[WN] rijtechnisch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pitbullgup

rijtechnisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:46

Ik heb een vraagje t paard wat ik sinds 2 weken rijd is dressuurmatig ingereden daarna western omgeleerd. Ik als echte dressuur muts heb weinig kaas gegeten van western dus ze moet nu weer terug naar de dressuur. Ze reageert nu al best weer goed op t been in zo'n snelle tijd en de aanleuning is ook al best fijn.

Maar daar zit t m nu juist net in, als ik de aanleuning behoud met de overgang naar t halthouden gaat ze dus meteen in zn achteruit :) logisch natuurlijk maar heeft iemand misschien hier tips hoe ik dat kan op gaan lossen?

knolliebol

Re: rijtechnisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:54

Gebruik het woord 'Ho' bij het halthouden,even heel simpel gezegd is dat het eerste wat er in me opkomt.

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:59

Benen er goed aanhouden of heel ietsje meer teugel geven zodra ze stopt? Ik denk dat als je het lang oefent ze zich wel weer gaat herinneren hoe het dressuur rijden werkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:01

Als dressuurmuts heb ik weinig kaas gegeten van western. Maar als ik Anky over reining hoor, dan begrijp ik dat de overeenkomsten zijn dat je gewoon moet loslaten.

Als ik mijn paard laat halthouden, hou ik ook niet constant druk op zijn mond. Ik maak enkel een ophouding en als hij reageert laat ik weer los. Waarom laat je los bij een dressuurpaard? Als je blijft vasthouden kan het paard niet ondertreden van achteren en valt hij op de voorhand. Wat is de eerste reactie van het paard dat op de voorhand valt om te balanceren? Natuurlijk, een pas naar achteren maken. Niet opzij of naar voren.

Daarnaast wil je je paard voorwaarts laten halthouden zodat je verbinding open blijft en je met licht been geven ook weer voorwaarts bent.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:37

Ho heb ik eigenlijk nog niet geprobeert hihi

@ janine: ik laat ook wel "los" maar met contact teugel gaat ze dus al achterwaarts. Tenzij ik echt letterlijk de teugels los gooi blijft ze wel staan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:02

Dat is idd de hulp voor achterwaarts, je zou een tussenstap tijdelijk kunnen inlassen. Namelijk na correcte stop de teugel direct verlengen tot je contact zelfs verliest (das vaak de western manier van belonen voor een goede oefening). Dan zou ze stil moeten blijven staan. Haar uitgebreid belonen en de oefening herhalen maar dan met muizestapjes die teugelverlenging beperken en haar steeds heel uitbundig belonen als ze stil blijft staan. Reken hier echt een paar sessies voor. Vaak is het achterwaarts gaan direct vanuit een stop bij wn paard er zeer goed ingetraind (soms is het zelfs als 1 oefening getraind en kent het paard stoppen als losse oefening niet eens) en dus kost het tijd om dit weer los te koppelen. Verder zou ik het achterwaarts voorlopig even laten en dat pas weer oppakken als ze het stilstaan met licht contact goed begrijpt.

Let ook goed op je zit. Als mijn (wn opgeleid) paard stopt dan zit ik licht naar achter. Als ik zo blijf zitten en aandrijf wil ik dat hij achterwaarts gaat, ook met losse teugel. Wil ik dat hij dan voorwaarts gaat dan verplaats ik mijn gewicht wat meer naar voren en ook mijn hand. Dan pas mag hij voorwaarts wegstappen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:30

let op je benen. houd deze eraan als ie stil moeten staan. waarschijnlijk steek je ze na het stoppen wat af, en dat is nu juist de hulp van de achteruit :-)
dus direct na je stop je benen gewoon rustig aan het paard houden ipv eraf.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:08

Thanx voor de tips ga hier mee aan de gang! Gisteravond zelf onderdaad zelf al meer been er aan gehouden en dan blijft ze in ieder geval al stil staan. Nu langzaam naar dat contact teugeltje gaan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:11

Let ook op je ademhaling, adem goed uit als je stilstaat. Ga ook eerst terug naar gehoorzaamheid en dan pas terug naar verzameling/behoud van nageeflijkheid. Dus laat het hoofd even voor wat het is, maar zorg ervoor dat het halthouden we goed geinstalleerd wordt.
Edit, ga ook niet te lang stilstaan. 1 tel stil en weer weg. Niet gaan wachten totdat je paard de eerste beweging maakt, ga ht voor zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:39

nou jolien die laatste tip wordt in western juist anders gedaan...
rust is namelijk een beloning, geen straf. door je paard relaxed te laten staan geef je hem juist die beloning.
door stil te staan en meteen weer weg te gaan snapt het paard niet waarom hij uberhaupt moest stilstaan als een seconde later weer weg moet... daar leert hij niks van.

volgens mij is probleem van TS ook niet dat het paard niet wil stilstaan, maar dat hij gewend is, met de hulp die zij geeft, achteruit te gaan na de stop. dit is een veelgebruikte oefening in western (reining maar ook pleasure om de achterhand eronder te krijgen).

als bij ons een paard niet wil stilstaan los je dat niet op door steeds sneller weg te gaan en de momenten van weer gaan lopen te verkorten, maar juist duur hem rustig, met losse teugel, te laten staan. verzet hij een pasje, corrigeer je, en laat weer los. net zolang dat hij merkt 'he er gebeurd niks, ik mag relaxen' en van zichzelf vrij (zonder teugeldruk) stil blijft staan.

als dat niet werkt is een andere techniek hem juist even kort maar hard aan het werk te zetten als hij niet zelf blijft stilstaan (bv bij een reining paard hem even laten spinnen) en vervolgens weer vragen relaxed stil te staan. hier is het de bedoeling dat het paard gaat snappen 'he als ik uit mezelf beweeg moet ik hard gaan werken, maar als ik gewoon rustig blijf staan heb ik rust en mag relaxen'.

welke methode bij welk paard werkt ligt een beetje aan het paard en moet je uittesten.

maar nogmaals, dit is imo NIET het probleem wat de TS heeft. hier is het gewoon een miscommunicatie in de hulpen die waarschijnlijk komt doordat TS na het stoppen de benen eraf laat wat bij dit paard de hulp is voor 'stoppen en backup'. stop vragen met benen eraf, en direct de benen weer aanleggen zou er normaal voor moeten zorgen dat het paard na het stoppen gewoon braaf blijft staan. ongeacht wat je met teugel doet (teugel is normaal gezien bij western geen hulp voor de backup, hooguit een ondersteuning of correctie, de backup hulp zit in je benen/zit).