[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:35

Ooooh dat lethal white ken ik wel!
Bij Clydesdales is dat ook, maar 'bestaat' het eigenlijk niet omdat witte Clydesdales dus niet bestaan :) Maar iemand zei me dat ooit, als er ooit een volledig witte Clydesdale gefokt wordt dan zou die dat ook hebben. Waar het mee te maken had weet ik niet, Sabino gen ofzo? Ken der niks van verder :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:43

Het is met name bij frame overo paarden. Je kan zelfs aan de vlekken zien of ze drager zijn of niet.

Wat ook doorgefokt is, is doofheid. Komt vaak voor bij splaah white paarden. (Ook paints) er wordt nog steeds gefokt met deze lijn, afkonstig uit Amerika. Clinton Anderson heeft nu een toppaard die gewoon fokt.

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:58

Die hierboven is super gaaf! :oo

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:09

Afbeelding
:D

Kijk op youtube naar "titan, a legend in the making". Directe zoon van colonels smoking gun
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 12-04-18 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:09

Die is zo perfect! <3 Ik zal es kijken!!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:49

De olws is geen onderdeel van de 5 panel voor alle duidelijkheid. Dat is het zesde panel.
En olws bestaat niet in homozygote vorm dus zijnde wit veulen omdat die na drie dagen een zeer pijnlijke dood sterft wegens het missen van een stuk darm.

En heeft niks te maken met splash, welke trouwens de splash2 voor doofheid kan zorgen omdat den ‘gunner’ potdoof was. En er een vermoeden is dat splash2 enkel splash2 in homozygote vorm ook niet lethaal zou zijn omdat tot hiertoe nog geen homozygote gevonden is.

Maar frame en splash zijn twee andere genen die wel beiden zorgen voor witaftekeningen maar dat doet sabino tobiano W 20 enz ook

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:55

Hoe kan je dan aan de overo vlekken zien of ze drager zijn?
En is deze hierboven ook niet doof?

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:03

xLaraaj schreef:
Hoe kan je dan aan de overo vlekken zien of ze drager zijn?
En is deze hierboven ook niet doof?


Vroeg ik me ook af :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:12

Fotsy schreef:
De olws is geen onderdeel van de 5 panel voor alle duidelijkheid. Dat is het zesde panel.
En olws bestaat niet in homozygote vorm dus zijnde wit veulen omdat die na drie dagen een zeer pijnlijke dood sterft wegens het missen van een stuk darm.

En heeft niks te maken met splash, welke trouwens de splash2 voor doofheid kan zorgen omdat den ‘gunner’ potdoof was. En er een vermoeden is dat splash2 enkel splash2 in homozygote vorm ook niet lethaal zou zijn omdat tot hiertoe nog geen homozygote gevonden is.

Maar frame en splash zijn twee andere genen die wel beiden zorgen voor witaftekeningen maar dat doet sabino tobiano W 20 enz ook


Correctie dus, het is hypp onder andere in de 5 panel.

Nee lethal white kan toch alleen als beide ouders drager zijn van het gen?

Ik was misschien niet duidelijk genoeg, maar splash is apart van olws. Daarbij zijn niet alle paarden met splash doof, maar komt doofheid wel voor.

Titan is doof

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:14

Fotsy schreef:
xLaraaj schreef:
Hoe kan je dan aan de overo vlekken zien of ze drager zijn?
En is deze hierboven ook niet doof?


Vroeg ik me ook af :D


Dragers hebben vaak veel meer wit. Maar ook dit is niet in beton gegoten natuurlijk :)

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:16

Splash 2 kan doofheid geven maar alleen als er geen pigment zit in het middenoor. Dat is van de buitenkant niet zichtbaar maar vaak is het ‘hoe meer wit op de kop, hoe groter de kans op doofheid’. Titan is idd duidelijk doof, orenspel is niet hetzelfde als dat van een horend paard.

Emma ze is gaaf <3 ik volg jullie al op insta en fb :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:19

In NL loopt er ook zo'n gave hengst in de reining top mee. Is een splash en doof

Edit: of liep. Is alweer een paar jaar geleden dat ik heb in Wanroij heb gezien en daarna niet meer. Dua weet niet of hij nog actief gereden wordt

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:23

Give me a Shot of zoiets toch?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:27

Ryder schreef:
Give me a Shot of zoiets toch?


