidige zadel? Want is daar wel naar gekeken? Er wordt vaak talkpoeder tussen boom en fenders gedaan om piepen tegen te gaan. Is dat bij jouw zadel ook gedaan? Ik zou dus niet zomaar een nieuw zadel kopen als je misschien met iets heel simpels het probleem op kunt lossen.

Verder, zet de verkoper concho's op het zadel? Pool's maakt gewoon fabriekszadels hoor. En die moet je passen. Een verkoper verandert er normaal gesproken niets aan. Natuurlijk kun je een concho verwisselen, maar waarom zou je dat doen bij een nieuw zadel? Wat is er mis met de standaard concho's dan?

En ja, er zijn verschillende leerkwaliteiten, maar ook hoe het gelooid wordt maakt uit.

Dank je voor je reactie .. zoals ik al had geschreven .. ik heb echt alles al geprobeert en meerdere keren zelfs :-(


Maar ik zou eerst de vraag beantwoord willen zien waarom je zadel piept en of daar niet wat aan te doen is.
En als je dan een nieuw of ander zadel wilt of moet, dan kun je nog niet zeggen in de winkel direct van die past of past niet. Je zult toch met het zadel naar je paard moeten. Zomaar 1 van de plank kopen is met Engelse zadels soms nog wel te doen, maar met western niet.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pool's zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:31

Ik heb geen idee maar wil je waarschuwen voor zacht leer. Dat lijkt prachtig in het begin maar slijt enorm snel. Liever koop je een gebruikt a-merk zadel dat van echt goed tuigleer is gemaakt. Dat gaat 30 jaar mee.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:47

Wat heb je geprobeerd tegen het piepen en bij wie ben je geweest?
Dat mis ik in het verhaal. Want echt, ik ken geen zadel wat irritant blijf piepen zonder dat er wat mee aan de hand is of zonder dat het opgelost kan worden.

Verder vind ik je verhaal nog steeds vaag. Een zadel moet je passen. Dus je weet nog niet of die Pools gaat passen? En waarom zou een verkoper er andere concho's op doen?

Zacht leer slijt inderdaad sneller. En als je weinig rijdt kun je het echt wel doen met een goedkoper zadel, maar als het niet past heb je er nog niets aan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pool's zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:15

Van waar ben je? Nederland of Belgie? In Nederland hebben de engelse zadelpassers/winkels geen verstand van western zadels. Er is er maar 1 die beiden verkoopt, maar ook wisselende ervaringen mee.

Pool's is geen B merk, eerder C. Maar ik vind een Pool's voor recreatief rijden en ook op 1 paard een prima zadel. Als je dagelijks meerdere paarden traint, is het niet het meest geschikte zadel.

Maar een zadel moet gewoon passen. Heb je foto's? Is het wel echt Pool's? Wat voor boom zou erin moeten zitten? Uiterlijk gaat spelen als een zadel goed past en je budget over hebt.

Dat piepende zadel zou ik door een goede ervaren western passer even laten nakijken. Misschien is de boom gebroken. Maar zonder het zadel te zien, horen en in handen te hebben gehad is dat zo hier op Bokt echt niet te zeggen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:14

superpony schreef:
Dat piepende zadel zou ik door een goede ervaren western passer even laten nakijken. Misschien is de boom gebroken. Maar zonder het zadel te zien, horen en in handen te hebben gehad is dat zo hier op Bokt echt niet te zeggen.

Een gebroken boom was ook het eerste waar ik aan dacht en ondanks dat een zadelmaker/passer daar wel raad mee weet zijn er toch wel wat dingen die je als eigenaar kunt doen om eea te kontroleren.
Bijv.
Gooi de fender over de zitting en kijk onder de skirts (aan beide kanten). Bij de beugel/singelbevestiging kun je vaak al een stukje van de boom zien.
Is het een kunststof boom én er is gebruik gemaakt van 2 holle schalen, dan moeten deze goed aan elkaar vast zitten. Is dat niet het geval en zie je ruimte op de lijmnaden dan heb je een probleem.

Is het een houten boom dan is hij vaak gehuld in een wit/gelige soms draderig omhulsel (rawhide of fiberglass). Hierdoor zijn er geen breuken te konstateren op deze manier, maar je kunt wel zien of er speling zit in de boom.
Zet het zadel voor je met de voorkant op de grond, horn van je af. Pak nu de cantle beet en probeer deze naar beneden te drukken. Zie/voel je beweging in het zitgebied dan heb je een gebroken boom. Beweegt alleen de cantle dan zit die wat los