Achterhand trainen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 00:00

Hee iedereen ik vroeg me af of jullie tips hebben om de achterhand te trainen? Ik heb Sins bijna 2 jaar een new forest pony en ik ben bezig om van dressuur naar western over te gaan ik wil reining met hem gaan doen nu wil ik graag zijn achterhand trainen ik weet niet zeker of hij 100% geschikt is voor stops maar hij heeft van zich zelf een redelijk grote achterhand vergeleken met zijn quater vriendin :D dus tips over achterhand trainen zijn welkom natuurlijk hoor ik het graag als jullie iets anders hebben :))
Afbeelding

Afbeelding

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 00:07

Veel overgangen rijden, sprongetjes maken, heuvels op en af rijden (zeker in jog omhoog kweekt flink wat spieren), balkjes rijden en achterwaarts zijn oefeningen die ik heb geleerd toen ik western les had.
Leuk paard heb je, veel succes ! :)

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 00:15

Francii schreef:
Veel overgangen rijden, sprongetjes maken, heuvels op en af rijden (zeker in jog omhoog kweekt flink wat spieren), balkjes rijden en achterwaarts zijn oefeningen die ik heb geleerd toen ik western les had.
Leuk paard heb je, veel succes ! :)


Dankje! Ik heb een bos hier vlakbij dus heuveltjes gaat zeker lukken en sprongetjes krijgt hij geen genoeg van ga dit zeker proberen! *\o/*

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:24

Helemaal eens met francii! Daar kun je dan nog longeren met pessoa aan toevoegen, wel doen met iemand die het goed kent trouwens want het is nog best lastig en zwaar voor je paard.

fique

Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:34

Ook van achterwaarts wordt de achterhand sterker.

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 10:14

troi schreef:
Helemaal eens met francii! Daar kun je dan nog longeren met pessoa aan toevoegen, wel doen met iemand die het goed kent trouwens want het is nog best lastig en zwaar voor je paard.


Okee ga ik ns proberen ik zie idd een meisje op stal bij mij die dit ook doet met haar paard

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 10:15

fique schreef:
Ook van achterwaarts wordt de achterhand sterker.


Ga ik oefenen hij vind het leuk dus komt goed :j

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:20

En galopperen. Vooral aangalopperen, kleine stukjes, terugnemen en weer opnieuw aangalopperen. Kost veel kracht, dus dan moet er al wel wat spier op zitten en de balans goed zijn.
Achterwaards heuvel op en af (aan de hand of onder het zadel) is erg goed om het bekken te laten kantelen.

En als je dat in de buurt hebt: heuvels in mul zand of wat zware berm.

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:04

Amanda schreef:
En galopperen. Vooral aangalopperen, kleine stukjes, terugnemen en weer opnieuw aangalopperen. Kost veel kracht, dus dan moet er al wel wat spier op zitten en de balans goed zijn.
Achterwaards heuvel op en af (aan de hand of onder het zadel) is erg goed om het bekken te laten kantelen.

En als je dat in de buurt hebt: heuvels in mul zand of wat zware berm.


Ik ben net naar een andere stal gegaan en hier vlakbij is een bos met dijkjes en zand paden dus dat komt heel goed uit! Bedankt voor de tip over dat zand dat wist ik nog niet dat is zeker goede tip! Super bedankt _/-\o_

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:21

Ik wil niet vervelend doen maar ik zie op de foto's vooral een veel te dikke pony. Dat is dus nog geen gespierde achterhand maar een 'gewone' dikke kont.
Pas dus op als je de oefeningen zoals genoemd gaat doen dat je hem niet stuk traint want er zitten zware oefeningen bij.
Zorg dat hij op dieet gaat zodat hij zijn lijf beter kan gebruiken en de oefeningen beter aan kan.

