Quarter mix van lannoo paardenvoeders

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Quarter mix van lannoo paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 18:03

Heeft iemand ervaring met deze Quarter mix ?
Zo ja,kan ik het ook geven aan een paard dat geen Quarter is ?
Ik heb namelijk een pinto ruin die ik Westerngewijs probeer te rijden.
En dit voor een 5-6 keer per week.
Hij heeft wel de neiging om snel heet te zijn.
Dus zou ik voer willen waar hij mss ook iets rustiger van word.
Dus vroeg ik mij af of Quarter mix van lannoo voor hem geschikt kan zijn ?
Ik geef nu de basismengeling van best-mix aangevuld met hooi en luzerne.
Maar doordat ik bijna elke dag rij lijkt het me dat de basismengeling niet genoeg is.
Ik hierbij ook nog pavo-muscle build omdat hij best nog wat spieren kan gebruiken.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Quarter mix van lannoo paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:49

In principe zijn de namen van de mengeling altijd een beetje onzin, quarter mix kan je aan ieder paard geven en beter in de western sport worden ze er ook niet van.
Je moet kijken naar wat je paard nu krijgt en wat daarin mist voor jouw doel.
Hoe zit je met vitaminen en mineralen? Hoe zit je qua suiker/zetmeel/vet en eiwitten? Wat zijn de gevoelige punten van je paard? Sommige moeten wat heter en andere wat kalmer, sommige moeten laag in eiwit (krijgen er jeuk of bultjes van) en sommige hoger (voor spieraanmaak heb je eiwit nodig). Hetzelfde geldt voor suiker, zetmeel en vet. Het is momenteel heel hip om alle koolhydraten (=suiker en zetmeel) te willen schrappen maar het is ook brandstof en levert energie. Vet geeft goede energie maar kan bij gevoelige paarden diarree geven of ze vinden het vies en laten het staan.

En dan heb ik nog niet eens over het belangrijkste voer gehad, het ruwvoer! Goed hooi of kuil is nog veel belangrijker dan krachtvoer.

Goed voeren is ingewikkeld maar ik raad je aan om je goed in te lezen want je kan voor je paard veel betekenen door precies op zijn/haar behoefte in te spelen. Wat voor een ander paard geschikt is kan voor de jouwe wel juist ongeschikt zijn!

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:32

Dit is de samenstelling van het voer dat hij nu krijgt.
Hier krijgt hij 2 kg per dag van,daarboven nog een 2 kg luzerne van hartog + een handvol maislijnzaadvlokken van horsefood met hooi van goede kwaliteit.
[img]
Afbeelding
[/img]

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Quarter mix van lannoo paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:58

Maar wat is je doel? Een rustiger paard? Valt hij in door de training?
Als alles goed gaat zou ik het vooral zo houden.
Al vind ik muscle build wat overbidig als je al luzerne (eiwit) en goede muesli (met genoeg vit E) voert.
Maar das persoonlijk natuurlijk

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:10

Voeren en beweging moeten in balans zijn. Ben het eens met Troi. Het gaat niet om het merk maar wat er in zit en wat jouw paard nodig heeft. Meer bespiering en beter ontwikkelde spieren krijg je door voldoende en juiste beweging, vrij kunnen bewegen en gerichte oefeningen. Vooraf aan spierontwikkeling gaat lenigheid/soepelheid. Niet te snel veranderen. Gewoon heel goed blijven observeren/analyseren.