trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-17 13:32

Hallo,

Is alweer 1,5 jaar geleden dat de pony van dochter verkocht is en we eigenlijk op zoek zijn naar een leuk dressuurpaard.
Door diverse verschillende redenen is het kopen van een nieuw paard nog steeds niet gelukt. Maar mijn dochter is pas 15 jaar en heeft nog alle tijd.

Maar nu zijn er wel heel andere ontwikkelingen en zit dochter te denken aan een carrieswitch <<)

Een kennis van ons kent iemand van de Future Guys, bij de meesten denk ik niet onbekend in dit wereldje, en nu mocht mijn dochter gisteren een keertje mee proefdraaien, want ja ze wilde wel wat jonge aanwas binnen het team.

Dochter wilde wel weer wat uitdaging, en deed vol overtuiging mee.

Nu is het allemaal nog vrij onschuldig maar toen het team einde van de training los ging, kreeg ik toch wel een beetje buikpijn.

is toch je dochter ( in gedachte dan) die daar halsbrekende toeren gaat doen.

De reden dat ik vaak afhaakte bij het kopen van een paard, was toch dat ik ze niet vertrouwd genoeg vond, en nu zou ze dan halsbrekende tricks gaan doen.

Uiteraard is het wel een hele eer om op al die shows mee te kunnen rijden ( als ze goed genoeg zou kunnen worden) en ze is dan ook helemaal in de wolken nu.

Ook kunnen het wel 20 tot 40 optredens per jaar zijn, vaak weekenden door heel europa dus daar moest ik ook ff van slikken.

wie zou deze kans pakken en er gewoon voor gaan en wie kent trickrijden een beetje en weet of er veel ongelukken mee gebeuren( bij de future guys zegt men van niet maar wil graag andere meningen horen?

let wel ik vind het superstoer en erg gaaf wat de riders lieten zien dus ik begrijp mijn dochter wel dat ze dit een supervette kans vind.


_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:04

Trickriding is zeker niet zonder risico, goede begeleiding is absoluut een must. Het lijkt me dat het leren van alles ook letterlijk met vallen en opstaan zal gaan. Het is altijd lastig om je kind los te laten, maar als zij een carriere erin wil maken zou ik het zeker steunen (als het financieel ook haalbaar is). Ik heb liever dat ze zich storten op een hobby dan met mensen met verkeerde invloed gaan uithangen.

Heb verder nooit gehoord van ernstige ongelukken, denk wel dat ook voor deze sport geld: "It is not if you get hurt, but when". Maar met goede begeleiding kan het allemaal geminimalizeerd worden.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 11:01

ik mag toch wel aannemen dat ze bij de future guys de begeleiding wel goed verzorgen, financieel kost he tvlg mij niks, tenminste dat zei de trainer, maar verwachtte wel dat ze dan ook daadwerkelijk inzetbaar wordt voor shows. Uiteraard als ze goed genoeg wordt,kan wel ff duren dus kost veel tijd die opleiding tot trickrider.

Dus mee trainen en dan niet mee gaan als er show gereden ( dus geld verdient ) moet worden, is niet de bedoeling

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:16

Wat een leuke kans! Fijn dat het financieel geregeld is. Het lijkt me alleen met school wel een uitdaging? Ik weet niet hoe ze het nu redt? Vaak weekenden weg lijkt me met het leren van toetsen wel lastig.

Ik zou ook uitzoeken hoe het op school zit als ze onder schooltijd weg moet. Misschien heeft school nog iets van een topsport regeling?

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 11:21

Kidde schreef:
Wat een leuke kans! Fijn dat het financieel geregeld is. Het lijkt me alleen met school wel een uitdaging? Ik weet niet hoe ze het nu redt? Vaak weekenden weg lijkt me met het leren van toetsen wel lastig.

