[Volg] dam het springpaard goes western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 18:11

sevke schreef:
Allereerst: wat een kasteel van een paard! :wow: Is hij zo groot, of ben jij klein? Moeilijk te beoordelen vanachter een scherm :D
Je in-hand werk ziet er goed uit. Respect. Ik ben daar echt slecht in. Zelfs halteren kan ik al niet :D , zeker in jouw plaats met zo'n groot paard, als alle afstanden op quartermaat liggen...
Voor het rijfilmpje ga ik echter wel met Achterom mee (zeker niet om je af te kraken, hoor!). Je zit erg netjes, maar je paard loopt niet actief. Hij loopt een beetje te sloffen op de voorhand. Ik ga nu mijn best doen van uit te leggen wat ik bedoel.
Fixeer je niet teveel op die halshouding, maar probeer hem netjes recht te richten en vooral van achter naar voor te rijden. Rijd vooral veel vierkanten en driehoeken Probeer telkens als je een "hoek" van je vierkant rijdt, je goed bewust te zijn waar jouw handen en benen zijn, en waar de hals, schouders en ribben van je paard zijn.
Beperk het rijden van cirkels. Bij cirkels hebben veel paarden de neiging van op de binnenschouder te vallen en de rib naar buiten te drukken.Dat zie je in jouw filmpje ook. Hij blijft niet "in tact" lopen in de bochten, en een cirkel is nu eenmaal een constante bocht. Jouw paard loopt in drie stukken: zijn hoofd en hals, dan zijn rib en de achterhand komt er nog een beetje achter.
Ik ben sinds een paar maanden met mijn paard van de reining naar de allround gegaan, en we hebben hier al keihard op getraind.
Onderstaand beeld is waar je naartoe wil: paard loopt netjes over de rug, met de achterhand er mooi onder. Mijn paard is dan wel een quarter, maar heeft van nature niet een erg lage halshouding. Bovendien is het een hengst, met de bijhorende nek. :P
[ [url=m/KIRmAs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit plaatje hebben we bereikt door héél véél in hoog tempo te werken. Hoog tempo is niet noodzakelijk snel, maar wel actief. Vooraan beetje oppakken en achterhand eronder drijven. Net zoals in de dressuur, zeg maar. Eens hij is waar je hem hebben wil, verminder je de druk. Dat is zijn beloning.
Het paard mag hierbij niet gaan hangen op het bit, of zijn rug wegdrukken. Dat is voor jou het teken dat je weer moet gaan drijven.
Ik begrijp dat het moeilijk is, dat vind ik zelf ook. Mijn paard is namelijk een erg luie donder }>
Ik zou jouw paard met veel meer contact gaan rijden, en vooral met veel meer been. Rijd hem in zijn bit en doe hem de rug en buik naar boven brengen. Eens je dat bereikt hebt, volgt de hoofd-en halshouding vanzelf! Western is niet alles losgooien en met losse teugels rijden, integendeel. Dat is wel het beeld waar je naartoe wil, maar de weg erheen is er één van hard werk.
succes, je bent goed bezig! Ben benieuwd hoe hij evolueert :j

Hoi Sevke, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb altijd veel respect voor jouw kennis die je in topics deelt en ik ga je advies zeker ten harte nemen. Ik ga hem meer voorwaarts rijden, minder cirkels en meer contact!

Helaas heb ik voor de rijvideos slecht nieuws, de komende tijd ga ik me namelijk iets meer focussen op het in hand werk (aankomend weekend een wedstrijd bij het Wran, 1 mei een clinic showmanship, een virtual tussendoor en 8 mei een wedstrijd bij het Wran).
Ik heb gekozen om hem de aankomende wedstrijden alleen in hand te showen omdat ik zelf veel spanning heb die ik hem doorgeef. Dus we gaan de komende tijd vrij weinig rijden 8-)
Eind mei hebben we nog een onderlinge wedstrijd en daarna pak ik het rijden weer serieuzer op!

