Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 19:40

Maargoed, ik ben nu dus bezig met wat meer info vergaren zodat ik nog wat beter weet hoe & wat precies :)

Ik wil wel een duidelijk en goed kloppend verhaal hebben medisch en qua knopjes die er wel of niet op zitten en dan kijken we gewoon of we het ultieme nieuwe baasje kunnen vinden dat wèl 100% dolblij met haar is en nog jaren lol met haar heeft...want Chrissy wil kilometertjes maken :j

Aanvraag voor 5 panel test is de deur uit :)

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:44

ah ok, lijkt me wel idd een gaaf paardje ;) Het is dat ik geen paardje zoek, anders had zij bij mij gepast qua dingen..ik houd van bosritten haha ;) Ben echt een bod ruiter :P

Blackbinky

Berichten: 373
Geregistreerd: 11-02-07
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:12

Ik heb zelf nooit op Chrissy gereden. Maar wel samen gereden. En ook vaak buiten gezet. Vind het een heel lief en braaf paardje in de omgang en met rijden. Ik reed dan voorop en Chrissy daarachter. Ze blijft er ook netjes achter, niet inhalen of zoiets. Echt fijn.

Overigens na je verhalen gelezen te hebben geloof ik zeker wel dat je het beste met je paardjes voorhebt. Maar je komt soms zulke rare mensen tegen in de paardenwereld natuurlijk (niet alleen in de paardenwereld)! Ben er een beetje wantrouwig door geworden!
Laatst bijgewerkt door Blackbinky op 07-07-17 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 20:16

Oh echt! Ik begrijp van de mensen waar ze nu staat dat ze juist heel graag voorop rijdt :)
Niet dat ze heel vervelend wordt ofzo maar duidelijk in haar nopjes voorop :j

Maar ze kan ook goed alleen naar buiten toch of weet je dat niet?

Maar dit bedoel ik dus, iedereen die Chrissy kent of heeft gekend is zo lovend over haar, dat is echt super leuk :)

Blackbinky

Berichten: 373
Geregistreerd: 11-02-07
Woonplaats: Westland

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:26

Grappig is dat. Mijne is een ruin en eigenlijk de meesten waar ik mee rijd gaan automatisch achter hem lopen en laten hem lijden zeg maar. Misschien deed zij dat automatisch ook hahaha.
Volgens mij ging alleen ook prima. Ze ging vaak alleen op pad.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 20:33

Hihi misschien was dat het dan :)

Chrissy doet wel zowel prima volgen als een beetje de leiding nemen, ook op de wei. Echt heel lief hoe ze Rena met haar zere poot een beetje steun geeft en ontziet :+:

Ze is gewoon heel gezellig en veelzijdig, een lekker ongecompliceerd paardje, echt een verademing na Rena :P

Heb ik ook blackbinky.... daarom vond ik het destijds ook heel spannend om de gok te wagen om haar te gaan halen, alles leek tè perfect... en hoewel het verder wel goed en betrouwbaar aanvoelde besef je toch dat je door veel ontbrekende informatie een erg grote gok neemt of je niet toch een kapot paard op gaat halen...

Maar heel eerlijk kon dat me toen ook niet zoveel schelen. Ik dacht dat elke dag de dag kon zijn dat ik voor Rena het laatste telefoontje zou plegen en had er een knoop van in mijn maag dat dat dan niet zou kunnen omdat de Fjord dan alleen achter zou blijven.

Dus wilde er gewoon een paardje bij voor de Fjord, zodat ik mijn handen vrij had om de stekker er direct uit te trekken als ik dat nodig vond.

En Chrissy kwam in alle verhalen in ieder geval over als een heel braaf, lief en sociaal paardje.
Qua omschrijving paste het verder ook perfect dus àls ik er nog mee zou kunnen gaan rijden over een paar jaar dan zou dat alleen maar heel mooi meegenomen zijn :j

En dan de prijs...tja nouja dan nemen we de gok maar gewoon!

Wel eerlijk de situatie uitgelegd dat ik ook niet wist hoe het verder zou gaan maar sowieso zou zorgen dat ze goed terecht zou komen... en dat doe ik nu ook. Anders dan hoe we het toen gewild hadden maar toch.

