Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:58

rapido schreef:
Dat bedoel ik dus. Zelf niks gepresteerd hebben op een mooi niveau maar wel doen alsof te weten hoe het daar allemaal niet moet. :Z

Heel bijdehand hoor, die slaapsmiley..
maar er zijn toch nog wat openstaande vragen :j

En er staat NIET 'weten hoe het allemaal niet moet'.. maar het zelf NIET zo willen doen en een mening hebben over anderen die dat wel zo doen. En daarbij de vraag waarom je dat zou moeten willen?
Dat is toch een normale vraag?

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:09

Heb meerdere filmpjes gekeken van Clint Andersom. En die met de probleem paarden denk ik echt die hebben.het ook echt nodig. Als ik.zijn methode bij mijn mini zou gaan gebruiken dan heb ik een compleet gestrest, bang mannetje. Maar wat ik al langs zag komen van een waarschuwing dont try this al home zou een goeie zijn. Lijkt mij dat je anders zo.je paard in de vernieling rijd als je er geen verstand van hebt. Zelf rij ik geen paard meer, dus daar ga ik me ook niet over uitlaten. Wel heb ik mijn eerste in hand trail.met mijn mini gelopen. Fantastisch leuke sfeer al was dit maar onderling.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:13

Cer schreef:
Ik heb even een clinic video van Andrea Fappani opgezocht waar hij een (volgens mij) showklaar paard gebruikt. Bij deze ben ik heel benieuwd wat voor bit erin hangt..
https://www.youtube.com/watch?v=u9kE04CFFr0

Ik weet wel dat wanneer een andere ruiter (dressuur oid) zulke fratsen uithaald, deze aan de schandpaal genageld worden.. dus wat maakt hem dan wel een goede trainer? Alleen zijn financiele verdiensten? Ja dat kan :j maar dat is een verschil van opvatting dan...

[ [url=m/nYZLM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook weer zoiets kinderachtigs, het plaatsen van een moment opname zonder ook maar te weten of uit te leggen WAAROM hij dit doet.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:16

Citaat:
Ook weer zoiets kinderachtigs, het plaatsen van een moment opname zonder ook maar te weten of uit te leggen WAAROM hij dit doet.


Geef nou es antwoord op gestelde vragen, ipv zielig zitten doen..

"zonder ook maar te weten"?? mijn engels is prima, en ik heb het gedeelte waar deze fotos uitkomen, gewoon gezien en geluisterd, dus ik weet WEL DEGELIJK waarom hij dat doet :j Ik vind het een non-reden overigens, maar dat terzijde..
En iedereen kan het filmpje kijken, als ze willen weten waarom hij het doet.

En ja, momentopnamen.. waarom ook niet? Wordt wel vaker gedaan :j

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:20

rapido schreef:
Ook weer zoiets kinderachtigs, het plaatsen van een moment opname zonder ook maar te weten of uit te leggen WAAROM hij dit doet.

Moment opname? Google zn naam en je vind genoeg van deze 'moment opnames.'
Waarom mogen volgens jou alleen de toppers een mening erover hebben? Ik zag liever me pony niet in de mond zodat we snel omhoog komen in de sport zodat ik volgens jou pas mijn mening hierover mag uiten?

Hoe kan jij niet zien dat wat deze man doet te ver gaat? Zijn theorie kan goed zijn maar zijn uitvoering, alsjeblieft.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:37

Om op jou vraag in te gaan Cer over het wel of niet willen doen kan ik kort zeggen dat iedereen moet doen waar die zin in heeft. Als jij blij bent met wat jij doet dan is dat toch prima!? maar waarom is het nu altijd nodig om anderen die ook blij zijn met wat zij doen af te kraken omdat jij daar niet blij van word?

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:45

https://www.youtube.com/watch?v=ada9a07_fgY

^ben het met dit filmpje eens..
vroeger vond ik em goed totdat hij een paard aan het bit achteruit liet vallen met zadel op ..
zijn grondwerk heeft goede punten maar dat is het ook.
ik vind hoe hij rijd echt te erg is van woorden..hyperflexie gebruiken ,krom trekken,als hij niet aan teugel wil hem of in de mond trekken of sporen er in douwen..
geen fan van hem meer..
Spoiler:
hij gebruikt dominatie theorie en dus veel R- (negative reinforcement) het paard zet uit eindelijk geen stap verkeerd wat zodra hij dat doet word het bestraft ze worden gewoon bang voor hem helaas.._

