Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quarter4you
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-15

Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:30

Ik heb een vraag, mijn quarter is spierbevangen geraakt.

Doordat hij teveel voer heeft gekregen met kalium, ik heb een bloedtest af laten nemen en daar kwam uit dat zijn spierwaardes te hoog waren en dat hij een tehoog kalium gehalte heeft.

Nu ben ik gestopt met dat krachtvoer.

Hij krijgt sinds een paar dagen Vitamine E en Selenium.

Hebben jullie daar ervaringen mee?

En kan spierbevangen heel lang duren voordat ze weer echt normaal kunnen lopen?

Heeft iemand daar ervaring mee?

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:33

Uit nieuwsgierigheid, waaruit bestond zijn rantsoen dan?

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:35

Ligt eraan in welke mate je quarter spierbevangen is, de duur kan variƫren van een paar maanden tot zelfs een half jaar. Met opbouwen erbij ben je al gauw een tijd verder.. En uit eigen ervaring is gebleken dat ze daarna vaak extra gevoelig blijven om weer spierbevangen te worden

gaucho

Berichten: 9633
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:36

Ivm met kalium; hij heeft geen HYPP? want dan wordt het een heel ander verhaald qua rantsoen.

Normaliter wordt er na spierbevangenheid wel vitamine E (en evt selenium) gegeven. Snelheid van herstel is volledig afhankelijk van o.a. de bloedwaarden.

Ik zou voorlopig sowieso geen krachtvoer geven.

Ene paard heeft hierna een week rust nodig en kun je daarna weer rustig opbouwen naar oude niveau, andere is er maanden mee zoet.

gaucho

Berichten: 9633
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:37

Aanvulling: mijn paard is in het verleden enkele malen spierbevangen geweest, na aanpassing van voerbeleid al vele jaren geen problemen meer.

quarter4you
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:41

Krachtvoer ben ik blijven geven, ook in een rustperiode en dat was niet goed. Hij wou op een gegeven moment bijna niet meer lopen. DA is geweest en ik heb hem op pijnstillers gezet, ben gestopt met krachtvoer. Nu alleen hooi, water en af en toe op het gras. Meer niet.
Laatst bijgewerkt door quarter4you op 04-11-15 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

quarter4you
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-02-15

Re: Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:41

Wat is jouw voerbeleid Gaucho?

joey2010

Berichten: 4358
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:46

Heeft hij dit al eerder gehad omdat je 1 maand geleden al vroeg voor voer met weing kalium i.v.m kans op spierbevangen.
Is hij getest op pssm?
Dit komt veel voor bij o.a quarters.
Dan zal je beleid geheel moeten veranderen bij pssm.
Laatst bijgewerkt door joey2010 op 04-11-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Berichten: 9633
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:47

Ik voer vrijwel onbeperkt voordroog, ca. 500 gram lucernebrok, vitaminebrokje en lijnzaadolie. Op dagen waar flink gewerkt wordt een halve kilo brok met laag suiker/zetmeel. Nooit op rustdagen.

Kalium speelt vrijwel nooit een rol bij spierbevangenheid, wel bij HYPP (wat vergelijkbare symptomen geeft). Vandaag mijn vraag over HYPP.

gaucho

Berichten: 9633
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:49

Hypp komt ook alleen voor bij Quarters, mogelijk zijn niet alle veeartsen er daarom mee bekend. Dat geldt ook voor PSSM.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:35

Is je paard 5 panel getest? Zo niet, dan zou ik dat even laten doen. Zoals hierboven wordt aangegeven, Hypp en Pssm kunnen ook deze symptomen veroorzaken.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:52

dat was ook mijn eerste gedachte :
eerst 5 panel laten testen,
ze kunnen zowel PSSM, als Hypp hebben (tegelijk).

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:28

Met gras moet je dus ook uitkijken omdat daar op bepaalde momenten veel fructaan in kan zitten. Verder kan er ook in hooi een hoog fructaan voorkomen. Dit kun je laten testen. Hooi wat hoog in fructaan is kun je 30 min. laten weken en daarna goed uitspoelen.

Mac

Berichten: 11661
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:07

Het is idd wel een goed idee om eerst te weten of er niks genetisch aan ten grondslag ligt. Dus zoals hierboven wordt gezegd laten testen op HYPP en PSSM. Deze vereisen nl. een speciaal dieet.

Bij spierbevangenheid is het hoe dan ook zaak om zo weinig mogelijk suikers te voeren. Dus gewoon hooi en iets van een vitamine/mineralensupplement (vitalbix, Metazoa Superfit Horsebroxx. Geen graan en geen muesli's of andere voeren met graan en/of melasse of andere toegevoegde suikers. KOm t je paard tekort in energie, overweeg dan meer vetten te voeren in de vorm van bv lijnzaadolie.

Meestal lopen paarden die spierbevangen zijn geweest binnen een paar dagen alweer een stuk beter, maar laat dat je er niet toe verleiden al te snel te veel te willen doen! Ga uit van een hersteltijd van 3 maanden voor beschadigde spieren. Bouw de arbeid heel langzaam op. Begin gewoon met stappen aan de hand en bouw dat met minuten uit. Voeg dan pas een minuutje draf toe. Doe dat een week of wat en doe er dan een minuutje bij, etc. Later hetzelfde met galop.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:09

Je hebt een bloedtest gedaan, hoe hoog waren de spierwaarden? Dan heb je een idee hoe erg de spierbevangenheid is en daar hangt de hersteltijd vanaf.
In het algemeen moet je er ruim de tijd voor nemen en tussentijds ook bloed trekken om te zien hoever de verbetering is.
Je kunt het indersteunen met vitamine E en selenium en voeding, maar rust en heel voorzichtige opbouw in overleg met je DA is het belangrijkst.

joey2010

Berichten: 4358
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:04

Hoe is het nu met je paardje?

Vera24
Berichten: 46
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:56

Die van mij heeft het ook. Ze is ook spierbevangen geweest, toen heeft ze een maand myostem naast een handje muesli per dag gekregen. Daar is ze helemaal van opgeknapt, nu staat ze ipv myoplast op liquihorse en ze heeft nooit meer last gehad. De bloedwaardes zullen wel altijd hoger blijven dan gemiddeld.

Rio93
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:51

Je kan hem ook voer van lannoo geven iets van Fibermix heet dat. Daar zit genoeg in kwa vitamine enzo in maar dat is speciaal voor paarden die snel bevangen worden.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Vitamine E en Selenium tegen spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:13

Dat voer bestaat voor een aardig deel uit (duur betaald) hooi !!
Dan kun je beter meer hooi voeren en een vitamine-korrel bijgeven.