En nu vind ik het hartstikke eng om haar weer weg te doen, bang om iemand te treffen die haar toch weer snel weg doet waardoor ze alsnog raar terecht komt... maargoed dat hoeft bij dit paardje zoals zij is nu toch absoluut niet te gebeuren, dat ze aan de schimmige onderkant of bovenkant van de markt terechtkomt, ik zoek gewoon een leuk normaal iemand er tussenin :)

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:04

Pmarena: ja, 2 van die grote paarden en een kleiner, sterker nog, op 2 verschillende locatie"s, bij de trekpaaarden staat er nog een trekpaard, bij de pre nog 2 d-pony's. Gelukkig deel ik mijn shiften met op beide plaatsen een stalgenoot, maar komt er op neer dat ik 3 keer per week beide plekken doe en nog een keer de trekpaarden alleen. in de winter goed voor zon 10-12 uur uitmest/voeder/verzorgwerk. In de winter kom ik dus ook niet toe aan 4 keer per week paardrijden :+
Maar ik heb maar een gewone 9-5 job en verder geen kinderen of iets, scheelt ook wel.

KWestie van de prijs van het paard. Als het paard 5000 euro waard is, waarom zou ts haar moeten wegdoen voor minder omdat ze vorig jaar paard aan een prikje gekocht heeft? Volgens mij heeft ze netjes de vorige eigenaars aangeboden om ze terug over te nemen, dus ik zie het probleem niet zo.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:09

Begin wel echt voor het paardje te hopen dat het dan nu wel naar een baasje mag die onvoorwaardelijk voor haar gaat. Het lijkt/klinkt alsof zij haar stinkende best doet overal maar dat ze nergens op nummer 1 staat en meermaals heeft moeten wijken voor een ander.
Toch sneu.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 21:15

Vind ik ook dieseltje :j En daarom ook wil ik haar niet langer "gegijzeld" houden in de schaduw van Rena... ze verdient het gewoon om op nr. 1 te staan. Jammer dan als ik ontzettende spijt krijg als Rena toch nog ineens omvalt, maar dan is Chrissy tenminste onder de pannen.

Ze lijkt er zelf overigens niet onder te lijden. Hier stond ze na een dag alweer helemaal tevreden en op haar dooie gemakje tussen de andere paardjes, terwijl ik ze eigenlijk wel een week apart had willen houden. Maar het zat overduidelijk goed :)

Waar ze nu staat een paar 100 meter verderop zelfde verhaal, gaat ook allemaal prima :j Zolang Chrissy haar natje en haar droogje krijgt vindt ze het allemaal wel best geloof ik :)

Waar ze nu staat gaat ze 's nachts wel naar binnen maar dat vindt ze ook prima, bij ons in de inloopstal stond ze ook behoorlijk veel binnen. Het maakt haar allemaal niet zoveel uit, ze is snel tevreden en eten en aandacht zijn het belangrijkst voor haar :)

Je merkte bij ons ook echt dat ze graag meer aandacht wilde en aan de bak wilde, dus dat kwam ze hier dan wel tekort.

Een plekje zonder andere paarden of waar ze nooit naar binnen kan of altijd in de bak moet rijden, dat zou alleen niks voor haar zijn. Maarja voor welk paard wel...

Duhelo: van de week :)

Maar ze zijn nu echt op zoek naar een wat zwaarder gebouwd paard en dat is Chris natuurlijk niet. Maar vond het wel netjes om even iedereen af te gaan die wellicht zou kunnen zeggen "had ik het maar geweten dat ze weg mag". En dat heb ik dus gedaan de afgelopen tijd.

Toen twijfelde ik overigens nog maar nu niet meer, ik gun haar gewoon zo graag haar enige echte eigen baasje :j


Ben benieuwd naar de uitslag van de 5 panel test, hoop dat die er snel is maar dat zal sowieso niet ineens volgende week al zijn. Geen reden om aan te nemen dat er iets mis is maar toch vind ik het wel spannend....het gaat toch over de toekomst van dat diertje :o

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:35

troi schreef:
Elisa2 schreef:
Als je haar recreatief wilt verkopen dan denk ik dat het het meest verstandig is om daar de VP op aan te passen.
En de advertentie ook daar op in te richten, voor recreatiepaarden worden geen wereldbedragen betaald over het algemeen.
Ik denk dat E3500,- dan echt de max is.


