grootse verschil tussen western en engels rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mieke81
Berichten: 59
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: almelo

grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 06:56

Hallo Bokkers

wat is het grootste technische verchil eigenlijk tussen engels en western rijden?

1 harnachement is heel anders ......reden?
2 houding is anders...........reden?
3 ...................

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:26

de engelse rijkunst is van oorsprong gericht op oorlogvoeren
de western rijkunst is gericht op koeien hoeden.

De houding vind ik niet anders, je moet bij beide rechtop zitten en niet als een zoutzak je laten dragen. De hulpen zijn wel iets anders, maar toch denk ik dat veel mensen te moeilijk denken over de overschakeling van het een naar het ander.
Ik denk dat het grootste verschil is dat in de dressuur verzameling wordt gevraagd terwijl de sprong wordt behouden (ik neem nu als voorbeeld galop). Het zijn vaak korte uitbarstingen van energie (ik weet niet hoelang een veldslag duurt, maar daarvoor train je het paard).

Bij western is het de bedoeling dat het paard zoveel mogelijk zijn energie spaart, dus echt een sukkelgangetje (iets dat ook comfortabel is voor de ruiter). zo heb ik eens een paard zien galopperen in een viertakt galop in de snelheid van een verzameld drafje.
Daarnaast moet het wendbaar zijn en makkelijk te besturen (tegenwoordig wordt er heel licht gereden op westernpaarden, maar vroeger hadden ze niet voor niets een stang met zoveel hefboom erom gehangen).

Beide paarden moeten wendbaar zijn, hoewel ze dat op een hele andere manier doen. Ze zitten beide op de achterhand (als alles goed gaat), maar toch doen ze dat allebei anders.
Ik heb respect voor beide disciplines. Ik rijd nu engels recreatief, maar als het paard western was beleerd zou ik daar denk ik ook weinig problemen mee hebben.

mieke81
Berichten: 59
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: almelo

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 07:48

dank je voor de uitleg, heel duidelijk!

Anick

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Middenbeemster

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:58

@ Jimbo, ook is het bij het western niet de bedoeling dat je paard in een sukkelgang loopt zoals jij het zegt. In een viertakt galop loopt.
Ook met western wordt er verlangd dat je je paard verzameld rijdt, dus ook in de galop een drietakt.
Dan wel langzamer, maar dat is wanneer je naar de pleasure kijkt. Reining heeft juist wel weer een snelle galop.
Dus wat je verteld is niet helemaal waar.
Dat er inderdaad wel eens mensen tussen zitten die hun paard in een viertakt rijden in de galop wil niet zeggen dat het zo hoort.
In de dressuur zie je ook wel eens een paard helemaal uit elkaar lopen, dat wil ook niet zeggen dat ze in de dressuur niet verzameld hoeven te lopen.

In het western werk je naar de verzameling aan een losse teugel toe, dat betekend dus niet zomaar je teugels losgooien en rijden, daar komt heel wat training bij kijken waarbij je je teugels ook oppakt en korter rijdt.

Een stang met een hefboom wordt nog steeds wel mee gereden, maar maak dan de vergelijking met een slofteugel bv. Daar zie ik in de dresuur veel fout mee gereden worden. Hier scheer je alle western ruiters wel een beetje over 1 kam. Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Verder, de hulpen in het western vind ik makkelijker uit te zitten in een western zadel dan in een dresuur zadel.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:21

mieke81 schreef:
wat is het grootste technische verchil eigenlijk tussen engels en western rijden?...



- methode van sturen.
- gebruik van je gewicht tijdens sturen/wendingen/richtingsverandering.(binnen of buitenzijde)
- bij western wordt sterker gebruik gemaakt van wijken voor druk.
- EN misschien wel het allerbelangerijkste: bij de juiste reactie van het paard neem je druk weg! (signaalhulpen)

De manier van hulpen aanleren/uitvoeren (engels of western) heeft eigenlijk weinig met harnachement te maken.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:25

Wat ik tijdens het omscholen (van mezelf Haha! ) van engels naar western het grootste verschil vond, is het 'verschil in druk'.
Ik had voor de dressuur altijd geleerd met constante druk te rijden; dus voortdurend drijven, teugels op maat, aanleuning vragen enzovoorts.
In de western-les ging het ineens heel anders... Bloos : Een keer aandrijven en het paard moet blijven doen wat je gevraagd hebt, verzameling vragen en als hij het doet, geef je beloning door te ontspannen en de teugels veel losser natuurlijk.

Voor mij is dit (nog steeds) het opvallendste verschil in rijden. Naast de totaal verschillende aankleding van ruiter en paard natuurlijk!!

