[WN] Reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charly11

Reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 13:21

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel,

Kan je een reining gefokte merrie van 7j oud nog de reining aanleren ?
Is op dit moment enkel basis gereden.
Zou moeten dienen voor amateur wedstrijden .

Anoniem

Re: Reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:27

Ja hoor, een goede trainer zoeken die dat voor je kan doen of jullie kan begeleiden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:54

Als het paard goed gezond is, is 7 niet oud. Goede begeleiding zoeken inderdaad en kijken waar je uit komt. Dat is zo vooraf niet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:04

Ja hoor, kan prima. Ga alleen niet zelf aanklooien, dus zoek een goede instructeur die je kan begeleiden. Of laat het doen, een paard in training zetten is in de western niet zo duur zoals bij dressuur of springen.
Voor amateur wedstrijdjes zijn (bijna) alle paarden wel geschikt hoor :j Hoe ver je uiteindelijk gaat komen is vantevoren niet te zeggen inderdaad. Al komt een paard nog uit de beste reiningouders die je kan hebben, dat geeft geen garantie dat het veulen ook een reiner is. Kan best zijn dat die het in de pleasure of recreatief veel beter doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:20

Je kunt je afvragen waarom er na de basis niet verder mee getraind is. Persoonlijk zou ik eerst foto's van de benen willen zien voor ik een paard van die leeftijd in training zou zetten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:08

7 jaar is een prima leeftijd, dan is ze net geen baby meer! Als het paard een goede basis heeft en goed gezond is, dan is 7 jaar juist een prima moment om de training wat zwaarder te maken. Paard is er lichamelijk en geestelijk aan toe, op jongere leeftijd zijn ze zowel geestelijk als lichamelijk nog niet volwassen.
Bij een juiste opleiding ben je sowieso de 1e 2 tot 3 jaar met de basis bezig en dan kan je de "trucjes" gaan aanleren, meestal zal een paard wat in de basis echt goed is opgeleid, geleerd heeft op eigen benen en in de juiste balans te lopen en de juiste bespiering heeft ontwikkeld de "trucjes" als stops/ spins/ wissels etc. heel makkelijk oppakken en snel op commando gaan uitvoeren( je hoeft ze de meeste dingen niet te leren, wisselen, stoppen, etc. kunnen ze als veulen al ;) )
Jammer genoeg wordt er tegenwoordig aan die basis opleiding veel te weinig tijd besteed, volgens sommige trainers leer je de basis in 3 maanden aan.........maar onder basis versta ik dan ook iets meer dan dat je er op kan zitten en het paard een paar hulpen begrijpt.

Wij zijn met onze paarden ( 14 en 10) nog dagelijks met de basis bezig, de "trucjes" hebben we er spelenderwijs bijgeleerd en vinden ze leuk om te doen :D ;)

Een goede trainer zoeken, die ook verder kijkt dan alleen maar het aanleren van de reining trucjes. Zoals mijn favoriete trainer Jean Claude Dysli ( R.I.P.) altijd zei; een paard kan alles al, je moet alleen zorgen dat jij het dier duidelijk maakt wat je wil op het moment dat je het wil............. Een paard hoef je niet te leren wisselen, stoppen of zelfs spinnen; de ruiter moet leren hoe hij het paard laat weten wanneer het dier die dingen moet doen :o .

De enige, vrij onnatuurlijke, beweging is achterwaarts gaan, al zijn sommige paarden daar handiger in dan anderen. /3

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:39

ik zou idd ook willen weten waarom hij niet eerder verder is beleerd. en eerst lcihamelijk laten checken voor je in training zet lijkt mij inderdaad een goede.
Ik ben het namelijk niet met Elcid eens, als een paard tot zijn 7e zijn lichaam amper heeft hoeven gebruiken, zijn de spieren en pezen daar dus op ingericht. ga je dan ineens een stuk meer vragen moeten die spieren/pezen/gewrichten daaraan wennen. ik zou dus wel zeker willen weten dat er niet al kleine probleempjes zijn voor je daaraan begint.

als het lichamelijk geen probleem is, zou ik idd kiezen voor training bij een goede professional.
en wat bedoel je precies met amateur niveau? want dat kan heel breed gezien worden... de Non Pro bij de NRHA is namelijk ook amateur en daar worden in nederland makkelijk 73 scores gereden... dat gaat lastig worden met een paard van 7 dat nog geen reining kan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:19

Is schrijf niet dat een paard tot zijn 7e zijn lichaam amper hoeft te gebruiken, basis is meer dan zadelmak, links, rechts en ho ;) .
Ik heb een en ander ook al via PB toegelicht.
Een paard van 7 is net volgroeid, zowel geestelijk als lichamelijk, waarbij de groeischijven in de rug pas tussen de 7 en 8 jaar sluiten :

http://img.over-blog-kiwi.com/0/83/13/6 ... al-age.jpg
http://www.freewebs.com/leesvoer/groeischijven2.JPG

Een paard wat dus op de juiste manier wordt opgeleid, en niet wordt afgericht als een circusdier!, zal tot op hoge leeftijd kunnen functioneren en zijn werk met gemak kunnen doen, mits natuurlijk de basis opleiding in orde was.
We laten onze kinderen ook geen Shakespeare lezen als ze 3 zijn ( en sommige zullen dat nooit doen) maar geven ze een gedegen opleiding om dat of iets anders te leren. ;)

Persoonlijk zou ik nooit een 7-jarige kopen die al top prestaties heeft geleverd, ik wil mijn paarden tot op zeer hoge leeftijd kunnen rijden :D
Dus ik blijf erbij dat een 7-jarige met de juiste basis met de hulp van de juiste trainer een heel eind zou kunnen komen en dat het later beginnen geen verschil hoeft te maken in de uiteindelijke prestaties ( die hangen dan van de trainer en de ruiter af :o ).