Edit: ik ben ongeveer even groot als dam (1,65 cm) maar hij is formaat tank en daardoor lijkt hij nog groter :')

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:39

haha, ik dacht echt dat hij 1.75 was of zo :D
In hand werk is prima hoor. En ook een hele goede voorbereiding op het werk onder het zadel :j
En je doet het heel goed. Succes met de wedstrijden! +:)+

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:56

Ik was heel benieuwd naar het filmpje :)
Het is zo'n kort stukje, daar kan je volgens mij eigenlijk niet veel van zeggen? Wellicht rij je tempowisselingen om het 'sloffen' te compenseren? Of worden er ook nog andere oefeningen gedaan om achterhand te activeren? Als ik dit vergelijk met bijv de fotos op de eerste pagina, en je zou uiteindelijk ergens in t midden uitkomen, is dat best prima denk.
Qua sloffen vind ik het ook lastig, er zijn best veel amerikaantjes die de achterbenen over de grond slepen, of de achterhoef op de grond tikken.. om daar dan meteen iets van te vinden is ook weer zo wat. Ik denk dat je met iedere training moet kijken wat bij het paard past.. je gaf aan dat het langzame tempo meer bij je paard past dan die middendraf die je moest rijden. Sommige paarden wil je eerst leren ontspannen (die kunnen heel heet worden van tempo rijden, vooral van over t tempo rijden), sommigen zijn flegmatiek, die moet je een beetje wakker maken..

Als je je verzameling in middendraf er gewoon bijpakt tijdens de trainingen, en regelmatig schakelt dan gaat het zeker goedkomen!
(ik ken eigenlijk geen paarden die in een jog ondertreden, maar dat kan mijn gebrek aan ervaring zijn.. ondertreden komt echt pas bij meer activiteit... denk ik)

Tips heb ik niet, ik vind het er lekker relaxed uitzien :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:12

Cer schreef:
Ik was heel benieuwd naar het filmpje :)
Het is zo'n kort stukje, daar kan je volgens mij eigenlijk niet veel van zeggen? Wellicht rij je tempowisselingen om het 'sloffen' te compenseren? Of worden er ook nog andere oefeningen gedaan om achterhand te activeren? Als ik dit vergelijk met bijv de fotos op de eerste pagina, en je zou uiteindelijk ergens in t midden uitkomen, is dat best prima denk.
Qua sloffen vind ik het ook lastig, er zijn best veel amerikaantjes die de achterbenen over de grond slepen, of de achterhoef op de grond tikken.. om daar dan meteen iets van te vinden is ook weer zo wat. Ik denk dat je met iedere training moet kijken wat bij het paard past.. je gaf aan dat het langzame tempo meer bij je paard past dan die middendraf die je moest rijden. Sommige paarden wil je eerst leren ontspannen (die kunnen heel heet worden van tempo rijden, vooral van over t tempo rijden), sommigen zijn flegmatiek, die moet je een beetje wakker maken..

Als je je verzameling in middendraf er gewoon bijpakt tijdens de trainingen, en regelmatig schakelt dan gaat het zeker goedkomen!
(ik ken eigenlijk geen paarden die in een jog ondertreden, maar dat kan mijn gebrek aan ervaring zijn.. ondertreden komt echt pas bij meer activiteit... denk ik)

Tips heb ik niet, ik vind het er lekker relaxed uitzien :j

Dat is net wat ik probeer uit te leggen. Dit is een kwpn'er, geen pleasurepaard. Ook een pleasurepaard 'sloft' niet. Dit paard loopt in drie stukken. Dat zie je duidelijk op het filmpje, ook al is het kort. Je kunt pas verzameling en concentratie krijgen, als je je paard voor elkaar hebt in een actief tempo. Tempo is niet gelijk aan snel. Tempo is gelijk aan actief.
Western rijden is niet sloffen aan een lange teugel op de voorhand, dit is een heel groot misverstand :D
Ook al wordt het paard 'heet' van het te verzamelen, toch is dat wat je moet doen om ergens te komen. Het aan de hand werken wat TS doet is al heel goed, en kan een perfecte opstap zijn naar het werk onder het zadel.
Het kan best zijn dat het paard dit 'geslof' ontspannend en comfortabel vindt, dat vindt de mijne ook, maar je moet altijd in gedachten houden: succes never comes from comfortzones :P

Dat is iets wat wij dikwijls terugzien. Iemand heeft een paard wat heet is en moeilijk te rijden. Ze leggen er een westernzadel op, gooien de teugels los en laten hem wat op de voorhand sjoffelen. Dan roepen ze: dit is mijn ding, nu is mijn paard ontspannen.
Natuurlijk is dat paard ontspannen. Je VRAAGT er immers niks van. Dat is het hele probleem. Maar als je niks vraagt, geen druk legt, ga je ook niks bereiken, ook niet in het western.