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:22

@Anick, dat van de viertakt galop heb ik dan verkeerd begrepen. de ruiter die ik dit zag doen reed toch wel op vrij hoog niveau wedstrijden had ik begrepen.

Ik zie ook bij western dat je gewoon op een trensje kan rijden maar dat je dan ook nog contact moet houden. Er wordt gezegt dat je met western meer op de zit rijdt. maar een goed dressuurpaard kan ook op de zit worden gereden. Ik denk dat je met beide disciplines veel dingen ziet die eigenlijk niet de bedoeling zijn.

Citaat:
Een stang met een hefboom wordt nog steeds wel mee gereden, maar maak dan de vergelijking met een slofteugel bv. Daar zie ik in de dresuur veel fout mee gereden worden. Hier scheer je alle western ruiters wel een beetje over 1 kam. Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Stang met hefboom wordt ook in beide disciplines regelmatig verkeerd gebruikt. Het is niet mijn bedoeling om westernruiters over 1 kam te scheren. In de geschiedenis zie je met beide disciplines veel plaatjes en beschrijvingen van paarden met stang en trens of alleen stanggebruik. Tegenwoordig wordt er, ook bij beide disciplines, meer op gelet dat je vriendelijker inwerkt met je hand.
En slof gebruik ik niet, dat is een dwangmiddel dat alleen in goede handen gebruikt mag worden en dan nog zullen goede handen een slof niet nodig hebben. Een uitvinding die de dressuur een slecht imago geeft.

Ik ben echt geen anky ofzo, maar als je ziet hoe anky de overstap maakte lijkt het me helemaal niet moeilijk.
Er zijn wel degelijk verschillen, maar de engelse dressuur vind ik toch wel op western lijken, gewoon omdat ik ook wijken voor druk gebruik en ook niet meer aandrijf dan nodig is.

Er wordt wel anders ruggebruik gevraagd, en ik denk dat western voor het paard ook duidelijker is. Bij de dressuur mag je belonen door hals te strekken en een aai over de hals. maar in een proef ga ik ook niet een volte halsstrekken, dan geef ik ook gewoon een aai en een braaf.
Bij western denk ik dat de beloning duidelijker is (makkelijker te begrijpen), maar ik zie ook wel getrek aan de teugels en geprik met de sporen, net als bij dressuur.

Heeft er weleens een westernruiter de overstap naar dressuur gemaakt? en als je westernrijd en je probeert je paard wat meer op te richten, kan hij dan ook zo een dressuurproef in? Rijdt er ook iemand western met een tuiger of een ander paard met opgerichte hals? (dat lijkt me best moeilijk)

Ik heb een keer een westernpaard gereden. Ik dacht eerst: "hij gaat alle kanten op, onbestuurbaar." Maar toen ik het een beetje door kreeg heb ik ook een stop (niet gegleden, maar wel dat hij goed reageerde) en een spin (nou ja, een aardige keertwending) eruit kunnen krijgen.

Wat is precies het verschil tussen reining en pleasure? En hunter klasse, dat is engels, maar dan weer iets anders geloof ik.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:08

Een trainer met meer dan 30 jaar western ervaring heeft mij ooit gezegd dat er in het algemeen bekeken eigenlijk maar 1 verschil is : bij western moet je je paard kunnen los laten.

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:11

MarcR schreef:
Een trainer met meer dan 30 jaar western ervaring heeft mij ooit gezegd dat er in het algemeen bekeken eigenlijk maar 1 verschil is : bij western moet je je paard kunnen los laten.



AMEN Haha!
De kunst van het loslaten idd !!!!

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:58

Volgens mij gaat dat met engels net zo hard op Knipoog

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:56

DubbelDun schreef:
Volgens mij gaat dat met engels net zo hard op Knipoog



Die rijden veel meer met constante druk.
Al heb je daar ook ruiters tussen die wel durfen los te laten.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:02

gebruik de zoekfunctie eens dan zul je zien dat hier heel veel topics over zijn
nara mijn idee zit er niet zoveel verschil in
bij beide wil men een ontspannen paard wat op 4 benen loopt met de stuwing vanuit d eachterhand
het grootste verschil? het plaatje Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:05

Het verschil

Western
ontspanning, aanleuning, rechtrichten, verzameling ...

Engels
ontspanning, aanleuning, rechtrichten, verzameling, oprichting

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:06

Voor mij zit het verschil naar de houding naar wat men streeft, en idd, bij pleasure gaat de sprong er toch echt uit, zeker in de draf.

