Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:51

Ik vind dat de rekening 100% voor jou is.

Wat ik mis is of jij er zelf niet op gestapt bent om te kijken hoe ze onder het zadel liep? Of haar zelf even gelongeerd hebt zoals je normaal gewend was?

Het meisje is 17 en jij geeft aan dat het paard echt de leermeester is en het meisje nog best wat te leren heeft. Ik sta er dan van te kijken dat jij uitgaat van haar conclusie ondanks dat je zelf niet geloofd dat er een medisch probleem is.
In plaats van toch maar de osteo te laten komen, had ik zelf eens op mijn paard gereden of samen met haar eens even het paard gelongeerd/bevoeld aan de rug.

Jij hebt nu zelf de afspraak gemaakt. Als je gewild had dat zij die betaalde of 50/50 dan had je op voorhand moeten zeggen: ''ik denk echt dat er niets aan de hand is, maar als je het niet vertrouwd
mag je op eigen kosten een osteo laten komen''. Of je had daarbij aan kunnen bieden de rekening voor de helft te betalen.
Nu achteraf vind ik zelf niet kunnen.

Even omgedraaid. Als jij het wel normaal zou vinden dat zij de rekening betaald, zou jij het dan ook ok vinden als zij op eigen houtje een bepaald onderzoek of behandeling uit laat voeren en uit eigen zak betaald?
Want als ik de zeggenschap over mijn paard wil houden, zal ik ook die verantwoording en kosten voor mijn eigen rekening moeten nemen vind ik.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:52

Mijn pensionhouder zegt dat hij zijn leasers zelf medische kosten laat betalen omdat ze voor alles en nog wat,wat hij helemaal niet nodig vindt,de veearts laten komen.Daarbij moet men dan ook nog de stalhuur voor het paard betalen. Men is dan even duur uit als met een eigen paard.Het voordeel is,geen aanschafkosten,en kunnen stoppen wanneer men wil.Dit is wel een commerciele stalling,dus misschien niet te vergelijken met de situatie van ts.Maar hier krijg je voor 50 euro in de maand echt geen paard om mee op cursus te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:54

Ik zou in mijn handen geklapt hebben met zo een bijrijder! Liever 20x voor niks aangeven dat ze denkt/ziet/voelt dat er iets mis is, dan die ene keer te weinig of te laat.

Je had er natuurlijk ook zelf eens op kunnen stappen, of gaan kijken hoe het dier in de bak bewoog, voordat je iemand gaat bellen.

Ik zou een osteopaat ook niet zien als een heilige die alles kan weten en vinden, vooral niet als het loom, sloffen en niet lekker lopen met voor of achterhand betreft. Wat nu als het diertje bv spierbevangen is? En dit is het begin? Ziet een osteopaat echt niet hoor.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:13

MiniMeLona schreef:
Ik zou in mijn handen geklapt hebben met zo een bijrijder! Liever 20x voor niks aangeven dat ze denkt/ziet/voelt dat er iets mis is, dan die ene keer te weinig of te laat.

Je had er natuurlijk ook zelf eens op kunnen stappen, of gaan kijken hoe het dier in de bak bewoog, voordat je iemand gaat bellen.

Ik zou een osteopaat ook niet zien als een heilige die alles kan weten en vinden, vooral niet als het loom, sloffen en niet lekker lopen met voor of achterhand betreft. Wat nu als het diertje bv spierbevangen is? En dit is het begin? Ziet een osteopaat echt niet hoor.

Idem hier _/-\o_ Liever iets te veel aan de bel getrokken dan te weinig. Ik zou blij zijn als mijn bijrijder ook laat weten dat het rijden niet zo goed gaat, ipv zeggen dat alles goed gaat terwijl het niet zo is.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:15

Ten eerste: jij hebt die osteo gebeld dus is het jouw rekening.
Heb je haar wel eens zien rijden/omgaan met je paard? Het gaat mis sinds zij erop rijdt, wellicht ligt het gewoon aan haar of vraagt ze heel andere dingen van paardlief dan jij deed.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:18

Als mijn bijrijdster aangeeft dat de mijne niet helemaal rad is ga ik eerst zelf kijken wat er aan de hand is.
Als blijkt dat hij idd niet geheel rad is ga ik 2 weken stappen aan de hand.
Daarna gaan we weer kijken en longeer en rij ik hem zelf.

Mocht ik hem bv stijf vinden dan beslis ik dat er een osteo komt en niet mijn bijrijdster.
Die kosten zijn dus ook voor mij.

Mijn bijrijdster betaald niets dus heeft ook geen inspraak ik betaal ik beslis.
Gelukkig overleggen wij altijd dus als zij zegt dat hij niet rad is klopt dat meestal wel maar dan nog beslis ik.

