Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
xLaraaj schreef:Ze staat inderdaad in een opfokgroep in een "bedrijf"
Ik wil ze daar nu nog zeker laten lopen. Maar weet niet goed op welke leeftijd ik ze zou binnen halen.
troi schreef:Verder heel helder zijn in jouw houding. Nooit voor haar wijken, neem desnoods een zweep mee het land in en jaag haar weg.
Sas_Mon schreef:Als ze de alfa van de groep is, zsm. Lekker naar huis halen voor de winter, in een stabiele groep met volwassen paarden elke dag buiten en elke nacht netjes op stal. Op die manier komt ze 2x per dag in de hand en gaat ze gewoon mee in de routine. Dan hoef je niet zo veel extras te doen aan training. Eens per week poetsen en vast staan. Vooral voeten optillen om het de smid makkelijk te maken. Maar vooral die routine en het niet zijn van de leider is belangrijk. Als de basis erin zit en ze braaf is kan ze van de lente wel weer terug naar de opfok.
janderegelaa schreef:Sas_Mon schreef:Als ze de alfa van de groep is, zsm. Lekker naar huis halen voor de winter, in een stabiele groep met volwassen paarden elke dag buiten en elke nacht netjes op stal. Op die manier komt ze 2x per dag in de hand en gaat ze gewoon mee in de routine. Dan hoef je niet zo veel extras te doen aan training. Eens per week poetsen en vast staan. Vooral voeten optillen om het de smid makkelijk te maken. Maar vooral die routine en het niet zijn van de leider is belangrijk. Als de basis erin zit en ze braaf is kan ze van de lente wel weer terug naar de opfok.
Dat kan dus niet. Als je haar er in het voorjaar weer tussenzet trappen ze haar in elkaar. Er is ook geen opfok die daar zomaar aan meewerkt.
rina schreef:Ik persoonlijk zou, met zon veulen, die direct naar huis halen. Van wat je verteld lijkt het dat ze daar toch niet op dr plaats is. En voordat het dan uit de hand loopt en ze zo sterk is dat je er echt problemen mee gaat krijgen, zou ik daar thuis echt mee aan het werk gaan. Poetsen, meelopen, voetjes geven, zich laten pakken.
Mijn eigen veulens hebben nooit in de opfok gelopen. Altijd in mijn eigen kudde van verschillende leeftijden, maar wel allemaal in hetzelfde maatje (dus QH/PH enz.) Met formaat verschil tussen warmbloed en QH kan het idd wel zijn dat ze zich daar door overcompensatie zo gaat gedragen. Al zijn er ook echt wel quarters met grootheidswaanzin (ultieme voorbeeld daarvan heb ik op stal, dat ego is 3x te groot voor dr lijf ) Die is ook nooit in opfok geweest, en ik denk dat dat ook wel mijn redding is geweest. Die heeft dat soort gedrag ook vertoont. En nog steeds hoefsmid is flauwekul, dekens is bullshit en madam heeft het dan echt koud, borstelen nahhhhh alleen als het jeukt. Alleen als het madam in dr straatje past is het goed. Bij zulke paarden zou ik niet willen wachten tot ze 3 jaar zijn voor te beginnen met manieren leren.
bigone schreef:Ze komt dus wel in handen van de opfokkers. En net twee weken afgespeend, wacht eerst maar eens een jaar af of in overleg met opfok tzt in een andere groep mocht ze over deze groep de baas worden.
tamary schreef:bigone schreef:Ze komt dus wel in handen van de opfokkers. En net twee weken afgespeend, wacht eerst maar eens een jaar af of in overleg met opfok tzt in een andere groep mocht ze over deze groep de baas worden.
En de opfokkers hebben er ook hun handen vol aan.
Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 3 bezoekers