zijn sponsor "Smartpack" is nu ook aan het reviewen of ze hem nog wel willen sponsoren vanwege het feit wat hij allemaal doet en zegt over zijn methode en hoe hij om gaat met mensen die het niet met hem eens zijn ( die hij "three huggers noemt")
maar mensen wil geen drama maken..heb al genoeg drama gezien en mee gemaakt over "hem"
Spoiler:
tumblr,instagram,facebook groepen het is 50% die hem mogen en 50% die hem niet mogen

laten we vooral hier niet iet's heel groot's van maken..bokt moet wel gezellig blijven toch?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:46

rapido schreef:
Om op jou vraag in te gaan Cer over het wel of niet willen doen kan ik kort zeggen dat iedereen moet doen waar die zin in heeft. Als jij blij bent met wat jij doet dan is dat toch prima!? maar waarom is het nu altijd nodig om anderen die ook blij zijn met wat zij doen af te kraken omdat jij daar niet blij van word?


Omdat ik me oprecht afvraag of je dan om die reden ook bepaalde methoden linksom- of rechtsom goedkeurt? Alles onder het mom van "ja als je wilt winnen moet dat".
Waarom kun je niet willen winnen zonder bijvoorbeeld een twisted wire te gebruiken? Ik noem maar wat.. heiligt het doel altijd de middelen?

Waarom kan je dan niet gewoon zeggen : ja het is een trainer die veel verdient maar dit-en-dat of zus-en-zo vind ik ook niet zo netjes.
Of mag ben je dan je helden afvallig? Kritisch blijven kijken naar je sport is toch niks mis mee?

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:07

Maar rapido, vertel mij, of jij blij word van het nieuwste filmpje van anderson. Het eerste beeld wat je ziet is titan met zijn neus tegen zijn schouder. De theorie die hij daarna verteld is prima, zegt dat het goed is dat het paard fouten mag maken. Maar zodra hij de oefening doet zit het dier gelijk weer met zijn neus tussen zijn benen en vertel mij, moeten de paarden zo vroeg al kunnen spinnen?

Wanneer er geen druk meer op te teugels zit zit zijn neus lekker lang en ziet die er ontspannen uit. Maar waneer hij weer wil spinnen gaat die neus weer naar de borst. Ik snap dat ze niet zoals een dressuur paard moeten lopen, maar dit lijkt voor mij echt als angst voor het bit.
EDIT: ik geef wel toe, in zijn laatste filmpje is hij wel vriendelijker dan ik hem gezien heb. Hier zijn ook nog meer van die 'moment opnames' van hem. http://equine-awareness.tumblr.com/post/128425806086/reasons-you-shouldnt-use-clinton-andersons
Laatst bijgewerkt door maava op 21-07-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:11

Om nog een keer uit te leggen. Ik heb grotendeels op engelse stallen gestaan en de recreatie ruiter doet thuis maar wat. Dat is de grootste groep bij de paarden, dus ja, ook een heel groot probleem. Niet alle recreatie ruiters, maar veel kun je niet zien rijden of omgaan met hun paard zonder plaatsvervangend pijn te hebben voor het paard.

Ik ben niet naief in wat ik zie, maar relativeer en bekijk alles van 2 kanten ( of meer )

Toevallig was ik ook bij de Diamond League wedstrijd op zat en zon. Het was echt niet geweldig. De reiners konden niks en de bak was om te huilen. Daar kun je wel meteen zien wie een echte ruiter is en wie maar wat doet.

Ik zag iemand rijden die ook lesgeeft en vond het vreselijk om te zien. Iemand die wel de ''trucjes'' heeft geleerd, maar het paardrijden niet begrijpt en totaal het gevoel niet heeft.

Daar zit ook nog een verschil in. Kopen mensen met geld kwaliteit en doen ze vervolgens maar wat de trainer zegt? Of snappen ze het ook echt?
Heel veel dingen worden niet gezien of geaccepteerd.
Waar ik me aan irriteer is als mensen paarden hebben staan en interessant bij diverse trainers rijden, maar vervolgens maar wat aanklooien thuis. Dan plaatsen ze dingen op fb en krijgen van anderen een veer in hun r**t dat ik denk????? Mensen hebben geen idee, maar ze tellen mee, want laten overal hun kop zien en kunnen interessant doen met het papier van hun paard....Hoewel de interessante namen vaak 3e graads zijn.

