Schwarzwalder western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 00:02

Hoi! Ik vraag me af of er meer mensen western (willen) rijden met hun Fuchs! En welke discipline? Hoe gaat het bij jullie en vind jullie Fuchs dit leuk om te doen?

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:24

Ieder paard kan je rijden vanuit western principes, verzameling aan de lange teugel, rijden vanuit been, stoppen op het woordje 'ho' dat soort dingen kan ieder paard leren. Het wordt wat anders als je een wedstrijdpaard wilt die daar ook nog eens op kan scoren. Als je kijkt naar de reining wilt je bijvoorbeeld een klein en compact paard met een enorme motor in de achterhand, als je de trail in wilt dan heb je een paard nodig dat elegant is en voorzichtig beweegt. Ik weet niet voldoende af van de fuchs maar die zijn volgens mij behoorlijk groot. Niet het eerste dat ik in gedachten heb bij een reiner of trail winnaar.

Maar, wat maakt het uit? Lol met je knol lijkt me veel belangrijker voor verreweg de meeste dieren en dat kan vast prima met een fuchs.

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Re: Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:47

Mijn instructrice rijdt heel leuk western met haar kwpn’er van 1.65, ook wedstrijden dacht ik. Een rollback enzo doet het beestje erg graag, balkjes zonder erbij na te denken, alleen een sliding stop kan hij niet, denk ik. Verder op stal staan er nog 2 of 3 rasloze pony’s waar ze wat reining- en barrelrace oefeningen mee doet.
Wat lijkt je zelf leuk om te doen? En wil je uiteindelijk ook wedstrijden doen of alleen een beetje voor de lol in de bak?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:05

Met elk paard kun je iets in de western doen. Als je ermee dressuur zou kunnen rijden, dan kan western ook, daar ben ik heilig van overtuigd! Tuurlijk kent elk ras z'n eigen uitdagingen, en moet je reëel zijn over je verwachtingen, maar ervan uitgaande dan je niet internationaal de sterren van de hemel wilt rijden, dan kun je met je Fuchs prima uit de voeten. Gewoon een kwestie van leren kennen wat bij jullie past.

Mensen moeten gewoon niet altijd maar willen vergelijken. Laat je alsjeblieft niet tegenhouden door de notie dat je met ander ras dan de standaard westernrassen geen western zou kunnen rijden! Sterker nog, al zou je niet eens rijden, maar alleen aan de hand werken, zelfs dán kun je nog je ei kwijt in de western(sport)! En of dat nou trail is, of als ie balken afbreekt, dan rij je misschien liever hms. Of als je dat niet wilt, ga je aan de hand aan de slag voor de smh. Of als je dat gepriegel en showerige niet wilt, dan kijk je naar ranch riding, of ranch trail, mogen ze de balken zelfs nog aanraken :D Mijn punt is: er is voor ieder en elk ras wat wils, echt :j

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:25

Rije schreef:
Of als je dat gepriegel en showerige niet wilt, dan kijk je naar ranch riding, of ranch trail, mogen ze de balken zelfs nog aanraken :D


dat laatste is niet helemaal waar. In de ranch trail krijg je daar wel penalties voor, in de ranch riding niet, maar het kan wel meegenomen worden in je score op dat onderdeel (balken).
Verder helemaal eens! Voor elk paard is wel iets te vinden wat geschikt is, ook als je uiteindelijk wedstrijden wilt rijden. Belangrijkst is dat je kijkt naar wat past bij je paard. Qua koudbloeden zijn de zusjes van Leeuwen (Daniëlle en Stephanie) een perfect voorbeeld.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:28

Mijn stalgenootje heeft een Schwarzalder :) Rijd ze ook lekker 'western' mee en in het bos. Ik denk dat als ze echt zou trainen en lessen en dergelijke dat er ook prima een wedstrijd mee gereden kan worden hoor! Heb wel eens een Belgisch Trekpaard een wedstrijd Reining zien lopen. Tsja het is geen Quarter, maar moet dat dan? :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:42

Sandra_H schreef:
Rije schreef:
Of als je dat gepriegel en showerige niet wilt, dan kijk je naar ranch riding, of ranch trail, mogen ze de balken zelfs nog aanraken :D


dat laatste is niet helemaal waar. In de ranch trail krijg je daar wel penalties voor, in de ranch riding niet, maar het kan wel meegenomen worden in je score op dat onderdeel (balken).
Verder helemaal eens! Voor elk paard is wel iets te vinden wat geschikt is, ook als je uiteindelijk wedstrijden wilt rijden. Belangrijkst is dat je kijkt naar wat past bij je paard. Qua koudbloeden zijn de zusjes van Leeuwen (Daniëlle en Stephanie) een perfect voorbeeld.


