Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 21:16

Hallo allemaal,

ik ga me ook even officieel voorstellen.
Mijn naam is Sabrina en ik ben momenteel 30 jaar, getrouwd en mama van twee dochters.

Ik ben begonnen met rijden op de dag dat ik 6 jaar werd (beste verjaardagscadeau ooit) en ben niet meer gestop tot ik 23 was. Ik heb tot mijn 15de op manegepaarden gesjokt en toen heb ik Haflinger verzorgpaarden gehad en ging mijn wereld open. Ik reed voornamelijk dressuur onder zadel en deed mee aan wedstrijden. Met zo nu en dan een sprong maar dat is niets voor mij, mijn paard is niet gemaakt om te vliegen :Y) Ook mennen zijn we begonnen en heb ik lange tijd plezier van gehad. Helaas heb ik twee hernia's in mijn rug gekregen en zijn we langzaam afgebouwd met rijden en meer gaan mennen tot de eigenaar verhuisde en ik eigenlijk geen tijd meer had om op en af te rijden daar ik inmiddels ook mijn man had leren kennen en zodoende...

Van mijn 23ste was ik paardloos (had ook een eigen shetmix voor de koets die ik toen heb verkocht wegens verkoop van de weiden waar hij instond) en heb ik twee kindjes op de wereld gezet. Eigen huis en nu is het tijd om weer volop met de paarden bezig te zijn.

Ik heb altijd western willen rijden, ik vind de uitstraling en het getuig geweldig en de band lijkt sterker en het is ook gewoon stoerder 8-)

Anyway, vandaag heb ik een palomino ruin gekocht die op 3/1/19 4 jaar oud wordt en deels quarter is.
(ik had al een tinkerveulen)

Zijn officiele naam is Edelweiss du coeurie maar wij noemen hem gewoon Boy Macintosh (aka MAC)
Hij is niet op zijn best en wat onderkomen.. totaal niet bespierd en mag wel wat vlees en vet aan komen maar ohh wat is hij mooi. Zijn vacht glanst als goud in de zon, en na het longeren was ik verkocht aan zijn gangen.. wat loopt hij soepel en rustig (als je haflingers gewoon bent :') ) hoewel hij lekker doordraaft lijken zijn passen precies in slow motion te gaan.

kort gezegd ik zie de mooie zwaan door het lelijke eendje! Volgende zomer gaat hij stralen dat zeg ik je nu al (vol trots <3 <3 )

Hij kent het zadel en ook het hoofdstel met bit maar nog geen ruitergewicht op hem, en dat hoeft nog niet, ik ga hem eerst longeren en trainen dat hij wat steviger wordt in zijn spieren.

en de rest leer ik hier hopelijk wel.

Dit is Mac:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is er nog werk aan, maar hij is goedgekeurd en dat is wat telt. Tuig wat hij op heeft is overigens allemaal niet van mij en was opgelegd om te laten zien wat hij allemaal kon en verdroeg ;)

Morgen komt hij naar huis samen met mijn tinkerveulen en kan onze hopelijk lange toekomst samen beginnen.

maar nu de vragen:

Longeer/train ik hem best met een gewoon engels hoofdstel of mag het gewoon een western zijn.
Moet het een westernbit zijn of mag ik gewoon mijn vertrouwde dubbelgebroken trens gebruiken? En ga ik hierin best smal of normaal/dik? want dik is theoretisch vriendelijker of niet fel inwerkend maar een dun lijkt me fijner in de mond te liggen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:19

Longeren: met kaptoom en dus zonder bit... Hou het bit voor als je rijdt, de longe is te lang om fijn contact met de mond te hebben.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:57

Eens met maximuss, zonder bitje longeren.

Maar wil je gewoon rijden in een western uitrusting, of wil je western rijden.

Want ook in een western uitrusting kun je gewoon Engels rijden. En dan is het niet zo moeilijk.

Wil je echter als Engelse ruiter overstappen op Western rijden, dan zou ik alvast beginnen met les te nemen in Western, zodat jij die basis alvast beheerst voordat je je paard gaat inrijden.
Op eigen houtje en van een forum kun je geen Western leren rijden.

Ik heb zo een paar jaar geleden ook gewoon een Western uitrusting gekocht, omdat ik dat prachtig vind en fijner vind rijden met buitenritten. Maar mijn stijl van rijden is nooit veranderd.
Nu rij ik sowieso bitloos met een los teugeltje, dus ook niet echt traditioneel Engels

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 22:01

Yellowbird
Voorlopig wil ik enkel in de bos rijden met een western uitrusting, maar ik heb wel ergens nog een droom om effectief western te gaan rijden. Maar dat binnen een jaar of twee afhankelijk hoe het allemaal loopt.

Maar hoe kan ik hem bv met een pessoa of zo longeren (of bijzetteugels uiteindelijk zonder bit?) of is daarvoor die kaptoom dan (heb ik nog nooit gebruikt) maar dan vraag je hem toch op de neus? Of zit ik fout

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:26

Ga niet zomaar bijzetten maar leer liever met een dubbele longe werken en dat kan perfect in combinatie met een kaptoom.

Met een dubbele longe kun jij beter voelen wat er gaande is.
Statische hulpteugels zijn niet aan te raden omdat ze zich dus niet aanpassen aan het lichaamsgebruik van je paard en ze je paard in een bepaalde houding (kunnen) dwingen wat dan weer tot blokkades kan leiden.

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:46

Wat een gaaf paard! Ik ga jullie zeker volgen!

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 23:02

dank je

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:47

Bijzetteugels ben ik ook geen fan van. Paard op eigen benen leren lopen is naar mijn mening beter.

Bitloos vraag je een paard ook door druk op de neus. Het hele paardrijden is gebaseerd op wijken voor druk, eender waar je dat vraagt.
Nu vooral lekker met je paardje bezig zijn en een band opbouwen. Dan komt de rest vanzelf
Wel een heel mooi dier

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:14

ik zou instructie gaan zoeken ipv via Een forum te leren. Western lijkt zo cool, stoer, relaxed maar de weg daarnaartoe is echt niet zo makkelijk als veel mensen denken. Gaat heel veel training aan vooraf.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:21

Heb je niet de mogelijkheid om hem met zonder longeerlijn te werken in een roundpen? Ik vind dat veel fijner dan met longe. En dan kan je de hoofdstel met snaffle (!) nooit shanks en teugels gebruiken om hem bij te zetten. Splitreins tussen de benen door en knoop bovenop maken. Werkt prima.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:57

Tot hij eens struikelt en een gebroken kaak heeft of een paar tanden/kiezen kwijt....
Dit is de meest onvriendelijke manier om een paard te dwingen om laag te lopen en een onderhals te kweken.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:20

DubbelDun schreef:
Tot hij eens struikelt en een gebroken kaak heeft of een paar tanden/kiezen kwijt....
Dit is de meest onvriendelijke manier om een paard te dwingen om laag te lopen en een onderhals te kweken.



_/-\o_ _/-\o_

Dit dus.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:52

Daarom, zoek instructie en neem niet alles klakkeloos van Bokt over

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:25

Wat een leuk paard. Zit een lief hoofd op.
Lekker bitloos inrijden, longeren met een kaptoom en kijken wat je paard aangeeft. Later kun je er een bitje (trensje is prima) inhangen als dat nodig is, maar als je gewoon recreatief bezig gaat dan hoeft dat niet. Ik ben juist van bit naar bitloos gegaan als western-ish buitenruiter, omdat het veel meer ontspanning geeft.

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:07

Mooi paard!

Ik longeer bitloos maar ook met een Engels hoofdstel met pessoa. Ook longeerles. Voordeel van een pessoa vind ik de vele bevestigingmogelijkheden. Hij is in mijn ogen niet bedoeld om je paard in te rijgen maar om je paard uit te nodigen lang en laag of juist wat hoger te lopen, en zijn achterhand niet te vergeten.

Daarnaast rijden we met western tack, en hebben we ook les in western maar soms ook dressuur als ik ergens tegen aanloop. Het vult eraan aan.

Qua bit: er zijn snaffles in alle soorten en maten net als bij Engelse bitten. Vaak wat dunner maar dikke bitten zijn vaak ook niet fijn.

Ik zou ook aanraden eerst eens wat western lessen te nemen. Let wel ernstig risico op verslavende effecten! :D

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Eindelijk de overstap naar Western... maar oh zo groen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:50

Als het een half quarter is zou ik er geen Engels bit in hangen. Het is niet voor niks dat western bitten 'fijner' zijn, de mondjes zijn ook kleiner en fijner :) als je hem wilt trainen en leren nageven ed dmv longeren (bv dubbele lijnen) zou ik dat zeker wel met bitje doen. Zo went hij aan de druk van het bit en dat hij dan moet nageven.
Dan ga ik er uiteraard wel vanuit dat je weet wat je doet. Als niet, zoek dan zeker een lesgever die je goed kan helpen.