[WN] Welke klasse starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:39

Nav een ander topic en het niet kunnen vinden in het WRAN regelboek de vraag:
In welke klasse moet iemand starten die zich profileert als trainer maar zelf nog geen wedstrijd ervaring in de western heeft?
Diegene voedt wel paarden op en geeft les.

Vroegah moest je dan in de open klasse starten zodra je geld verdient met paarden trainen of les geven.
Kan het nou niet terugvinden in het regelboek.

Kan iemand het uitleggen?

troi

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:48

Als er niks in het regelboek staat dan neem ik aan dat die op hetzelfde niveau start als ieder ander die voor het eerst wedstrijden start.

Bovendien, les geven is nogal een algemeen begrip natuurlijk. Diegene geeft aan NH les te geven en western beginners les te geven. Dan hoef je toch geen western show record te hebben om geloofwaardig te zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 23:27

Zou mooi zijn als bijv Anky al beginnend western ruiter tussen de echte beginners zou mogen starten. Dat is toch niet de intentie achter de L4 en L5?

Ik heb ooit ook wedstrijden gestart (punten zijn allang vervallen) en zou dan ook gewoon weer lekker in de L4 mogen met mn 22 jaar western ervaring?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:31

Als dat regels zijn wel ja. Sterker nog volgens mij mag je niet eens anders.
Wran doet dat anders dan de rassenclubs. Je kunt starten bij de clubs wiens regels je het beste bevallen. Ieder zijn ding toch?

Van leven en laten leven worden dingen zo doorgaans een stuk gezelliger :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 23:38

Gaat me niet om de gezelligheid, ik gun mensen ook een eerlijke winkans en sportiviteit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:53

Ik heb het regelboek er even bijgepakt, en idd die regel staat er niet in. Vroeger wel, toen mocht je pas lesgeven vanaf de L2 klasse. Maar die is blijkbaar vervallen.

En ja Cissy als jij nu weer wedstrijden zou gaan rijden mocht en hoor je in de L5 of L4 klasse. Je kan wel een verzoek indienen voor een hogere klasse, maar als iemand graag op wil scheppen dat hij/zij continu eerste was (in de L5/L4 :D ) kan dat. Zelfs ik, ik heb nu geloof ik 3 jaar geen wedstrijd meer bij de wran gereden, ben mijn punten kwijt (aldus regelboek) en zou ook fijn weer in de L5/L4 mogen :+
Of het er daarmee nou echt eerlijk en sportief van wordt op de wedstrijden???? :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:36

Het wordt er echt niet gezelliger van op wedstrijden als trainers in de L4 gaan starten. Nu zal dat bij de Wran sowieso niet snel gebeuren en een beetje trainer zou dat ook echt niet snel doen.

Maar stel je toch eens voor; Een trainer heeft jaren geinvesteerd en als het goed is bergen ervaring en kennis opgedaan. Hij/zij brengt dat over op mensen die willen leren.

Je start na investeren in vele lessen, goede tack, showkleding, vervoer en de wedstrijd. Dan staat je trainer naast je, gezellig, maar echt niet elke keer.
Mensen doen mee voor hun plezier, maar willen op een gegeven moment als het lekker gaat toch door naar de L3. Als er trainers meedoen, die regelmatig winnen, wordt het lastiger om je punten bij elkaar te rijden en door te kunnen naar de L3.
Natuurlijk zegt dan iedereen dat trainers niet per se hoeven te winnen, maar als het 2x gebeurd, staat iedereen te zeuren bij het secretariaat.
Mensen vinden dat echt niet leuk of eerlijk.

Dat Wran deze regel nu opgeheven heeft, is denk ik niet slim, maar lopen ze dan vanzelf wel tegenaan. Hoewel ik dus echt denk dat er amper trainers bij de Wran en in de L4 gaan starten.
Maar zelfs als trainers een jong paard zouden meenemen, is de basis vast wel goed genoeg. Een beetje trainer die veel paarden traint, gaat zichzelf niet voor gek zetten. Trainers rijden doorgaans paarden voor anderen. En als ze al bij de Wran gaan proberen, kan dat net zo goed in de L1 dan.

Als de Wran de regel niet meer belangrijk vindt, blijft het ook een beetje een traiditie en fatsoens regel.

