[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 10:54

Even weer een update. Vandaag is Nova precies 1 maand in Nederland! *\o/* de tijd is echt gevlogen.

Van de week is Ragini HorseCare langs geweest voor een guasha massage. Dit vond Nova erg lekker en ze heeft haar even goed los gemasseerd :D
Afbeelding

Ook is de hoefsmid geweest. Dat was echt drama :’) we hebben een uur over het bekappen gedaan. Ze ging namelijk de hele tijd steigeren bij de voorbenen (ze geeft wel braaf voetjes, maar zodra de hoefsmid ermee aan de slag gaat komt ze omhoog). Kan ook onbalans zijn want ze was de hele tijd aan het zoeken hoe ze dr gewicht moest verdelen. Met de achterbenen was ze wel heel er braaf. We hebben het “opgelost” door een bak voer erbij te zetten zodat ze wat afgeleid was, en een touwtje door de stal heen zodat de zodra ze omhoog kwam ik dr tegen kon houden. Het werkte redelijk maar er is dus nog wel werk aan de winkel met bekappen :=

Morgen weer een lesje van Elena Bacchini, heb er zin in! Ik volg ook een quarter fokker in Duitsland die zn paarden op dezelfde manier opvoedt. Ben echt fan (een van zijn jaarlingen was mijn tweede keus als het niks werd met Nova). Als het lukt zal ik eens wat van zijn videos hier posten, het is echt interessant!

Verder staat Ze lekker op de (droge :( ) wei te genieten. Elke dag krijgen ze hooi bijgevoerd want van gras os dus echt niks over met deze droogte.
Afbeelding

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:43

Een maand alweer! Lijkt net een week dat je de tijd wel vooruit kon kijken tot ze eindelijk op de trailer stond. Ik blijf je updates leuk vinden om te volgen, je bent zo fijn met haar bezig!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 13:39

Thanks! Ja voor mijn gevoel is ze er echt net nog maar een paar dagen :') Heb zin in mn les vanavond :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:24

Jeetje tijd gaat snel zeg.

Oh hoefsmid groeien ze wel uit. Het is net ietsje anders idd dan even beentjes geven. Merk ik hier ook altijd dat bij de hoefsmid ze altijd minder flink zijn.

Oh zou leuk zijn die filmpjes eens te zien

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 06:56

De eerste 2 keer sprong de mijne ook omhoog bij de smid.
Maar daarna had hij door dat er geen enge dingen gebeurden en toen ging het steeds beter.
Dat komt goed.

Ja zo jammer van de weides nu. Alles is dor en bruin en niks groeit.
Helaas kunnen we dat niet veranderen.


Je bent goed bezig met haar en je hebt veel hulp dus dat komt goed met jullie.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 21:51

Ik hoop het.. was toch een beetje verbaasd door haar reactie :=

De les met Elena Bacchini was weer erg interessant! We zijn een klein stukje van het terrein af geweest waar zo nu en dan wat verkeer (vooral fietsers en scooters, en hier en daar een auto) langs komt. En waar ook twee hele enge witte stenen liggen :+ het verkeer vond ze allemaal niet zo boeiend. We maken expres extra geluid/beweging met de takjes om te kijken hoe ze daarop reageert.





Ook heb ik dr weer opnieuw opgemeten. De schoft zit nog steeds op 131cm. De achterhand zit inmiddels op 136cm :o ik weet niet hoe die eerst was want ik heb de achterhand niet eerder opgemeten, maar ik en anderen zien duidelijk aan haar dat ze de lucht in is gegaan :D
Afbeelding

En dr knappe koppie <3
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:00

Leuk zeg wat jullie doen samen met Nova.

Leek me eerst beetje gevaarlijk omdat ik dacht dat er vanachter die bocht een auto zomaar kon langs zoemen en ze met der kont op de weg toch stond. Maar ze lijkt echt niet onder de indruk van de scooter.

Inte heeft soms nog de reflex om achteruit te gaan als ze iets niet helemaal vertrouwd.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:16

ze doet het al super zeg! leuk om te zie hoe meegaand ze is!

