[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 19:53

Het is het veulen/jaarlingvoer dat ze in Italië twee keer per dag kreeg (Italiaans merk, heb een zak meegekregen). Lijkt me niet zo goed om daar ineens mee te stoppen. Maar ik kijk morgen wel of het lukt of niet, en anders zien we dan wel weer :) Jullie zullen voorlopig vooral veel weidefoto's zien hier :') Ik wil graag dat ze zich snel thuis voelt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101743
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:55

Ik ga zo jou kant op Emma. :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:01

Langzaam afbouwen is inderdaad beter ja.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 22:01

Ik ben net thuis van stal. Marlies was gezellig mee om foto's te maken. D'r vriendinnetje Lien was aan het rijden, dus ze stond de hele tijd te ijsberen bij de uitgang van de wei. Toen wij bij haar waren werd ze wel rustiger. Ik heb haar nog een keer geprobeerd haar voer te geven (gewoon op de wei) en ze heeft het opgegeten *\o/* *\o/*


Daarna hebben we haar geprobeerd te poetsen (ze had nogal in het zand lopen rollen dus een groot succes was het niet :') ), tijdens de poetsbeurt stond ze gewoon los in de wei. Ze vond het maar al te gezellig dat we bij haar stonden.

Ze zit onder de muggenbulten vanuit Italië nog en ze heeft echt heel erg veel jeuk. Omdat er op stal zo belachelijk veel vliegen zijn hebben we meteen even wat vliegenspray gebruikt (ook om te voorkomen dat ze vannacht weer geprikt wordt), en ze reageerde er helemaal niet op! Wat een toffe jaarling is ze ook :D :D :D Ik ga het even aankijken de komende twee/drie weken hoe het gaat met de muggenbulten. Als ze meer geprikt wordt dan ga ik even kijken voor een vliegendeken. Maar ik denk dat ze er in Nederland minder last van heeft dan in Italië.

Marlies heeft op de wei foto's van ons gemaakt, dus zodra ze af zijn krijgen jullie ze uiteraard te zien :j

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:48

Klinkt goed! Net als Joy, die was ook gelijk al zo mak op het land. Fijn dat ze gegeten heeft!

Ja die bulten... Joy zit helemaal onder >;) . Ik kan er niets aan doen... of moet iedere dag heen om te sprayen... maar dat lijkt me ook niet echt gezond. Dekens enzo hebben totaal geen zin met al die nieuwsgierige kuddegenootjes :=

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:03

Zou die Braafheid deels door het ras komen? :D Nova is toch een halve quarter Haha. Sommige dekens houden het langer vol dan je zou denken :P

Alvast een telefoon-foto van marlies. Die op de camera zijn nog gaver :D

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101743
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:09

Hier alvast eentje. :D

Afbeelding

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:48

Gave foto al! Ben benieuwd naar de rest :) en fijn dat ze lekker tot rust komt nu :)

Kimmie25501

Berichten: 7559
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:47

Mooie foto! Wat fijn dat ze er is!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 22:34


Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 22:25

Vanmiddag had ik een stoel meegenomen om even bij Nova in de wei te gaan zitten. Maar toen ik de stoel in de wei neerzette moest het even uitgebreid geïnspecteerd worden, want dat was toch een gek ding :Y)



Daarna gooide ze hem omver, toen "schrok" ze even van zichzelf :') en 10 minuten later was het niet meer interessant dus kon ik eindelijk zitten :D Heb haar een uur geobserveerd, en regelmatig komt ze even naar me terug om wat aandacht te krijgen.
Afbeelding

Vervolgens heb ik d'r voor het eerst echt uit de wei gehaald en op de poetsplaats neergezet. In Italië werd ze altijd buiten gepoetst, ze was nog nooit in een gebouw geweest met een dak erop. In het begin vond ze het dus wel even spannend, maar toen ze eenmaal relaxed stond heb ik d'r vastgeknoopt aan de muur en uitgebreid gepoetst. Dat vond ze echt heeeeeerlijk, want ze zit onder de muggenbulten en de rosborstel verlichtte de jeuk een beetje.

Nou ik heb Nova vandaag dus nog eens opgemeten, is ze weer kleiner geworden :') Ze meet volgens mijn meting nu 1.28 (ter indicatie: twee maanden terug was ze 1.30 en vier maanden terug was ze 1.32). Oftewel: ik doe iets verkeerd met meten _O-

Na het poetsen heb ik haar weer terug gezet in de wei. De schapen die op het veldje staan waar ik langs moet lopen van de wei naar de poetsplaats zijn wel heeeeel erg spannend, dus dat is een goede schriktraining :D Er loopt van alles rond op het terrein. Schapen, koeien, honden, kippen, ganzen, katten, echt van alles. Wel handig, kan ze er meteen aan wennen.