Anoniem

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:06

Ik denk dat je er bij dit paard beter aan doet om eerst maar eens aan de algehele conditie te werken, voor je gaat focussen op bepaalde spiergroepen. Beginnen bij de basis is een goede start ;)

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:43

Sonja schreef:
Ik denk dat je er bij dit paard beter aan doet om eerst maar eens aan de algehele conditie te werken, voor je gaat focussen op bepaalde spiergroepen. Beginnen bij de basis is een goede start ;)


Bedankt voor die tip maar hij heeft een super goede conditie is misschien alleen lastig te zien op een foto

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:46

cissy schreef:
Ik wil niet vervelend doen maar ik zie op de foto's vooral een veel te dikke pony. Dat is dus nog geen gespierde achterhand maar een 'gewone' dikke kont.
Pas dus op als je de oefeningen zoals genoemd gaat doen dat je hem niet stuk traint want er zitten zware oefeningen bij.
Zorg dat hij op dieet gaat zodat hij zijn lijf beter kan gebruiken en de oefeningen beter aan kan.


Ik weet dat die te dik is dit komt doordat ik hem op de vorige stal geen beweging kon geven ik ben hier al hard mee bezig maar ik zal ht niet onderschatten hij heeft echt wel een gespierde kont zit een laagje vet over heen maar vooral spieren hij heeft meer een dikke buik dan kont maar ik ben niet van plan deze oefeningen elke dag te doen en veel of lang achter elkaar ik houd zeker rekening mee dat hij zijn spieren niet overbelast maar toch bedankt voor uw reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:47

elinexlevi schreef:
Sonja schreef:
Ik denk dat je er bij dit paard beter aan doet om eerst maar eens aan de algehele conditie te werken, voor je gaat focussen op bepaalde spiergroepen. Beginnen bij de basis is een goede start ;)


Bedankt voor die tip maar hij heeft een super goede conditie is misschien alleen lastig te zien op een foto


Misschien moet ik het minder netjes proberen te zeggen: je pony is dusdanig dik, dat ik denk dat dat prioriteit moet hebben. Je wordt geen atleet met een te dik lijf ;)
Als je de achterhand meer wilt gaan trainen, moet je paard z'n lijf wel goed kunnen gebruiken. En dat lukt 'm niet met teveel kilo's.
Dus help 'm: eerst lekker afvallen en beter in het lijf zitten, bijvoorbeeld met behulp van buitenritjes, lekker rechtuit, is wat minder belastend. En pas daarna meer in het buigwerk, spinnetjes, stopjes etc.

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:58

Jeetje! Die is echt veels te dik!

Ga eerst s trainen, met het oog op afvallen, en veel afvallen! Daarna idd bovenvermelde oefeningen gaan doen.

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:58

Freki schreef:
Jeetje! Die is echt veels te dik!

Ga eerst s trainen, met het oog op afvallen, en veel afvallen! Daarna idd bovenvermelde oefeningen gaan doen.


Ja bedankt voor je reactie maar ik ben al bezig! Dat zei ik hierboven ook al dit is overbodige informatie dat hij moet afvallen

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:14

Misschien moet ik het minder netjes proberen te zeggen: je pony is dusdanig dik, dat ik denk dat dat prioriteit moet hebben. Je wordt geen atleet met een te dik lijf ;)
Als je de achterhand meer wilt gaan trainen, moet je paard z'n lijf wel goed kunnen gebruiken. En dat lukt 'm niet met teveel kilo's.
Dus help 'm: eerst lekker afvallen en beter in het lijf zitten, bijvoorbeeld met behulp van buitenritjes, lekker rechtuit, is wat minder belastend. En pas daarna meer in het buigwerk, spinnetjes, stopjes etc.[/quote]

Ben ik idd mee bezig ik laat hem sws elkedag 3 uur bewegen een uurtje intensief en 2 uur gewoon beweging tijdens het rijden doe ik wat van de oefeningen dus als ik rijd doe ik wat stukjes achterwaarts het is niet dat ik heel de week niks anders doe dan zijn achterhand trainen want dit vind ik overbodig sws duurt het nog een tijd voor dat ik heb spins en stops laat doen ik ben namelijk nog bezig hem de basis te leren maar ik wou dus oefeningen weten die ik tussen het rijden door zou kunnen oefenen of als ik hem niet rijd en iets anders wil doen doe ik of conditie trainen balkjes lopen enz maar dan ook wat training in z'n achterhand dus is ben absoluut niet van plan om volledig zijn achterhand de gaan trainen en dit in alles wat ik doe dit te trainen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28025
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:23

Waar bestaat die drie uur beweging uit TS? En wat krijgt ie aan voer? Ik kan het niet anders dan eens zijn met de berichten hierboven. Paard moet echt op dieet én flink beweging, zowel onder zadel als onbelast in een paddock oid.

