Mijn Quarter bijna 2 jaar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:47

Jeddah OK dan! OK dan!
Helemaal met je eens! Er is absoluut een middenweg en dat werkt echt super, voor beide partijen

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:55

Het is ook maar net wat je er precies mee gaat doen. Is het alleen het aanrijden of direct aan het werk..... Ik kan me voorstellen dat je met een twenter langzamer hand wilt beginnen maar het echt in rijden en doortrainen vind ik veel te veel gvraagd!!!!
Ze zien er vaak al volwassen uit, maar volgroeid zijn ze nog lang niet ( ong 5 jaar is een paard volgroeid)....
Voor de ontwikkeling van zo'n dier lichaamlijk en geestelijk zal het geen positieve uitwerking hebben!!!
vb: laat een kind veel werk doen, (bv tillen) je zult zien dat het dan last van de rug krijgt of krom gaat lopen. Omdat het nog niet volgroeid is.(structuur van het bottenstelsel).... Een kind kun je af en toe best wat laten doen ( goed voor de ontwikkeling), maar niet te veel...
Dus pak het gewoon geleidelijk aan op en neem de tijd ( als je al twee jaar hebt kunnen wachten kan een jaartje er ook nog wel bij)
Succes!!!!
Groetjes Marieke

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:05

jessiejanes schreef:
.Mensen die recreatief rijden of hoogstens amateur willen meedoen kunnen best wel tot 3 wachten.Daar zal ik in ieder geval niet bij adviseren om al met 2 te starten met aanrijden!


waarom zou je amateur ruiter adviseren om niet met 2 jaar al te starten?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:28

Jos schreef:
waarom zou je amateur ruiter adviseren om niet met 2 jaar al te starten?

Mag hij wel van mij ,hoor!Maar hoeft niet perse.(ik laat dat toch voor ieder z'n eigen keuze zijn)
Iemand met ambities tot amateur hoeft niet perse met een paard van 3-4 jaar op wedstrijden te verschijnen,mag wel,moet niet,dus de keuze heeft de ruiter zelf!Ligt net eraan wat voor een wedstrijden en klasse je wilt rijden.

Wil je futurities en/of junior-klasses,dan heb je toch geen keuze wbt leeftijd paard?Meestal zijn dit toch de klasses waar paarden voor eigenaren door trainers gereden worden,dan zit je meteen in het pro/open-circuit.
of zeg ik nu wat stoms? Verward Blond

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:55

Ik sluit me helemaal aan by het verhaal van jeddah. OK dan! Dat is voor my ook de manier.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:57

Zoals Jeddah het vertelt, werk ik nu ook met Pluis. Hij is dagelijks in handen, krijgt zijn paardenopvoeding van King en sinds deze week ben ik voorzichtig begonnen hem te laten wennen aan dingen.

Bijvoorbeeld een singel in de vorm van een elastische dekensingel (maandag met roundpen werk). Gisteren heb ik hem voor het eerst gelongeerd, iets van 5-7 min en braaf dat-ie was! Alsof-ie dat al tijden doet! Stap, draf, galop en weer terug op stemcommando, ben zo trots! Lovers Van het weekend of volgende week weer een keer. Zo bouwen we het steeds verder op, met een dekentje, beenbescherming etc. zodat we over een jaar eens kunnen kijken of ik er op kan gaan zitten.

=^.,.^=

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:49

Halloway, dan zou de keus voor mij heel simpel zijn.
Dan maar niet mee draaien in de top. Niet ten koste van mijn paard.

Als ik een jong ding zou hebben zou ie ook niet naar de opfok gaan, maar gewoon op mijn huidige stal, in een gemengde groep op het land.
In de opfok mis je vaak een ouder "opvoed" paard

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:11

Nou, en dan de afschrijvingskosten Haha!
Dan ben ik ook liever amateur.
Dan zou ik dus de afschrijvingskosten kunnen verdelen over 17 jaar ( 3-20 )
Als niet amateur zijnde zijn de afschr.kosten stukken hoger en moet ik die verdelen over 3 jaar ( 2-5 )
Aangezien ik nog steeds geen geldboom in de tuin heb groeien ben ik dan liever amateur Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:20

waarom hoeft een amateur niet met een 3 of 4 jarige op een wedstrijd te starten , en een prof wel.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:35

Jos schreef:
waarom hoeft een amateur niet met een 3 of 4 jarige op een wedstrijd te starten , en een prof wel.