Ah thanks voor de correctie :) Dat zijn nou net niet mijn onderdelen, vandaar de verwarring.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Re: Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:51

Ik ben zelf met reining bezig en heb ook les van een western instructrice. Ik geloof er nog steeds in dat hij aardig wat kan en kan leren. Wel via de moeilijke weg maargoed wat al eerder gezegd is lol met je knol. Scoob kan een kleine sliding stop en snapt het idee van het spinnen, en alles wat erbij komt kijken. Een wedstrijd lijkt me gaaf omdat het geen gangbaar westernpaard is! ☺️

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:54

Rije schreef:
Met elk paard kun je iets in de western doen. Als je ermee dressuur zou kunnen rijden, dan kan western ook, daar ben ik heilig van overtuigd! Tuurlijk kent elk ras z'n eigen uitdagingen, en moet je reëel zijn over je verwachtingen, maar ervan uitgaande dan je niet internationaal de sterren van de hemel wilt rijden, dan kun je met je Fuchs prima uit de voeten. Gewoon een kwestie van leren kennen wat bij jullie past.

Mensen moeten gewoon niet altijd maar willen vergelijken. Laat je alsjeblieft niet tegenhouden door de notie dat je met ander ras dan de standaard westernrassen geen western zou kunnen rijden! Sterker nog, al zou je niet eens rijden, maar alleen aan de hand werken, zelfs dán kun je nog je ei kwijt in de western(sport)! En of dat nou trail is, of als ie balken afbreekt, dan rij je misschien liever hms. Of als je dat niet wilt, ga je aan de hand aan de slag voor de smh. Of als je dat gepriegel en showerige niet wilt, dan kijk je naar ranch riding, of ranch trail, mogen ze de balken zelfs nog aanraken :D Mijn punt is: er is voor ieder en elk ras wat wils, echt :j


Leuke reactie, krijg er ook echt energie van als je het zo omschrijft! Kan ook niet wachten om verder te trainen, hij is geen quarter maar doet zo zijn best en heeft zo’n goed hart. Dat is voor mij ook het belangrijkste!

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:59

Noellescoobs schreef:
Ik ben zelf met reining bezig en heb ook les van een western instructrice. Ik geloof er nog steeds in dat hij aardig wat kan en kan leren. Wel via de moeilijke weg maargoed wat al eerder gezegd is lol met je knol. Scoob kan een kleine sliding stop en snapt het idee van het spinnen, en alles wat erbij komt kijken. Een wedstrijd lijkt me gaaf omdat het geen gangbaar westernpaard is! ☺️


Bij de WRAN rijd toch van alles en nog wat? Tinkers zie je daar ook veel langs komen en dat trekpaard reed ook bij de WRAN. Komt vast goed, zeker als straks Corona weg is of dergelijke zal je daar weer meer van te zien krijgen :)

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:11

Dat "trekpaard" was Amber van/met Daniëlle van Leeuwen. Die is volgens mij meer dan eens Nederlands kampioen trail geweest bij de WRAN. Over elegant en voorzichtig bewegen gesproken ... Met die grote pannenkoekvoeten toch zonder "pok" in een vierkantje draaien. Echt geweldig.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:17

Maflinger_S schreef:
Dat "trekpaard" was Amber van/met Daniëlle van Leeuwen. Die is volgens mij meer dan eens Nederlands kampioen trail geweest bij de WRAN. Over elegant en voorzichtig bewegen gesproken ... Met die grote pannenkoekvoeten toch zonder "pok" in een vierkantje draaien. Echt geweldig.


Uhm nee sorry, dat was zij niet. Was namelijk een manegepaard-filmpje van een vriendin van me en volgens mij zat ze er zelf op :') Het was overigens ook reining.
Maar bedankt voor je toevoeging!

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:38

@xDenies: excuus. Een trekpaard in de reining heb ik nooit gezien dus ik geef je ongezien gelijk.

Ik heb Daniëlle met Amber wel vaak in aktie gezien, voornamelijk in de trail maar ook wel in de horsemanship volgens mij. Amber is/was een trekpaardkruising die ook vaak voor trekpaard werd aangezien.

Hoe dan ook, superknap als je met een niet heel gangbaar ras of gangbare maat (paard) goed western kunt rijden: hoedje af!