En gebruik alsjeblieft leestekens in je tekst. Dit is niet te lezen.

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:44

Rije schreef:
Waar bestaat die drie uur beweging uit TS? En wat krijgt ie aan voer? Ik kan het niet anders dan eens zijn met de berichten hierboven. Paard moet echt op dieet én flink beweging, zowel onder zadel als onbelast in een paddock oid.

En gebruik alsjeblieft leestekens in je tekst. Dit is niet te lezen.


Er word idd gezecht dat hij op dieet moet maar ik heb in bovenstaande berichten al gezecht dat hij dat al staat. Ik ben van stal gewisseld omdat hij op zijn vorige stal geen beweging kon krijgen ivm er alleen een bak was waar hij niet in kan lopen doordat deze onderwater stond, buitenrjjden was geen optie doordat er weinig rij gelegenheid was (de stal lag midden in de stad) buiten wandelen verbrand weinig calorieën hier moet je een paar uur voor gaan lopen ik heb hier dus geen tijd voor ivm school. Ik ben dus overgegaan op een andere stal zodat ik heb beweging kon gaan geven, hij krijgt geen krachtvoer alleen hooi/kuil hij staat nu op deze nieuwe stal en is bijna 50 kilo afgevallen. De reacties over hij is te dik hij moet op dieet is niet het antwoord op de vraag waar ik de topic voor start want: ik heb zelf ook wat verstand van paarden en heb al lang actie ondernomen zelfs als ik dit meerdere keer vermeld word er op doorgegaan en dat vind ik onnodig. Verder heb ik geen tips nodig over hoe hij moet afvallen etc.

Anoniem

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:22

Wees blij dat mensen het wél benoemen en dus met je meedenken, ipv alleen oefeningen/tips te geven waarmee je ander mogelijk je paard zou overbelasten. Wij zien door het scherm heen ook niet met wie we te maken hebben en hoeveel paardenverstand je hebt... (en eerlijk? ik ben bang dat het wat minder is dan je zelf denkt, want hoe dat dier eruit ziet komt niet door slechts een maandje te weinig beweging en iets teveel hooi ;) )

Probeer tijdens de (extra) beweging gewoon steeds ietsjes meer belasting vd achterhand te zoeken, bv in combi met oefeningen om 'm lenig te krijgen. Dus oefeningetjes als stukje schoudervoor/twotrack en van daaruit weer rechtzetten een diagonaaltje op en wat verruimen, is heel geschikt. Vanuit de verruiming weer opvangen, kleine cirkel de andere kant inzetten, stukje schoudervoor/twotrack eruit, en weer wat wegrijden.

Succes!

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:39

Sonja schreef:
Wees blij dat mensen het wél benoemen en dus met je meedenken, ipv alleen oefeningen/tips te geven waarmee je ander mogelijk je paard zou overbelasten. Wij zien door het scherm heen ook niet met wie we te maken hebben en hoeveel paardenverstand je hebt... (en eerlijk? ik ben bang dat het wat minder is dan je zelf denkt, want hoe dat dier eruit ziet komt niet door slechts een maandje te weinig beweging en iets teveel hooi ;) )

Probeer tijdens de (extra) beweging gewoon steeds ietsjes meer belasting vd achterhand te zoeken, bv in combi met oefeningen om 'm lenig te krijgen. Dus oefeningetjes als stukje schoudervoor/twotrack en van daaruit weer rechtzetten een diagonaaltje op en wat verruimen, is heel geschikt. Vanuit de verruiming weer opvangen, kleine cirkel de andere kant inzetten, stukje schoudervoor/twotrack eruit, en weer wat wegrijden.

Succes!


Ik ben idd blij als mensen mee denken, maar conclusies trekken vind ik onnodig. Hij stond op onbeperkt hooi dus hier kon ik niks aan veranderen de enige optie was hem in de stal zetten of van stal wisselen. Wel bedankt voor uw tips want ik heb ook gevraagd om andere tips.maar de 1e reactie snap ik van dat hij te dik is maar als ik vertel dat ik hier geen informatie over nodig heb verwacht ik ook dat dit geaccepteerd word en er niet verder op door gegaan word (dit alles niet boos bedoelt)