@TS: lekker verder trainen aan de hand. Zo ga je het werk onder het zadel gemakkelijker maken +:)+

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:24

We kunnen discussieren over wel of niet sloffende pleasure paarden.. maar daar gaat dit topic niet om :)
In de volksmond is meer tempo -> sneller, anders is het actiever, maar laten we niet over woorden struikelen. Ik weet dat westernrijden niet 'sloffen aan een lange teugel' is, of althans, niet zou moeten zijn.. maar ja, zoveel mensen zoveel ideeen :+

Overigens, ik vind het 'iets willen bereiken' altijd lastig... wat wil iemand bereiken.. wil iemand een rustig paard waar ze fijn op kunnen rijden zonder stress, of wil iemand qua wedstrijden iets bereiken (of een combinatie hiervan). En wat wil iemand dan precies bereiken, en wat wil iemand daar dan voor doen? Niet alles is te meten in wedstrijden denk ik.

Mijn oude trainer zei dat ook altijd "ja op deze manier bereik je niks!" .. :')
Ja op zijn manier wel, maar dat moet je ook maar willen. Niet iedereen wil nr 1 worden op een westernwedstrijd ergens in Nederland. Sommige mensen willen ook gewoon leuk rijden, maar als je dat zei was het vloeken in de kerk :Y)

Als je internationaal gaat, en je kunt je kwaliteit veroorloven, en je vind dat gaaf, ja dan moet je het anders aanpakken.

On topic: een heet paard leert niks, ik zou dat ten alle tijden willen voorkomen. Verzamelen moet wel, dat heeft met dragend vermogen enzo te maken (dat is, denk ik, ook hoe je het bedoelt?)
Verder weet ik er niet zoveel meer van, ik ben al ruim 15 jaar geleden gestopt met westernrijden.. :)

TS heeft instructie toch, dacht ik? Wellicht heeft die een plan..?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:43

Cer, akkoord, maar noem dat rondsloffen dan geen ‘westernrijden’. Als je hetzelfde doet met een klassiek zadel noem je het ook geen dressuur.
Dat is recreatief rijden. En met verzameling en rechtrichten houd je je paard langer heel. Ook een belangrijke.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:51

sevke schreef:
Cer, akkoord, maar noem dat rondsloffen dan geen ‘westernrijden’. Als je hetzelfde doet met een klassiek zadel noem je het ook geen dressuur.
Dat is recreatief rijden. En met verzameling en rechtrichten houd je je paard langer heel. Ook een belangrijke.

Eens :j zeker wat betreft verzamelen en rechtrijden.. tuurlijk !

maar, je bent het met me eens misschien dat westernrijden zoveel omvat, dat er niet 1 defenitie is. Het is heel lastig om te zeggen 'dit is wel westernrijden en dat niet'..
Net als met de dressuur.. daar alleen al de mate van buiging.. of dat gedoe tussen die twee stromingen..
Maar dit is voor TS wellicht een vervelende onderbreking van haar topic :) Ze is ook nog aan het leren in western, ze is niet nu al 'het westernrijden', toch?
(en de vergelijking is misschien 'paard met kin op de borst is niet perse dressuur' ;-) )

En ik vind wel dat een paar minuten filmpje gewoon weinig zegt... that's all..
En, ik heb respect voor jou als ruiter en als paardenmens, en nu lijkt het net alsof dat niet zo is, en dat is niet de bedoeling :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 12:57