Ik denk dat het de jonge,niet aangereden paarden zijn die de trainer aangeboden krijgt voor training en uitbrengen.
Een trainer""bewijst "zich natuurlijk ook op deze manier,maar goed dat kan ook met een paard van 3.
Zo zijn er natuurlijk ook gesponserde ready-to-show-paarden voor trainers,maar daar gaat het hier even niet over.
Ach,...zo zwart-wit is het eigenlijk niet.

Het feit pro-amateur is denk ik dat een pro het paard maar beperkt tot z'n beschikking heeft(vanaf aanrijden),een amateur is eigenaar dus kan "lekker" tot z'n 20ste ermee door(ook in de wedstrijden).Daarom meer pro bij juniorklasse en meer amateur bij senior?Misschien klets ik ook maar wat..........

Wat ik wil zeggen is, dat het voor mij niet zo'n punt is,aanrijden met 2,alles heeft z'n voor en nadelen.Als ze buiten het jonge,harde werk-uurtje dan een prima luxe paardenleventje hebben met veeeel uitloop en gras,ook na hun carriere,dan kan ik hier heel goed mee leven!Is ook wel eens wat anders om een ander "kleurtje" in deze discussie te krijgen,want voor derest houdt iedere "pro-2 jaar" mooi z'n mond dicht!Uitgezonderd met de enkele,die dus voor de middenweg gaat.

Waar wil je nu naartoe met deze vragen,want je zal vast wel eigen mening hebben hierover! Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:52

ik wil nergens naar toe met mijn vragen
ik probeer alleen te begrijpen waarom mensen met 2 jaar paarden gaan inrijden

zoals het nu op me overkomt , gaat het alleen om geld.
de eigenaar die graag zijn paard uitgebracht wil zien worden , zodat hij er later wat mee kan verdienen,
de pro die er voor betaald krijgt om een paard te trainen.
beiden kijken niet echt naar de leeftijd

de eigenaar kost het meer geld om het paard tot zijn 3e jaar te laten door groeien.
de pro zegt geen nee, want anders gaat de eigenaar naar een ander en heeft hij geen brood op de plank.

misschien zie ik het wel een beetje zwart/wit, maar op het ogenblik kan ik er nog even niets anders van maken.

misschien denk ik er een paar discussies verder wel anders over.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:45

Waarom ik te vroeg op mijn paardje zat:

Ik DACHT een 3 jarige gekocht te hebben, dus had het beeld van: Uit de trailer, zadel op en de polder in (bij wjize van natuurlijk)

Echter, ze bleek 2.5 (ongeveer) te zijn, maarja, ik had een paardje gekocht om op te rijden.
Toen waren er een aantal mensen die me vertelde dat ik, als ik western ging rijden, eerder kon beginnen.
Ondanks dat er meer mensen het hier niet mee eens waren kwam me dat wel goed uit.
Als ik haar bewust als 2.5 jarige had gekocht had het heel anders gelegen (niet dat dat mijn fout ineens goed maakt)

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:38

Jos schreef:
ik wil nergens naar toe met mijn vragen
ik probeer alleen te begrijpen waarom mensen met 2 jaar paarden gaan inrijden

zoals het nu op me overkomt , gaat het alleen om geld.
de eigenaar die graag zijn paard uitgebracht wil zien worden , zodat hij er later wat mee kan verdienen,
de pro die er voor betaald krijgt om een paard te trainen.
beiden kijken niet echt naar de leeftijd

de eigenaar kost het meer geld om het paard tot zijn 3e jaar te laten door groeien.
de pro zegt geen nee, want anders gaat de eigenaar naar een ander en heeft hij geen brood op de plank.

misschien zie ik het wel een beetje zwart/wit, maar op het ogenblik kan ik er nog even niets anders van maken..

