[WN] Onderdeel van de western mee nemen in de dressuur training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Onderdeel van de western mee nemen in de dressuur training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 21:10

Ik heb me al een tijdje verdiept in de verschillen tussen western en dressuur, en ik begin steeds meer in te zien dat het misschien nuttig kan zijn om de dressuur training te verrijken met (voor ons) nieuwe western oefeningen.
Zijn er mensen die op hoger niveau dressuur rijden en in de training gebruik maken van western oefeningen/training en zo ja wat is daar het grootste voordeel van en welke oefeningen gebruiken jullie dan?

Uiteraard ga ik niet zelf aan de slag en ben ik van plan om op zoek te gaan naar een goede western trainer, maar mijn interesse is zeker gewekt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Onderdeel van de western mee nemen in de dressuur training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:57

Er zijn echt legio oefeningen die in de dressuur nuttig zijn. Want uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: een ontspannen, losgelaten en sterk paard.

Voorbeeldjes zijn de sidepass, turns om de voor- en achterhand, veeeel achterwaarts (wordt in de dressuur veel te weinig ingezet wat mij betreft), werken met balken, en varianten op dit alles.

Als je instructie zoekt kan ik je Alice Zijlstra aanraden. Zij rijdt western, maar helpt ook veel dressuurruiters en kijkt per combinatie wat het beste gaat werken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:09

Ik heb tussendoor mijn paardje een stuk western opgepakt en de dressuur gelaten voor wat het was. Paardje heeft het veel baat bij gehad. Daarna waren we dressuurmstig toch ook weer sterker. Wij rijden alleen niet op niveau maar recreatief dressuur.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:21

Ik krijg met mijn jonge merrie les van een westernruiter, echt een hele fijne manier van werken en je paard te leren kennen en respect aan te leren.

De basis komt uiteindelijk allemaal wel op hetzelfde neer, maar het is wel een fijne manier van rijden voor jonge paarden en zeker handig kn dressuur.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:40

Ik heb 14 jaar engels gereden en ben nu in Canada op een ranch waar we western rijden. Ik vind het zeker zeer nuttig, vooral de manier van trainen op de grond maar zeker ook met jonge paarden en inrijden. Iedere keer dat ik iets bij leer heb ik het idee ja natuurlijk werkt dat zo. Voor mij maakt het meer sense om sommige dingen via de western stijl te doen, ik denk dat het je vooral leert om duidelijker te zijn naar je paard. Hoe engels en western samen zal gaan werken moet ik nog uit gaan proberen overigens.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:06

Ik heb het precies andersom gedaan, ik rijd al jaren western en heb mijn haflinger ook western beleerd. Hij wordt dit jaar 9, en ik heb hem op zijn 3e beleerd.
We hebben bijna 2 jaar dressuur gereden, en zijn sinds een paar maanden weer helemaal terug geswitcht naar de western.
In ons anderhalf jaar dressuur rijden zijn we beide beter en sterker geworden, en ik neem verschillende dingen uit de dressuur trainingen nog steeds erg dankbaar mee in mijn western trainingen. Wel heb ik nu een bewuste keuze gemaakt voor de western, omdat je uitgangspunten in het rijden naarmate je niveau stijgt te ver uit elkaar liggen bij western en dressuur. De (over)gangen, hoofd/hals houding en bepaalde turns worden te tegenstrijdig :)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:21

Ik doe het ook andersom, ik rij western, maar ik volg naast mijn westerntrainingen ook klassieke dressuurtrainingen en dat werkt als een speer, de kracht en balans van de klassieke dressuur en de lenigheid en vlugheid van de western.