Uiteindelijk is het altijd een kwestie van 'wat past' en 'wat wil je'.
Ik riep altijd dat ik écht geen dressuur meer ging rijden toen ik western ging rijden. Tien jaar western gereden (van alles wat, reining, horsemanship, trail, pleasure). Tot ik mijn haflinger kocht. En die had dus helemaal geen zin om westernpaard te zijn. Enfin, wij trainen nu klassiek dressuur en working equitation en ponylief is happy. 'Moderne' dressuur (dat gedwongen, gesloten rijden voor mijn gevoel) trekt mij ook écht niet, maar dat vind ik dus ook geen dressuur meer tegenwoordig
Een goede trainer doet overigens ook écht heel veel. Want heel eerlijk, alle training die je GOED doet, is niet iets dat een gedwongen gevoel geeft natuurlijk. Je kunt altijd eens bellen naar Reiningcenter Meertenhof in Grathem (Nederlands Limburg), als er mensen in de regio zitten, zullen zij dat vast weten. Let wel: dat is een reining centrum, western rijden is natuurlijk veel meer dan alleen dat. In Hamont-Achel zit ook een stal die team penning, reining, trail, barrel racing & pole bending doet bijvoorbeeld, héél andere takken van sport weer, dat is de Flaming Star Ranch. Je zou al eens kunnen gaan kijken bij die stallen of het je uberhaupt aanstaat, als je het 'in het echt ziet'. Kijk vooral ook bij meerdere ruiters, want net als in de dressuur en het springen, zitten er natuurlijk ook in de westernwereld heel diverse types qua rijden en omgang met paarden.
En als je er nog niet helemaal uit bent, en diverse takken van sport wil bekijken, kijk dan ook eens naar de working equitation, of naar TREC (Kun je beide bij PCK Eersel regelmatig zien, dat is ook nog niet heel ver vanuit Belgisch Limburg denk ik, afhankelijk van waar je precies zit, waar overigens óók westerndays gehouden worden, is echt een hele diverse stal) bijvoorbeeld. Weer heel anders beide dan zowel de dressuur als de western.