Het kan toch niet zo zijn, dat er nu een generatie opstaat die zegt; ik vind mezelf trainer, ik vind dat ik les kan geven, maar start waar ik wil en waar ik zin in heb. Komt vast door het internet tijdperk, want je ziet vast niet snel diezelfde generatie met een grote mond bij het secretariaat staan tegen de gevestigde orde die zich al jaren inzet voor de westernsport en deze een warm hart toedraagt. Of op een ledenvergadering alles even naar eigen hand willen zetten.

De Wran heeft wat wisseling gehad en is met frisse moed bezig. Ik denk dat het niveau naar beneden halen, nou net niet de bedoeling is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:46

hoeveel trainers starten bij de wran dan?

als je geld vraagt voor lessen/trainen paard, en je start bij de wran lager dan L2 moet je je als 'trainer' diep schamen.

hoe kun je mensen geld vragen voor je diensten als je zelf nog geen benul hebt waar je mee bezig bent?

en tja, dat is mijn mening...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:32

+:)+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:57

cissy schreef:
Gaat me niet om de gezelligheid, ik gun mensen ook een eerlijke winkans en sportiviteit.

Dat is best arrogant :))

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:27

quarterH schreef:
hoeveel trainers starten bij de wran dan?

als je geld vraagt voor lessen/trainen paard, en je start bij de wran lager dan L2 moet je je als 'trainer' diep schamen.

hoe kun je mensen geld vragen voor je diensten als je zelf nog geen benul hebt waar je mee bezig bent?

en tja, dat is mijn mening...

Ik ken er een... Helaas zelf bij gelest. Een echte prutser. Als trainer zijnde hoor je, in mijn ogen, niet thuis op een WRAN wedstrijd om zelf aan deel te nemen. Om je leerlingen aan te moedigen is wat anders..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 12:02

Romkabouter schreef:
cissy schreef:

Dat is best arrogant :))

Arrogant? Van mij? Ik vind het arrogant als je je profileert als trainer en dan tussen de beginners gaat starten.
Ik vind dat niet kunnen en redelijk onsportief.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:23

Je zegt 'ik", dus met die zin impliceer je dat je denkt dat je makkelijk gaat winnen als je meedoet :)
Wellicht heb ik je verkeerd begrepen ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:54

De zgn trainster in het topic waarmee deze discussie begon heeft gewoon mee mogen doen van de Wran en is zelfs 4e!!! geworden, dus tja..........

Heel jammer dat de Wran dit toelaat, want mevrouw gaat dit zo doorzetten.

Een fatsoenlijke trainer die zo een wedstrijd gebruikt om te oefenen start dan ook in de L1. Ook als je dan niet wint, of een 0 score rijdt, was het voor de ervaring. Maar uit fatsoen, start je waar je hoort.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:04

Hoewel jullie in mijn ogen best een punt hebben, is er blijkbaar nergens in het WRAN-regelboek meer terug te vinden dat trainers in een bepaald level moeten starten. Dus wat je er ook maar van vindt; het mag gewoon.

'Jammer' is dus ook niet zo op z'n plek, want een dergelijke regelverandering wordt altijd pas doorgevoerd na bespreking op een (B)ALV, dus dan hebben leden hun kans gehad om hun zegje erover te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 17:28

Romkabouter schreef:
Je zegt 'ik", dus met die zin impliceer je dat je denkt dat je makkelijk gaat winnen als je meedoet :)
Wellicht heb ik je verkeerd begrepen ;)

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik impliceer nergens dat ik dan makkelijk zou winnen, gun slechts de deelnemers een eerlijke wedstrijd met mensen van hun eigen nivo.

Ben geen lid van de WRAN dus zou ook niet weten waarom die regel eruit is gehaald. Ik verwonder me wel dát de regel eruit is gehaald. Misschien dat iemand anders dat wel weet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:51

Rije, er zijn nogal wat veranderingen binnen de Wran en ik denk echt niet dat iedereen wist dat dit eruit gehaald was. Je gaat er ook echt vanuit dat deze regel altijd blijft.
Misschien is de Wran de regel gewoon ''vergeten''. Het is namelijk echt heel vreemd na zoveel jaar dit opeens weg te laten.
Het gaat niet alleen om de Wran. Het gaat erom dat deze regel eigenlijk altijd, overal geldt. Je mag niet eens zomaar terug naar amateur status als je eerst wel trainer was.
En sommige dingen hebben gewoon met goed fatsoen te maken als die altijd al zo waren.

In het verkeer heb je bijv ook goed fatsoen regels, zelfs als de ander fout zit.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:59

superpony schreef:
De zgn trainster in het topic waarmee deze discussie begon heeft gewoon mee mogen doen van de Wran en is zelfs 4e!!! geworden, dus tja..........

Wat is dan eigenlijk het probleem?
Ze is er dus niet met alle prijzen vandoor gegaan.

Trainers hebben nooit op een bepaald level hoeven starten overigens :)
Niet nu, en nooit geweest. Je kan wel een level aanvragen als nieuwe of lang niet gestart hebbende ruiter.
Je kunt dan meedoen en dan bepaald de jury of je in dat level thuis hoort.

Als nieuwe ruiter kun je ook van een erkende trainer een brief vragen waarin staat dat de trainer je in een bepaald level vind horen.

En by the way vind ik niet dat "trainer" impliceert dat je ook een bepaald level hebt. Er zijn veel goede amateurs die beter kunnen rijden en presteren dan trainers.
Dan doel ik ook op andere rassen/verenigingen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:50

Maar shows worden niet gejureerd op goed fatsoen, noch op 'dat was altijd zo', maar op regels. En als deze regel er niet meer is, wordt er niet naar gejureerd.

Overigens verdwijnt een regel niet per ongeluk uit een regelboek. Dat is hoogstwaarschijnlijk een bewuste beslissing geweest, op welke basis dan ook, én vooraf besproken. Maar ik was er niet bij, dus kan het je niet vertellen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:17

Zoals ik zei: die regel is er nooit geweest (sinds het level systeem bedoel ik daarmee)

Vóór het levelsysteem was het beginners/amateur/open, waar ruwweg dezelfde regels golden als bij de AQHA.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:34

Romkabouter schreef:
Zoals ik zei: die regel is er nooit geweest (sinds het level systeem bedoel ik daarmee)

Die regel is er wel geweest. Ruiters die les gaven moesten in de L2. En het ging zover dat de WRAN ruiters/trainers brieven ging sturen dat omdat ze gedegradeerd waren naar de L3 (vanwege het niet starten) en volgens de wran geen les meer mochten geven. En dat is een kennis van me zelf overkomen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:54

Dan heb ik dat vast genegeerd :))

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:37

Over trainers gesproken, ik verbaas me hoe velen zichzelf trainer kunnen noemen terwijl ze geen enkele benoemenswaardige prestatie geleverd hebben ooit!!
Ik heb alleen waardering voor trainers die zich eerst in alle levels als Np bewezen hebben met eigen paard(en) Veel ervaring opgedaan hebben in zowel binnen als buitenland en bij noemenswaardige trainers voor ze ook maar zelf zich wagen aan les geven en het beleren van paarden voor klanten.
Daar wil ik, en vooral KAN ik van leren en daar heb ik respect voor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 13:19

In het verleden was er een bekende succesvolle amateur ruiter uit Hall die veelvuldig werd gevraagd om les te gaan geven maar dat echter niet deed omdat ze dan haar amateurstatus kwijt zou raken. Ze deed het erg goed ook op Europees vlak. Vandaar dat iedereen wel les van dr wilde.
Later is ze wel gezwicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:50

Er zijn ook meer dan genoeg goede ruiters die absoluut geen les kunnen geven. Dan staat iedereen vanwege de titels te springen om les en betalen er dik voor, maar dat wil niet zeggen dat iemand iets goed kan overbrengen op een ander.
Trainers zijn vaak ook een periode ''in'' en worden net zo hard uitgekotst als geprezen.
Mensen met veel ervaring, goede inzichten en didactisch vermogen geven soms beter les.

Ook denk ik dat iemand die net begint een goede basis moet krijgen. Als trainers zelf een 74 rijden en ze krijgen een minder talentvolle ruiter/paard combi op les, zijn sommigen ook wel snel verveeld. Ze slaan basis dingen over, letten slecht op zit en houding etc. Je ziet mensen dan ploeteren, veel geld betalen, maar geen steek verder komen. Frustratie naar het paard en mensen geven het western de schuld.

Western groeit, dus je zal net als bij de engelse sport gradaties van trainers en lesgevers krijgen. Toch kan het niet zo zijn, dat een hele nieuwe generatie even tegen de regels die al jaren bestonden aan schoppen of het ''fatsoen'' onzin vinden.

Een trainer kan niet altijd top presteren en maakt ook fouten. Maar op het laagste niveau starten, waar je klanten ook horen is gewoon echt een hele slechte zaak. L4 is instap. Waar moeten je klanten dan beginnen als je daar zelf rijdt?