Mijn Quarter bijna 2 jaar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:32

Ik bedoel niet de paarden maar de mensen in die werelden. Net als het in de endurance wereld niet ongewoon is om je paarden dag en nacht buiten te hebben en bewust schraal te voeren...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:35

Dat klopt, de paarden worden anders gehouden, maar wat heeft dat met dat meisje met het verwende paard te maken?? Ik snap het even niet meer (gebeurd wel vaker hoor)!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:25

ArwenLune schreef:
Ik bedoel niet de paarden maar de mensen in die werelden. Net als het in de endurance wereld niet ongewoon is om je paarden dag en nacht buiten te hebben en bewust schraal te voeren...

Wat dat betreft is er wel heel wat verschil tussen die 2 werelden,endurancesport/westernsport.
irijden-->.vroeg/laat
opfok--> thuis of 3 jaar ergens in de ardennen.
voeren-->schraal of juist rijk,wat bij quarters/paints echt wel moet,wil je ze als een quarter/paint laten uitzien!!
buiten-->24/7 tegenover meer in de box,tja een endurance heeft andere prioriteiten dan een showonderdeel zoals bv. halter en pleasure!

Dit even om wat aan te geven.
Ik heb me voorheen ook met endurance bezig gehouden en deze 2 sporten lijken echt niet op mekaar wbt dit soort zaken,omdat het uiteindelijke doel erg verschilt van mekaar.

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:17

Ik bedoelde trouwens ook niet dat ik mn paard 24/7 in een box zou zetten en alleen een band wil...
Overdag in de wei zolang het kan, dan kan je ook een band op bouwen toch?

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:28

MustangS schreef:
Ik bedoelde trouwens ook niet dat ik mn paard 24/7 in een box zou zetten en alleen een band wil...
Overdag in de wei zolang het kan, dan kan je ook een band op bouwen toch?

Wil je hier nog een antwoord op hebben???? Lijkt me meer dan logisch, toch? Knipoog

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:16

Heb door het topic heen gelezen.

Wat mij opvalt is dat er opvallend veel word gepprotesteerd tegen het jong aanrijden van paarden, tot het agressieve toe.

Mijn vraag aan deze mensen:
Hebben jullie er enig idee van hoeveel maanden training er nodig zijn om een reiner ready to show te krijgen???
Als je dan naar de classes kijkt:
Junior reining t/m 5jaar.AQHA
Duitse Futuritie: 3 en 4 jarige.NRHA
Denken jullie nu echt dat deze paarden pas met 3 zijn ingereden.
Als je je met sportpaarden bezig houdt en wil meedraaien heb je geen andere keus dan je paard op zijn tweede te laten starten.

De regels voor de sport zijn hier gelijk aan die in Amerika, dus dit heeft niks met naapen van doen.
Maar als je de wedstrijdsport in Europa wil bevorderen moet je proberen dichter bij het Amerikaanse niveau te komen ,want alleen succes trekt sponsors.
Anderzijds kun je de associations vragen hun regels te veranderen lol (kun je Bush meteen vragen geen wapens meer te maken).


Van al die prachtige paarden die je op the trophys ziet lopen zijn er maar een handvol niet op hun tweede ingereden, thats just the way it is take it or leave it.

Als je het wranblad Juli-augustus leest, Reining met Jurgen regel een:Rond de leeftijd van 2 jaar worden de meeste jonge paarden onder het zadel gebracht.
Dit geld trouwens niet allen voor Jurgen, ik ken eigenlijk geen enkele trainer die zijn paarden pas later start.

Als je allen recreatief wil bezig gaan, moet je vooral rustig aandoen.

Voor een reiner ready to show te krijgen heb je zeker 18 maanden intensieve training nodig, als het paard het in zich heeft natuurlijk.

Ik laat mijn paarden in ieder geval met twee starten, als blijkt dat ze het niet hebben wat we zoeken kunnen ze weer een half jaartje de wei in.

Als de assosiations hun regels veranderen in de toekomst, als bv de spelen in zicht komen of onder druk van de FEI, dan zal ik dit toe juichen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:29

eigenlijk een rotbaan..............trainer zijn
Laatst bijgewerkt door Jos op 25-08-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:32

Halloway schreef:
Als de assosiations hun regels veranderen in de toekomst, als bv de spelen in zicht komen of onder druk van de FEI, dan zal ik dit toe juichen.


Zolang er nog deelnemers zijn, zullen de associations de regels wslk niet gauw veranderen. Kip- en het ei-verhaal.
Ik zou mijn paard hier in elk geval nooit aan opofferen.
Is er trouwens ook een 'seniorenklasse'? En wat noemt men senior?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:52

MustangS schreef:
Ik hoop dat jullie begrijpen dat het vervelend is om altijd commentaar te kijgen dat ze veel te jong zijn om ingereden te worden. Okok, als een paard 1,5 tot 2 jaar is... tuurlijk kan er dan iemand even vragen of het niet te jong is? Maar dat dan kwart bokt op zn kop gaat staan...