Overigens is Yorel, de haflinger ooit gereden door Ilse van Rij, ook een van mijn WRAN-helden. Ook zo'n mooi voorbeeld van wat je kunt bereiken.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:49

xDenies schreef:
Heb wel eens een Belgisch Trekpaard een wedstrijd Reining zien lopen. Tsja het is geen Quarter, maar moet dat dan? :)


Nee dat moet niet, en ik heb het ook wel eens gezien, in een freestyle, maar persoonlijk vind ik wel dat je geen reining moet willen rijden met zo'n paard. Daar zijn ze nou eenmaal niet op gebouwd. Die moet je niet echt willen laten stoppen en spinnen. Er zijn zo ontzettend veel andere onderdelen waar je wél leuk kunt meekomen met een niet specifiek western ras, of een niet reining gefokte qpa (quarter/paint/app), want die zijn ook lang niet allemaal geschikt om mee te reinen. En die andere onderdelen zijn minstens zo leuk.

En ja, er zijn uitzonderingen, als je het over de reining hebt, maar die kan ik op de vingers van 1 hand tellen en dan heb ik nog vingers over.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 00:08

Noellescoobs schreef:
Hoi! Ik vraag me af of er meer mensen western (willen) rijden met hun Fuchs! En welke discipline? Hoe gaat het bij jullie en vind jullie Fuchs dit leuk om te doen?

Het is oftopic, maar ik wil je er op wijzen dat een schwarzwalder een ras is en fuchs een kleur. Niet iedere schwarzwalder is vos dus fuchs.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 09:01

pillow schreef:
Noellescoobs schreef:
Hoi! Ik vraag me af of er meer mensen western (willen) rijden met hun Fuchs! En welke discipline? Hoe gaat het bij jullie en vind jullie Fuchs dit leuk om te doen?

Het is oftopic, maar ik wil je er op wijzen dat een schwarzwalder een ras is en fuchs een kleur. Niet iedere schwarzwalder is vos dus fuchs.


jaa oeps ik zeg dat automatisch omdat ik de mijne vaak alleen Fuchs noem ipv schwarzwalder

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schwarzwalder western

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:53

Ik rij een kwpn-er van 1.72. Ook niet geheel standaard formaatje dus. Reining doen we niet, maar ik probeer wat horsemanship en trail en dat gaat best aardig. Ook vindt ze barrelracen erg leuk. En ik ook. :D
Elk paard kan de basis leren. En het mooie van western is dat er niet direct naar de hoofd-halshouding gekeken wordt. Dus daarmee hoef je een paard niet in de krul te trekken.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:07

Ehmmm...in de dressuur is het ook niet de bedoeling om je paard in de krul te trekken. Dat dat toch veelvuldig gebeurt is een ander verhaal.
En er wordt zeker wel naar hoofd-halshouding gekeken in de western: te laag/te hoog of overbridled (=achter de loodlijn) = penalties.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:15

Sandra_H schreef:
Ehmmm...in de dressuur is het ook niet de bedoeling om je paard in de krul te trekken. Dat dat toch veelvuldig gebeurt is een ander verhaal.
En er wordt zeker wel naar hoofd-halshouding gekeken in de western: te laag/te hoog of overbridled (=achter de loodlijn) = penalties.

Er is veel meer vrijheid mogelijk. Bij dressuur is achter de loodlijn niet goed en er voor ook niet. En ja, met trekken scoor je daar gewoon. Dit is 1 van de redenen geweest om naar het western te kijken. Nu mag mijn paard gewoon voor de loodlijn en dat vinden we beiden veel fijner.
Mijn instructeur zegt dat de hoofdhouding veel minder belangrijk is dan in de dressuur. Paardlief vindt in ieder geval western fijn, alhoewel springen ook een hobby blijft. :D

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:36

germie schreef:
Er is veel meer vrijheid mogelijk. Bij dressuur is achter de loodlijn niet goed en er voor ook niet. En ja, met trekken scoor je daar gewoon.


Klopt, al is de gewenste hoofdhouding op of iets voor de loodlijn. Maar dat lijkt inderdaad allemaal meer theorie geworden. Ligt als je het mij vraagt vooral aan de jurering, zou niet moeten. Maar dat is weer een heel ander verhaal :D

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 01:58

Eowyn_95 schreef:
Mijn instructrice rijdt heel leuk western met haar kwpn’er van 1.65, ook wedstrijden dacht ik. Een rollback enzo doet het beestje erg graag, balkjes zonder erbij na te denken, alleen een sliding stop kan hij niet, denk ik. Verder op stal staan er nog 2 of 3 rasloze pony’s waar ze wat reining- en barrelrace oefeningen mee doet.
Wat lijkt je zelf leuk om te doen? En wil je uiteindelijk ook wedstrijden doen of alleen een beetje voor de lol in de bak?



Ik wil wel wedstrijden doen in ranch riding.. alleen zijn we er niet klaar voor en ik weet ook niet of dat gaat gebeuren.