Ik denk dat je het ziet en begrijpt zoals het is.
En vergeet niet,wat ik ook al zeg,dat het gewoonweg niet voor iedereen zo'n issue is tussen 2 of met 3 jaar beginnen.

Het gaat overigens niet zozeer over geld verdienen,als wel geld sparen om te weten of het betreffende paard de potentie heeft,wat je graag ziet.
Nog steeds vind ik dit geen "mishandelde" paarden,deze hebben het vaak erg goed.Er zijn vele andere paardenzaken/mishandelingen ,wat ik veel ernstiger vind.

Nog even over hoe het hier vaak "gekleurd" is;er zijn hier mensen ,die bijna op religueze wijze mensen proberen te overtuigen dat ze hiermee iets verschrikkelijks doen,tot in den treuren herhaald.Ieder mag gerust z'n mening zeggen,maar vaak vind ik dit echt te ver doorschieten.
Laat ieder in z'n waarde;ik probeer hierbij dus niemand te overtuigen dat het wel goed is om met 2 te starten,dat moet echt iedereen zelf weten!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:46

Gelukkig heb ik een KWPN-jaarling. Ik hoef dus niet na te denken over inrijden met twee jaar. Wiz wordt een grote. Dus zelfs de drie jaar (de gemiddelde inrij-leeftijd voor dit type) is nog te vroeg in mijn optiek. Mijn eigen merrie (ook een grote maat) werd rond haar 5e jaar pas sterk en volgroeid. Bij Wizkid wacht ik dus tot hij ruim drie (bijna vier) is voor ik er op ga zitten. Het nadeel van quarters is dat ze al gauw volwassen ogen o.a. door de bespiering. Maar het skelet, de spieren, de pezen zijn gewoon nog niet zover.

Ik doe op het moment heel bewust erg weinig met mijn jaarling: wekelijks uit de wei en leren netjes meelopen, onder de douche als het heel warm weer is, gewone omgangsvormen (achterhand aan de kantzetten,stapje terug, dat soort dingen).

Ik heb hem heel vroeg geleerd om aan een touw mee te lopen naast zijn moeder met mij in het zadel van mams. Als hij ruim twee is mag hij zo mee op korte buitenritjes. Lekker sterk worden op rechte lijnen. Pas als ik denk dat hij dat goed kan, begin ik met heel kort longeren (ik geloof dat longeren van jonge paarden heel erg slecht is voor de pezen).

Verder wat grondwerk: papaplus, zeiltjes, bruggetjes, balkjes.. allemaal met mate.

Tegen dat hij oud genoeg is (ruim drie dus) ga ik er wel eens opzitten. Ik hoop nog lang plezier te hebben van en met Wiz. Dus ik kan wachten.

En over ruim vier jaar start ik dan met een sterk paard, i.p.v. een slap te vroeg ingereden dier.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:40

ellenlouise schreef:
Zolang er nog deelnemers zijn, zullen de associations de regels wslk niet gauw veranderen. Kip- en het ei-verhaal.
Ik zou mijn paard hier in elk geval nooit aan opofferen.
Is er trouwens ook een 'seniorenklasse'? En wat noemt men senior?

De regels zullen alleen veranderen door genoeg druk van buitenaf, ik doel hier op de samen werking AQHA NRHA en FEI, de FEI is ook geen voorstander van jong deelnemen. Maar eerst zullen we er voor moeten zorgen dat we in Europa op een gelijk niveau komen met de USA, niet alleen het rijden maar ook het aantal shows en futurities, gevolg meer toeschouwers meer deelnemers en daardoor ook betere sponsors.
Als we na de WEG 2006 het IOC zo ver kunnen krijgen om reining als een nieuwe dicipline te introduceren, dan is de tijd rijp om leeftijdsgrens voor futurities en junior classes bij de associations bespreekbaar te maken.
Niet meer deelnemen heeft het tegenorvegestelde effect, dat zou het einde van de westernsport betekenen.
Seniorclasses zijn vanf 5 jaar.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:03

stef schreef:
Halloway, dan zou de keus voor mij heel simpel zijn.
Dan maar niet mee draaien in de top. Niet ten koste van mijn paard