Ik zou ook uitzoeken hoe het op school zit als ze onder schooltijd weg moet. Misschien heeft school nog iets van een topsport regeling?


ja dat was voor mij ook wel nog een punt.
Ik heb uitgebreid gesproken met andere riders maar de meeste shows zijn op zaterdag en/of zondag dus vaak vrijdagavond weg en zondagavond thuis.

vorig jaar "gelukkig" maar enkele keer een show gehad waar men op vrijdag al moest rijden of vertrekken ( buitenland)

Dochter begint aan mbo opleiding na zomer, gelukkig is ze nu nog niet aan showrijden toe ivm eindexamen( kan nog wel ff duren denk ik), dus ga nog maar geen slapende honden op school wakker maken.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 11:29

wat ik ook best lastig vind, is het "meegeven" van mijn dochter, zo voor een paar dagen.

Zijn wel heel aardig maar ook stukkie ouder en een beetje rauwig zo.

Niks mis mee maar onze dochter wordt best "strak"opgevoed, dus geen drank en wilde feestjes en ook nog geen uitgaan.

Hoe gaat dit op zo'n showweekend? ik zie een hoop lol en gefeest buiten de shows voor me.

pff lastig zo je dochter los te moeten laten, ik heb zelf graag de regie in de hand

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:33

Ja, ik kan me voorstellen dat je dat "een dingetje" vind.
Ik heb de future guys eens een heel weekend meegemaakt (op een meerdaags evenement). Wij deelden toen een stal. Het zijn ook maar gewoon mensen hoor. Gewoon gezellige gasten, beetje melig van het lange wachten, want dat is zo'n evenement hoofdzakelijk; wachten tot je een kwartiertje los mag. Verder gewoon gezellig met z'n allen gegeten, gehangen, gekletst.

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:34

Vergeet niet dat de lesdagen op het mbo van 9 tot 5 zijn en dat ze ook op stage moet. Welke opleiding wil ze gaan doen? Ik vind het een leuke uitdaging maar kan me voorstellen dat jij het als ouder heel spannend vindt.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 11:43

rien10 schreef:
Ja, ik kan me voorstellen dat je dat "een dingetje" vind.
Ik heb de future guys eens een heel weekend meegemaakt (op een meerdaags evenement). Wij deelden toen een stal. Het zijn ook maar gewoon mensen hoor. Gewoon gezellige gasten, beetje melig van het lange wachten, want dat is zo'n evenement hoofdzakelijk; wachten tot je een kwartiertje los mag. Verder gewoon gezellig met z'n allen gegeten, gehangen, gekletst.



oh das fijn om te horen, ik vind dat prima, en idd zijn ook maar gewoon mensen, hahah ik wordt ook melig van lang wachten of zelf wat chagrijnig .

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 11:44

har166 schreef:
Vergeet niet dat de lesdagen op het mbo van 9 tot 5 zijn en dat ze ook op stage moet. Welke opleiding wil ze gaan doen? Ik vind het een leuke uitdaging maar kan me voorstellen dat jij het als ouder heel spannend vindt.

maatschappelijk zorg en idd stage al 1e leerjaar.

gelukkig is het maar 1 keer in de week trainen van half 8 dus dat moet wel lukken

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:49

har166, tot nu toe bij mijn 3 mbo opleidingen was 9 tot 4 de max ;)

hoe oud is je dochter nu? ik las dat ze naar het mbo gaat en nog niet uit mag gaan e.d. geen alcohol enz. snap ik nog, maar waarom mag ze niet uit gaan? := het hoort bij die leeftijd! ik denk dat het voor jou lastiger is dan voor haar omdat je haar nog teveel wil beschermen :=

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:03

Ligt aan de locatie waar je zit. Ik geef les in Groningen en wij hebben van 9 tot 5 en de praktijklessen van de horeca kunnen tot 20:00 duren...

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:37

Een beetje meer on topic.

Geen enkele tak van paardensport is zonder gevaar. Het is zelfs, statistisch gezien de sport met de meeste ernstige ongeukken. Helaas wordt in heel weinig takken van paardensport aandacht besteed hoe je de gevolgen van een ongeluk kunt beperken door bijvoorbeeld valtraining.

Trickriding is heel spectaculair, maar er wordt ook heel erg veel geoefend. Ik mag aannemen, juist omdat het vast wel eens misgaat én die organisatie al heel wat jaren bestaat, zij wél in de training aandacht geven aan "wat te doen al het misgaat". Ik zou hen gewoon vragen of, en zo ja, hoe ze daar aandacht aan besteden.

Ik ben (in Frankrijk) verbonden (als lid van het bestuur) aan een paarden circus dat Voltige, Kozak, Acrobatie en Post (op meerdere paarden tegelijk staan). Eén van de artiesten, die in volle galop onder de buik van het paard doorgaat om aan de andere kan weer op het zadel te klimmen, vertelde me dat het er wel heel spectaculair is, maar dat het technisch eigenlijk heel simpel is........ Overigens doen ze alle zaken die echt gevaarlijk zijn, zoals met zijn tweeën boven op elkaar op een galoperend paard staan, met een veiigheidslijn. Niet alleen tijdens het oefenen, maar ook in de voorstelling.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 12:47

xZiva_ schreef:
har166, tot nu toe bij mijn 3 mbo opleidingen was 9 tot 4 de max ;)

hoe oud is je dochter nu? ik las dat ze naar het mbo gaat en nog niet uit mag gaan e.d. geen alcohol enz. snap ik nog, maar waarom mag ze niet uit gaan? := het hoort bij die leeftijd! ik denk dat het voor jou lastiger is dan voor haar omdat je haar nog teveel wil beschermen :=


beetje off topic maar wil best antwoorden maar verder geen discussie erover.

Ze gaat wel naar verjaardagen of ander leuke dingen doen maar ik vind 15 jaar en dan bij ons los laten in de grote stad gewoon te jong, wij hebben niks kleinschalig in de buurt dan de grote stad.

Haar vriendinnegroep gaat eigenlijk ook nooit zomaar op stap in de stad.

overigens kom je met 15 jaar bijna nergens binnen in de stad.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 12:49

pjotrg schreef:
Een beetje meer on topic.

Geen enkele tak van paardensport is zonder gevaar. Het is zelfs, statistisch gezien de sport met de meeste ernstige ongeukken. Helaas wordt in heel weinig takken van paardensport aandacht besteed hoe je de gevolgen van een ongeluk kunt beperken door bijvoorbeeld valtraining.

Trickriding is heel spectaculair, maar er wordt ook heel erg veel geoefend. Ik mag aannemen, juist omdat het vast wel eens misgaat én die organisatie al heel wat jaren bestaat, zij wél in de training aandacht geven aan "wat te doen al het misgaat". Ik zou hen gewoon vragen of, en zo ja, hoe ze daar aandacht aan besteden.

Ik ben (in Frankrijk) verbonden (als lid van het bestuur) aan een paarden circus dat Voltige, Kozak, Acrobatie en Post (op meerdere paarden tegelijk staan). Eén van de artiesten, die in volle galop onder de buik van het paard doorgaat om aan de andere kan weer op het zadel te klimmen, vertelde me dat het er wel heel spectaculair is, maar dat het technisch eigenlijk heel simpel is........ Overigens doen ze alle zaken die echt gevaarlijk zijn, zoals met zijn tweeën boven op elkaar op een galoperend paard staan, met een veiigheidslijn. Niet alleen tijdens het oefenen, maar ook in de voorstelling.


met zijn tweeën op elkaar heb ik bij hun nog niet gezien, maar idd techniek maakt alles gemakkelijker.

ben eigenlijk meer bang dat de pony ( klein Paard) onderuit gaat in die ongecontroleerde gallop, kijk dat soort ongelukken kun je niet voorkomen ( tenminste dat denk ik)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:13

Ik vind trickriden zo gaaf om te zien! Aan elke sport zitten risico's verbonden. Eigenlijk aan het hele leven :+ Als je dochter gewoon rustig en goed opbouwend getraind wordt zie ik er niet zo'n gevaar in eerlijk gezegd. Het wordt pas gevaarlijk als mensen zomaar wat gaan doen.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:22

Wat een prachtige kans! Zoals hierboven al genoemd wordt zullen ze veel aandacht aan veiligheid besteden. Daar zou ik me niet zo druk over maken eerlijk gezegd.