Ik vind de dressuur erg achteruit gaan ja. Paarden lopen echt niet met de achterhand erbij, hebben een achterlijk voorbeen en de krul aan de voorkant is vreselijk. De spanning is te groot voor de paarden.

Reining zien wij nu 23jr en het verandert, maar ik heb toen echt wel vreselijke dingen gezien waar men nu wel iets van teruggekomen is.

Ik zie mezelf niet snel even rondlopen bij Edward Gal op stal en hem even aanspreken en vragen stellen. Bij vrijwel elke western trainer/ruiter kun je gewoon op stal rondlopen en naar de training kijken. Bij 9 van de 10 kun je ook gewoon direct vragen stellen.

Bij sommige mensen is ontspanning het paard loslaten en rond laten hobbelen. Ik wil graag een goed gebruik van het hele lijf. Dat vraag ik lief, maar moet wel gebeuren. In opbouw mag dat even duren, maar geen eeuwen zodat het paard klachten krijgt van het slecht gebruik van het lijf.
Ik vind een goede trainer iemand die goed kan onderbouwen waarom hij/zij iets zo doet en het goed kan uitleggen zodat de lesklant ermee verder kan en het paard groeit.

Bij die wedstrijd in Ermelo, vond ik bijv de pleasure ook niet geweldig. Ik heb alleen de ochtend zondag bekeken, maar het Wran niveau is ook niet paardvriendelijk. Ja, mensen moeten ergens beginnen, maar wedstrijd klaar? Nee, dat zijn de meesten niet.
Omdat ze nu wat tempo willen, worden paarden die vlot liepen met weggedrukte rug, boven de langzame jog geplaatst. Of zelfs paarden die er slecht uitzagen en onverzorgd. Dat vind ik echt de sport voorbij gaan.

Vrijwel elke trainer heeft ''volgers''. Zelfs een zgn trainer waar ik van walg heeft fans die er lessen en trainen en hem of haar als goeroe behandelen. Mensen doen dat wel zelf. Je moet zelf verder kijken en ontwikkelen.

Mensen mogen gewoon trainen om te presteren en die mensen moet je ook niet over 1 kam scheren. Zou echt niet eerlijk zijn, aangezien mensen hier ze ook niet allemaal kennen of er dagelijks bij zijn. Is het paardonvriendelijk? Soms wel misschien. Maar dat is echt alles en overal zo. Overal maken mensen fouten en worden paarden verkeerd behandeld.
Mensen die elke dag aanklooien en geen stap verder komen. Heb mensen zien rijden die zo een slechte zit hebben, dat ze bij lichtrijden het paard continu in de weg zitten. Bij elke pas krijgt zo een paard een rukje in de mond. En elk rukje, is er eentje.

Laat mij dan maar 1x duidelijk zijn met effect. Ik wil dat ze hun lijf goed gebruiken, dus ga niet lopen rond sukkelen. Doe ik ze pijn? Misschien gebeurt dat per ongeluk weleens. Maar ik heb werkelijk nog nooit kapotte mondhoeken gehad of plekken bij mijn sporen.
Wij bouwen nu onze jonge ruin weer op. Kan hij dan alles meteen en vraag ik door? nee. Vandaag een stukje en ik geef terug waar het goed gaat.

Mensen moeten van hun vooroordelen afstappen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:24

Cer schreef:
rapido schreef:
Om op jou vraag in te gaan Cer over het wel of niet willen doen kan ik kort zeggen dat iedereen moet doen waar die zin in heeft. Als jij blij bent met wat jij doet dan is dat toch prima!? maar waarom is het nu altijd nodig om anderen die ook blij zijn met wat zij doen af te kraken omdat jij daar niet blij van word?


Omdat ik me oprecht afvraag of je dan om die reden ook bepaalde methoden linksom- of rechtsom goedkeurt? Alles onder het mom van "ja als je wilt winnen moet dat".
Waarom kun je niet willen winnen zonder bijvoorbeeld een twisted wire te gebruiken? Ik noem maar wat.. heiligt het doel altijd de middelen?

Waarom kan je dan niet gewoon zeggen : ja het is een trainer die veel verdient maar dit-en-dat of zus-en-zo vind ik ook niet zo netjes.
Of mag ben je dan je helden afvallig? Kritisch blijven kijken naar je sport is toch niks mis mee?


