[VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:04

Kimmsel schreef:
marleen_88 schreef:
Heerlijk Kim, fijn dat ze nu lekker aan huis staat.
En tsjonge wat een buik.... Ik ben benieuwd naar het veulen.


Hey Marleen! Alles goed met Sakyr? Ze is echt enorm rond geworden inderdaad! Helaas de stal niet aan huis, maar een kwartiertje van huis af, dus heel prima te doen.

En ook een thuisbasis voor mijn groeiende bedrijf/paarden trainen.


Alles goed met de oude grijze man.

15min van huis is lekker toch. Hopelijk kun je daar ook lekker aan de slag met je bedrijf.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 22:35

Nou, ik zat dus de hele tijd met de uitgerekende datum van 18 maart in gedachten. Al een week zat ik vol spanning omdat ze elk moment kon bevallen...

... blijkt de uitgerekende datum 8 April te zijn. Oeps, rekenfoutje. :')

Eyo ziet er nu zo uit. <3

Afbeelding

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 20:23

Ik ben er een weekje laat mee, maar JAAAAAA! Een merrieveulen! *\o/* *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik had alles klaar staan, geboortealarm, camera op de 'kraampaddock', maar mevrouw stond elke dag te wachten bij het hek van de grote paddock omdat ze graag bij haar vrienden wilde staan. Met een uiertje van niks is ze erg plotseling bevallen en kwam ik de volgende ochtend dit mega knappe merrieveulen tegen. :+



En ze heet: Neo Nareya !

Is het geen schatje? <3

Afbeelding


Net een topic aangemaakt met meer veulenfoto's:

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=2057467

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:26

Oeh, wat een lief, aaibaar, bolletje.

Geniet ervan!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 20:33

Maflinger_S schreef:
Oeh, wat een lief, aaibaar, bolletje.

Geniet ervan!


Dankje! Ik moest wel even lachen omdat je 'aaibaar' schrijft. Ik ben fan van de paardentrainer Warwick Schiller en hij geeft aan dat hij zijn veulens als bewuste keuze de eerste tijd niet aanraakt. (Ze mogen hem wel aanraken). Dit om ervoor te zorgen dat je het veulen niet teveel manipuleert in het beginstadium en het veulen niet zijn stem ontneemt, maar het eerst kan uitgroeien tot zijn eigen wezentje voordat je het aanraakt. Dus ik probeer het maar ik weet niet of ik sterk genoeg ben om nog veel langer van mijn veulen af te blijven. :+

Gelukkig is Nareya het ook niet eens met de 'no touching approach' en word ik grondig gelikt en beknabbeld als ik in het land zit. Het is een ontzettend ondernemend, nieuwsgierig dier. <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:47

Ik begrijp wat je zegt en ik ben het eens met Warwick Schiller, maar ik vind het zelf prima als een paard eerst toenadering heeft gezocht en aan jou als mens heeft gezeten, om dan ook aan het paard te mogen zitten.

Mijn eigen arabierig typje is ook niet zo van de aanrakingen. Als ik op stal kom en gelijk even haar paddock in stap om daar wat op te ruimen (ze heeft een plaatsje voor haar stal waar ze zaagsel naar buiten loopt, kwistig met haar eten strooit en mest) hoef ik ook niet gelijk aan haar te komen. Ik moet volgens haar eerst even landen. Dat is prima.

Als ik geland ben, wil ze eerst haar hoofd tegen mij aan schuren, dat mag, en daarna mag ik ook haar verder aanraken. Het is heel prima om op die manier ook al gelijk met je veulen om te gaan.

(Overigens heb ik eind vorig jaar eens een showmanship at halter proefje meegedaan waarbij de begeleider het paard niet mag aanraken. Dat ging goed. Dat er in de regels staat dat het paard de begeleider niet mag aanraken, was bij arabierig typje niet doorgekomen. Dus kreeg ik bij het opstellen voor de "inspectie" een welgemeende schurende duw, tot enige hilariteit van de omstanders.)

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 20:56

Maflinger_S schreef:
Ik begrijp wat je zegt en ik ben het eens met Warwick Schiller, maar ik vind het zelf prima als een paard eerst toenadering heeft gezocht en aan jou als mens heeft gezeten, om dan ook aan het paard te mogen zitten.

Mijn eigen arabierig typje is ook niet zo van de aanrakingen. Als ik op stal kom en gelijk even haar paddock in stap om daar wat op te ruimen (ze heeft een plaatsje voor haar stal waar ze zaagsel naar buiten loopt, kwistig met haar eten strooit en mest) hoef ik ook niet gelijk aan haar te komen. Ik moet volgens haar eerst even landen. Dat is prima.

Als ik geland ben, wil ze eerst haar hoofd tegen mij aan schuren, dat mag, en daarna mag ik ook haar verder aanraken. Het is heel prima om op die manier ook al gelijk met je veulen om te gaan.

(Overigens heb ik eind vorig jaar eens een showmanship at halter proefje meegedaan waarbij de begeleider het paard niet mag aanraken. Dat ging goed. Dat er in de regels staat dat het paard de begeleider niet mag aanraken, was bij arabierig typje niet doorgekomen. Dus kreeg ik bij het opstellen voor de "inspectie" een welgemeende schurende duw, tot enige hilariteit van de omstanders.)


Haha precies! Die kant neig ik nu ook een beetje op hoor. Ik reik haar dan ook mijn hand gerust toe als ik weet dat ze erop wilt knabbelen. Wat ik vooral 'lastig' vind nu is dat als ik op de grond ga zitten en haar op me laat knabbelen, ze op me probeert te klimmen. Momenteel loop ik dan maar weg, want ik vind haar te jong om te 'corrigeren' maar ik wil het ook niet toestaan waardoor ze over een jaar denkt dat het normaal is. Dus ik probeer me even in te beelden dat ik een ander volwassen paard in de kudde ben, en die zie ik negeren en/of weglopen, dus dan spiegel ik dat maar.

Oftewel, ik ben zoekende naar wat past bij mij en ons. ;) Ik heb ook geen flauw idee wat ik aan het doen ben, haha.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:05

Zachtjes een beetje knabbelen en onderzoeken mag. Bijten niet en klimmen ook niet. Dan mag je haar volgens mij best een beetje wegduwen en streng "Nee" zeggen. Dan leert ze dat maar al vast. Er komen waarschijnlijk momenten dat negeren en/of weglopen niet de meest voor de hand liggende opties zijn en dan kan je haar met een duidelijke "Nee" uit jouw ruimte sturen.

Spannend avontuur, samen ontdekken wat er voor jullie gaat werken. Ik blijf graag volgen.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 23:28

Het is inmiddels al ruim een jaar terug dat ik hier voor het laatst heb gepost, maar ik kwam toevallig langs om even tips te vragen voor mijn geplande trektocht.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=2081987&lr=705832718#unread

En wilde toch even kort updaten dat het erg goed met Eyo en haar dochter Nareya gaat. :D

We zijn onder het zadel weer lekker bezig. Osteopaat recent geweest en ik moet even mijn westernzadel laten checken, dus tot die tijd ben ik even beperkt tot haar springzadeltje. 6 Juni staat de afspraak bij eurohorse.

Nareya is inmiddels al een jaar oud en zo onwijs gegroeid! Even geen chique foto's bij de hand nu, maar hier een paar kiekjes:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ze is zo'n heerlijk ondernemend veulen, en hoewel ik nog steeds zeg: 'Ze blijft alleen als ik tíjd heb straks,' denk ik zomaar dat ik gewoon tijd ga maken voor haar. <3