:j Gereden door Rieky zie ik nu! Was in 2011

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 23:57

:D

Voor alle duidelijkheid: de 5 panel test houdt de volgende ziektes in:
- PSSM (spieraandoening)
- HYPP (spieraandoening, komt voort uit de bloedlijn van Impressive)
- GBED (fatale ziekte, iets met glucose, weet er de details niet van)
- HERDA (huidaandoening, deze paarden kunnen vaak niet eens het gevoel van een zadel op de rug verdragen. De ziekte komt voort uit Poco Bueno bloedlijnen)
- MH (ook iets met spieren geloof ik, weet er de details niet van)

Op al deze genetische ziektes is Nova dus negatief *\o/* Als je ooit een paint/quarter/appaloosa/amerikaans ras koopt, is het echt belangrijk dat je dit altijd laat testen.



Dan het gedeelte van overo: er zijn verschillende type overo. Je hebt frame (zoals Nova), splash en dan bestaat er ook nog sabino. Overo hoeft zich echter niet altijd te uiten: ook solids (paints, maar ook quarters) kunnen het gen dragen. Vaak kan je het wel zien door een brede bles of hoge witte benen, maar er zijn ook geheel solids zonder enige aftekeningen die overo zijn.

Frame: je mag nooit twee paarden op elkaar zetten die het frame-gen (OLW of OLWS, ook wel Overo Lethal White Syndrome genoemd) dragen. Zoals iemand eerder al in dit topic zei, twee keer het OLWS gen geeft 25% kans op een veulen die binnen 24 uur zal sterven na geboorte. Deze veulens worden geheel wit geboren (lethal white). Nova is frame, en mijn vorige paard Rayo was ook frame. Ik vind de vlekken echt geweldig. Deze paarden zijn verder ook gewoon gezond. Alleen met fokken moet je ervoor zorgen dat een van de ouders in ieder geval negatief is voor OLW. Bij het frame-gen is doofheid GEEN kenmerk.
Rayo, mijn vorige paard:
Afbeelding

en Nova:
Afbeelding

Deze vlekken zijn typerend voor frame. Ze worden loud colored genoemd omdat ze veel wit hebben. Maar er bestaan ook frame paarden met een kleine buikvlek, of alleen een brede bles, of helemaal solid.


Dan heb je dus Splash, zoals Titan (de foto van het paard wat Gimme_Spurs postte). Bij splash lijkt het alsof je paard van onderen in de verf is gedoopt. Stel je hebt een frame merrie, dan mag je er wel een Splash hengst op zetten. Het splash-gen heeft namelijk verder niks te maken met OLWS. Het risico bij splash is inderdaad zoals eerder genoemd dat je een doof veulen kan krijgen. In de westernsport is heel veel gefokt met Colonels Smoking Gun (Gunner), deze hengst was ook doof. Hij heeft heel erg veel nakomelingen (iets te veel naar mijn idee, ik zie namelijk de naam 'Gun' wel honderd keer per dag voorbij komen :') ) maar hij was wel echt heen hele gave hengst. Splash geeft vaak witte hoofden, maar Splash kan ook over bijna het hele lijf gaan (en bijvoorbeeld alleen bruine oren of een bruine staart).

Zie in de posts van Gimme_Spurs dus een foto van Titan, die Splash is (is ook een zoon van Gunner geloof ik), en zie hieronder een foto van Gunner:
Afbeelding

Aan de stand van zijn oren kon je al zien dat hij doof was. Gunner was trouwens dubbel geregistreerd, zowel Quarter als Paint.

In dit filmpje zie je een zoon van Gunner, die zowel Splash als Frame is geloof ik. Hij is ook doof, maar ik vind hem wel echt een hele gave hengst. Let maar op de stand van die oren.



Over het sabino-overo gen weet ik eigenlijk niet zo veel, dus daar kan ik niks over vertellen :=
Wat ik mooi vind aan alle typen overo, is dat het vaak blauwe ogen met zich meebrengt <3

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 00:11

Thanks voor de uitleg :D . Ik had geen zin eigenlijk om er zo'n verhaal van te maken, maar ben blij dat jij zo vlijtig bent _/-\o_

Titan is inderdaad een directe zoon van Gunner.

Gave hengst ook hoor, in dat filmpje! <3 . Afgezien van een andere manier van communiceren, is de doofheid dus niet een reden er niet mee te fokken oid. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet geheel achter sta dat er met afwijkingen wordt gefokt. Geldt ook voor dragers van aandoeningen.

Ik zag een onwijs leuk hengstje staan, maar mama was van de Impressive lijn en niet 5 panel getest, dus ben niet eens gaan kijken. Vind het idioot dat je fokt zonder een test. Is geloof ik in Amerika verboden nu. Was al met hengsten, maar nu moeten de merries ook gestest zijn.