Het gebeurt twee kanten op @Rapido... Wij die niet ten koste van ons paard de top in willen, heb geen verstand van hoe het moet in jouw ogen. Ik weet donders goed hoe biomechanica in elkaar steekt, hoe fysiologie en anatomie van belang zijn, en hoe het lerend vermogen van het paard beïnvloedt wordt door pijn. Ik geloof er dan ook niet in een scherp bit te gebruiken om paarden te leren omlaag te lopen. Ik geloof er niet in hard te zijn. Streng? Ja hoor. Maar nooit hard. Zeggen dat mensen die niet op een hoog wedstrijdniveau rijden geen verstand hebben van eea is je kop in het zand steken voor de verbeterpunten die er zeer zeker zijn voor de sport. De sport wordt mooier als het voor de paarden prettiger is. En ik durf zo ver te gaan te zeggen dat als welzijn niet op 1 staat, de liefde voor de sport duidelijk groter is dan de liefde voor het paard. Ieder het zijne. Mensen met paarden en paardenmensen.... Ieder zijn keuze :)

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:25

Cer schreef:
Omdat ik me oprecht afvraag of je dan om die reden ook bepaalde methoden linksom- of rechtsom goedkeurt? Alles onder het mom van "ja als je wilt winnen moet dat".
Waarom kun je niet willen winnen zonder bijvoorbeeld een twisted wire te gebruiken? Ik noem maar wat.. heiligt het doel altijd de middelen?

Waarom kan je dan niet gewoon zeggen : ja het is een trainer die veel verdient maar dit-en-dat of zus-en-zo vind ik ook niet zo netjes.
Of mag ben je dan je helden afvallig? Kritisch blijven kijken naar je sport is toch niks mis mee?

Ik keur zeer zeker niet alles goed wat trainers doen. Er zijn maar enkele waar ik mij in hun methodes kan vinden. Je ziet mij hier dan ook nergens schrijven dat alles wat de subtop doet o.k is en al helemaal niet dat het mijn helden zijn.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:31

Deze opmerking van jou
Citaat:
Fappani is een echt goede trainer!!! Rijd al jaren mee in de subtop
Dat de manier van trainen of wellicht de discipline ,,reining,,jou smaak niet is dat is wat anders.

kwam op mij over als 'deze man is fantastisch omdat hij in de subtop rijdt (? non-reden maar okee) en je mag er niks van vinden als je reining niet leuk vind.

Ik zeg dat ik reining best okee vind soms, maar er wel mijn vraagtekens bij zet.
En dat mag niet omdat ik geen subtop rij of gereden heb... ?

Citaat:
Ik keur zeer zeker niet alles goed wat trainers doen. Er zijn maar enkele waar ik mij in hun methodes kan vinden. Je ziet mij hier dan ook nergens schrijven dat alles wat de subtop doet o.k is en al helemaal niet dat het mijn helden zijn.

Dan heb ik je verkeerd begrepen maar zo komt het wel over als men geen mening mag geven als ze niet meegedaan hebben.
Ik bedoel, om me te verdiepen pak ik gewoon de eerste de beste video van Fappani, niet speciaal ergens op gezocht, kom dan een clinic (!) video tegen waarin hij dus uitlegt dat (in mijn ogen) hele nare methodes prima zijn om uit te voeren?
Ja dan vind ik het raar als iemand hem een 'echt goede trainer' noemt...

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:32

Skippy01 schreef:
Het gebeurt twee kanten op @Rapido... Wij die niet ten koste van ons paard de top in willen, heb geen verstand van hoe het moet in jouw ogen. Ik weet donders goed hoe biomechanica in elkaar steekt, hoe fysiologie en anatomie van belang zijn, en hoe het lerend vermogen van het paard beïnvloedt wordt door pijn. Ik geloof er dan ook niet in een scherp bit te gebruiken om paarden te leren omlaag te lopen. Ik geloof er niet in hard te zijn. Streng? Ja hoor. Maar nooit hard. Zeggen dat mensen die niet op een hoog wedstrijdniveau rijden geen verstand hebben van eea is je kop in het zand steken voor de verbeterpunten die er zeer zeker zijn voor de sport. De sport wordt mooier als het voor de paarden prettiger is. En ik durf zo ver te gaan te zeggen dat als welzijn niet op 1 staat, de liefde voor de sport duidelijk groter is dan de liefde voor het paard. Ieder het zijne. Mensen met paarden en paardenmensen.... Ieder zijn keuze :)