Ik ben aan het werk, ik vind het een interessante discussie en zal later ook uitgebreider reageren. Het enige wat ik van te voren nog even wil mededelen (sevke zo bedoelde je het waarschijnlijk al niet maar ik wil het toch verduidelijken)
Ik dacht nooit."ik gooi er een western zadel op en ga sloffen op een lange teugel" ik probeer mijn paard wel degelijk goed te rijden en we rijden ook nooit maar gewoon een rondje. Ik probeer elke keer weer specifieke punten te pakken en te verbeteren. Ik rijd ook een Paint die makkelijker lager kan ingesteld worden zonder dat het kwalijk is, en daardoor is en mijn perceptie van wat goed is, en mijn beeld iets te ver doorgeslagen :)
Ik weet dat western evenveel al dan niet meer werk is als dressuur, en mijn idee van western is ook zeker niet alleen sloffen aan een lange teugel. Klopt de video is niet correct, dat zie ik nu ook, al is het al wel vooruitgang van vroeger. Ik ga zeker de feedback in behandeling nemen :j

Edit op het laatste bericht van Cer: ik houdt van dit soort informatieve discussies en dat mag ook zeker in mijn topic plaatsvinden hoor! Mochten jullie door willen gaan geven jullie mij weer veel om te lezen vanavond en dat is nooit een slecht ding!
(Ik zit nu toch pootje hoog na een ongeluk met dam gisteren (schrok, sprong met 600kg op mijn voet, dus dat doet nu auw) dus ik heb alle tijd)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:00

@fenijro_tani : zo bedoelde ik het uiteraard niet. Ik wou alleen een beetje rijtechnische tips geven! Wat ik wel nog wil meegeven is: laat die fixatie over dat laag instellen los. Het ene paard loopt van nature lager dan het andere. Ook een quarter hoort niet met zijn neus tussen zijn knieën te lopen, dat is voor geen enkel paard natuurlijk. Heel af en toe heb je er eentje die het uit zichzelf doet, maar meestal is dat niet op een manier verkregen die je wil weten ;(
Respecteer de natuurlijke hoofdhouding van jouw paard en probeer hem correct te rijden, los van welke hoofdhouding dan ook.
Kijk, dit is onze painthengst met mijn dochter. Zij is ook een beginnende westernruiter. Het beeld is zeker niet perfect, maar het paard loopt wel recht en redelijk verzameld, al zou hij zijn rug wel nog iets hoger mogen brengen, je ziet duidelijk van het plaatje dat hij van achter naar voor werkt. Zijn hoofdhouding is natuurlijk. Veel lager dan dit komt hij niet. Paintje is een paard wat graag werkt en redelijk vooruit is. HIj wordt snel heet. Ook hem rijden we actief, van achter naar voor, in een vlot tempo.
Afbeelding
Hetzelfde voor onze andere hengst. Dit is Shaggy tijdens een jog met de trainster. Shaggy is aan de luie kant. Ook hier een normale hoofdhouding.
Afbeelding
Net zoals men bij de dressuur de nadelen van het LDR rijden begint in te zien, stapt men in de westernsport af van het beeld van de quarter met zijn neus tussen de knieën. Gelukkig begint het dierenwelzijn belangrijker en belangrijker te worden.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 22:29

Ben ik weer, even iets later als verwacht.

Interessante discussie. Dam is natuurlijk niet pleasure gebouwd. Hij komt uit een pure springlijn.
Terugkijkend zie ik inderdaad dat hij meer voorwaarts (actiever) in een hoger frame zou mogen. Desondanks ben ik wel blij met de stijgende lijn en de rust tijdens het rijden.

@sevke, ik had al niet het idee dat je mij perse aansprak met wat je zei waarop ik even snel had gereageerd. Misschien kwam het er in alle vlugheid wat lomp uit. Ik ben heel blij met alle input in dit topic en ik leer er veel van, ik waardeer het enorm en zou het juist fijn vinden als je het blijft delen!

De reden dat ik inderdaad meer in hand doe is omdat het ons rust brengt en verder helpt onder het zadel. Hij is erg veel paard onder het zadel (lees hij kan zichzelf heel heet maken en gekke dingen doen uit het vurig worden). Ik moet eerlijk zeggen, ik zit het tot nu toe wel uit maar heel prettig is het niet. Ik vind hem niet eng maar het kan wel spanning geven. Daar hebben we allebei niks aan. Gelukkig merk ik daar zeker een stijgende lijn in. Het in hand werk zorgt dat we beter op elkaar inspelen, en plezier hebben in dit proces.