Ok en nu weer on-topic. O:)

Novaaaaa! <3

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 00:48

Ryder schreef:
Splash 2 kan doofheid geven maar alleen als er geen pigment zit in het middenoor. Dat is van de buitenkant niet zichtbaar maar vaak is het ‘hoe meer wit op de kop, hoe groter de kans op doofheid’. Titan is idd duidelijk doof, orenspel is niet hetzelfde als dat van een horend paard.

Emma ze is gaaf <3 ik volg jullie al op insta en fb :D


Jaaaaa leuk! :D doe jij nog wat met paarden eigenlijk?

Ik vind doofheid ook niet een reden om niet te fokken hoor, maar een doof paard is niet voor iedereen geschikt. Je moet toch op een andere manier met ze communiceren. Vroeger wilde ik heeeeeeeel graag een gunner (het liefst een kopie van Color My Gun :D ), maar de laatste paar jaar poppen de gunners als champignons uit de grond en dat vind ik dan weer jammer. De bloedlijn is iets te populair geworden naar mijn mening. Al moet ik zeggen, soms zie ik gunner nakomelingen te koop voorbij komen en dan gaat het toch kriebelen... want er zitten wel hele leuke tussen!


maar toch stiekem heel blij dat ik een kleindochter van Like A diamond heb := en de enige dochter van Especial Diamond in Nederland *\o/*


EDIT: ik heb het idee dat de 5 panel test in Nederland en Duitsland best wel bekend is. Maar in Frankrijk bijvoorbeeld wordt er nog super veel gefokt zonder te testen, en in Italië ook... de meeste fokkers hebben zelfs geen idee (of doen alsof ze geen idee hebben)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:36

Ze is ook heel apart emita mag je terecht trots op zijn <3

En ben ook zeker geen voorstander van het fokken van dove paarden ondanks dat hij super prestaties had en heel gaaf was

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:40

Dove paarden fok je ook niet bewust, het is altijd een risico als je fokt met een paard dat positief is voor Splash 2 ;) en dat zijn er dus veel gezien er veel met Gunner is gefokt.

Je mag met recht trots zijn Emita! Gaaf diertje is ze :)) ik kom haar een keer bewonderen tzt hoor!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:56

Ik had het inderdaad ook meer over fokken met een positieve indicatie op de 5 panel. Zoals de Impressive. En ik heb een dove paint gekend, dat was het liefste en braafste paard wat je je kon wensen! <3

Ik heb Joy overigens nog niet getest, maar beide ouders zijn n/n, dus ik ga ervan uit dat het wel goed zit. Mocht ik ooit een veulen fokken, ga ik haar natuurlijk laten testen :)

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:26

Gimme_Spurs schreef:
Ik had het inderdaad ook meer over fokken met een positieve indicatie op de 5 panel. Zoals de Impressive. En ik heb een dove paint gekend, dat was het liefste en braafste paard wat je je kon wensen! <3

Ik heb Joy overigens nog niet getest, maar beide ouders zijn n/n, dus ik ga ervan uit dat het wel goed zit. Mocht ik ooit een veulen fokken, ga ik haar natuurlijk laten testen :)


Wanneer de ouders n/n zijn is het veulen toch altijd n/n?

Maar ems kan niet wachten om haar in t echt te bewonderen!!!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:48

belletjhee schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ik had het inderdaad ook meer over fokken met een positieve indicatie op de 5 panel. Zoals de Impressive. En ik heb een dove paint gekend, dat was het liefste en braafste paard wat je je kon wensen! <3

Ik heb Joy overigens nog niet getest, maar beide ouders zijn n/n, dus ik ga ervan uit dat het wel goed zit. Mocht ik ooit een veulen fokken, ga ik haar natuurlijk laten testen :)


Wanneer de ouders n/n zijn is het veulen toch altijd n/n?

Maar ems kan niet wachten om haar in t echt te bewonderen!!!


Geen idee... Haha kan er niet iets ingeslopen zijn? Ik ben een beetje hypochonder hoor... Ik weet graag dingen zeker :+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:20

Ryder schreef:
Dove paarden fok je ook niet bewust, het is altijd een risico als je fokt met een paard dat positief is voor Splash 2 ;) en dat zijn er dus veel gezien er veel met Gunner is gefokt.


Als je fokt met een paard dat doofheid kan geven of een dwerg kan geven of pssm bijvoorbeeld dan fok je altijd bewust want je weet dat die kans erin zit. :D

Maar dit is ook weer zo een rage wat binnen paar jaar weer over zal zijn. :P

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:31

Een dwerg :')

Wanneer ga je weer naar Nova toe Emita?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:32

Over 1,5 week. :P