Ik heb er nu een keer of 5 op gereden, voornamelijk om af te tasten wat ze wel en niet kent (ik ben zelf ook nog nieuw to western). De eerste keer dat ik reed was tijdens een prive les, maar lessen is hier heel duur dus die optie heb ik niet zo vaak. Ze is heel braaf in de bak, niet super reactief op de hulpen maar zodra ze eenmaal een overgang gemaakt heeft is ze mooi voorwaards. Als ik haar op de volte zet blijft ze ook op de volte, en ze buigt mooi.
Maar:
* Ze is niet bekend met neck reining.
* Ze staat niet stil op de zithulp. Ze gaat wel terug in draf of stap op zit.
* Ze gaat niet achteruit met lichte hulpen. Pas als ik redelijk veel druk op de teugels zet gaat ze
achteruit, maar stopt zodra de druk weg valt. Ik ben gestopt met deze oefening want ik denk niet dat
dit de juiste manier is en ik heb de vaardigheden niet om het op een betere manier op te lossen.
* Ze kan wijken voor het been, maar doet bij mij geen draai op de voorhand, achterhand, of rollback.
Ook hier ben ik mee gestopt want ik wil niet gaan zitten frutten met zoiets.
* Piece de resistance: ze loopt maar een beetje te laterfanten met haar hoofd omhoog (in mijn ogen),
zie de foto's.
Ik ben me bewust dat ik ook nog aan het leren ben en dat veel van de 'problemen' deels het resultaat zijn van mijn gebrek aan kennis. Zoals ik zei is les heel duur en kan ik me dat maar een keer per maand veroorloven. Maar wat kan ik zelf doen om ons rijden te verbeteren? Ik dacht zelf aan overgangen en figuren, zodat ze haar lichaam beter leert te gebruiken en nagefelijk wordt?
De foto's zijn screen shots van een film dus ze zijn van slechte kwaliteit, maar ze kunt wel ziet wat ik bedoel.

Edit: Warwick Schiller zegt dat je het lichaam moet organiseren. Hij (en ik heb meer trainers dat zien doen) doet dat door veel te buigen, naar binnen en naar buiten, eerst in stap en dan in draf en galop. Op die manier komt het paard los in de schouders en gaat hij zijn lichaam beter gebruiken. Zou dat een goed begin zijn?