Ik heb zoals gevraagd in dit topic inderdaad instructie! Gelukkig worden we goed begeleid in onze overstap. Eerst leste ik twee keer per week. Helaas lukt dat nu niet meer omdat ik weer fulltime werk en daardoor geen ruimte in de agenda heb die matcht met mijn instructice om dit zo vaak te doen. Gelukkig krijg ik tussendoor ook feedback als ze me ziet rijden, en kunnen we steeds meer dingen zelf oplossen.

( Mijn instructice zei zelf ook, meer voorwaarts in tact :D )

Helaas heb ik momenteel een kleine deuk in mijn ego in het in hand werk. Donderdag was ik met dam aan het oefenen, een paard in de bak schrok en daar schrok hij weer van. Gevolg is dat hij bovenop mijn voet sprong. Heel even mank van geweest, gelukkig loop ik nu weer goed genoeg om mee te doen aan de wedstrijd.

De showmanship starten we morgen in L5, daar heb ik alle vertrouwen in.
De in hand trail wordt pittig, in principe zit alles er goed in, maar we hebben een vrij krappe bocht en kleine cirkel om pionnen waar ik niet zeker van ben. Mocht het niet lukken ben ik alsnog enorm blij als we met plezier en rust de ronde doorkomen.
Vandaag heb ik de pattern geoefend. Omdat de pionnen niet goed lukte even in stap op de video. Later heb ik nog even met onze Doorman gepraat die erg veel ervaring heeft met de patterns, die heeft me aangeraden om ze diep te lopen en ruim erom heen te gaan, dus dat is de planning.
Ik heb er erg veel zin in. De kleine pony gaat ook starten morgen, die red krappe bochten dan weer heel makkelijk.

Hierbij de video van het oefenen. De balken aanraken neem ik voor lief, dat is gewoon oefenen (net als bochten) en daar gaat nog wat tijd overheen, dat is niet in een dag perfect en dat maakt me niet uit. Ik ben allang trots op zijn inzet en dat blijft voor mij het belangrijkste. :)


fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 22:36

Misschien nog wel leuk om te delen, dit zijn onze proeven voor dit weekend.
Ik start hem in de showmanship in de L5, puur omdat ik Tess ook start en die tot nu toe consistent punten loopt, en als er een Line up komt ik niet met twee paarden kan staan. Dus vandaar de keuze om hem L5 te starten.
Omdat wij in de in hand trail vrijwel nooit een Line up hebben ben ik vertrouwd om wel twee paarden in de L4 te starten, daarom doe ik dat ook.

Dit zijn mijn proefjes met hem.
Onze werkpunten zijn de overgang naar draf, de setup en de bochten. Het is nogal schakelen met een groot paard als je een kleintje heb die overal zoveel ruimte heeft.


Afbeelding

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:26

Leuk om te zien! Ik ben helemaal niet bekend met de in-hand onderdelen, dus ik kan er weinig over zeggen waar je wat aan hebt voor de wedstrijd :D
Ik bekijk het vooral vanuit NH-perspectief, maar ik heb het vermoeden dat dat hierbij niet het juiste perspectief is. Wat ik vanuit dat perspectief eens naar zou kijken is hoe je kan zorgen dat jij minder doet (ook in je ritme bijvoorbeeld) en hij net wat meer oplet. Bijvoorbeeld in de overgang naar draf doe jij heel veel, hij volgt later en kan het ritme dat jij aangeeft ook eigenlijk niet volgen (logisch ook, groot paard).
Heel veel succes met je proeven!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 23:04

Achterom schreef:
Leuk om te zien! Ik ben helemaal niet bekend met de in-hand onderdelen, dus ik kan er weinig over zeggen waar je wat aan hebt voor de wedstrijd :D
Ik bekijk het vooral vanuit NH-perspectief, maar ik heb het vermoeden dat dat hierbij niet het juiste perspectief is. Wat ik vanuit dat perspectief eens naar zou kijken is hoe je kan zorgen dat jij minder doet (ook in je ritme bijvoorbeeld) en hij net wat meer oplet. Bijvoorbeeld in de overgang naar draf doe jij heel veel, hij volgt later en kan het ritme dat jij aangeeft ook eigenlijk niet volgen (logisch ook, groot paard).
Heel veel succes met je proeven!

Dankjewel! Uiteindelijk is het goal hetzelfde, met zo min mogelijk hulpen het correcte effect behalen. Dam is best lastig geweest in hand. Mocht hij niet naar voren willen en je wou hem met je touwtje aantikken trapte hij naar je. Waar we nu zijn is al zo'n grote stap vooruit, die ik niet had verwacht met hem te kunnen maken. Het goal is inderdaad om met bijvoorbeeld twee klikjes of wat naar voren te leunen in de draf te gaan. Dat zal nog wel even duren.
Bedankt voor je input, ik ga eraan werken!

Vandaag hadden we dus wedstrijd. De showmanship ging echt super! L5 buiten mededinging dus geen punten. We hadden wel een score van 67, dus ik ben echt enorm tevreden! De in hand trail verliep niet helemaal vlekkeloos. De draf van de box naar de backup vond hij te spannend. En de draf om de pionnen ging niet helemaal goed (zoals verwacht). Echter ging de box, het hek en de balken echt heel goed! Ik heb enorm genoten, mijn hele proef ben ik lachend doorgegaan. Dus mijn dag is echt geslaagd, ookal hadden we vandaag geen punten, dat maakt voor mij echt niks uit! Nu hebben we weer wat om aan te werken :)

Hierbij de video's, helaas niet heel duidelijk maar hopelijk toch net duidelijk genoeg:

Nog een snelle foto:

Afbeelding

Showmanship at Halter:


In hand trail:

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:01

Knap, hoor, die inhand trail. Ik doe het je niet na...

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 21:54

sevke schreef:
Knap, hoor, die inhand trail. Ik doe het je niet na...

Wat lief Sevke, bedankt! Ik vind het zelf echt leuk om te doen. Merk dat ik op wedstrijd nog wel spanning opbouw, maar dat gaat al enorm vooruit. Met dam is het in hand nog een echt werkpunt, ben het zo gewend met mijn mini van 90 cm dat alles nu veel moeilijker gaat met Dam :')

Aankomend weekend heb ik een showmanship at Halter clinic (moet even kijken of ik dat met Dam doe, of dat ik mijn mini tevoorschijn tover, ze kan het al wel wat beter als dam maar heeft moeite met de turns soms), dat weekend erop een WRAN wedstrijd, het weekend erna een trail (dus onder het zadel :Y) ) clinic en het weekend daarop weer een onderlinge wedstrijd, en tot slot daarna nog een clinic van Miranda Bouterse.
Ik ben daarna wel even toe aan rust denk ik :=

Vandaag hebben we wat trail onder het zadel geoefend met een groepje.
Dam en ik kunnen het hek, maar het stomme is, als ik hem een tijdje niet heb gedaan is het weer enorm onwennig. We moeten hem echt iets vaker doen om het nog echt te bevestigen. Ik ben zelf bang als ik hem iets langer niet heb gedaan, echt heel stom want we kunnen het gewoon, maar doordat ik het eng vind (stel dat hij schrikt en daardoor in het hek komt, dat terwijl hij nu echt rustig is en het niet gegrond is) vindt hij het ook spannender.

Uiteraard is het nog lang niet up to standerd, maar ik ben enorm blij dat hij de side onder het zadel nu snapt, en de L gaat ook al vooruit.
Ik hoor heel graag feedback, daar leren we alleen maar van!

Edit: ik zie dat mijn handen er wat bijzonder uitzien als ik wat doe, ik moet leren met kortere teugels rijden, want ik moet helemaal naar achter om minimaal contact te krijgen. Volgende keer zal het niet meer voorkomen :Y)
Sorry nog een laatste edit erbij, ik probeer sowieso met meer contact te rijden, dit was wel uitzonderlijk lang ook voor mijn doen, kwam omdat ik de hele tijd stil stond en andere mensen filmde en tussendoor ook wat onderdelen meepakte, dus het was nu echt een waslijn


Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:33

Je doet het hartstikke goed! Wat ik vooral knap vind, zeker als ik je teksten lees, is hoe rustig je vervolgens blijft bij het hek :j juist omdat het niet in één keer goed gaat, ik vind het mooi zoals je het oplost :)

BoktVerlaten
Berichten: 432
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:57

sevke schreef:
Cer, akkoord, maar noem dat rondsloffen dan geen ‘westernrijden’. Als je hetzelfde doet met een klassiek zadel noem je het ook geen dressuur.
Dat is recreatief rijden. En met verzameling en rechtrichten houd je je paard langer heel. Ook een belangrijke.


Recreatief rijden moet ook goed gebeuren dus rondsloffen is ook geen recreatief rijden!
Om je paard goed te houden moet je gymnasticeren en rijtechnisch goed bezig zijn. Zeker als je recreatief in het bos rijdt want onderschat de zwaarte van een buiterit niet. Ongelijke ondergrond, heuvels, paard moet op eigen benen kunnen lopen….

Recreatieve ruiters zijn voor mij ruiters die geen wedstrijdsport doen. Geen mindere ruiters die rondsloffen!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 08:21

Achterom schreef:
Je doet het hartstikke goed! Wat ik vooral knap vind, zeker als ik je teksten lees, is hoe rustig je vervolgens blijft bij het hek :j juist omdat het niet in één keer goed gaat, ik vind het mooi zoals je het oplost :)

Dankjewel achterom! Je berichtje maakt me helemaal blij :) die rust hebben we gelukkig gevonden en weten we nu vaak goed vast te houden!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:40

WHorse schreef:
sevke schreef:
Cer, akkoord, maar noem dat rondsloffen dan geen ‘westernrijden’. Als je hetzelfde doet met een klassiek zadel noem je het ook geen dressuur.
Dat is recreatief rijden. En met verzameling en rechtrichten houd je je paard langer heel. Ook een belangrijke.


Recreatief rijden moet ook goed gebeuren dus rondsloffen is ook geen recreatief rijden!
Om je paard goed te houden moet je gymnasticeren en rijtechnisch goed bezig zijn. Zeker als je recreatief in het bos rijdt want onderschat de zwaarte van een buiterit niet. Ongelijke ondergrond, heuvels, paard moet op eigen benen kunnen lopen….

Recreatieve ruiters zijn voor mij ruiters die geen wedstrijdsport doen. Geen mindere ruiters die rondsloffen!

Sorry, ik wou niemand beledigen. Ik wilde enkel reageren op het feit dat veel mensen alles losgooien, wat gaan rondsloffen en dan roepen: kijk! nu rijd ik western en mijn paard is nu veel braver.

@TS : jouw trailfilmpje ziet er goed uit! Te losse teugels is helemaal niet erg hier. Nog een tip voor de poort: zet je paard dichter bij de poort als je begint. Neem je tijd, ga niet te snel. Doe de poort open en laat hem wachten. Blijft hij rustig, ga dan de poort door. Bij het sluiten van de poort, zet zijn hoofd en schouders van de poort weg. Nu kijkt hij naar de poort, en jij vraagt hem dichter te komen, maar het koord in je hand vormt voor hem een "barriere". Uiteindelijk luistert hij heel braaf, maar het zal gemakkelijker voor je zijn als zijn hoofd en schouders iets weggericht zijn.
succes! Komt zeker goed, je doet het erg netjes.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 13:15

sevke schreef:
WHorse schreef:
[quote="sevke"
Cer, akkoord, maar noem dat rondsloffen dan geen ‘westernrijden’. Als je hetzelfde doet met een klassiek zadel noem je het ook geen dressuur.
Dat is recreatief rijden. En met verzameling en rechtrichten houd je je paard langer heel. Ook een belangrijke.


Recreatief rijden moet ook goed gebeuren dus rondsloffen is ook geen recreatief rijden!
Om je paard goed te houden moet je gymnasticeren en rijtechnisch goed bezig zijn. Zeker als je recreatief in het bos rijdt want onderschat de zwaarte van een buiterit niet. Ongelijke ondergrond, heuvels, paard moet op eigen benen kunnen lopen….

Recreatieve ruiters zijn voor mij ruiters die geen wedstrijdsport doen. Geen mindere ruiters die rondsloffen!