Waar maak jij uit op dat ik ten koste van mijn paarden naar de top wil?
en waar schrijf ik dat jij er geen verstand van heb? En waar staat dat je door gebruik van een scherp bit je het paard naar beneden leert te lopen?? Dat zijn allemaal jullie woorden

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:37

rapido schreef:
Dat bedoel ik dus. Zelf niks gepresteerd hebben op een mooi hoog niveau maar wel doen alsof te weten hoe het daar allemaal niet moet. :Z


Dit dus ;)
Ik permitteer mij inderdaad te zeggen hoe het ergens NIET moet.
In iedere methodiek kan ik dingen vinden die mij niet aanstaan. In heel beperkte methoden iets wat mij wel aanstaat. Al jaren ben ik zeer actief in de paarden, alleen niet in de topsport. Ik haal mijn voldoening niet uit dat lintje, wel uit het correct opleiden van jonge paarden. Mag een ander daar lintjes mee halen, of niet.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:41

rapido schreef:
Waar maak jij uit op dat ik ten koste van mijn paarden naar de top wil?

Ik zeg niet dat jij dat doet, maar het gebeurt wel door de toptrainers.. maar als je daar iets over zegt is het vloeken in de kerk omdat je eerst een miljoen dollar verdient moet hebben om mee te mogen kletsen ;-)

Citaat:
en waar schrijf ik dat jij er geen verstand van heb?

als je beweert dat iedereen die niet in de subtop meedoet, er geen verstand van hebt, dan schrijf jij dat :? lijktmelogisch

Citaat:
En waar staat dat je door gebruik van een scherp bit je het paard naar beneden leert te lopen??
dat zou zomaar geconcludeerd kunnen worden uit de eerder genoemde video van Clint :j Dus niet heel gek bedacht op zich

Citaat:
Dat zijn allemaal jullie woorden
ho ho, wie is jullie in deze?

Het is niet de bedoeling om in dit topic op de man te spelen, dus laten we er geen wij-zij verhaal van maken... er zijn mensen die bepaalde methodes afkeuren en mensen die ze goedkeuren. Soms vind ik het interessant om na te vragen waarom iemand methodes die ik af zou keuren, wel gebruikt.
Als we dan niet verder komen dan "omdat ik dat wil" of "jij hebt er geen verstand van" zijn we wel heel snel klaar... -O-

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:51

[quote="Cer"]
als je beweert dat iedereen die niet in de subtop meedoet, er geen verstand van hebt, dan schrijf jij dat :? lijktmelogisch[quote]

Ik zal wel scheel zijn of iets maar zie dit nergens in mijn Posts staan >;)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:56

rapido schreef:
Ik zal wel scheel zijn of iets maar zie dit nergens in mijn Posts staan >;)

Okee dan gaan we toch nog even verder:

"of een leek zijn in de reining zullen ook niks van zijn methodes snappen. "

"Ik ben toch wel erg benieuwd wat de mensen die hier zo op tegen zijn en goed presterende Ruiters' en trainers die wat voor de sport (dressuur, Western...)betekenen de grond in stampen ZELF ooit gepresteerd hebben!? "

"Zelf niks gepresteerd hebben op een mooi hoog niveau maar wel doen alsof te weten hoe het daar allemaal niet moet"

"het plaatsen van een moment opname zonder ook maar te weten of.."

Ik begrijp je waarschijnlijk verkeerd, maar wat bedoel je met opmerkingen van deze strekking dan precies?

Overigens ben ik nog steeds van mening dat het geen wijs-topic moet worden..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:00

Dit wordt langzaamaan wel heel sterk een 'dit heb ik niet gezegd' topic. Wat er staat, staat er.
Als de interpretatie van Cer en mijzelf van de opmerkingen van Rapido verkeerd geweest is, dan kan dat natuurlijk. Het zou wel fijn zijn als er dan gespecificeerd wordt wat wél bedoeld wordt met bepaalde opmerkingen - onder andere de door Cer neergezette quotes. Op deze manier wordt het welles-nietes en daar heeft niemand iets aan.
Uiteindelijk willen we hier denk ik allemaal een faire discussie voeren over de goede en slechte dingen, met respect voor elkaar, en elkaars keuzes. Althans, dat hoop ik toch.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:00

Waarom blijf jij wijzen dan?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:35

Het is natuurlijk wel zo dat mensen die niet op top niveau trainen en showen er verder vanaf staan. Je kan het wel beoordelen of veroordelen, maar ziet veel minder van die wereld, dan mensen die er midden in staan.