Ieder zijn eigen keus natuurlijk, kan ik alleen maar respecteren.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:11

cornelie schreef:
Nou, en dan de afschrijvingskosten Haha!
Dan ben ik ook liever amateur.
Dan zou ik dus de afschrijvingskosten kunnen verdelen over 17 jaar ( 3-20 )
Als niet amateur zijnde zijn de afschr.kosten stukken hoger en moet ik die verdelen over 3 jaar ( 2-5 )
Aangezien ik nog steeds geen geldboom in de tuin heb groeien ben ik dan liever amateur Haha!

Een paard wat in de top heeft meegedraaid schrijft na zijn pensioen niet meer af maar brengt geld binnen in de vorm van nakomelingen.
Een paard ouder dan 12 jaar die nog steeds reining patterns moet lopen, voor zover dat nog mogelijk is, vind ik een zielig dier.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:29

Anya schreef:
En over ruim vier jaar start ik dan met een sterk paard, i.p.v. een slap te vroeg ingereden dier.


Ik neem aan dat jij dus ook nooit naar NRHA of AQHA wedstrijden gaat kijken, want wie wil er nu naar naar slappe en te vroeg ingereden paarden kijken toch??

Suggestie: Over vier jaar zal ik in Kreuth staan te juichen als je die slappe paarden hebt laten zien hoe een sterk paard de reining derby wint.

Ik moet zeggen dat je wel lef hebt, door 98% van alle paarden die de westersport in Europa hebben gemaakt tot wat het nu is deze titel op plakken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:47

Halloway schreef:
Ik neem aan dat jij dus ook nooit naar NRHA of AQHA wedstrijden gaat kijken, want wie wil er nu naar naar slappe en te vroeg ingereden paarden kijken toch??

Suggestie: Over vier jaar zal ik in Kreuth staan te juichen als je die slappe paarden hebt laten zien hoe een sterk paard de reining derby wint.

Ik moet zeggen dat je wel lef hebt, door 98% van alle paarden die de westersport in Europa hebben gemaakt tot wat het nu is deze titel op plakken.



Ik moet zeggen dat je echt een beetje beter moet lezen. Want volgens mij zeg ik dat nergens. Ik zeg dat ik naar het betreffende paard kijk en dat bijvoorbeeld KWPN-ers die goed aan de maat zijn behoorlijk wat tijd nodig hebben om sterk te worden.

Ik vind met 2 jaar een quarter rijden inderdaad aan de vroege kant, maar volgens mij heb ik daar geen uitspraak over gedaan. Ik heb mij ZEER bewust slechts beperkt tot de twee paarden die ik zelf heb.

Dus...ik stel voor dat je eerst leest, voor je onterechte conclusies gaat trekken

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:54

Halloway schreef:
De regels zullen alleen veranderen door genoeg druk van buitenaf, ik doel hier op de samen werking AQHA NRHA en FEI, de FEI is ook geen voorstander van jong deelnemen. Maar eerst zullen we er voor moeten zorgen dat we in Europa op een gelijk niveau komen met de USA, niet alleen het rijden maar ook het aantal shows en futurities, gevolg meer toeschouwers meer deelnemers en daardoor ook betere sponsors.
Als we na de WEG 2006 het IOC zo ver kunnen krijgen om reining als een nieuwe dicipline te introduceren, dan is de tijd rijp om leeftijdsgrens voor futurities en junior classes bij de associations bespreekbaar te maken.
Niet meer deelnemen heeft het tegenorvegestelde effect, dat zou het einde van de westernsport betekenen.
Seniorclasses zijn vanf 5 jaar.


Ik vind dit overigens de kip of het ei-discussie. Europa heeft een andere norm m.b.t. het vroeg starten met paarden. Vanuit andere disciplines komt veel commentaar op juist deze aspecten van de sport.

En vielen er niet veel heel goede westernruiters af voor de FEI evenementen omdat ze geen paard van 6 jaar of ouder ter beschikking hadden?

Het lijkt mij dat je juist door de regels aan te passen en als Europa je eigen weg eens te gaan, juist de sport kunt laten groeien. Amerika is niet het enige 'gidsland' ter wereld Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:43

De kasten zijn weer erg laag vandaag Haha!

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:35

Anya schreef:
Ik moet zeggen dat je echt een beetje beter moet lezen. Want volgens mij zeg ik dat nergens. Ik zeg dat ik naar het betreffende paard kijk en dat bijvoorbeeld KWPN-ers die goed aan de maat zijn behoorlijk wat tijd nodig hebben om sterk te worden.

Ik vind met 2 jaar een quarter rijden inderdaad aan de vroege kant, maar volgens mij heb ik daar geen uitspraak over gedaan. Ik heb mij ZEER bewust slechts beperkt tot de twee paarden die ik zelf heb.

Dus...ik stel voor dat je eerst leest, voor je onterechte conclusies gaat trekken


De regel is op verschillende manieren te interpreteren, als je in die laatste regel je eigen paarden bedoelde en niet de westernpaarden in het algemeen, dan bied ik je bij deze mijn exuses aan.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:58

Anya schreef:
Ik vind dit overigens de kip of het ei-discussie. Europa heeft een andere norm m.b.t. het vroeg starten met paarden. Vanuit andere disciplines komt veel commentaar op juist deze aspecten van de sport.

Het feit dat er over gesproken word vind ik al heel wat.

En vielen er niet veel heel goede westernruiters af voor de FEI evenementen omdat ze geen paard van 6 jaar of ouder ter beschikking hadden?

Misschien zit hier dan het begin van een toekomstige regelvarandering, dit jaar tijdens de Amerikaanse futuritie zal er ook een $100.000 added FEI wedstrijd voor 6 jaar en oudere gehouden worden. Ben benieuwd.

Het lijkt mij dat je juist door de regels aan te passen en als Europa je eigen weg eens te gaan, juist de sport kunt laten groeien. Amerika is niet het enige 'gidsland' ter wereld Lachen

Hier ben ik het niet mee eens, als we reining naar de olympische spelen willen krijgen zal er een wereldwijde regelgeving moeten komen waar alle associations mee kunnen leven.






mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:52

Wij hebben een trekpaard van 2 jaar, en nu.. ehm.. een dikke 3 maanden ofzo iets. Ik had dan ook een vraag op bokt gezet, ofdat we dan nu zo zachtjesaan is konden beginnen, misschien al is een klein rondje in de wei, wat stappen, en misschien een klein drafje? Daar werd hevig op gereageerd dat ik dat echt beter niet kon doen, en het beste kon wachten tot ze 3 is. Omdat dr rug nu nog niet volgroeit, en dus nog niet sterk genoeg is. Hoe stevig ze er ook uit ziet. Ze staat al wel sinds kort voor de kar, maar dan ook maar een klein stap rondje.. en soms een klein drafje. Dus we hebben besloten nog te w88 met inrijden tot ze 3 is.
Dus ik denk, als het bij een trekpaard al niet verstandig is het bij 2 jaar in te rijden. Dan is dat bij een quarter al helemaal niet zo denk ik?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:02

Zoals je ziet zijn de meningen daarover verdeelt.
Bij elk paard, ongeacht het ras, sluiten de groeischijven pas bij 3 jaar (plaatje staat geloof ik ergens in dit topic).
Een paard van net 2 voor de wagen (ja, 3 mnd vind ik net 2) vind ik ook vroeg, 2.5 vind ik al vroeg genoeg.
Naar mijn mening is het dus niet rasgebonden vanwege de ontwikkeling van het paard, maar vanwege het geld dat bij bepaalde rassen een rol speelt