Sorry, ik wou niemand beledigen. Ik wilde enkel reageren op het feit dat veel mensen alles losgooien, wat gaan rondsloffen en dan roepen: kijk! nu rijd ik western en mijn paard is nu veel braver.

@TS : jouw trailfilmpje ziet er goed uit! Te losse teugels is helemaal niet erg hier. Nog een tip voor de poort: zet je paard dichter bij de poort als je begint. Neem je tijd, ga niet te snel. Doe de poort open en laat hem wachten. Blijft hij rustig, ga dan de poort door. Bij het sluiten van de poort, zet zijn hoofd en schouders van de poort weg. Nu kijkt hij naar de poort, en jij vraagt hem dichter te komen, maar het koord in je hand vormt voor hem een "barriere". Uiteindelijk luistert hij heel braaf, maar het zal gemakkelijker voor je zijn als zijn hoofd en schouders iets weggericht zijn.
succes! Komt zeker goed, je doet het erg netjes.[/quote]
Dankjewel voor de tip! Ik ga ermee aan de gang, alle tips voor het hek zijn echt van harte welkom, aangezien het nog niet helemaal soepel gaat. Je uitleg klinkt super duidelijk, ik ga het volgende keer proberen :D

Gelukkig was hij braaf, het werd hem nog wel moeilijk gemaakt :')

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:55

Hier ook een springpaard die ik sinds vorig jaar western rijd. Hij was 6 jaar en na 2 jaar Engels pakt hij dit erg goed op!
Ik zie dat je goed op weg bent en zelfs al gestart bent, wat goed! Zo ver ben ik nog niet...dat ik dat durf

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 08:23

XXTien1979 schreef:
Hier ook een springpaard die ik sinds vorig jaar western rijd. Hij was 6 jaar en na 2 jaar Engels pakt hij dit erg goed op!
Ik zie dat je goed op weg bent en zelfs al gestart bent, wat goed! Zo ver ben ik nog niet...dat ik dat durf

Wat leuk! Hoe gaat het met het overstappen?
Ik start juist nu omdat ik spanning heb, nu kan ik rijden zonder verwachtingen en dat geeft al meer rust :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 14:06

Vandaag heb ik weer met dam trail gereden. Ik heb geoefend met je tips Sevke! Het hek ging al beter in mijn beleving. Uiteraard is er nog genoeg om aan te werken, vooral in het begin had hij twijfels, gelukkig herstelde hij zich en konden we doorgaan. Ik ben heel blij dat hij de L in draf redde, en de drafbalken en daarna de galop rustig deed. De sidepass is weleens beter geweest, maar hoe dan ook heeft hij hem gedaan en daar ben ik blij mee. Volgende keer moet ik hem minder vasthouden in de sidepass en zijn achterhand meenemen.

Graag hoor ik weer tips! Ik vind het alleen maar prettig.



Morgen hebben wij een showmanship at Halter clinic, en maandag gaan we een virtual filmen (horsemanship, al denk ik niet dat het heel succesvol wordt, en voor het eerst ranchriding!) Ik zit te twijfelen om ook showmanship in te schrijven, maar ik wacht even de clinic af. Zijn turns (vooral in de hand, maar ook onder het zadel) moeten nog echt wat verbeteren eigenlijk, maar ik vind het leuk om mee te doen dus waarom niet :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 15:18

Ik was de pattern nog vergeten, deze hebben we gereden vandaag:
Afbeelding

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 16:45

Vandaag hebben dam en ik een clinic showmanship at Halter gehad. Super interessant! Ik heb goede tips gekregen voor de turn. Daarmee gaan we aan de slag. Ook hebben we instructie gekregen voor het wegdraven vanuit een stop, dus daar ga ik binnenkort weer hard mee oefenen!

Ook heb ik vanochtend ons ranch riding proefje gefilmd. Hij was ontzettend lief, ik moet zeggen dat ik het erg onwennig vond, ik heb eigenlijk ook geen idee wat voor punten het zou scoren, al schat ik ze niet hoog in. Hij heeft wel zijn best gedaan!
De turns zijn echt bar slecht, verder zijn er uiteraard overal nog veel punten om te verbeteren, maar ik ben alsnog heel blij met hoe hij heeft gelopen.
Tips zijn meer dan welkom, ik hoor het graag :D