En 9 van de 10 mensen met commentaar of oordeel, hebben nog nooit op de man af gevraagd aan een trainer; waarom doe je dat zo? Misschien verbaasd het antwoord je wel.

Denken mensen echt dat een paard zo hard gaat spinnen en geweldig kan stoppen als hij lichamelijk niet klaar of in orde is?
Uit angst kan, maar als het alleen maar uit angst zou zijn, ga je dat wel zien.

Trainen zou hier en daar langer mogen duren, mits het wel correct blijft. Langer betekent bij heel veel mensen half werk, niet duidelijk of consequent. Dat vind ik net zo rot voor een paard. Zelfde als mensen die amper rijden of soms 1 paard en compleet de zit en het gevoel missen of kwijtraken. Dat voelt een paard bij ELKE pas. Een zware correctie is 1 moment, bij de juiste ruiter.

Ooit werden mij de verschillende bitten uitgelegd, zo ook de twisted. Die trainer zei ook dat het echt alleen in gevallen gebruikt wordt dat een paard flink verreden is en het alleen werkt als je weet hoe te gebruiken en dan enkele keren.
Als de klant 500-1000 euro training per maand neertelt, willen die ook niet eeuwig training betalen en resultaat zien.
Ze gaan naar de trainers die bekend zijn en presteren. Want hoe weet je wat iemand anders doet?

Skippy hier, geeft les en traint paarden. Ik geloof 100% dat dit vriendelijk gaat hoor, maar even als vb. Wie zegt dat dit ook zo is als ik mn kont draai? Mensen laten ergens hun paard achter en willen nou eenmaal dan verder komen. Ergens moet je van andere ervaringen horen en resultaten zien.
daarom is het fijn dat de meeste stallen open en toegankelijk zijn.

daarbij vind ik hetzelf prettig als een trainer bij inrijden gewoon zijn ding doet. In mijn ogen is hij dan eerlijk en open en staat achter zijn trainen.
Erger is dat mensen een goede naam hebben in het lief zijn, maar achter je rug om flink doorpakken.

Mensen laten problemen ook zelf ver komen. O, leuk een veulentje. Oeps hij luistert niet............En als 3jr, het lukt allemaal niet. Dan willen ze binnen 1 tm 3 maanden een ingereden en braaf paardje, met stuur, gaspedaal etc etc. Je kan als trainer weigeren, maar dan verdien je niks en gaan ze naar andere.
De trainer laat zich echt niet bijten of met de voorbenen neermaaien natuurlijk. Is ingrijpen hard of oneerlijk? Nee, zo een paard zou in een kudde ook terecht gewezen worden op een duidelijke manier.

Je kan alles van 2 kanten bekijken ( of meer ) en soms moet je dan relativeren. Iedereen is ergens slecht voor het paard, hoe dan ook.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:56

superpony schreef:
. Ik heb grotendeels op engelse stallen gestaan en de recreatie ruiter doet thuis maar wat. Dat is de grootste groep bij de paarden, dus ja, ook een heel groot probleem. Niet alle recreatie ruiters, maar veel kun je niet zien rijden of omgaan met hun paard zonder plaatsvervangend pijn te hebben voor het paard.

Ik ben niet naief in wat ik zie, maar relativeer en bekijk alles van 2 kanten ( of meer )

Waarom scheer je dan wel de recreatieruiters over één kam? Dat snap ik dus niet :n

Ikzelf heb ook grotendeels op engelse stallen gestaan. De paarden die het daar in mijn ogen het slechtst getroffen waren de paarden van de minder getalenteerde wedstrijdruiters, de wannabees, die allemaal wel heel graag wilden.
Die paarden werden gepusht, in de krul getrokken, met slof gereden terwijl dat nergens voor nodig was, iedere dag gepest met hetzelfde saaie rondje in de bak, dikke sporen om (anders was ie niet aan het been). En met een beetje pech zo krom als een hoepel.
Over de rug rijden? Niet nodig, daar scoor je namelijk niet mee op wedstrijd.
En als ze dan met een paar jaar stuk zijn? Dan gaat ie naar de slacht, want dan heb je tenminste al wat geld voor een nieuwe.
Dan zie ik liever de recreant, die tenminste zijn paard niet pusht. Of de wedstrijdruiter die het wél heeft begrepen, want die zijn er inderdaad ook.