Niet voor quarters en paints hoor. Dan is rond de 5000 echt een normale vraagprijs


Ja en dus kopen mensen die recreatief willen rijden dan geen quarter of paint...

Dat bedoel ik dus met VP aanpassen aan het publiek wat je wilt trekken..op een zelfde soort manier is TS ook aan het paard gekomen als ik dat goed begrijp.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:07

Ik heb jouw berichten gelezen,
Het is een gekke handel in de quarters. Vooral de (hele) jonge paarden met een showrecord gaan voor hele hoge bedragen van de hand.
Ik kon uit jouw berichten niet opmaken of ze een officieel AQHA papier heeft? dat scheelt ook.
Er zitten wel bekende namen in haar afstamming maar die gaan (zover ik er verstand van heb) best ver terug.

Als jouw paard echt goed western is ingereden en met al deze eigenschappen zou ik zeggen 5 tot 7000 euro. Maar ik denk niet dat je het er voor krijgt. Je moet echt net geluk hebben.
Maar ik zou zeker niet lager gaan zitten om inderdaad mensen die op een koopje afgaan af te schrikken.
Ik heb mijn paard destijds ook te koop gehad. Ik denk dat ze heel gelijkwaardig is aan jouw paard,(mijn vraagprijs was 7000) er was heel veel belangstelling maar niks waarvan ik vond dat het paste, (van mensen die nog nooit op een paard hadden gezeten tot mensen die echt niks konden betalen of waarvan ik twijfels bij de stalling had of het verstand van paarden en heel veel mensen die western wilden leren rijden maar niet hadden nagedacht waar ze dan les zouden moeten volgen)
Ik heb besloten om haar zelf te houden en ben daar achteraf heel blij om.
Doe haar beslist niet in de uitverkoop, vraag een redelijke prijs zet haar ook op FB bij western paarden groepen en overweeg zeker ook Duitsland om haar daar te koop te zetten.
Brave gezonde paarden zijn goud waard. En quarters zijn hele fijne paarden.
Je kunt bij een goed tehuis altijd zakken in je prijs.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:08

Eens met Elisa2, als je haar als recreatie paard wilt verkopen, moet je daar de prijs op aanpassen. Hoeveel ze als paard max waard is, is dan niet meer van toepassing.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:07

De vraagprijs voor een gezonde en recreatief gereden quarter ligt, volgens mij tss de EUR 3000 en de EUR 5000 (kleurtje en bekende bloedlijnen beïnvloeden de prijs). Voor hogere prijzen moeten ze toch al een mooi wedstrijdverleden hebben.
Maar na het lezen van het ganse topic, vind ik het toch wel spijtig dat je Chrissy zou wegdoen. Blijkbaar is het een schat van een paard : braaf, aanhankelijk, sociaal, goed opgeleerd ...
Geen enkel paard vind het volgens mij erg om enkel maar te moeten 'dienen' als grasmaaier. Het feit dat Chrissy zo sterk op de mens gericht is, hoeft niet te betekenen, dat ze dan ook per se een zadel op haar rug moet hebben ... Voor een paard is bewegingsruimte, gezelschap en een gevulde buik veel belangrijker. Als ze dagelijks dan ook nog eens geknuffeld wordt door baasje is het plaatje compleet :j
Neen, bij mij ging ze niet weg ! Zeker niet als je dan toch van plan bent opnieuw een ander paard te kopen eens dat Rena overleden zou zijn.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:24

Maar daar ben ik dus helemaal niet zeker van, of ik na Rena nog een paard wil, dat is het hem...

Als we niet het probleem zouden hebben van Ukkie die alleen achterblijft als Rena "klaar" is dan had ik echt nevernooit niet een 2e paardje erbij gezocht. Ik WIL geen 2 paarden, vind 1 al werk zat :=

En voor Chrissy is het niet genoeg om alleen even een aai te krijgen, dat beestje wil graag lekker op pad, is veel meer mensgericht dan bvb. Rena die het niet zo heeft op polonaise aan haar lijf.