Morgen komt er een vrouw van de paardenverzekering voor de "keuring", ben benieuwd wat ze precies gaan controleren :D.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:02

Citaat:
Morgen komt er een vrouw van de paardenverzekering voor de "keuring", ben benieuwd wat ze precies gaan controleren :D.


Meestal niks :D
Behalve dat ze kijken of er een gezond ogend paard staat.

Edit : met dat meten heb ik ook gehad. Zou het kunnen dat de schoft iets inzakt als de kont groeit... Doordat ze overbouwd zijn dat er dan druk op komt te staan? Ben maar wat aan het verzinnen hoor...

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 12:02

Zou het? := Ik denk dat we gewoon binnenkort even moeten meten met een echte meetstok :D Als iemand die heeft tenminste..

De vrouw van de paardenverzekering was er dus gisteren. Eerst even gekeken naar hoe ze eruit zag. Zag er gelukkig allemaal prima uit :D Ook even naar d'r navel gekeken (die is best opvallend namelijk) en ze denk dat ze misschien vroeger een klein navelbreukje heeft gehad, maar het zal geen problemen meer gaan geven (is al volledig dichtgegroeid).

Daarna moest ze wat draven en galopperen laten zien, dus wij naar de roundpen. Nou, dat lukte dus echt niet :') Met vanalles geprobeerd haar op te drijven, maar ze is dus werkelijk nergens van onder de indruk. Met de longeerzweep op de grond tikken, maar het interesseerde haar niet. Met m'n handen overal tegenaan klappen, werkte ook niet. Allemaal geluiden maken, werkte ook niet. Ze keek me echt aan van: Hoezo moet ik rennen? Ga zelf lekker rennen. Dus dat deed ik dan ook: als in de showmanship een touwtje eraan vastgeklikt, en rennen maar. Ik heb het echt zwaar gehad hoor :') Ik maar rennen en zij half achter me aan sjokken _O- Uiteindelijk wel draf beide kanten op kunnen laten zien. Galop niet. Maar het was goed zo voor de "keuring". De enige opmerking is dat ze wat stijf was, maar dat kan ook komen door de lange trailer rit naar NL.

Gelukkig hoeft ze voorlopig toch nog niet te draven/galopperen in de roundpen, daar vind ik haar nog te jong voor :D Maar ik zie al een uitdaging voor later _O-

Nu staat ze weer lekker te genieten op de wei:
Afbeelding

Afbeelding

En op de planning voor de komende tijd:
* Aankomende zondag komt Elena Bacchini (Parelli instructor) van http://elenabacchini.com/ eventjes langs om te kijken en kennis met ons te maken (ze woont in de buurt en ik wil met Nova gaan lessen bij haar, ze gaat ons puur jaarling-grondwerk geven volgens de parelli methode. Dus alles aangepast op weinig concentratieniveau :D)

* Volgende week dinsdag komt mijn vriendin van Ragini Horsecare langs ( https://www.raginihorsecare.com/ ) om Nova een Guasha massage te geven (losmaken van de spieren, en tijdens de massage wordt gebruik gemaakt van aroma therapie). Zij heeft zelf een nu drie jarige pony, die ze al heeft vanaf veulen af aan. Bij haar veulen heeft ze ook heel veel Guasha gebruikt om haar paard helemaal (geestelijk en lichamelijk) in balans te brengen en het heeft zijn vruchten af geworpen. Dus nu krijgt Nova haar eerste massage :) (meer info over Guasha zie https://www.raginihorsecare.com/massage )

* op 3 augustus komt paardentandarts Sanne van http://www.wsequineservices.com/ om naar het gebit van Nova te kijken en te controleren op haken

Alles voor de beste zorg van m'n guppy :')

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:07

Haha dat drijven hadden ik en gimme_spurs ook met onze jonkies voor een foto shoot. Zweepje erbij, mee rennen, hielp niet.
Alleen stil staan en een knuffel halen. Coole jonkies hebben we ook hè.
Spoiler:
nou vooruit, in de laatste seconde kreeg mijn man Ginny in galop, en sprong ze zo over de bak rand heen :=

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:12

Die van mij zijn ook niet vooruit te branden, zowel Dexter als Duke niet. Fijn hoor van die nuchtere paarden :P

Dat met die keuring voor de verzekering had ik echt nog nooit gehoord, ik ben gewoon naar de verzekeraar gegaan en gezegd dat ik 2 paarden wilde laten verzekeren.
"Oké prima" :')

Duke valt nog onder dezelfde verzekering zelfs, die ging tot 3 paarden.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:12

Haha leuk toch zo'n mak veulen :P

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 13:27

Sirius, dat klinkt heftig :') Maar zo te zien hoort het een beetje bij ons ras dan, dat koele :D Nova heeft dat ook gedaan toen ik de eerste keer in Italië was. Ik wilde foto's van haar rennend, maar dat lukte niet. Dus toen sprong ze op het hek. Het hek stortte in, op mijn voet. Dikke blauwe voet waar ik zo'n 2 maanden niet normaal op kon lopen _O-

Granoek bij welke verzekering zit je? Ik zit bij Equipe en heb het meest uitgebreide pakket + ziektekosten. Heb er goede verhalen over gehord dus daarom heb ik voor deze verzekering gekozen.

xLaraaj hopelijk krijg jij ook zo'n mak veulen :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:30

Emita schreef:
Sirius, dat klinkt heftig :') Maar zo te zien hoort het een beetje bij ons ras dan, dat koele :D Nova heeft dat ook gedaan toen ik de eerste keer in Italië was. Ik wilde foto's van haar rennend, maar dat lukte niet. Dus toen sprong ze op het hek. Het hek stortte in, op mijn voet. Dikke blauwe voet waar ik zo'n 2 maanden niet normaal op kon lopen _O-

Granoek bij welke verzekering zit je? Ik zit bij Equipe en heb het meest uitgebreide pakket + ziektekosten. Heb er goede verhalen over gehord dus daarom heb ik voor deze verzekering gekozen.

xLaraaj hopelijk krijg jij ook zo'n mak veulen :D


Ik ben Belg, wellicht verklaart dat een hoop :Y)

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:37

Om te zien was het ook heftig. Vooral omdat ze een meter naast mij sprong. Maar ze heeft er niets aan over gehouden.

Oh gelukkig Emita ik ben niet de enige met zo'n belachelijk dure en uitgebreide verzekering :') voor zover ik weet is het in nl overal tot 4500 klinisch keuren en daarboven ook met foto's *even de naam kwijt*

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:37

Hopelijk krijg ik ooit een veulen ... :+

Granoek: bij wie zit jij? heb het nooit genomen maar met een veulen is dit wel anders. Ik kocht mijn paarden steeds te "oud"

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:39

Bij KBC, omdat al onze verzekeringen hier eigenlijk zaten toen

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:49

Ze zijn bij Joy ook niet geweest voor een keuring. Terwijl ze toen al een navelbreuk had.

Maar wel fijn dat ze is goedgekeurd! En ze heeft het supergoed bij jou! <3

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 18:29

Sirius_ schreef:
Om te zien was het ook heftig. Vooral omdat ze een meter naast mij sprong. Maar ze heeft er niets aan over gehouden.

Oh gelukkig Emita ik ben niet de enige met zo'n belachelijk dure en uitgebreide verzekering :') voor zover ik weet is het in nl overal tot 4500 klinisch keuren en daarboven ook met foto's *even de naam kwijt*



Klopt inderdaad, daarom heb ik haar ook laten verzekeren tot 4500. Daarboven moeten ze röntenlogisch gekeurd worden en dus inderdaad op de foto. Maar van die 4500 dus wel het meest uitgebreide pakket (Equipe 4 paardenverzekering + Equipe 4 ziektekostenverzekering). Bij welke verzekering zit jij?

G_S ik zie ook dat als ik hetzelfde pakket bij jouw verzekering had genomen, de maandelijkse kosten ongeveer gelijk zouden zijn. Maar ik ben gewoon zo bang dat er wat gebeurt en dat ik heel veel pech met d'r krijg, dat ik het meest uitgebreide wilde :')

Vanmiddag heb ik weer een uurtje in de wei gezeten. Gewoon de cosmopolitan lezen terwijl zij d'r hooi aan het opeten was :D

Afbeelding

Afbeelding

Ze neust ook heel veel met de ruinen aan de andere kant van het stroomdraad. Die vind ze heeeeeeul interessant, en alle mannen vinden haar maar al te sexy := (duhhhh)
Afbeelding


Het was uiteindelijk ontzettend heet op de wei dus ik heb d'r meegenomen naar de poetsplaats. Daar een poging gedaan om haar af te spoelen, en dat ging allemaal helemaal prima (volgens mij is ze dit al lang gewend vanuit Italië...)
Afbeelding

Super braaf dus :D (ik hoop dat de foto's rechtop geüpload zijn... zo niet, dan sorry :') )

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:32

Ik heb exact dezelfde verzekering en dekking, duur grapje maar de beste verzekering is de verzekering die je niet nodig hebt.

Ik ben jaloers, heerlijk zo in de wei <3

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 18:34

Dat is waar.. Laten we hopen dat we de verzekering nooit nodig gaan hebben en voor Jan met de korte achternaam betalen :D