Gek genoeg hadden diezelfde wedstrijd ruiters wel altijd commentaar op de recreanten, voelden zichzelf verheven boven de recreanten, want wat hadden die recreanten nu helemaal gepresteerd? Totdat hun paard bijvoorbeeld de trailer niet meer op wilde. Dan had die recreant misschien wel wat nuttigs te melden :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:40

superpony schreef:
(...)
Skippy hier, geeft les en traint paarden. Ik geloof 100% dat dit vriendelijk gaat hoor, maar even als vb. Wie zegt dat dit ook zo is als ik mn kont draai? Mensen laten ergens hun paard achter en willen nou eenmaal dan verder komen. Ergens moet je van andere ervaringen horen en resultaten zien.
daarom is het fijn dat de meeste stallen open en toegankelijk zijn.

daarbij vind ik hetzelf prettig als een trainer bij inrijden gewoon zijn ding doet. In mijn ogen is hij dan eerlijk en open en staat achter zijn trainen.
Erger is dat mensen een goede naam hebben in het lief zijn, maar achter je rug om flink doorpakken.

(...)

Je kan alles van 2 kanten bekijken ( of meer ) en soms moet je dan relativeren. Iedereen is ergens slecht voor het paard, hoe dan ook.


Even een beetje geknipt. Onderstaand is geen stukje 'defense' trouwens ;)

Je weet natuurlijk niet altijd of er netjes met je paard wordt omgegaan als je die in training zet ergens. Een open-deur beleid als trainer is daarom heel belangrijk! Bij mij zitten eigenaren er vaak bij als ik hun paard train, en vragen stellen mag altijd. Op mijn website geef ik ook helder aan dat ik paarden niet klaarstoom voor de sport, maar voor een prettige arbeidsrelatie zogezegd. Het gevolg daarvan kan een goed sportpaard zijn, het kan ook zijn van niet als het er niet in zit of het paard er niet klaar voor is. Dat is waar ik in kan geloven en wat ik kan beloven naar een eigenaar. Zit er meer in of gaat het snel: top! Indien niet, hoef ik een paard niet over zijn grens te jagen. Gelukkig heb ik het soort klanten dat hetzelfde denkt.

Uiteindelijk kom je met eerlijkheid het langst. Ik heb geen geheimen over hoe ik train. Ik ben zeker niet perfect, en maak ook fouten. Met mijn eigen paard misschien nog wel de meeste, omdat a) ik er emotioneel dichtbij sta, en omdat b) mijn paard ongelofelijk gevoelig én intelligent is, een uitdagende combinatie op zijn zachtst gezegd, zeker in combi met een geschiedenis. Mijn paard heeft echt wel eens een flinke tik gehad, steigeren/bijten tegelijk wordt niet geaccepteerd. Toen achteraf bleek dat er sprake was van een hormoonafwijking, kon ik me alleen wel voor mijn kop slaan. En me dagen schuldig voelen dat ik het niet op een andere manier heb kunnen corrigeren. Dat gevoel heb ik liever niet, dus ik probeer elke dag beter te zijn, meer te leren. (En nee, dat kan ik niet bewijzen, tenzij jullie spontaan gedachten zouden kunnen lezen)

Als ik een keer doorpak - en dat gaat bij mij echt niet zo als bij Clinton Anderson met een paar flinke rukken voor de achterwaarts in het filmpje - dan wil ik de eigenaar altijd uitleggen wat de reden is van een bepaalde correctie.

Het goede doen achter gesloten deuren is misschien nog wel belangrijker. Dat is integriteit. En het is altijd aan jezelf of je integriteit belangrijker vindt dan geld verdienen of andersom. Ik heb het 'geluk' dat de paarden niet mijn enige bron van inkomsten zijn, ik hoef geen concessies te doen aan waar ik in geloof om mijn boterham te kunnen verdienen. Ik snap dat het lastiger wordt als dat wél het geval is.

