Checklist aankoop Quarter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 15:46

Stel je wilt een volwassen Quarter-ruin kopen van boven de 6 jaar.
Wat is dan een goede checklist/vragenlijst en waar moet je specifiek op letten als je een Quarter koopt (reiner)? Ik heb nog nooit een Quarter gekocht, dus wil ik graag weten, als ik er 1 koop, waar je op zou moeten letten zodat ik een goed overzicht heb van wat ik zou moeten checken.
Het gaat dan niet om een professioneel sportpaard,
maar meer een brave waarmee ik een beetje kan reinen, wellicht wat trail en lekker buiten kan rijden.
Heb onderstaand een lijst gemaakt van dingen die me te binnenschieten, wellicht dat jullie hem nog aan kun vullen. Zijn er ook nog bloedlijnen die bekend staan om hun coole karakter en verervers met hoog bloed die pittige/zenuwachtige paarden voortbrengen? Ik zie bijv veel Whiz en O Lena's voorbijkomen.

- testen op Hypp, PSSM en MH
-> dat kan in Wageningen zag ik en duurt zo'n 20 werkdagen, is dat de snelste optie of gaat het via USA aangetekend sneller?
- klinisch keuren + roentgenologisch keuren benen, hals en rug
- stalondeugden
- ziektegeschiedenis / ooit verzekerd geweest
- heeft er al eens een klinische en roentgenologische keuring plaatsgevonden + uitkomst daarvan
- rijtechnisch goed te rijden, klik hebben, braaf, verkeersmak
- geschiedenis paard, voorgaande eigenaren bekend
- op slidingplates gestaan (en doet de grootte er dan toe?) / braaf bij smid
- braaf op trailer
- weide gewend / in kudde en gedrag t.o.v. andere paarden
- wat voor voeding is paard gewend
- frequentie beweging
- gebitscontroles gehad
- achtergrond verkoper / onbetrouwbare adressen


Alvast bedankt voor de reacties!

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:04

vergeet de inentingen niet. Zijn die allemaal gegeven.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:05

Lijkt mij een prima checklist. Gezondheid lijkt me het belangrijkste, dus goed dat je ook benen en rug op de foto laat zetten, zeker als er reining al mee gedaan is, teveel spins en stops is natuurlijk niet bevorderlijk voor de gewrichten.

Weet niet wat je verstaat onder 'geschiedenis paard', maar ik zou proberen te achterhalen op welke leeftijd het beestje is ingereden, ik zou zelf al minder snel gaan voor een paard dat is ingereden voordat het drie werd, liefst later dus met 3.5 à 4 jaar [maar dat lijkt me moeilijk te vinden].

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 17:21

thnx voor de tips, ga ze erbij zetten en bij geschiedenis idd wanneer ingereden en wat er allemaal mee gedaan/gebeurd is.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:32

Wat ik belangrijk vind is of het paard alleen naar buiten kan (rijden) of dat er altijd iemand mee moet.

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 17:33

ook een goede, dank je

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:22

Kijk naar de rug van het paard. Kort en breed geeft zeker op een reiner schuivende zadels. Dus en duidelijk aanwezige schoft en de ruimte om fatsoenlijk een westernzadel kwijt te kunnen.

En vergeet de aanwezigheid van de juiste papieren en handtekeningen niet.

Anoniem

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:28

Geschiedenis van ontwormen? Heeft het paard ooit wormen gehad, welke, en wordt er mestonderzoek gedaan of blind ontwormd?

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:19

Nog 2 goede punten, waarvoor dank +:)+

Smotz

Berichten: 680
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:39

5 panel test is denk ik even duur als voor die drie dingen testen, https://aqha.com/genetictesting bij de AQHA kan het voor 85 dollar. Ik weet niet wat de verwerkingstijd is.
Ik heb zelf via Animal Genetics eens een test ingestuurd en had binnen een paar werkdagen (3 volgens mij) het resultaat in de email. En het was heel simpel een paar haren (met handschoen aan!) incl wortel eruit trekken en in plastic zakje doen en dat op de post doen.
Op hun website staat de Quarter Horse test voor 95 dollar, resultaat binnen 1-2 dagen. http://www.horsetesting.com/Equine/Equine_Index.asp

Ik heb mijn Quarter zonder maar iets te testen of te laten controleren gekocht en er nu 7 jaar later nog geen spijt van, maar reed haar al 4 maanden al bijrijder. Het was een groen paard, net 2 maanden ingereden maar dat was het. En ik ben een fanatieke recreatieruiter dus dat was het ideale paard om mee te beginnen ;) lekker zelf de dingen ontdekken samen.
Tuurlijk is medisch vooronderzoek belangrijk zodat je geen kat in de zak koopt, maar het kunnen rijden en testen is ook belangrijk. Als het klikt en het karakter goed is er komt de rest vd kenmerken als trailerladen en verkeersmak vanzelf. Maar ik weet niet hoe zelfredzaam jij daar in bent natuurlijk.
En een paard kan op de ene locatie heel anders zijn als op een andere, een bloedlijn zegt ook niet altijd iets want een individu kan afwijken van de regel. Dus wellicht op het wensenlijstje een proefperiode (van een maand bijv) bij eventuele koop?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:49

Bloedlijnen....

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 08:06

Smotz schreef:
5 panel test is denk ik even duur als voor die drie dingen testen, https://aqha.com/genetictesting bij de AQHA kan het voor 85 dollar. Ik weet niet wat de verwerkingstijd is.
Ik heb zelf via Animal Genetics eens een test ingestuurd en had binnen een paar werkdagen (3 volgens mij) het resultaat in de email. En het was heel simpel een paar haren (met handschoen aan!) incl wortel eruit trekken en in plastic zakje doen en dat op de post doen.
Op hun website staat de Quarter Horse test voor 95 dollar, resultaat binnen 1-2 dagen. http://www.horsetesting.com/Equine/Equine_Index.asp


Dus wellicht op het wensenlijstje een proefperiode (van een maand bijv) bij eventuele koop?


Scheelt dus aardig wat in tijd die testen. Wageningen was 3x 39,50 meen ik.
Testen USA is dan niet veel duurder. Ook al zou ik moeten checken wat de verzendkosten voor aangetekend zijn :D

Voorheen heb ik mijn eerste paard en pony op gevoel gekocht en dat ging goed.
Mijn toentertijd jonge paard klinisch laten keuren maar die bleek achteraf toch al heel vroeg eea te mankeren ook al was het het liefste paard ooit.
Mijn laatste paard ook Roentgenologisch laten keuren maar die had een kronkel in d'r kop... Zo wordt je door schade en schande wijzer. Een proefperiode zou mooi zijn, ook mooi punt voor de lijst. Het is altijd fijn als je zoals in jouw geval al bekend met het dier. Qua zelfredzaamheid kom ik denk ik een heel eind, maar zoals je zelf al aangeeft, een paard kan in een andere omgeving best heel anders zijn. :j

Weten jullie zo ook wat bloedlijnen zijn die bijv hele coole paarden of hele hete paarden voortbrengen? Of welke er qua genen wat mindere verervers zijn?

MissYvette4u

Berichten: 2994
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:25

Mijn vorig paard stamde van Impressive af (pleasure). Pittig beestje, moest vooral regelmatig aan het werk gezet worden voordat ik er veilig en met plezier mee naar buiten kon.

Mijn huidig paard stamt af van Topsail Whiz (reining). Die kan ik een week laten staan en vervolgens het bos in gaan. Als hij iets onbekends ziet, raakt hij niet in paniek. Zeer koel koppie! Voor mij ook een belangrijke eigenschap.

Volgens mij is de checklist aardig compleet. Ik kan verder niks bedenken.
Misschien nog letten op littekens?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:17

Qua bloedlijnen is dat moeilijk aan te geven.
Hierboven staat iets over Impressive-nakomeling.. maar ik ken een hengst (en andere) ervan die megabraaf is. Pleasure/halter-lijnen zijn zowiezo anders gefokt.

Je kan vele namen noemen, maar kunnen zowel vader/grootvader of overgrootvader zijn.
Daarbij speelt de moeders kant ook enorm mee.
Ik heb hier verschillende lijnen staan, ieder zn eigen karakter uiteraard. Moet wel zeggen, heb 2 nakomelingen uit een Lil Ruf Peppy x Bueno Chexinic.. zijn allemaal slim! Wel karakter, maar cool.
Ik heb me ivm fok bezig gehouden met erfelijkheid, bouw, prestatie en hengst an sich.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:47

JoesPleasure schreef:
Testen USA is dan niet veel duurder. Ook al zou ik moeten checken wat de verzendkosten voor aangetekend zijn :D


Aangetekend is niet nodig, en heeft ook niet zo heel veel zin. Als je AG laat testen je email op het formulier zetten, je krijgt dan zodra het bij hun binnen is een email dat het aangekomen is.

En denk erom als testen met AQHA, je dit alleen maar kan als je een quarter koopt. Een Paint kan je daar niet laten testen. En het duurt heel erg lang. Zeker een aantal weken. Niet handig als je een paard wilt gaan kopen. Bij AG heb je binnen 9 dagen uitslag.

Wat DD aangeeft is imo ook wel een belangrijke. Niks vervelender dan dat je een paard koopt en er kwa zadel bijna niks op past (of het moet al maatwerk zijn). Schoft schouder en ook wat is hun positie ten opzichte van de singel. Bouw is toch wel belangrijk.

Kwa bloedlijnen, en wat is heet of cool. Is ook niet zo eenvoudig te zeggen. En gezien wat jij met het paard wilt zou ik me echt helemaal niet doodstaren op een bloedlijn. Waarbij het zelfs kan dat een paard uit een bepaalde lijn juist uitblinkt in een hele andere. Ik heb zelf een vol cutting gefokte merrie gehad, die een koe echt wel luste maar juist uitblonk in pleasure. Een lijn zegt niet altijd wat ;) Rijdt het paard, kijk wat de aanleg is en maak dan de keuze.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:10

Idd, ik zou ook via AG testen, zij zijn echt wel het snelste. Ik heb het eigenlijk ook nog nooit aangetekend verzonden :)

Bloedlijnen, tja uitzonderingen bevestigen de regel. Koeien/cutting bloedlijnen zijn dikwijls wel wat 'heter' (denk aan Listo Lena, Smart Little Lena, Smart Chic Olena, Colonel Freckles,..)
En Topsail Whiz hoor je toch ook dikwijls dat het heethoofden kunnen zijn, hoewel hierboven dan weer het tegendeel staat :) Ik denk dat je bij paarden met heel veel nakomelingen er niet echt een objectieve lijn in kan trekken...


Verder een goede en heel uitgebreide checklist :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:49

Qua bloedlijnen is er niet veel te zeggen over het karakter nee. Ik heb verschillende Topsail Whiz nakomelingen in handen gehad, waaronder 2 volle broers, beide hengst met een jaar verschil. Van de ene merkte je het niet eens dat het een hengst was, die had je zo aan een klein kind kunnen meegeven om een stukje mee te lopen, gaf geen kick als ie naast een andere hengst of merrie liep. De ander was echt een draak met aan de hand stappen, constant uitproberen, happen, spoken zien, showen etc. Ik had op die stal makkelijk 60-80 paarden per dag in handen, misschien nog wel meer. Allemaal van bekende lijnen, allemaal verschillend en meestal als ik erachter kwam dat 2 paarden (half)broer/zus van elkaar zijn viel m'n mond open van verbazing. Het verschilt echt ontzettend per paard, bloedlijn zegt helemaal niets eigenlijk.

Verder denk ik dat je lijstje wel aardig compleet is ja :j

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:13

Een hengst zegt ook niet alles... de merrie heeft een veel grotere inbreng qua opvoeding en plaats in de kudde.

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 18:53

Hartelijk dank voor al jullie reacties +:)+

Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:34

Vooraf met verkoper afspraken maken (op papier) over kosten keuring wanneer het paard afgekeurd zou worden.
Qua klik met het paard; ik heb toen ik paarden ging kijken telkens een kwartiertje alleen gehad met het paard voor poetsen en kennismaken. Zonder dat de verkoper er met z'n neus bovenop staat. Dan voel je je toch altijd wat op de vingers gekeken. Zonder dat kun je vind ik beter kennismaken met het paard wat, wanneer je het als leuk gezellig recreatiepaard wilt kopen, toch erg belangrijk is

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:27

Ook nog een goede ja. Zeker wat betreft kennismaken met het paard!

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:30

mijn god wat een dingen worden er genoemd zeg!heb al velen quarters aangeschaft die uitgebreid gekeurd zijn maar zonder enkele test gewoonweg omdat dat toen nog niet aan de orde was en deze zijn nog steeds kern gezond en lopen op hoog niveau in de sport. Ga eerst maar eens kijken of je wat leuks vind naar wens en vooral doel!! (wil je in de sport? welke discipline of zoek je een leuk recreatie paardje) en of je er een klik mee hebt. Vooral je gezonde verstand gebruiken en naar bekende adressen gaan waarvan je hun kweek regelmatig in de sport ziet lopen en goede prestaties ziet halen. Deze hebben ook paarden staan die goed gezond zijn maar niet voor de sport geschikt mocht je een leuk recreatie paard zoeken.
Gebruik je gezonde verstand!

Laat je vooral niet bang maken met de verhalen hier op bokt dat er alleen maar slechts te koop is want dat is onzin mits je niet voor een dubbeltje op de eerste rang wil zoeken! ;)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:00

bij een reiner lagere prijsklasse: kijken op welke bodem deze heeft moeten stoppen. is dit geen 100% perfecte reining bodem, dan bij een keuring ook de knieen achter en sprongen laten checken/scannen.
en als je een reiner zoekt zijn wedstrijdprestaties ook niet onbelangrijk.... en bij welke vereniging dan en welke scores...
paarden worden al snel als reiner verkocht terwijl ze nog nooit op show zijn geweest, dan is het eigenlijk gewoon een recreatiepaar dat misschien iets van reining manouvres kent...

denk dat het ook heel belangrijk is wat je budget is... voor een dubbeltje op de eerste rang zitten bestaat helaas niet...

het paard wat jij omschrijft wat dus ook in de reining heeft gelopen en zo gezond moet zijn hoef je zeker niet te verwachten onder de 10/15 (afhankelijk van wedstrijdprestaties en eventueel bloedlijnen)...

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 23:19

Nou het hoeft geen dure wedstrijdreiner te zijn hoor quarterH. Ik zoek meer een recreatieve waarmee ik ook een beetje kan reinen en lekker mee naar buiten kan. Geen wedstrijdpaard, maar gewone een gezonde brave waarmee ik een klik heb. :D

En bedankt ook voor je reactie Rapido ;)

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Checklist aankoop Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:51

vind 10/15K wel een wat overdreven hoor ..