Mijn Quarter bijna 2 jaar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:43

Cassidy schreef:
Ik heb anders gehoord van paarden, die jong zijn beleerd, die op hun negende nog puntgave gewrichten hadden, en toch heel hard werk hebben verricht. En dat is er meer geweest dan eentje..

Tuurlijk, er zijn ook legio rokers die 80tig worden zonder een centje pijn. Maar het is toch echt wel bewezen dat roken bv. longkanker voorzaakt.
Zelfde verhaal. Wie neemt het risico? De roker kiest er zelf voor, je paard niet......

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:46

ja er zijn altijd uitzonderingen, maar dat veranderd niets aan ut feit dat het gewoon weg niet goed is voor de gewrichten.
kijk ik zal niemand op afkeuren als ie ut wel deed, maar ik zou ut nie doen, omdat ik weet dat het niet goed is en ik gewoon het risico nie wil lopen dat ik dit paardje ook te vroeg moet weg brengen, want daar heb ik haar nie voor gefokt.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:48

Citaat:
Vera:
Er zijn voldoende bewijzen dat paarden op een te jonge leeftijd allerlei aandoeningen krijgen op latere leeftijd.


Ik ontken niet dat op een jonge leeftijd bepaalde training niet schadelijk zou kunnen zijn. Wel even lezen, he.
Wat is 'te' jong voor welke activiteit, intensiteit en duur, dat is de vraag. Daar zijn geen harde grenzen in. Er is niet een dag, week of maand in een paardenleven aan te wijzen waarop gesteld kan worden wanneer welke actie verantwoordelijk is. En dan nog, wat is verantwoorlijk, dat is voor iedereen verschillend.
Een datum stellen om te longeren of een zadel erop doen, of gaan galopperen is niet mogelijk. Het is geen exacte wetenschap, het is horsemanship.

Het geleidelijk opbouwen, zeker als het gaat om bijv. pezen, kan overigens ook veel ellende voorkomen. Het op latere leeftijd beginnen en dan in kortere tijd tot een bepaald trainingsniveau komen is in potentie ook schadelijk. Het kan beter zijn om wat eerder 'te beginnen' en dan geleidelijk op te bouwen. Ook daar zijn vast bewijzen voor. Er is namelijk bijna geen stelling te vinden waarvoor geen 'wetenschappelijk bewijs' is. Zeggen dat 'ergens bewijs voor is', is in mijn ogen een leeg argument.

Vera:
Citaat:
Als je het een acceptabel risico vind om je paard te laten eindigen met arthritis, haarscheuren in gewrichten, bot chips, spat, rugproblemen., dan ben je wel erg naief bezig


Wie ben jij om te zeggen dat ik naief bezig bent. En waar lees jij wat ik wel en niet acceptabel vind. Wat een houding zeg. Niemand heeft de waarheid in pacht. Dat is wat ik duidelijk wil maken. Mensen moeten niet meteen een beschuldigende vinger wijzen. Wat jouw overtuiging is, is slechts een van de vele meningen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:51

naar mijn idee staat er voor afzonderlijke delen van een paardenlichaam een bepaalde duur, dan bedoel ik de tijd die het lichaam van het paard nodig heeft om die delen te laten volgroeien. Al begin ik op 5 jaar met een paard dat wil niet zeggen dat ik dan alles automatisch in een kortere tijd zou willen aanleren omdat hij/zij nu al 5 is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:55

Het risico is wel aanwezig om van een 5 jarige wat meer te gaan vragen, "want hij kan het aan". Probleem is dat je, als je eenmaal met een paard begint, je de spieren in redelijk korte tijd op een bepaald niveau hebt. Pezen en botten duren veel langer, daar gaan soms jaren overheen. Niet voor niets heeft de training van een endurancepaard een paar jaar nodig. (en nee, die beginnen idd niet met twee jaar met deze training)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:00

of hij het aan kan hangt m.i. grotendeels af van hoever het lichaam is qua groei. Ik heb/neem de tijd en ik zou niet zo snel automatisch dingen sneller willen laten gaan naar mijn mening.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:03

Cheveyo schreef:
of hij het aan kan hangt m.i. grotendeels af van hoever het lichaam is qua groei. Ik heb/neem de tijd en ik zou niet zo snel automatisch dingen sneller willen laten gaan naar mijn mening.