Ik heb de afgelopen maanden alle opties de revue laten passeren maar ben er nu 100% uit dat we toch echt het beste gewoon lekker een echt eigen super enthousiast baasje voor Chrissy kunnen zoeken waar ze de nr. 1 is. Bij mij is het allemaal te onzeker en dat beestje verdient gewoon beter :j

Dus bedankt voor het meedenken maar de kogel is echt door de kerk dat we dit gaan doen.
Ze wordt prima verzorgd, krijgt genoeg aandacht waar ze nu staat en dat blijft ook gewoon zo :j

Maar ik ben bezig om alles netjes rond te krijgen zodat we haar op een fijne manier te koop aan kunnen bieden: met de 5 panel test uitslag. Met meer duidelijkheid over welke knoppen er nu eigenlijk wel of niet op zitten. En dat ze gewoon voorgereden en proefgereden kan worden :)

Dus geen schimmig gedoe maar gewoon een heel duidelijk, transparant aanbod :j

Voor iemand die echt zoekt wat Chrissy is: een Quarter merrie met een leuk papier en goede western en grondwerk basis, die heel graag buitenritten maakt maar het volgens mij ook wel leuk vindt om af en toe wat meer uitdaging en afwisseling te hebben met zo nu en dan eens een lesje of clinic.

Iemand die een recreatiepaardje zoekt die net zo goed een draver kan zijn...dat vind ik niet zo passen, wil gewoon graag iemand die echt zoekt wat Chrissy te bieden heeft want grotere kans dat ze dan beter op haar plek komt :j

Ze staat nu dan ook nog niet officieel te koop: ik wil eerst het hele verhaal op orde hebben zodat ik weet wat ik nu precies aanbied en daar een goed passend nieuw baasje bij kan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:39

pmarena schreef:
Ik heb trouwens de afgelopen maanden ook nog via Bokt een berichtje gestuurd naar Luna, maar geen reactie op berichtje gekregen en dus aangenomen dat ze geen interesse meer had in updates van Chrissy. Heb de eerste eigenaresse nog een berichtje gestuurd over de situatie, of zij haar wellicht over zou willen nemen maar dat kwam ook niet uit. Zelfde verhaal met [naam].
Het is echt een superleuk paardje, maar op dit moment met alles wat er afgelopen jaar is gebeurd bij ons niet wat we zoeken. :o
Ik heb je dit ook meegedeeld in pb.

Ondanks dat je haar vrij goedkoop hebt gekocht, zou ik haar toch voor een redelijk bedrag verkopen, dus hoger dan wat je zelf hebt betaald.
Dit om te voorkomen dat het paardje in de handel terecht komt. :)
Dus ik vind het zeker niet gek dat je voor haar meer wil krijgen dan je zelf betaald hebt.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:53

Klopt Tineke, staat ook in het topic dat ze niet is waar jullie nu naar op zoek zijn :j
Maar dit om aan te geven dat ik een ieder uit het verleden heb gecontacteerd.

Ik baal er ook wel een beetje van dat nu gezegd is dat ik haar voor een kleine prijs heb meegenomen, wil niet dat dat aan haar naam blijft plakken want dan lijkt het net alsof het een soort weggooi paardje is waar wel wat aan zal mankeren...

Dat is ook een reden om haar gewoon voor een meer passende prijs te willen verkopen :j

En dus zonder de vraagtekens en onzekerheid waaronder ik haar heb meegenomen, want dat was toen alle reden om er niet al te veel voor te willen geven, een te groot grasmaaier-risico :o


En ja eerlijk is eerlijk, bij mij groeien de euro's ook nog steeds niet aan de boom, het zou wel leuk zijn als ik de opbrengst (bah, ik voel me net zo'n slavenhandelaar door er zo over te praten -O- ) in een spaarpotje kan doen en ik voor dat bedrag zelf ook nog een kansje heb om weer iets soortgelijks terug te kunnen kopen, als de situatie over een aantal jaar wèl geschikt is ervoor :)

Maar ik heb daar nu dus nog totaal geen duidelijk zicht op, of er überhaupt wel een tijd komt dat ik weer een paar keer per week aan de hobbel ga...en dat is dus wel wat Chrissy (vind ik!) nodig heeft en verdient :j

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:01

KWestie van mogelijke problemen: Bij ons op de kliniek kost een aankoopkeuring 300 euro, Een paard in een prijsklasse van om en bij de 6000 euro zou ik als koper wel gekeurd willen zien. Is het een idee om, tegen de tijd dat ze te koop komt, haar op de foto te laten zetten, dan kan de koper desgewenst nog een keuring op zijn kosten doen, maar dan ben je wel zo transparant als mogelijk (en ALS er gebreken uitkomen, dan weet je dat ook gewoon weer)?