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:19

Ze is wel echt een schatje zeg :D Hebben jullie de mega enge stenen ook nog vanaf de andere kant benaderd (andere oog)?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 17:25

Het is een vrij rustige weg hoor :) (behalve als straks de scholen weer zijn begonnen, dan wordt het weer een hele drukke weg :D ) En van alle kanten zie je gelukkig het verkeer op tijd aankomen! We hebben de stenen nog niet van de andere kant benaderd, misschien een idee voor de volgende les :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:43

Leeft je bal nog?

Mijne was na twee dagen ontploft door de hitte en de zon denk ik maar had vriendelijk mailtje gestuurd naar agradi en hup twee dagen later kreeg ik een nieuwe.
Dus nu niet meer in de zon leggen. :7

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 22:07

Hahah oeps.. Ja hij leeft nog, maar ik heb hem opgeborgen in de kantine (waar niemand zit met deze hitte :D ). Eerst had ik hem namelijk in een stal gedaan, maar toen werd er geklaagd dat er een paard van over de zeik ging. Opgeborgen in de zadelkamer, maar toen werd er geklaagd dat dat ding in de weg lag. Dus ja, toen maar opgeborgen in de kantine. Tot nu toe nog geen klachten gehoord daarover :=

We doen eigenlijk ook helemaal niks met dit weer. Morgen heb ik een les gepland staan om 12.00 maar het is afhankelijk van de storm/regen/onweer of het door gaat of niet (we hebben geen indoor arena waar we aan de slag kunnen). Dus hopelijk kan ik morgen weer een update posten :D

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 17:56

De les is vandaag door gegaan :D Heb helaas geen film materiaal, maar wel weer wat te vertellen. Elena en ik zijn het ermee eens dat Nova qua karakter (horsenality) een Left Brain is, voornamelijk introvert maar op bepaalde momenten met uitschieters naar extrovert. De horsenality is eigenlijk de personality van een paard. Nova is over het algemeen erg koel (zeker voor een jaarling), ze leert machtig snel (komt vast ook wel grotendeels doordat ze veel cutting bloed heeft :D) maar ze heeft ook een behoorlijke attitude op bepaalde momenten. In de groep kon je dat al zien in Italië, daar was ze namelijk de "baas" van de jaarling groep. In de kudde waar ze nu staat begint ze ook steeds meer een karaktertje te laten zien. Ook met het oefenen van bepaalde dingen die ze moeilijk vindt (zoals bijvoorbeeld het voorbereiden op de showmanship, bij het 360 graden draaien, dan legt ze me toch d'r oren in de nek en ze heeft me geprobeerd te bijten _O- ). Maar na regelmatig herhalen gaat dit wel steeds beter :D Je kunt echt duidelijk aan haar gezicht aflezen wat ze ervan vindt op het moment dat iets haar niet zint. Aan de andere kant heeft ze ook een heel lief en speels karakter en is ze dus echt reteslim.

Op deze onderstaande afbeelding kun je zien wat de verschillende horsenalities inhouden:
Afbeelding

Nova zit dus aan de linker kant, meestal linksonder maar soms ook linksboven.

De parelli methode beschrijft ook hoe je het best met dit soort paarden om kunt gaan (do's en don'ts), als eerste de belangrijkste LBI:

Afbeelding

en LBE waar ze soms dus ook in zit :D
Afbeelding


Ik vind het wel interessant om dit allemaal te lezen, en doordat ik me er nu in heb verdiept besef ik me dat mijn vorige paard ook LBI was. Hij heeft namelijk nogal wat overeenkomsten met Nova op bepaalde momenten :D Erg interessant om te lezen!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:03

Fijn om te weten hé! Dan weet je wat beter waar je aan toe bent.

Mijn merrie is een echte rbe en mijn 2 jarige een echte lbe.

Hoewel een lbe erg fijn is om mee te werken, gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een rbe.

Met introverte paarden kan ik niet zoveel... Jij blijkbaar wel als dit al je 2e is!!!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:06

Best interessant inderdaad! En fijn dat je daar dsn ook op kan inspelen. Ik weet niet waar Joy onder valt, maar wel dat het een staker is :=

Goed bezig trouwens! Nova boft maar met je! <3

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:35

Wel interessant inderdaad. Mijn verzorgpaard vond ik in het begin mega introvert, nu vind ik hem best wel gebalanceerd eigenlijk. Het belangrijkste bij hem is om hem tijd te geven om zich in te stellen op trainen. Als ik aankom bij de wei, ga ik eerst spulletjes neerleggen en uitmesten. Eventjes wat met de shet doen. Dit trekt hem enórm en dan staat hij daarna zowat te springen *\o/* . Meteen vol concentratie aan de slag, veel enthousiasme tijdens het rijden, helemaal wakker.