Een paard groeit uit tot zijn zesde. Dus jij zegt dat je er dan maar niet op moet stappen tot hij is volgroeid? Hoe duur denk je dat een paard is, als je er tot zijn zesde niet op zou mogen rijden? (Ik denk dat maar heel weinig mensen in Nederland zich dan nog een paard zouden kunnen veroorloven)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:09

je kan je toch niet alleen maar een paard veroorloven als je er op kunt rijden? Lang niet iedereen rijdt wedstrijden en mensen hebben ook nog paarden voor de leuk. Als langer wachten met longeren beter is voor de knieschijven.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:28

Cassidy schreef:
[Een paard groeit uit tot zijn zesde. Dus jij zegt dat je er dan maar niet op moet stappen tot hij is volgroeid?
[/quote]

Zelf al zou je je het kunnen veroorloven, een paard van 6 jaar is geen simpele zaak om te beleren. Een 4 jarige heeft al veel meer een eigen mening Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:31

Ik zeg niet dat je op een blanco paard van 6 moet stappen...basis met 2 (zonder erop te stappen), vier jaar het land op...moet te doen zijn, toch?
En als je het zelf niet kunt, bestaan er ook nog de professionals. Als moet ik toegeven dat die dan misschien wat minder paardvriendelijke methodes zouden kunnen gebruiken om tot een paard door te kunnen dringen (lees goed: zeg niet dat ze het doen)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:40

volgens mij maakt het ook wel uit hoeveel je doet en hoe zwaar je de oefeningen maakt. Er is natuurlijk ook een verschil tussen rijden en rijden. En tussen longeren en longeren. Een zadel er op leggen met 2.5 jaar vind ik iets anders dan er op gaan rijden met 2.5 jaar. Ik snap wel dat mensen wanneer ze een paard hebben er dan ook wel graag op willen rijden maar waarom moet dat dan met 2.5 jaar. Zelf heb ik altijd geleerd dat je een paard pas vanaf 4 mag inrijden kan verandert zijn in de tussentijd maar ik denk dat daar wel wat in zit.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:41

Poe, dan nog vraag ik me af of je niet een eeuwige discussie krijgt.
Ik heb 1x een 4,5 jarige (groen) paard beleerd. Man o man, dan voer je een eeuwige discussie bij alles wat je van ze vraagt Cool
Een soort twintiger die je voor het eerst wilt leren rekenen

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:43

Cassidy"]
[quote="Cheveyo schreef:
of hij het aan kan hangt m.i. grotendeels af van hoever het lichaam is qua groei. Ik heb/neem de tijd en ik zou niet zo snel automatisch dingen sneller willen laten gaan naar mijn mening.


Een paard groeit uit tot zijn zesde. Dus jij zegt dat je er dan maar niet op moet stappen tot hij is volgroeid? Hoe duur denk je dat een paard is, als je er tot zijn zesde niet op zou mogen rijden? (Ik denk dat maar heel weinig mensen in Nederland zich dan nog een paard zouden kunnen veroorloven)
[/quote]

Verward Het paard wordt er toch niet goedkoper op wanneer je op hem gaat rijden? eerder duurder! ik denk aan aanschaf van allerlei dingen / lessen / misschien iets meer voer enz. enz.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:44

Je kunt hem toch ook dingen leren zonder dat je erop zit? Misschien zie ik het verkeerd.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:46

Dat kan natuurlijk allemaal maar de meeste mensen hebben toch een paard om er mee te rijden en niet om er naast te lopen. Bloos

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:48

valt mee, een vier jarige geeft naar mijn ervaring niet meer of minder problemen als een driejarige bij het africhten inrijden.
ik heb zowiezo een probleem met longeren bij paarden van onder de twee en een half
de groeischijven sluiten zich pas met /rond het derde jaar
ook al is het dus maar 10 minuutjes 1 a 2 keer per week vind ik het al te veel , die eenzijdige belasting kan een hoop schade veroorzaken

bij de jonge paarden die ik heb gedaan ben ik altijd pas bij ruim drie begonnen met longeren,
sommige waren ook wel ouder (de oudste was 7) en ik ben eingelijk nooit tegen aparte dingen aangelopen kwa snelheid van leren of discussie aangaan,
althans niet meer of minder dan een driejarige

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:49

en idd ik heb een paard om op te rijden, maar wel pas als hij oud genoeg is zodat zijn beenderstelsel dat aankan