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:06

Nou die prijs vind ik ook wel weer een beetje erover hoor :)

En alle keuringen zouden uiteraard mogen, maar ik ga niet zelf op de foto zetten. Dat mag iemand gerust doen met de afspraak dat ik het betaal als de foto's zodanig zijn dat de koop er op afketst, dat lijkt me goed zat :)

Maar eerst even alles rond maken de komende weken, trainster is nu op vakantie en pas in augustus terug begreep ik. Ik wil eerst even haar mening horen en afwachten of zij wellicht iemand weet die naar zoiets als Chrissy op zoek is :j

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:19

Wat doe je nu? Je hebt een gouden paardje in handen en wil haar wegdoen? Een paard vindt het helemaal niet erg om in de wei te staan en wat minder aandacht te krijgen. Het is heel moeilijk om zo'n braaf paard te vinden.

Jij spreekt over onzekerheden. Ja ze kan een blessure krijgen etc. Echter is het ook niet zeker dat je oude paard nog lang meekan. Ze doet het nu goed maar dit kan zo omslagen. Wat doe je dan?

Als je haar verkoopt zou ik niet onder de 5000 euro gaan. Het is een quarter met papieren, ze kent haar oefeningen zo te horen en ze is braaf. Een gouden combi. Zeker niet te weinig vragen dus. Anders trek je de verkeerde mensen aan ben ik bang. Dit kan een fijn leerpaardje zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:20

Beetje vermoeiend dat mensen blijven doorgaan over wel of niet verkopen.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:30

Ach het is vast goed bedoeld, zij voelen en zien ook niet wat ik wel doe :)

Chrissy verlangt overduidelijk naar meer dan een aai, ik kan dat zelf prima inschatten :j


Dus nogmaals: heel lief dat mensen meedenken maar ik heb alles al van voor naar achteren en binnenstebuiten doorgedacht en overwogen. Ben niet over 1 nacht ijs gegaan en heb inmiddels een heel goed gevoel over het rustig zoeken naar het baasje dat ze verdient :j

Ze staat voor nu prima dus we gaan zeker niet overhaast te werk.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:34

Ik hoop vooral dat je later geen spijt krijgt. Zo'n paardje vinden is heel moeilijk. Ik wens je heel veel succes met het zoeken van een goede baas voor dit paardje. Super dat je de tijd neemt om het "juiste" adres te vinden.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Welk budget voor brave recreatie Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:37

Dank je :) Beter spijt dat ik haar wegdoe, dan schuldgevoel dat ik haar hier hou denk ik dan maar.

Als ze maar echt fijn terechtkomt, dan kan ik daar mijn spijt mee neutraliseren toch :j

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:43

Luna100 schreef:
Dit paardje is 4,5 jaar van mij geweest en de vraag van mij voor dit paardje was een jaar geleden een 24/7 plek op de wei en evt recreatieve ritjes......voor 900 euro koop je geen sportpaard......
Heb je dit dier echt maar een jaar geleden gekocht? Dit kon je toch op voorhand bedenken?

Luna100, waarom zie je in haar enkel een paardje om recreatief te rijden?

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:45

eerlijk vraag ik me wel af waarom je haar dan genomen hebt?

dit moet enorm,enorm sneu zijn voor de vorige eigenaren.
die deden dit paard weg voor een prikje,in ruil voor een goeie thuis.

een jaar later wordt ze verkocht voor 5 keer zoveel....

al voor de 5de(?) keer moet dit paard weeral eens verhuizen....
met dan als reden 'een spaarpotje voor een volgend paard'?

zelf schreef je dit:
En ik wil haar ook niet te aantrekkelijk maken voor mensen die er even snel een slaatje uit willen slaan en haar snel weer door willen verkopen.

maar dit is toch net wat je zelf doet nu?