Zij gaat weer rijden als ik vind dat hij weer goed is.

Ik vind dat jij hier zelf een steekje laat vallen.
Vind ook niet dat jij de kosten van de osteo kan verhalen op haar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:18

bigone schreef:
Tip 1, ga eerstvolgende les mee om te kijken, zie hoe het paard zich gedraagt onder het zadel bij haar. Ga er dan thuis een paar keer zelf op. En loopt je paard prima onder jou dan is het heel simpel, dan ligt het aan de ruiter. En dan kun je een statement maken richting haar, of ze zoekt een ander paard of ze gaat in overleg met de lesgever zodat het paard ook onder haar goed loopt. Ps, ik was er allang klaar mee geweest maar dat is mijn mening.


Beste advies in dit topic. :j

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:40

anjali schreef:
Mijn pensionhouder zegt dat hij zijn leasers zelf medische kosten laat betalen omdat ze voor alles en nog wat,wat hij helemaal niet nodig vindt,de veearts laten komen.Daarbij moet men dan ook nog de stalhuur voor het paard betalen. Men is dan even duur uit als met een eigen paard.Het voordeel is,geen aanschafkosten,en kunnen stoppen wanneer men wil.Dit is wel een commerciele stalling,dus misschien niet te vergelijken met de situatie van ts.Maar hier krijg je voor 50 euro in de maand echt geen paard om mee op cursus te gaan.


Jij hebt het over leasen, dat is wat anders dan huren. En dus al niet te vergelijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:44

Als de bijrijdster nou de osteopaat had gebeld, dan had ik het een heel ander verhaal gevonden.

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:52

Niet om flauw te doen. Maar het is jouw paard dus voor dit soort kosten kun je haar niet op laten draaien. Wel was je misschien beter gaan kijken. Dan had jij zelf kunnen zeggen hoe of wat. Het is jouw paard en je hebt het recht om te zeggen wat er wel of niet gebeurd ;)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:08

Wat is de reden dat je zelf niet even gekeken hebt? Zelf even erop, rondje longeren, even bekijken hoe zij rijdt.. Dan ben je er toch?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:25

Het zou niet in mij opkomen om een bijrijdster voor de ostheopaat of dierenartskosten op te laten komen. Ik zou ook bij weinig tijd mijn eigen paard eerst bekeken hebben en wanneer ik zou twijfelen en er iemand bij haal, is dat mijn keuze als eigenaresse. Ik lees dat je nog twijfelt over de dierenartskosten die je evt gaat maken om het dier verder te laten onderzoeken, voor wie deze rekening gaat zijn wanneer er niets uit komt. Wanneer je het oordeel van de bijrijdster niet vertrouwd, kijk dan eerst zelf naar je paard ipv haar voor de kosten op te laten draaien indien de arts haar gevoel niet kan bevestigen. Vind het eigenlijk ook wel een beetje bizar.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:30

Fenrir schreef:
Ik vind het echt heel bijzonder dat je überhaupt op het idee komt je bijrijder te laten betalen voor de kosten die jij gemaakt hebt voor jouw paard :=


Dat ja, het wordt steeds gekker. Het is toch verdorie jouw paard en je hebt zelf verzuimd goed naar je paard te gaan kijken.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:59

Vicky_Belle schreef:
We kunnen alsnog een dierenarts laten komen maar eerst maar eens een goed gesprekje over wie de rekening betaald als er niets te vinden is.


En de volgende keer dat je bijrijdster dan iets verdachts bij je paard opmerkt, zal ze gewoon zwijgen.
Misschien moet je voor jezelf eens uitmaken wat je verwacht van je bijrijdster? Ze deelt haar twijfels met jou, aan jou om iets met die twijfels te doen of niet natuurlijk. Maar sta dan wel, als eigenaar van het paard, volledig achter die beslissing. En ga de consequenties van die beslissing niet op iemand anders afschuiven.
Als je dat niet kunt en je jezelf te erg laat beïnvloeden door anderen waardoor je beslissingen neemt waar je achteraf spijt van hebt, dan moet je je afvragen of een bijrijder (in deze huurvorm) wel bij jouw persoonlijkheid past.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:10

Ik kan me alleen maar afvragen waarom je zelf niet op je paard gekropen bent, zeker nog als hij bij jouw thuis staat. Als je ver moest rijden kon ik er nog inkomen.
Als mijn bijrijder mij zou zeggen dat mijn paard niet goed zou lopen zou ik zelf toch gewoon even gaan kijken? Zoveel moeite is dat toch niet. Kan evengoed zijn dat het gewoon aan de bijrijder ligt, of dat het misschien wel iets ernstig was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:18

Vicky_Belle schreef:
Mando & Sintara, ga ik doen! Zeker nu ik weet dat ze niets heeft qua vast zitten.