Maar....

een paard blijft een paard, en of je hem nu western od dressuur berijdt... zijn diepgewortelde leerstructuren kun je niet veranderen, dus de hulpen, de GOEDE hulpen, zijn eigenlijk hetzelfde.
Als mensen beweren dat ze andere hulpen gebruiken... hebben ze hun paard gewoon met veel moeite iets compleet onlogisch aangeleerd...

sliding
Berichten: 1973
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Woldendorp

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:08

susan schreef:
gebruik de zoekfunctie eens dan zul je zien dat hier heel veel topics over zijn
naar mijn idee zit er niet zoveel verschil in
bij beide wil men een ontspannen paard wat op 4 benen loopt met de stuwing vanuit de achterhand
het grootste verschil? het plaatje Knipoog


Ja OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:08

poes schreef:
Voor mij zit het verschil naar de houding naar wat men streeft, en idd, bij pleasure gaat de sprong er toch echt uit, zeker in de draf.
Zit er in draf een sprong ??

Edit: kwoot aangepast
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 22-10-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:13

zweefmoment bedoel ik Ja

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:32

Het zweefmoment in draf is afhankelijk van de lengte en kracht-afzet van de passen. Aangezien Quarters erg langzaam lopen (en vaak niet op de achterhand) krijg je dus erge korte (of zelfs niet) zweefmomenten.
Bij een moderate extension van de jog zou je dus ook meer zweefmoment moet zien.

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:34

western naar mijn idee vele malen leuker is om te doen

AnnebelleVD

Berichten: 1339
Geregistreerd: 31-05-08

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:42

wat ik zo verschillend vond toen ik omgeschoold werd was de duidelijkheid die je naar je paard geeft.
druk geven is wijker voor de druk, naar voor, naar achter, naar links of naar rechts.
wil je je paard lager instellen, pak je je hand op en als hij geeft, laat je meteen los.
ho is ho, loopt je paard door, dan loopt hij tegen je teugel.
duidelijkheid vind ik het fijnste aan westernrijden, het is voor je paard duidelijk en dat schept de rust en het vertrouwen, geen ruimte voor discussie met je paard is het eigenlijk, heel kort bekeken. daarom moet je er wel voor zorgen dat je normale dingen vraagt die je paard normaal kan, en niet onnodig te hard bent. groetjes

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:46

Ik rijd dressuur en rijd ook zo 'duidelijk', bij mij gaat een wending op de buitenteugel, binnenteugel kan volledig los. Been is vooruit en zitten is HO.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:01

jessiejanes schreef:
- methode van sturen.
- gebruik van je gewicht tijdens sturen/wendingen/richtingsverandering.(binnen of buitenzijde)
- bij western wordt sterker gebruik gemaakt van wijken voor druk.
- EN misschien wel het allerbelangerijkste: bij de juiste reactie van het paard neem je druk weg! (signaalhulpen)

Mooi kort omschreven, maar helaas naar mijn mening niet waar Knipoog
- methode van sturen: ok, neckreining is idd anders. Maar rijden op trens niet.
- gebruik van gewicht kan sowieso op meerdere manieren. Ook in het engelse rijden
- bij western "sterker" gebruik van wijken voor druk? Wat bedoel je met "sterker" ?
- signaalrijden is ook in de dressuur normaal, en veel westernrijders doet het niet.

Voor mij blijven er eigenlijk altijd maar 2 rijtechnisch verschillen: de mate van oprichting en de mate van impuls.
En zelfs dat is niet zozeer rijtechnisch, maar meer rastypisch ontstaan.

Ik kom uiteraard weer op hetzelfde als waar ik altijd op uitkom: het blijft paardrijden Lachen

En ik ben blij dat er steeds meer mensen dit hetzelfde gaan zien Lachen

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:45

jessiejanes schreef:
- EN misschien wel het allerbelangerijkste: bij de juiste reactie van het paard neem je druk weg! (signaalhulpen)
@Rom: Nou, ik ben het dus ook he-le-maal niet met je eens, vooral bovenstaande vind ik het grootste verschil.
Laat jij in een dressuurles maar eens een boogje in de teugel ,als je paard nageeft, dan zal je het horen! Haha! Knipoog
En hoe wil jij dan verklaren, dat als je een " engelse" ruiter op een KLAAR westernpaard zet ineens het stuur kwijt is en het allemaal zo moeilijk gaat??
Dan zijn er toch echt " dingen" anders!
Western is duidelijk anders, anders kunnen we al die termen gewoon " weggooien" en het idd allemaal " paardrijden" noemen!

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:04

@JJ: als de engelse ruiter niet 'klaar' is is het logisch dat ie het stuur kwijt is, hij heeft het gewoon nooit gehad Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:08

DUS, de doorsnee engelse ruiter (die eigenlijk wel dacht te kunnen rijden) komt niet zomaar vanzelf weg met een klaar-getraind westernpaard. DUS dan zou er toch iets anders moeten zijn in de hulpen!..?
maar goed, wat weet ik er nu van,..ik doe ook maar wat! Tong uitsteken