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:50

dat zeg ik ook niet, vera. Ik probeer te zeggen dat je kunt beginnen met hem dingen te leren terwijl je er nog niet op zit. Je kunt toch allerlei oefeningen doen zonder dat je op zijn rug hoeft te zitten. Zelf heb ik een Fries (hengst) van 4 ingereden (voorzover dat kon toen ik 15 was). Heb daar totaal geen moeite mee gehad maar daar hebben we wel heeeeel veel gewerkt aan hulpen met de stem, wandelen aan de lange lijnen (voorbereiden op mennen) etc. Misschien komt het daardoor, ik heb het misschien anders ervaren.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 18-02-04 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:51

draumpje schreef:
en idd ik heb een paard om op te rijden, maar wel pas als hij oud genoeg is zodat zijn beenderstelsel dat aankan


dat bedoelde ik dus ook Lachen

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:55

Citaat:
Ik heb 1x een 4,5 jarige (groen) paard beleerd. Man o man, dan voer je een eeuwige discussie bij alles wat je van ze vraagt


Dat is precies het argument wat al eerder in deze discussie genoemd is, wat aangewend werd om 'jong te beginnen'.....
De cirkel lijkt wel rond....

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:02

Tenfold schreef:
Dat is precies het argument wat al eerder in deze discussie genoemd is, wat aangewend werd om 'jong te beginnen'.....
De cirkel lijkt wel rond....


Er zit nogal een verschil om op een 2 jarige te stappen of op een 4 jarige.
Daartussen ligt 3 jaar, mooie leeftijd Haha! Knipoog

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:04

haha en tussen 2 en 6 ligt als gemiddelde 4 jaar.
Er was ooit eens een plaatje op bokt waarop stond hoelang elk deel nodig had om uit te groeien, zou niet weten waar.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:12

Citaat:
Er zit nogal een verschil om op een 2 jarige te stappen of op een 4 jarige.
Daartussen ligt 3 jaar, mooie leeftijd


Maar het blijft hetzelfde argument.
Dat drie jaar een mooie leeftijd is, vind jij, maar dat neemt niet weg dat anderen een andere mening mogen hebben.
De een vind 4 jaar nog te vroeg, de ander 2, weer een ander vind dat je helemaal je paard niet aan veel training moet blootstellen, want dat kan altijd schade berokkenen.
Meningen verschillen nou eenmaal. Het zou mooi zijn als men elkaar in hun waarde kan laten, het veroordelen van anderen op basis van summiere info is wat mij in deze discussie tegenstaat.
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 18-02-04 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:14

sflj schreef:
Verward Het paard wordt er toch niet goedkoper op wanneer je op hem gaat rijden? eerder duurder! ik denk aan aanschaf van allerlei dingen / lessen / misschien iets meer voer enz. enz.


Heb ik gezegd dat het goedkoper zou zijn? Als een paard goedkoper zou worden zouden juist meer mensen zich een paard kunnen veroorloven...Lips are sealed
Als iedereen wacht tot het zesde levensjaar, dan kunnen maar heel weinig mensen een paard kopen, simpolweg omdat ze dan haast niet te betalen zijn(=veroorloven).

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:18

hmm waarom is iedereen tegenwoordig zo aardig op dit forum??

anyway. ik heb mijn paard omdat ik paarden leuk vind en niet omdat ik er perse op moet. ik vind het spelen met mijn paard ook geweldig en daar geniet ik soms/vaak meer van dan erop zitten. het zou mooi zijn als meer mensen zouden ondekken dat er zoveel meer met je paard te doen is dan te rijden, maar ja dat ff terzijde. het ging over het feit dat het slecht was te vroeg op je paard te zitten.
tja en wat is dan te vroeg?
ik denk dat dat per paard verschild. een paard moet er lichaamleijk en vooral ook geestelijk klaar voor zijn. en nee hij hoeft niet tot zijn zesde uit te groeien. hoewel daar verder niets op tegen zou zijn. maar je ziet het gewoon aan somige paarden die zijn nog te baby in gedrag en bouw om er op te klimmen. in dat geval kun je ze beter ff laten door groeien zowel geesterlijk als lichaamelijk. ga lekker met het diertje spelen daar groeit ie goed van en je hebt er een eitje aan tegen de tijd dat je hem in rijd.