Pas daar wel een beetje mee op, het zal niet het eerste paard zijn die bij de osteopaat niks liet zien, maar wel bijv kissing spines had. Dus ga niet prat op het oordeel van de osteo, maar ga er met een open blik in. dat is lastig, dat weet ik. ;)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:52

Joolien schreef:
Vicky_Belle schreef:
Mando & Sintara, ga ik doen! Zeker nu ik weet dat ze niets heeft qua vast zitten.

Pas daar wel een beetje mee op, het zal niet het eerste paard zijn die bij de osteopaat niks liet zien, maar wel bijv kissing spines had. Dus ga niet prat op het oordeel van de osteo, maar ga er met een open blik in. dat is lastig, dat weet ik. ;)

Mijn paardje liep toen ook onder het zadel niet helemaal goed.
Niet kreupel; helemaal rad maar toch voelde zij wat stijvig.

Andere zagen amper/niets maar het voelde niet helemaal goed.
Osteo ; paard was ok; Fysio: zit wel een spier iets vast rechts achter, maar niks ernstigs;
maar bleek later wel een peesblessure te hebben die alleen opspeelde bij belasten.

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:14

Ik zou ongelofelijk blij zijn met een bijrijder die zo goed details ziet. Die zou ik met alle liefde ‘overnemen’. Ik geloof niet in uitproberen, dus als een paard iets laat zien dan is er iets aan de hand. Osteopaten zijn er in alle soorten en maten, ik heb afgeleerd om op 1 professional te vertrouwen. Bij twijfel zou ik met haar meekijken en een goede dierenarts laten onderzoeken. Ik zou er niet eens over nadenken om haar de rekening te laten betalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:17

esmee_stip schreef:
Ik zou ongelofelijk blij zijn met een bijrijder die zo goed details ziet. Die zou ik met alle liefde ‘overnemen’. Ik geloof niet in uitproberen, dus als een paard iets laat zien dan is er iets aan de hand. Osteopaten zijn er in alle soorten en maten, ik heb afgeleerd om op 1 professional te vertrouwen. Bij twijfel zou ik met haar meekijken en een goede dierenarts laten onderzoeken. Ik zou er niet eens over nadenken om haar de rekening te laten betalen..

En ik zou dolblij zijn met een eigenaar zoals jij. Hoe vaak ik al niet heb gehoord dat ik maar met hun paard moet doorpakken want ze probeert je uit of ze is te slim :n Terwijl paard echt niet happy was. Best lastigh hoor :j

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:19

Absoluut joolien! Daar heb ik met eigen paarden gelukkig geen last van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:21

esmee_stip schreef:
Absoluut joolien! Daar heb ik met eigen paarden gelukkig geen last van :)

Klopt, ik riep eerst altijd dat ik geen eigen paard wilde, want ik vond het wel makkelijk om voor anderen te rijden, maar daar ben ik wel op terug gekomen. Al zit ik nu wel heel erg op mn plek trouwens :)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:22

Ik zou die bijrijder lozen. Ze voelt blijkbaar niet wat er onder haar gebeurt of ze rijdt zo beroerd dat het dier de rug vast zet. Voor 50 euro per maand zou ik die ellende niet willen

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:23

Of ze is niet gewend aan de scheefheid van het paard. Niet alle paarden lopen hetzelfde en als je behoorlijk soepele paarden gewend bent met goede gangen kan een schever paard dat wel rad loopt maar matige bewegingen heeft 'niet goed' ogen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:27

Ik vind dat een hoop mensen hier heel voorbarig al roepen. Ik zou als eigenaar zijnde toch eerst met de bijrijder zijn meegegaan. Kijken waar zij problemen voelt en aan de hand daarvan conclusies gaan trekken.

Tevens vind ik dat de de eigenaar voor het paard moet betalen in het geval van een huurcontract. Je huurt dan immers een correct paard en wanneer twijfel is samen kijken voor een oplossing.

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:29

Citaat:
bigone schreef:
Tip 1, ga eerstvolgende les mee om te kijken, zie hoe het paard zich gedraagt onder het zadel bij haar. Ga er dan thuis een paar keer zelf op. En loopt je paard prima onder jou dan is het heel simpel, dan ligt het aan de ruiter. En dan kun je een statement maken richting haar, of ze zoekt een ander paard of ze gaat in overleg met de lesgever zodat het paard ook onder haar goed loopt. Ps, ik was er allang klaar mee geweest maar dat is mijn mening.

Beste advies in dit topic. :j

idem!
Laatst bijgewerkt door Niqui op 15-05-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt