Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 16:29

Paardenfann4 schreef:
Ik zou dit gewoon zelf betalen, tenslotte heb jij dit geregeld. Maar zelf zou ik een dierenarts raadplegen bij een paard wat niet rad is en geen osteopaat.


paard loopt rad! niet kreupel !!!

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:34

Theeglas schreef:
Op zich maakt dit toch niet uit? Stel dat de kosten richting de bijrijdster gaan, dan had dit toch vooraf besproken moeten worden. Je kunt toch niet (nadat je tenslotte zelf de osteopaat hebt gebeld) achteraf nog zeggen 'oh ja, de kosten zijn voor jou'.
Of ben ik nu naïef?


Nee hoor ik vind je niet naïef, ik denk hetzelfde als jij. Vooraf hierover overleggen.

Charaz

Berichten: 24293
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:36

Ik zou in mijn handjes klappen met een bijrijdster die zo voorzichtig is met mijn paard en vind het ook niet fair om de rekening bij haar te presenteren.
Wellicht een idee om eens samen goed te kijken, ik weet niet hoeveel paarden je hebt, maar buiten dat je dit paard in de wei ziet lopen heb je het dus ook niet onder het zadel gezien bij je bijrijdster?

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 16:38

We hebben het nooit gehad over wie de rekening kreeg, dus ik zal het haar niet doorrekenen.
We kunnen alsnog een dierenarts laten komen maar eerst maar eens een goed gesprekje over wie de rekening betaald als er niets te vinden is.

Btw: ik stel deze vraag omdat er niets te vinden is, had er iets geweest dan had ik dit nooit gevraagd. Ikzelf zou hem niet bellen en dat wist ze, maar omdat zij toch problemen bleef ondervinden heb ik wel gebeld. Dat wist ze en is duidelijk besproken, alleen het betaalgedeelte dus niet. Les geleerd ;-) altijd eerst over geld praten :-D

Voor wie wil weten waarom geen DA: paard was niet kreupel en meisje zei letterlijk "ze zit vast in haar rug"

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:41

De rekening is voor jou als eigenaar. Als eigenaar was ik zelf gaan kijken wat het probleem was. Wie weet ligt het aan het meisje. Ook een leerpaard kan scheef gereden worden.
Fijn dat het meisje aangeeft iets te voelen wat niet goed is maar als eigenaar zou ik dat met eigen ogen eerst willen zien.

Als je had gezien dat er niets vreemds te zien was en het wellicht aan het rijden van het meisje ligt had je haar de keus kunnen geven zelf op haar kosten iemand te laten komen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:41

Ik vind het echt heel bijzonder dat je überhaupt op het idee komt je bijrijder te laten betalen voor de kosten die jij gemaakt hebt voor jouw paard :=

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:41

Tip 1, ga eerstvolgende les mee om te kijken, zie hoe het paard zich gedraagt onder het zadel bij haar. Ga er dan thuis een paar keer zelf op. En loopt je paard prima onder jou dan is het heel simpel, dan ligt het aan de ruiter. En dan kun je een statement maken richting haar, of ze zoekt een ander paard of ze gaat in overleg met de lesgever zodat het paard ook onder haar goed loopt. Ps, ik was er allang klaar mee geweest maar dat is mijn mening.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:45

Idd, ga mee om te kijken.
Ik vind het trouwens lovenswaardig dat de bijrijdster zo voorzichtig is ipv het risico te nemen en toch door te rijden op een mogelijk kreupel paard. Dat zie en lees je nog weleens anders.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:45

Tja en nu is het uitzoeken waarom het dier vastzit in de rug.

Heeft het dier problemen aan 1 of meerdere benen.
Past het zadel niet
Zit het meisje zelf te gespannen.
Heeft het dier haken op de kiezen?

Kortom. Ik zou (er vanuit gaande dat jij het paard wel los kunt rijden) zelf een aantal keren gaan kijken of evt jouw eigen instructrice ook eens laten kijken.

Je kunt wel direct opladen voor een compleet onderzoek, maar ik zou eerst willen weten hoe het meisje met het paard werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:47

Ik vind het een bijzonder verhaal. Niet alleen omdat je de onderzoekskosten op je bijrijder wilt verhalen stomweg omdat het onderzoek positief uitpakte, maar ook dat je zelf nooit bent gaan kijken hoe het paard eigenlijk onder de ruiter liep? Je schrijft dat je een filmpje hebt gekregen waarop het paard rondslofte onder de ruiter, geen enkele goede dierenarts zal op basis daarvan een kreupelheid kunnen uitsluiten, gek dus dat ze dat tegen jou dus toch hebben gedaan?

Ook de suggestie dat de ruiter dan zelf iets verkeerd doet vind ik niet helemaal logisch: de osteo heeft toch net gezegd dat je paard superrecht en keurig in balans is? Dat betekent dat jouw bijrijdster je paard zo recht heeft gemaakt of in elk geval heeft gehouden, dus blijkbaar kan ze wel rijden.

Ook snap ik niet helemaal waarom het oordeel van de osteo moet betekenen dat er dus niets aan de hand is. Anderen schreven al dat osteo's geen rontgenogen hebben, hij het paard niet onder het zadel gezien heeft en dat er wel dus wel degelijk iets medisch mis kan zijn. Waarom wordt er bijvoorbeeld niet aan het zadel gedacht? Een paard dat alleen onder het zadel verkrampt loopt kan zomaar last van dat zadel hebben, en sommigen zijn nou eenmaal zo gevoelig dat ze al piepen voordat er echte spierschade is ontstaan. Zo'n paard houdt zich vast in de rug tot de rug echt vastzit.

Ik vind het gek dat van de bijrijdster de boeman wordt gemaakt omdat ze te goed op het paard let, maar dat het oordeel van een osteo die het paard 1x zonder zadel of ruiter heeft gezien meteen voor waar aangenomen wordt.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:49

Dat het paard niet soepel loopt kan aan haar liggen maar ook aan de pony. Mijn pony is het type er zit een rem en een stuur op and that's it, ze is de afgelopen tijd door wat verschillende mensen gereden omdat ik in het gips zat. Bij 1 persoon liep ze ook heel typisch want de communicatie tussen die twee verliep niet goed. Ik zou eens een keertje gaan kijken als je bijrijder gaat rijden, dus echt tijd voor maken, en dan eens filmen. Dan kan je bijrijder ook zien wat jij ziet en misschien wordt het dan ook duidelijker wat zij precies voelt. Ik heb alleen geen flauw idee wat je met 'spoort niet' bedoelt, ik ken die uitdrukking alleen in de trant van 'die is niet goed bij zn hoofd'.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:54

Als ik jou was zou ik er een keer tijd voor vrijmaken om er zelf even op te rijden, en het liefst zorgen dat je bijrijder dan meegaat. Zo kan je zelf je paard voelen en kan de bijrijder bijsturen naar waar zij problemen ondervindt.
Zo kan je waarschijnlijk wel op één lijn komen samen

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:56

Kan je er zelf niet eens opstappen en voelen wat er aan de hand is. Dat mis ik in dit hele verhaal

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 16:59

har166 schreef:
Ik heb alleen geen flauw idee wat je met 'spoort niet' bedoelt, ik ken die uitdrukking alleen in de trant van 'die is niet goed bij zn hoofd'.


Dat wil zeggen dat de achterhoeven stappen in de sporen van de voorhoeven, dus recht loopt.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 17:00

Mando & Sintara, ga ik doen! Zeker nu ik weet dat ze niets heeft qua vast zitten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:01

Ik denk dat het het makkelijkst is dat jij de rekening betaalt. Het zit een beetje in een grijze zone en als er niets vooraf voor afgesproken is wordt het moeilijk de rekening door te rekenen. Je zegt dat het meisje 50€/maand betaalt, is dat nu niet heel weinig? Als ik het goed begrijp staat het paard bij jou en betaal jij hooi, stro, eten, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:04

Vicky_Belle schreef:
Later die dag stuurde ze dat berichtje dat ze volgens haar vast zat en nog later die dag stuurde ik terug om hoe laat en wanneer de osteopaat kwam om te kijken of ze erbij kon zijn.


Volgens haar. Daarmee geeft ze ook al duidelijk aan het niet zeker te zijn en dat het een vermoeden is. Waarom ga je er niet heen en stap je zelf even op? Ik vind het trouwens te gek voor woorden dat je serieus overweegt om in gesprek te gaan dat, als ze wil dat het verder wordt bekeken, zij de kosten op haar moet nemen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:06

@Sclimpre Grijze zone?

TS, het is jouw paard, jij beslist of er iemand komt of niet. Je bijrijdster geeft alleen aan wat zij voelt en wat er is gebeurd. Normaal gezien zijn medische kosten toch echt voor de eigenaar. Tenzij jij het niet nodig vindt, zij wel, en zij vraagt of zij iemand langs mag laten komen - dan zijn de kosten voor haar.

Daarnaast, osteopaat die zegt dat er niks aan de hand is zegt ook niet alles. Er zijn ook osteo's die minder goed zijn en dingen niet zien/voelen, en als diegene wel goed is zijn er nog een tal van andere dingen die er mis kunnen zijn. Je behandeling was dan niet zinloos - je hebt immers kennis over wat het niet is.
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 15-05-18 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:06

Sclimpre schreef:
Ik denk dat het het makkelijkst is dat jij de rekening betaalt. Het zit een beetje in een grijze zone en als er niets vooraf voor afgesproken is wordt het moeilijk de rekening door te rekenen. Je zegt dat het meisje 50€/maand betaalt, is dat nu niet heel weinig? Als ik het goed begrijp staat het paard bij jou en betaal jij hooi, stro, eten, etc.


Nou ja zeg of 50 euro niet te weinig is... dat is ten eerste een andere dicussie!

TS heeft de osteopaat gebeld en daarom zal zij ook zeker moeten betalen.
Ik vind het hele verhaal ook te gek voor woorden!

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:13

Om eerlijk te zijn vind ik het wel de plicht van de eigenaar om te controleren of het paard in orde is en de plicht van de bijrijder om aan te geven wat ze merkt en voelt. Dat heeft ze gedaan en ze kan natuurlijk ongelijk hebben, maar dat is aan jou om uit te zoeken. Vind niet dat dat op haar kosten zou moeten, tenzij ze het er op door blijft gaan terwijl jij zegt dat het niet nodig is.

Zou nu een keer met haar meegaan om eens te zien wat zij nou eigenlijk allemaal ziet.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:14

Zelf rijden, of gaan kijken bij haar. Misschien zit daar het probleem? En ik ken genoeg paarden die ‘niet sporen’ zo ernstig is dat toch niet? Zolang het paard niet kreupel loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:31

Fenrir schreef:
Ik vind het echt heel bijzonder dat je überhaupt op het idee komt je bijrijder te laten betalen voor de kosten die jij gemaakt hebt voor jouw paard :=


Dit, echt bizar!

karijn

Berichten: 5406
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:37

Je verhuurt het paard dus je ontvangt al geld van de huurder? Dat zijn dus extra inkomsten. Als je het paard namelijk niet zou verhuren, heb je nog steeds je gebruikelijke kosten. Dit is dan een bonus.
Om nu achteraf pas afspraken te gaan maken over mogelijke volgende rekeningen, lijkt mij een beetje achter de feiten aanlopen. Dit soort afspraken moet je bij het aangaan van een huurovereenkomst afgetikt hebben.
In alle eerlijkheid, ik zou als huurder geen enkele dierenartsenrekening betalen tenzij het leed door mij veroorzaakt zou zijn.
In jouw geval, twijfel dus, zou ik ten eerste zelf toch gaan kijken als zij rijdt. En dan niet een keertje maar een aantal keer. Neem desnoods iemand anders mee om mee te kijken. Wellicht komt het door haar manier van rijden. Je zegt dat ze 1x per maand het paard meeneemt naar de cursus. Krijgt ze daarnaast nog les?
Kortom: uitsluiten dat het gebrek niet een gevolg is van haar rijkunst. Ligt het aan har rijkunst, dan kan je erop aandringen dat ze les gaat nemen. Kosten hiervoor zijn dan voor haar rekening. Ligt het niet aan haar rijkunst dan uitsluiten dat het gebrek niet een gevolg is van fysiek ongemak. Rekening daarvan betaal jij dan want het ligt niet aan de huurder. Als huurder mag je verwachten dat je een paard te rijden krijgt dat fysiek goed is tenzij je het als eigenaar vantevoren meldt dat het paard niet fysiek goed is en/of beperkingen heeft.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:45

Ik vind niet dat je het geld terug moet willen vragen. Het is jouw paard.
JIJ staat toe dat dit meisje met jouw paard mag werken, en jij besluit haar serieus te nemen.
Je had haar ook wat tips kunnen geven hoe ze anders kan longeren of hoe ze haar training anders kan benutten voor betere of andere activiteiten met het paard.
Als het dier bij jou nooit kreupel loopt, is het toch raar dat zij aangeeft dat paard met rijden oren achterin de nek, zwiepende staart etc?
Hoe doet paard dit bij jou?

Of er iets wel iets aan de hand, of bijrijder verzint het.
Aangezien de osteo nu is geweest en niks kan vinden, heb je niet direct alles uitgesloten.
Andere kant, waarom zou bijrijder zoiets verzinnen?
Geef haar eens instructie bosritten te gaan maken of te gaan wandelen. of anders leren longeren, vrij springen, balken lopen weet ik veel. Misschien ligt het aan haar techniek. Een paard wat ik aan de longe heb, sloft niet. Ik wil actie in de benen. Zo kan zij ook proactief leren denken en handelen.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:51

Jouw paard, jouw afspraak dus jouw rekening. Het is tenslotte nooit slecht om je paard een keer per jaar te laten nakijken. Liever een keer te veel dan een keer te weinig. Het zou dus niet echt netjes zijn van jou om nu de rekening aan haar te gaan presenteren zonder enig overleg, je hebt namelijk nooit gezegd dat het paard volgens jou niet kreupel liep.

Ik zou eens met haar overleggen en zelf eens rijden om het aan te voelen, desnoods laat je je paard even doorrijden door een ruiter die je vertrouwt en zeg je tegen haar dat ze even moet lessen met je paard. Soms is een osteopaat ook wel eens mis, misschien ligt het zadel niet meer lekker. Ik denk dat je vooral eens verder moet gaan kijken dan je neus lang is zegmaar, wie weet ligt het aan helemaal iets anders. Maar op dit moment is je huurder niet blij en je paard ook niet, dus daar moet je een oplossing voor zien te vinden, en zelf eens gaan kijken. Nu loopt de communicatie niet goed omdat jij dit niet hebt gecommuniceerd.