Als ik 15 zou zijn dan zou het fantastisch zijn om ouders te hebben die mij vertrouwen en volledig achter me staan. 15 is een prachtige leeftijd en op deze manier iets bijzonders in je leven met paarden te mogen gaan doen lijkt me geweldig voor haar. En dat uitgaan? Joh, dat is een hele hechte sociale groep. Ze moeten ook wel want je zult elkaar volledig moeten kunnen vertrouwen tijdens de trainingen en shows.

Ik hoop dat je het je dochter gunt en achter haar staat. Want dit is zo'n levensbepalend moment wat je de rest van je leven met je meedraagt.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

xKatinkii
Berichten: 87
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:33

Relatief een ander onderwerp, maar heeft wel te maken met het loslaten van kinderen. 2 jaar geleden (ik was toen ook 15) kreeg ik de kans om voor een bedrijf te gaan werken dat op beurzen staat en daarvoor heel NL, BE en Duitsland door reist in het weekend. Ik was daar als meisje van 15 en zou gaan werken met 3 (hele normale, aardige) mannen van rond de 50. Niet alleen werken,maar ook het hele land door reizen met camper en vrachtwagen.

Is voor mijn moeder natuurlijk ook een dingetje geweest om me daarvoor los te laten. Eerste keren is daarom ook iemand anders mee gegaan als ik met hun mee ging, puur voor het vertrouwen van mijn moeder.

Dat zou je natuurlijk ook kunnen doen, als je het lastig vind om je dochter mee te geven. Gewoon lekker laten trainen en mocht ze mee op wedstrijd gaan, zelf de eerste x aantal keren ook meegaan of iemand anders (broer/zus, vriend/vriendin) mee laten gaan. Zo kan ze toch deze geweldige kans aangrijpen en zit jij met een iets fijner gevoel over je dochter!

What do you mean, 'life is boring'? Are we living on the same planet?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:43

Vergeet ook niet dat ze speciaal tuig gebruiken en niet een dressuurzadel bijvoorbeeld (als je daar aan de beugel gaat hangen valt hij er als het goed is vanaf :+ )

Heb het vroeger ook wel gedaan samen met m'n instructrice. Maar dat was niet zo groots en serieus als de future guys en meer voor m'n eigen plezier.
Dan kwam zij bijvoorbeeld in galop langs mij en sprong ik achterop (met een handje hulp uiteraard)
Of als ik er zelf op zat, sprong ik er in galop af en sprong en dan achterstevoren meteen weer op en dat dan nog een keer om dan weer recht te komen.

Wat het risico betreft, dat heb je overal wel maar met genoeg training (dat ook gewoon in stap gaat, maar in galop is het makkelijker ;) ) is er veel voor te bereiden en te oefenen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:45

Ik wist niets van deze disipline af en ik heb het maar even opgezocht op intetrnet. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet echt happy bent met deze keuze van je dochter. Zou ik ook niet zijn. Mijn dochters springen beiden in de M en van de zomer gaan ze naar de Z bij de paarden (ze hebben beide al Z gesprongen bij de pony's). Hoe hoger het wordt hoe benauwder ik het krijg.

Wat je het beste kunt doen is haar ondersteunen in haar keuzes en het haar zo veilig laten doen. Dat betekent investeren in goede instructie en begeleiding en goede veiligheidsproducten.