Het zou pas echt vervelend worden als niemand meer commentaar zou hebben op het feit dat een paard al op zo'n jonge leeftijd wordt ingereden. Dat zou betekenen dat de levensduur van het paard ondergeschikt is geworden aan de wens om er op te rijden.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:00

pedofielen, kinder-verkrachters, paarden-verkrachters, 13 jarige thaise meisje in de prostitutie enz.... dat vind niemand goed.

maar op een baby-paardje gaan rijden dat mag OK dan! want dat doen ze in amerika ook

maar waar is dan onze eigen mening Verward
een 5 jarige is ook nog een junior paard.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:06

Grappig, anky maakte vandaag de opmerking dat salinero nog wel erg jong is....................................
Mijn jaarling mag nog fijn 2 jaar heerlijk niks doen. Beetje basisopvoeding en dan zien we wel. Mijn motto: do you want it fast or do you want it last.
En ik heb zo'n lange aanloop ook niet nodig, beetje grondwerk, goede voorbereiding en je rijdt er zo leuk mee weg Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:12

Jos schreef:
pedofielen, kinder-verkrachters, paarden-verkrachters, 13 jarige thaise meisje in de prostitutie enz.... dat vind niemand goed.
maar op een baby-paardje gaan rijden dat mag OK dan! want dat doen ze in amerika ook .
Sorry,dit vind ik geen vergelijk,behoorlijk beledigend! Er zijn ook mensen ,die het sowieso zielig en dierenmishandeling vinden dat we er uberhaupt op gaan zitten,hoe oud of jong dat paard ook is.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:15

cornelie schreef:
do you want it fast or do you want it last.

Oh ,dat is de :"zo gaat tie lekker lang mee"-mening.
Kijk,dat vind ik nu dierenmishandeling;een paard tot z'n 20ste ,of langer,willen rijden! Haha! Clown

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:21

wat is dan, buiten het starten van de futurity op 3 jarige leeftijd, een reden om een 2 jarige in te rijden?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:25

Serieus, het is wel vaak iets waar veel mensen niet bij stilstaan, dat een show carriere lang niet altijd jaren duurt. Veel top paarden worden een aantal jaren uitgebracht en daarna voor de fokkerij ingezet om nooit meer iemand op de rug te krijgen. Dus of je nu van 2-5 ze aan het werk zet en daarna staan ze in de wei veulens te krijgen of te fokken of dat je ze van 3-? aan het werk zet?
(gewoon even ter discussie, niet dat ik een grote voorstander ben van paarden op 2 jarig leeftijd inrijden, maar ik snap ook wel weer dat vooral trainers mee moeten gaan met het "Wanna Win, Gotta Play" spelletje)

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:28

Halloway schreef:
Als je je met sportpaarden bezig houdt en wil meedraaien heb je geen andere keus dan je paard op zijn tweede te laten starten.

Jawel hoor.

Dus steekt iedereen zijn kop in het zand en leven we vooral de regels van de AQHA na.
Als iedereen daar nou eens tegen in opstand kwam dan was het snel klaar.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:28

ja.... als je het zo bekijkt is het inderdaad beter om ze van hun 2e tot hun 5e te gebuiken, dan van hun 3e tot hun 20e

stom, dat ik daar nooit aan gedacht heb.
sorry voor mijn eerdere bericht. Bloos

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:29

Jos schreef:
wat is dan, buiten het starten van de futurity op 3 jarige leeftijd, een reden om een 2 jarige in te rijden?

Buiten futurity en junior-wedstrijden,eigenlijk geen.Mensen die recreatief rijden of hoogstens amateur willen meedoen kunnen best wel tot 3 wachten.Daar zal ik in ieder geval niet bij adviseren om al met 2 te starten met aanrijden!
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 25-08-04 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:31

jessiejanes schreef:
Buiten futurity en junior-wedstrijden,eigenlijk geen.Mensen die recreatief of hoogstens amateur willen meedoen kunnen best tot 3 wachten.


dan ga ik toch de WRAN en het AQHA er maar eens van overtuigen dat Roel een Amateur is en geen Prof Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:31

Ook ik heb nooit begrepen wat mensen bezielt om paardn zo jong aan het "werk" te zetten! Boos!
Uiteraard zal het ene paard eerder volwassen zijn dan het andee,maar dan nog, 2 jaar jong?
Laat zo'n beest lekker in een weiland met leeftijdsgenootjes staan!!
Nog tijd genoeg om na het 3e levensjaar te beginnen!
Ik vind het onzettend jammer dat dit nog altijd gebeurd!
Ik heb mijn eigen merrie met 3 jaar aangekocht en ze was bijna 4 toen ik er voor het eerst opzat,ik heb alle tijd genomen, en dat is zeker geen overbodige luxe..ik had geen haast..
Mijn merrieveulentje is n 5 maanden oud,en staat lekker in opfok, waar ze ook zeker nog 2,5 jaar mag blijven.

Ik zag dat de topicstartster inmiddels foto's in haar profiel heeft staan, van de bewuste 2 jarige.
Leuk dier, maar je ziet erg goed dat hij nog heel jong is.
jammer..

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:32

Jos schreef:
dan ga ik toch de WRAN en het AQHA er maar eens van overtuigen dat Roel een Amateur is en geen Prof Haha!

Verward ,zal wel blond zijn van mij,leg uit?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:35

jessiejanes schreef:
:? ,zal wel blond zijn van mij,leg uit?


er is een regel , dat als je lesgeeft of werkt op een bedrijf die zich daarmee bezig houdt, je geen amateur meer mag starten , dus prof bent.

wel vervelend, dat je dan, als je mee wilt draaien, je ook nog eens een keer tegen je gevoel in op een 2 jarige moet gaan beginnen Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:37

Jos schreef:
ja.... als je het zo bekijkt is het inderdaad beter om ze van hun 2e tot hun 5e te gebuiken, dan van hun 3e tot hun 20e

Om even aantevullen;als deze paarden,"gepensioneerd"zijn,en door prestaties,waar "wij" "sportmensen" dan weer waarde aan hechten,de fokkerij ingaan,hebben ze vaak een erg goed leven!(tenminste,hier wel!)
Juist doordat ze (vroeg) gepresteerd hebben....................

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:39

Jos schreef:
er is een regel , dat als je lesgeeft of werkt op een bedrijf die zich daarmee bezig houdt, je geen amateur meer mag starten , dus prof bent.
Ah,zo bedoelde je dat!
wel vervelend, dat je dan, als je mee wilt draaien, je ook nog eens een keer tegen je gevoel in op een 2 jarige moet gaan beginnen Haha!

Dat MOET toch niet?Deze keus heb je inderdaad nog steeds zelf!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:42

marloes-joy schreef:
Ook ik heb nooit begrepen wat mensen bezielt om paardn zo jong aan het "werk" te zetten! Boos!
Uiteraard zal het ene paard eerder volwassen zijn dan het andee,maar dan nog, 2 jaar jong?
Laat zo'n beest lekker in een weiland met leeftijdsgenootjes staan!!
Nog tijd genoeg om na het 3e levensjaar te beginnen!
Ik vind het onzettend jammer dat dit nog altijd gebeurd!
Ik heb mijn eigen merrie met 3 jaar aangekocht en ze was bijna 4 toen ik er voor het eerst opzat,ik heb alle tijd genomen, en dat is zeker geen overbodige luxe..ik had geen haast..
Mijn merrieveulentje is n 5 maanden oud,en staat lekker in opfok, waar ze ook zeker nog 2,5 jaar mag blijven.

Ik zag dat de topicstartster inmiddels foto's in haar profiel heeft staan, van de bewuste 2 jarige.
Leuk dier, maar je ziet erg goed dat hij nog heel jong is.
jammer..


Aan de ene kant begrijp ik je helemaal, maar aan de andere kant denk ik ook dat er een "middenweg" is. Opfok is imo bij lange na niet ideaal en ik zal ook nooit een eigen paard in de opfok zetten.

Iedereen denkt nu eenmaal anders over bepaalde zaken, 3 is ook "te jong" dan is het paard ook niet uitgegroeid en imo een paard 3 jaar in de opfok zetten en daarna in handen te nemen en binnen 6 maanden zoveel te leren zodat men erop kan rijden terwijl menig dier uit de opfok nog niet eens weet wat vast staan is, is net zo goed "mishandeling" maar dan vooral geestelijk.

Ik wil niet zeggen dat jij dat zo doet, maar zo gaat het wel vaak, "lekker" 3 jaar lang in de wei, eruit geplukt worden, leren vast staan, voetjes geven, poetsen, in een stal alleen ipv met kuddegenten, zadel op, hoofdstel in, verkeermak worden, ruiter erop en dan al snel op wedstrijd gaan, allemaal in een paar maanden, nee, lijkt me bepaald geen pretje en het is mijn ervaring dat paarden veel werkwilliger zijn wanneer ze gewoon al gewend zijn dagelijks in handen te komen, vanaf 2 jaar oud af en toe een longeerlijn zien, wandelen over de weg, al verkeersmak zijn, zadeltje al een paar maanden af en toe erop, langzaam alles opbouwen dus.
Ik ga er wel pas met 3 op zitten, maar dan is dat haast doodnormaal voor ze, want de rest, dat weten ze al langggg Knipoog en is die ruiter op de rug maar een piepklein dingetje.