Amanda schreef:Wat betreft een boomloos zadel maar wel met een smallere opbouw, zou je eens naar de Freemax kunnen zitten.
Ik heb hiervoor een aantal boomzadels gehad, maar de Freemax zit echt wel smaller dan een aantal van deze zadels. En zit ook nog eens heerlijk

Wat betreft een andere manier van rijden, daarvoor hoef je niet per sé over te stappen. Je kunt ook een goede westerninstructeur zoeken die zich richt op een correcte rijtechnische basis.
Zo lessen veel dressuurruiters bij mijn westerninstructeur en vinden de manier van benaderen en rijden inderdaad fijner. Plus dat de paarden en ruiters enorm verbeteren, waar ze in de dressuur vast liepen.
Dank je wel hier kan ik wel wat mee!
Het is zo dat ik naar zowel westernzadels vraag als naar boomloos omdat ik er ook graag meer over hoor het gaat om een wat smal paard met een ietswat korte rug (denk ik) voor mijn gevoel zou een westernzadel nooit passen maar dat is natuurlijk niet waar want er zullen er veel meer zijn met een korte rug. Nog een beeld wat ik had waardoor het maar bleef liggen 
Sowieso is goede instructie altijd belangrijk of het nu dressuur springen western of welke andere tak ook is!
Skippy01 schreef:Ik ben ooit overgestapt van dressuur naar western en dat leverde voor mij aanzienlijk minder problemen op met mijn lijf (slechte knieën). Voor wat betreft je heupen zul je héél gericht moeten zoeken naar een zadel met een smalle twist. Lady reiners zijn daarin wel prettig. Zelf vond ik mijn Circle Y Equitation zadel ook ontzettend fijn en een flink pak smaller dan sommige andere zadels.
Boomloos is nóg weer anders. Qua smalle zit in boomloos vind ik mijn Ghost fantastisch, maar je moet van de 'look & feel' houden. Freemax vond ik zelf bréder zitten dan mijn Circle Y boomzadel, dus dat zal ook persoonlijk zijn. Met Barefoot kom ik alleen weg op smallere paarden, anders loop ik de dag erna niet meer helaas.
Inmiddels ben ik zelf - vanwege mijn merrie en haar voorkeuren - 'teruggekomen' van het western: met haar volg ik klassieke lessen en centered riding lessen en lessen in werken aan de hand. Ik heb zowel met veel plezier jaren bij mijn westerntrainster gelest als nu bij mijn beide trainers, maar je zult in iedere tak van sport goede en slechte instructeurs hebben en je kunt het beste gewoon zoeken naar iemand die jou past. Een écht goede instructeur kan in de basis met iedere combinatie vooruit, western of engels, omdat de basis (en er gaan vast mensen over vallen dat ik dit zeg) gewoon niet heel erg anders is: je wil effectief een op zit gereden paard dat attent is aan de hulpen en in horizontale en verticale balans leert lopen onder een gecentreerde ruiter.
Fijn om te horen dat western zorgde voor minder lichamelijke klachten! Én dat er dus opties zijn voor smallere zadels al zal dat een hoop passen zijn wat het beste past gok ik zomaar.
Hoppit schreef:Moet je per se iets een overstap van discipline noemen om lekker te rijden?
Wij hebben vroeger op een heel goed westernpaard gelest (zo'n type dat exact doet wat je vraagt maar niet wat je bedoelt) en neem daar eigenlijk heel veel uit mee. Ik noem mijn rijden gewoon recreatief ronddartelen in het bos, maar daar zitten gewoon de dingen die ik vind/voel werken uit dressuur dan wel western in. Misschien kan je met een aantal leuke westernclinics al een hoop? Goede instructive is idd ongelofelijk moeilijk, goede clinics daarentegen zijn wel te vinden.
Heel veel success en plezier gewenst in de zoektocht naar wat jullie beiden ligt

Nee het hoeft niet perse een overstap te zijn uiteraard en wellicht was het wat verkeerd verwoord van mezelf. Ik weet natuurlijk ook niet of het iets is waar ik paardlief een plezier mee doe, dus of er verder iets gaat gebeuren buiten het (misschien) overstappen op een ander zadel weet ik niet.
Ik zal inderdaad eens kijken naar een clinic of lessen western op een ander paard in de buurt!
Princesj schreef:Ik kan alleen meepraten over je lichamelijke problemen, ik kan helaas in bijna geen een western zadel zitten door mijn heupen. Destijds op stage hadden we 1 zadel waar ik goed in kon zitten, gelukkig had deze een makkelijke pasvorm waardoor ik die bijna altijd mocht gebruiken. Ik heb dit probleem ook met engelse zadels, mijn zadels zijn dus extreem smal voor de ruiter, omdat mijn heupen anders uit de kom schieten.
Oei dat klinkt wat minder wat vervelend dat je daar zo'n last van heb!
De reden van de pijn in mn heup is niet bekend, ik heb mn bovenbeen halverwege mn been gebroken er is vanaf mn heup (maar niet mn heupkop) een pin in gezet en later weer uitgehaald. Nu voornamelijk met breed zitten of op de grond zitten erg pijnlijk. Dus het is voornamelijk even kijken hoe of wat wel of niet zal werken inderdaad!