En inderdaad, iedereen is ergens wel slecht voor zijn paard, er zijn altijd concessies te maken. De meeste fouten maken we uit onwetendheid, niet uit onwil, gelukkig.
Ik train zelf ook bij iemand, en ik sta achter 80-90% van wat zij doet. En de resterend 10-20% van wat zij me aangeeft, bevraag ik kritisch, en neem ik niet mee in mijn training als ik er niet achter kan staan. Die verantwoordelijkheid heb je als lesklant, maar ik kan me voorstellen dat dat voor veel ruiters intimiderend kan zijn, je trainer bevragen over zijn/ haar methodes. Wat je niet vraagt, daar krijg je geen antwoord op, en dan weet je dus niet of het antwoord voldoet voor wat jij wil en waar jij achter kunt staan. Stel je de vraag en krijg je geen antwoord, dan stel ik voor dat je als de wiedeweerga daar weggaat en een trainer zoekt die zijn methodes graag uitlegt :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:14

Wendy, ik scheer niet alle recreatie ruiters over 1 kam. Maar het is wel het beeld wat ik veel zie. En voor mij zijn mensen die B,L,M wedstrijden of Wran starten ook gewoon recreatie ruiters.

Verder zeg ik precies hetzelfde.

Skippy01, dat is super en moet ook. Er zijn wel manieren om toch harder te trainen, zoals in de nacht te gaan rijden bijv. Dan komen er geen mensen op je dam, maar uiteindelijk val je echt wel door de mand.
Voorheen was western wereldje kleiner en kwam alles wat je deed ook wel overal en bij iedereen terecht. Als je wat zei, werd je vaak wel belachelijk gemaakt.

Het is gewoon niet te meten wat allemaal erg is. In mijn ogen is heel veel erg voor paarden en veel meer dan alleen een harde aanpak. En ondanks dat die soms hard is, is het vaak korter van duur en heeft het wel effect. Maar alleen uitgevoerd door zeer ervaren persoon uit te voeren.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:36

superpony schreef:
Wendy, ik scheer niet alle recreatie ruiters over 1 kam. Maar het is wel het beeld wat ik veel zie. En voor mij zijn mensen die B,L,M wedstrijden of Wran starten ook gewoon recreatie ruiters.

Verder zeg ik precies hetzelfde.

Skippy01, dat is super en moet ook. Er zijn wel manieren om toch harder te trainen, zoals in de nacht te gaan rijden bijv. Dan komen er geen mensen op je dam, maar uiteindelijk val je echt wel door de mand.
Voorheen was western wereldje kleiner en kwam alles wat je deed ook wel overal en bij iedereen terecht. Als je wat zei, werd je vaak wel belachelijk gemaakt.

Het is gewoon niet te meten wat allemaal erg is. In mijn ogen is heel veel erg voor paarden en veel meer dan alleen een harde aanpak. En ondanks dat die soms hard is, is het vaak korter van duur en heeft het wel effect. Maar alleen uitgevoerd door zeer ervaren persoon uit te voeren.


Toch zie ik juist ook bij recreanten het besef komen dat de weg omhoog best lang mag zijn, dat het een leerproces mag zijn. Ik zie er mensen die zichzelf willen verbeteren en dan pas het paard. Maar inderdaad, ik zie er ook ruiters die naar de top willen, en als het moet ten koste van het paard.

Natuurlijk is er van alles erg voor het paard naast een harde aanpak: 23/7 in een box, veel stress, gepruts door mensen die de instincten van het paard niet kennen, hoog in suiker voeren met allerhande gevolgen, slecht passend tuig, onvoldoende medische zorg, structurele verwaarlozing, overtrainen, etc. De lijst is oneindig denk ik. Zodra men beter weet, gaat men vast beter doen. Maar het is dweilen met de kraan open, en zolang jury's blijven belonen wat 'flashy' is ipv wat correct is, zolang de 'grote namen' niet beter gaan willen doen, verandert er niks helaas. Of toch heel weinig.

Ga ik toch de hele kritische vraag stellen: wat maakt het voor ons ok om een paard op die manier aan te pakken, terwijl als we met een hond hetzelfde doen, we een proces aan onze broek hebben? Wie hangt er een flink stuk ijzer aan een hond, om daar een ruk aan te geven als het beestje niet luistert? En dan een schop te geven met een spoor als de hond tegen je been loopt? Klinkt spontaan al minder leuk, toch? Gebeurt bij paarden wel. En toch zeggen we over beide dieren dat we er van houden... Zolang ik uit deze vergelijking de conclusie moet trekken dat het paard in het nadeel blijft tov de hond, blijf ik me hard maken voor een zachtere aanpak...