Terwijl als ik hem direct pak, dan gaat alles veel moeizamer. Twijfelend wegstappen, bedenkelijk kijken, half meedoen, dat soort dingen.

Ik weet niet of je dit herkent hoor, maar wie weet :D Voor ik dit vp had, had ik nog nooit van dit hele probleem gehoord laat staan dat ik er een oplossing voor had haha

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:40

Super leuk om te lezen! en fijn dat je haar nu ook beter begrijpt.
Flash is zo te lezen een echte lbe. Ik begrijp haar ook ineens beter nu ik dit gelezen heb dus ga mijn training daar op aan passen!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:01

Wat leuk dit. Tof om te lezen. Kan je de andere do’s en don’t ook even tonen ofvvia pb? :o
Ik heb namelijk LBE’s staan maar ook RBE en RBI. Is gewoon eens tof om te lezen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 11:35

ClauH blijkbaar trek ik introverte paarden aan haha :')

ik denk dat een lbe inderdaad fijn is om mee te werken, en volgens mij hebben die ook het meeste humor. Maar ze lijken me ook het lastigst om te entertainen zeg maar.

G_S dan zou Joy ook wel onder introvert vallen denk ik. Wat bedoel je met staken? :D

Sintara, nee dat komt me niet bekend voor haha, maar wel apart dat je 'voorbereiding' dus zo'n invloed kan hebben op hoe je paard zn pet staat die dag :D

Filly, ik hoop dat je er wat aan hebt :) vanuit jouw volgtopic denk ik inderdaad ook dat Flash een lbe is!

Fotsy ik ga je zo een pb sturen :D


------------------------------
Sorry voor de late reacties, ik heb het echt mega druk gehad op werk :=

Ik heb dus ook niks met Nova gedaan, behalve voeren. Ze krijgt vitalbix breed & grow en daarnaast carli wafer zodat het ruwvoer beter verwerkt wordt. Ze wordt met voeren wel steeds.... Hoe zal ik het omschrijven. Lastiger, opdringeriger? Dominanter? Zodra ze ziet dat ik m'n emmertje mee heb naar het land begint ze al pushy te worden bij het hek. Ik krijg met moeite het halster om haar hoofd en als het hek open gaat probeert ze meteen richting de emmer te trekken (ik zet de emmer ook op een afstandje neer). Met Elena erbij heb ik geoefend om haar steeds een paar passen achteruit te zetten voordat ze d'r voer krijgt. Dit werkt op zich wel, maar man wat legt ze d'r oren in d'r nek zeg := Alsof ze mega boos is. Het is dan echt zo'n compleet ander paard. En het is dan ook nog lastig dat ik haar dus steeds in m'n eentje moet voeren. Soms weet ik er ff geen raad mee. Als ik geen emmer mee heb naar het land, dan doet ze gewoon normaal. Maar dit is dus wel een dingetje dat er echt even uit getraind moet worden want het is echt wel een hele slechte gewoonte |o


Oh ja, vanavond als het meevalt met de storm, heb ik weer een lesje met Elena. Zal proberen wat film materiaal te maken!

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:49

Oh dat komt me wel bekend voor, vooral met het ophangen van het hooi had mijn verzorgpaard last van voedernijd.
Wat bij mij heel goed heeft geholpen is om hem resoluut de hele schuilstal uit te zetten totdat hij beleefd kon blijven. Nodigde ik hem uit om te komen en werd hij weer dominant? Hoppa, zo weer de stal uit gejaagd. En de shet was wel lief en beleefd dus die mocht blijven eten!

Het duurde de eerste keer een kwartier en hij ging eerst proberen langs me heen te walsen, daarna helemaal beven en trillen enzo. Maar met elke nieuwe keer ging het sneller. Ook het uit de stal jagen trouwens :D Nu moet ik hem er alleen afentoe even aan herinneren. Bij ´EH!´ gaat hij zo achteruit weg en zet zijn liefste onschuldigste toetje op :).

Het is jammer dat je Nova naar het eten toe moet brengen en dat ze dan vastzit aan een lijntje natuurlijk. Maar misschien kan je er iets mee!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 15:38

Ik probeer dus iets soortgelijks te doen, maar dan dus aan een halster. En dat is best lastig :') ik kan d'r ook nergens vastzetten daar want het is allemaal stroomdraad eromheen. Maar ik ben net gebeld door iemand van stal dat ze vandaag naar een andere wei zijn verhuisd dus ik ga vanavond even kijken hoe die wei eruit ziet en of ik daar handigere voermogelijkheden heb zonder dat ik de strijd met haar moet aangaan :D

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:09

Ja het lijkt mij ook veel lastiger met het paard vast ipv los :') En ik had ook nog het geluk dat ik een goed voorbeeld had natuurlijk haha (de shet). Ik hoop dat je bij de nieuwe wei een makkelijkere plek hebt :)!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 19:17

De nieuwe wei is eigenlijk precies zo als bij de oude wei.. alleen dan langs de bosrand (en die is heeeeeul eng :+ ). Dus elke dag schriktraining, yay!

Met de les gisteren was er een springles bezig in de bak. Daar moesten we langs lopen om naar de roundpen te kunnen (ons idee was eigenlijk een trail parcourtje uitzetten in de bak maar dat ging dus niet, volgende keer). Langs de bak met springende paarden was ook heeeeeul eng, vooral als een van de paarden een balk aantikte of hard langsgegaloppeerd kwam. Maar was wel meteen een goede oefening.

In de roundpen lag een mega plas water van de regen, en ja, die was ook heel eng :+ omdat ze wat schichtig was hebben we besloten ons alleen te concentreren op de enge dingen en hoe daarmee om te gaan. Ik moest haar beide kanten op langs de plas water leiden, en haar eraan laten snuffelen, etc. Ze is er twee keer uit zichzelf doorheen gelopen. Een keer schrok ze heel erg van een van de springende paarden in de bak ernaast, dus toen moest ik de leadrope even goed vasthouden := maar uiteindelijk kwam ze weer tot stilstand. Aan het einde van de les hebben we nog even geoefend met voetjes optillen en het draaien om de achterhand ivm de showmanship wedstrijd in september, dat gaat echt steeds beter (al gaat het nog wel met dr vriendelijke oren plat in de nek _O- merrie....)

Het zijn toch dingen waar ze uiteindelijk aan moet wennen :D wel vond ze het mega vermoeiend want toen ik vanmorgen naar stal ging om haar te voeren lag ze lekker te pitten (zie vooral de foto linksonder hoe ik haar aantrof, net een hondje _O- _O- )

Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:31

Oh veel te schattig die foto’s <3

Zo slaapt Flo ook altijd. Lijkt me zo moeilijk liggen :j

Nou ja de ene dag is de andere niet natuurlijk. Je hebt er je handen vol mee maar das uiteindelijk wel heel leuk dat je nu al aan het werk bent. Zeker met eentje zoals de jouwe.

Das dan het voordeel van een lbe, die schrikken echt van niks, heb zelfs de indruk dat die zo mak geboren zijn maar zijn wel dominant hoor. Gelukkig kunnen ze tegen een stootje en kan ik ze daarom wel op hun plaats zetten.

Super interessant trouwens die right en left brains. Bedankt voor je pb trouwens. Leuk als je ze zo bijna allemaal staan hebt, NOT. Maar nu weet ik wel wat, hoe en waarom ik de ene zo moet aanpakken en de andere weer anders.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 19:43

Haha ja he, het is toch handig om te weten wat voor type paard je in handen hebt. Nova is in principe niet heel schrikkerig van zichzelf, als ze schrikt dan verschiet ze kort maar ze blijft wel bij je. En uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid het toch. Behalve als het “enge” in beweging blijft (zoals dus de paarden die in volle galop op de hindernissen af blijven rennen). Maar juist daarom maakte de situatie een goede oefening.

Hier nog twee slaap-foto’s die ik echt even moet delen :')

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk deed ze dr hoofd wel omhoog maar ze wilde toch niet met me mee := dus heb dr maar met rust gelaten en een stalgenoot gevraagd of ze haar later op de dag eten konden geven.