Als moeder moet je helaas loslaten en vertrouwen in je eigen kinderen. Als je nl. nee zegt gaan ze het toch doen en dan op hun eigen manier.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:49

De Future Guys bestaan al jaren en hebben een goede reputatie die ze ook hoog zullen proberen te houden. Hun trainingen zijn zeer realistisch en je zult echt stapje voor stapje naar een eventuele show toe groeien. Je moet immers echt in jezelf en je paard leren vertrouwen. Timing is belangrijk, en ook weten hoe je een oefening technisch correct moet uitvoeren om je paard in perfecte balans te houden.
Ik weet zeker dat ze in veilige en goede handen zal zijn. Er zijn meerdere meiden mee geweest op shows, misschien dat ze zelfs nog deel uitmaken van de groep, maar dat weet ik niet, o.a. Simone, Jenna en Nadine. Voor mij zijn de Future Guys altijd een sterk bont gezelschap met veel plezier, gezelligheid, maar ook zeker de skills. Was ik nog wat jonger geweest dan had ik absoluut deel uit willen maken van het team, maar om nu nog te beginnen als dertigjarige :o

Hier nog een video die Penny heeft gemaakt tijdens Horse Event een paar jaar geleden. Twee meiden leggen uit en doen voor, en alles is eigenlijk heel logisch:
https://vimeo.com/107235831

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:01

Boven op elkaar op eene galopperend paard is ook niet te doen in de show van de Future Guys (en Girls...toch? ). Die show zit heel anders in elkaar.

Hierbij een paar foto's van het circus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:10

Ik zou het zeker doen! Als je zo'n kans krijgt en je dochter ziet het zitten waarom niet?

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:24

Ik snap dat je dit een lastig verhaal vind, ze is nog jong en je wilt graag dat je kinderen heel blijven.

Ik heb zelf jaren als kind gevoltigeerd, van mijn 12e tot mijn 18e. Behoorlijk wat keren naar beneden gepletterd, maar nooit wat ernstigs opgelopen. Het was dan ook trainen, trainen en nog eens trainen en veiligheid was een hoog goed.

Ik moet zeggen dat ik het een fantastische periode gevonden heb, de shows, de wedstrijden het groepsgebeuren en het trainen. Ik mis het nog steeds wel.

Als je het overweegt, ga praten met de trainers, leden en leg je zorgen op tafel. Waarschijnlijk wordt ze als ukkie gewoon als een kuikentje onder de vleugels genomen, zo ging het bij ons in de groep tenminste wel. De jongste werden goed in de gaten gehouden en in bescherming genomen.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 15:22

flashyjac schreef:
De Future Guys bestaan al jaren en hebben een goede reputatie die ze ook hoog zullen proberen te houden. Hun trainingen zijn zeer realistisch en je zult echt stapje voor stapje naar een eventuele show toe groeien. Je moet immers echt in jezelf en je paard leren vertrouwen. Timing is belangrijk, en ook weten hoe je een oefening technisch correct moet uitvoeren om je paard in perfecte balans te houden.
Ik weet zeker dat ze in veilige en goede handen zal zijn. Er zijn meerdere meiden mee geweest op shows, misschien dat ze zelfs nog deel uitmaken van de groep, maar dat weet ik niet, o.a. Simone, Jenna en Nadine. Voor mij zijn de Future Guys altijd een sterk bont gezelschap met veel plezier, gezelligheid, maar ook zeker de skills. Was ik nog wat jonger geweest dan had ik absoluut deel uit willen maken van het team, maar om nu nog te beginnen als dertigjarige :o

Hier nog een video die Penny heeft gemaakt tijdens Horse Event een paar jaar geleden. Twee meiden leggen uit en doen voor, en alles is eigenlijk heel logisch:
https://vimeo.com/107235831


Simone en nadine heb ik al ontmoet er was nog een meisje misschien is dat dan Jenna,

is idd een leuk en gezellig team anders kun je het ook niet zolang met elkaar volhouden , er zitten bij die het al meer dan 10 jaar doen.

Ik geef me dochter zeker ook wel de kans, zou erg sneu zijn om haar te verbieden, maar dat wil niet zeggen dat ik het toejuich dat ze zo veel meer risico gaat nemen.

Arthur ( de trainer) zei, het is net zo gevaarlijk als fietsen, als je niet oplet ga je ook neer :D

misschien moet ik ff wennen ik kom uit het truttige dressuurrichting vandaan en dit is toch ff wel wat ruiger, vlotter zowel mens als paard :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers