Mijn Quarter bijna 2 jaar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:19

Rainbowcash, je hebt beginnen en je hebt beginnen he... Haha! Ik ben ook al "bezig" met mijn bijna 2 jarige (arabierhengstje)... Maar voor mij betekent bezig zijn het volgende: Ik houd hem in de hand om hem hand mak te houden, om hem te poetsen en hem spelenderwijs vast voor te stellen aan objecten die hij wellicht eng zou vinden... we hebben hem wel eens aan de longe, wat voor mij en Clip inhoudt dat hij af en toe (er gaan weken en soms maanden voorbij zonder dat hij een longeerlijn ziet) een lange lijn aan zijn halster geklipt krijgt en dat hij zeg maar even 5 rondjes linksom en 5 rondjes rechtsom loopt... dit op vriendelijk wijze zodat hij weet wat het betekent, werken aan de longe is er natuurlijk absoluut nog niet bij! We wandelen af en toe met hem, oa omdat ik het belangrijk vindt dat hij 'leert' dat hij langs de knappe dames te lopen zonder als een ware Don Juan te showen en brullen... en we wandelen natuurlijk ook voor de broodnodige variatie in omgeving en om er even uit te zijn nu het weiland echt onbegaanbaar is... Ik vind dus dat ik al lang geleden ben 'begonnen' met mijn pukkie, het is net wat je onder het woord verstaat. Haha! Echt longeren, longeren met zadel...die dingen gaan absoluut niet gebeuren voordat Clip 3 is... en ik wil hem ook niet voor hij3,5 is in laten rijden... en ook dan geldt dat zodra we daar mee beginnen het met beleid gebeurt en dat we ten aller tijden in eerste instantie kijken naar wat het paard aan kan. Als eclipse er bijv. nog duidelijk moeite mee zou hebben dan wachten we toch nog wat langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:23

Heeft meer met intimidatie dan met inrijden te maken....

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:23

pony25 schreef:
je kan best 1 keertje erop en dan weer met rust laten want een quarter is erg sterk en met 3 jaar bijna niet meer te houden, weet hij/zij wat er te verwachten is en reageerd misschien niet zo heftig.



Wat een ongelofelijke *PIEP* *PIEP*!!!!
Nog een keertje dan;
Een quarter LIJKT sterker omdat hij zoveel bespiering heeft. Het gaat om het INWENDIG GESTEL.
Dat de "o zo coole" Quarter INEENS met zijn derde niet meer te houden is.........laat ik daar maar helemaal niet op ingaan., maar *PIEP* Bloos!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:27

Ik heb nog steeds geen argument gehoord waarom je voor het PAARD vroeg zou beginnen. Wel voor de ruiter. Mensen hebben simpelweg geen geduld.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:29

hhhaha dat vind ik ook erge onzin haha

En vikki ja zo wil ik het ook gaan doen maar ik bedoel voor dat hij/zij drie is gaat er echt helemaal niemand op!! Maar natuurlijk wel andere dingen zoals wat jij beschreef!!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:04

Elk paard van 3 is volgens mij sterk, dat heeft niks met quarters te maken. Al begin je nog zo voorzichtig, naar mijn idee is dat nog steeds slecht voor het lichaam, met name de benen (bij het longeren). Laat lekker groeien en ga er vanaf 3 pas opzitten. Wennen aan allerlei dingen hoort bij de opvoeding, zoals wandelen/poetsen/halster/leren respecteren. Ik snap niet waarom mensen aan een veulen beginnen als ze moeilijk kunnen wachten tot het paard er klaar voor is. Ik snap dat het kan kriebelen. Maar een kriebel van jou nu kan lijden tot pijn bij het paard later.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:47

mijn symmiebabe word ook twee in mei, maar daar ga ik nog geen zadel op leggen enof longeren, wel wil ik met haar gaan parellien, maaar meer ook niet.
ik vind het dus te vroeg, maar dat moet ieder voorzich weten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:25

wellicht wat misvattingen na het 1e bericht, maarja "aan de longe loopt hij al" is ook nogal euhm, hoe zeg je dat? makkelijk verkeerd op te vatten zeg maar.
Bij deze dus mijn excuses voor mijn wel gemeende, maar in dit geval niet relevante berichten

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:33

Het is altijd weer grappig hoeveel stof er opwaait als het gaat over "iets" doen met een twee jarige (of jong paard).
Komt natuurlijk door alle slechte berichten die we lezen Bloos

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:38

Mijn Paint hengstje wordt in maart 2. Tot nu toe staat hij heerlijk met leeftijdsgenootjes (alleen hengsten), zomers 24/7 in de wei en 's winters overdag in de wei en 's nachts in een grote loopstal.
In april komt hij naar 'huis'. Hij komt dan op de stal waar z'n moeder staat 24/7 met leeftijdsgenootjes (alleen hengsten) in de wei te staan.
Als ik nu bij hem op bezoek ga (1/2 keer per maand), wordt hij standaard gepoetst, wordt er gewandeld of worden de Parelli games gedaan.
Als hij straks 'thuis' staat ben ik van plan wat vaker met hem te gaan wandelen, minimaal eens per week. Gaan we oefenen voor de halterklasse, we blijven de Parelli games doen en ja als ik eraan toe kom wil ik hem van de zomer graag aan een zadel laten wennen.
Inrijden, dus iemand erop, dat doe ik voorlopig nog niet. Daarvoor moet hij in mijn ogen minimaal de grens van 3 bereikt hebben.
Maar persoonlijk zie ik niet in waarom hij niet alvast eens een keertje kan wennen aan een zadel op z'n rug.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:17

mijn jaarling( die overigens volgend jaar pas twee word
die blijft lopen waar hij loopt tot ie minstens 4 is en dan ga ik met hem beginnen
meelopen aan het halster , en vandaar uit verder

zie het nut er niet van in om een jaarling te longeren, hoe kort en weinig je dat ook doet

feit blijft dat voltes lopen slecht is voor de gewrichten daar de groeischijven zich pas sluiten met het derde jaar en dan pas zijn de beenderen geschikt om eenzijdige belasting(voltes) te dragen

zo vroeg al beginnen met echt werken heeft geen enkele toegevoegde waarde voor de africhting van het paard, wat je nu doet doet ie ook perfect als je er over ruim een jaar pas mee begint
dat paarden op hun derde te moeilijk zouden zijn is grote piep

heb heel wat beestjes ingereden en het grootste gedeelt was vaak al minstens 4, no problem

maar je leest, ik zit niet te springen om met mijn jaarling/tweejarige te beginnen
daarom heb ik zo een jong paard gekocht omdat ik het geduld en de tijd heb om hem eerst voldoende te laten volgroeien voor ik hem belast

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:36

ut blijft altijd lastig. ik snap ook best dat mensen het gedult nie hebben, want wat is er nou leuker dan om eindelijk na 2 jaar op je paardje te kruipen, maar ja je maakt je paardje er wel sneller mee kapot en dan wacht ik liever 1 jaar langer zodat ik miss wel 10 jaar langer plezier heb van mijn symmiebabe, maar da's mijn idee en ut blijft toch maar net hoe je ut ziet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:58

Phoenix, juist jij zou moeten weten dat er in een jaar een heleboel kan gebeuren waardoor je misschien NOOIT meer op een paardje kan rijden. Dat neemt niet weg dat ik automatisch goedkeur dat iemand een paard wat eerder oppakt, want alles moet met beleid gebeuren. Maar ik geloof ook niet dat er geen gulden middenweg bestaat tussen je paard het land opgooien tot hij 4 is, en op tweejarige leeftijd al zoetjes aan beginnen met het wennen aan bepaalde dingen.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:49

Het idee dat mensen die voor hun derde eea met hun paard doen 'geen geduld' zouden hebben vind ik wel erg kort door de bocht.
Er zijn zat mensen die hun paard geleidelijk willen opvoeden en beleren, ipv op drie of vierjarige leeftijd alles in korte tijd aan een paard voor te schotelen. Dat heeft niets met geduld te maken. Ik vind het altijd jammer dat mensen die een andere overtuiging hebben meteen weer de grond in worden geboord.
Hoe vroeg en wanneer je wat doet, dat is een kwestie van persoonlijke smaak en overtuiging. Natuurlijk heb zijn er grenzen aan wat ik wel en niet acceptabel vind, maar die grenzen liggen voor iedereen anders en dat is niet direct een reden om een ander te veroordelen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:53

Met geleidelijk opvoeden is niet zo heel erg kwalijk.
Helaas zijn wel de paarden de dupe ervan wanneer er met zware lasten wordt begonnen voordat het paard er klaar voor is. Een persoonlijke smaak heeft dus wel zijn consequenties. Het gaat hier niet om mensen de grond in boren, dat is zeker niet de bedoeling. Het gaat hier wel om waarschuwingen die zeer goed bedoeld zijn. En ik moet zeggen dat ik denk dat er best wel mensen zijn die bij bepaalde dingen misschien niet stil hebben gestaan. We zijn toch op de wereld om elkaar te helpen? en op bokt komen daar ook de paarden bij.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 18-02-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:53

Tenfold schreef:
maar die grenzen liggen voor iedereen anders en dat is niet direct een reden om een ander te veroordelen.

Jammergenoeg liggen de grenzen voor het paard wel vast, daar valt niet aan te tornen Scheve mond

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:10

Daar ben ik het niet mee eens. Ieder paard kent zijn eigen grenzen, zowel lichamelijk als geestelijk. Wat de een aan kan, kan de ander niet aan. Dat is bovendien in grote mate afhankelijk van de manier waarop dingen gedaan worden en niet alleen van WAT je doet.
Eventuele lichamelijke schade, gerelateerd aan de 'vroegte' waarop bepaalde dingen met een paard gedaan is, is nauwelijks aan te tonen.
Kortom: er zijn zoveel meningen als er mensen zijn. Ik pretendeer niet, zoals een aantal andere mensen hier op bokt, dat mijn mening over hoe en wanneer een paard beleerd wordt de enige juiste is.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:12

ik vraag me af sommige mensen wel rekening houden met de groei van het paardenlichaam. Een paard kan nog steeds niet praten jammer genoeg.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:15

Tenfold schreef:
Eventuele lichamelijke schade, gerelateerd aan de 'vroegte' waarop bepaalde dingen met een paard gedaan is, is nauwelijks aan te tonen.


Sorry hoor, maar dit is echt je kop in het zand steken Boos!
Er zijn voldoende bewijzen dat paarden op een te jonge leeftijd allerlei aandoeningen krijgen op latere leeftijd. Als je het een acceptabel risico vind om je paard te laten eindigen met arthritis, haarscheuren in gewrichten, bot chips, spat, rugproblemen., dan ben je wel erg naief bezig Schijnheilig

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:17

sorry, neem een voorbeeld aan de renpaarden, wedstrijdpaarden in america (western) en wat al niet meer. Sorry ik kies voor mijn paard en zal haar/hem zeker niet eerder dan 3 a 3.5 jaar 'in'rijden.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:17

Citaat:
Sorry hoor, maar dit is echt je kop in het zand steken
Er zijn voldoende bewijzen dat paarden op een te jonge leeftijd allerlei aandoeningen krijgen op latere leeftijd. Als je het een acceptabel risico vind om je paard te laten eindigen met arthritis, haarscheuren in gewrichten, bot chips, spat, rugproblemen., dan ben je wel erg naief bezig


**UCH** vera heeft gesproken Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:18

Ik heb anders gehoord van paarden, die jong zijn beleerd, die op hun negende nog puntgave gewrichten hadden, en toch heel hard werk hebben verricht. En dat is er meer geweest dan eentje...

Misschien is het wel erfelijk, die slechte gewrichten, en moeten we niet alleen maar met vingers wijzen naar de leeftijd van de paarden, maar ook met het materiaal waar mee wordt gefokt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:22

Cheveyo schreef:
sorry, neem een voorbeeld aan de renpaarden, wedstrijdpaarden in america (western) en wat al niet meer. Sorry ik kies voor mijn paard en zal haar/hem zeker niet eerder dan 3 a 3.5 jaar 'in'rijden.


Verkeerd voorbeeld. Westernpaarden in wedstrijden moeten te hard werken voor hun vermogen (lichamelijk en geestelijk) helemaal als ze voor de Futurity worden klaargestoomd, renpaarden op de renbaan lopen hun eerste race ook op hele jonge leeftijd (2 to 3 jarige). Maar de gemiddelde cowboy vroeger ging heus niet wachten tot een paard 4 is (of zelfs drie) voordat hij er een zadel opgooide en er op stapte. En dat waren de paarden die over het algemeen oud werden...cowboy's best friend.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:26

Cassidy schreef:
Phoenix, juist jij zou moeten weten dat er in een jaar een heleboel kan gebeuren waardoor je misschien NOOIT meer op een paardje kan rijden. Dat neemt niet weg dat ik automatisch goedkeur dat iemand een paard wat eerder oppakt, want alles moet met beleid gebeuren. Maar ik geloof ook niet dat er geen gulden middenweg bestaat tussen je paard het land opgooien tot hij 4 is, en op tweejarige leeftijd al zoetjes aan beginnen met het wennen aan bepaalde dingen.


met zoetjes aan wennen is ook geen probleem. ik ben met sym ook vanalles aan ut doen, maar longeren is echt te slecht nog en erop zitten is ook niet goed.
ik snap wel dat ut moeilijk is om te wachten, maar toch is ut beter om ff een jaartje met die zwaardere dingen te wachten. ga lekker wandelen(word ie vast verkkersmak) ga enge dingen oefenen leer hem de basis dingen als druk betekend opzij en ruimte houden voor de baas. die zij essentiel wil je strax lekker met hem aan de gang gaan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:31

Toch denk ik dat het niet goed is om vroeg met een paard te beginnen met zware lasten (dit haalde ik naar voren door voorbeelden te geven).
Hoe de cowboys in america exact te werk gaan heb ik helaas nog niet van dichtbij kunnen zien. Wel heb ik een americaanse trainer in europa bezig gezien en sorry ik vind dat erg zwaar overkomen, ik zou er zelf pijn van krijgen. Moet wel zeggen dat dat ging om het wedstrijdklaar maken van een 2,5 jarige quarter.