[WN] Nekklachten en western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Nekklachten en western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 12:49

Hoi allemaal,
Ik ben nu 16 jaar oud en heb al 6/7 jaar rijervaring (dressuurmatig/recreatief)
Nu heb ik al enige tijd last van nek en rugklachten en ik kreeg in het topic van mij en mijn verzorgpaard dat ik misschien minder last zou krijgen van mijn nek/rug als ik western zou gaan rijden.
Nu vraag ik mij of of er meerdere mensen een overstap hebben gemaakt naar western door nek/rugklachten en wat jullie ervaringen hier mee zijn.
Mijzelf lijkt western erg leuk, heb al eerder aan een overstap gedacht;)

En zo ja, kennen jullie goede manege's/trainers in de omgeving van Eindhoven die lesgeven op hun eigen paarden. Ik heb namelijk geen eigen paard tot beschikking.

Alvast bedankt.

PollyPancake

Re: Nekklachten en western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:09

Ik zie niet zo in waarom je dan wel western zou kunnen rijden en niet engels eigenlijk. Kun je aangeven waarom je denkt dat western beter voor je rug en nek is?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:11

BlondCowgirl schreef:
Ik zie niet zo in waarom je dan wel western zou kunnen rijden en niet engels eigenlijk. Kun je aangeven waarom je denkt dat western beter voor je rug en nek is?

Ikzelf weet niet waarom het beter zou zijn, misschien andere zadels? Ik vroeg het me af omdat iemand in mijn topic zei dat zijzelf minder last had bij het western rijden. Vandaar dat ik het hier kwam vragen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:13

Een westermzadel zit anders, maar niet per definitie beter.
En als je western rijd moet je je paard ook trainen en dus hard werken, tenzij je alleen buiten rijdt of door de bak hobbelt maar dat is dan meer recreatief-western rijden. En dat kan je dan net zo goed met je dressuurzadel doen (vind ik)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:14

Ik kan me hooguit voorstellen dat de vlakkere gangen van een western paard minder belastend voor nek en rug is. De rijstijl op zich lijkt me weinig uitmaken. Reining is bijvoorbeeld zelfs best heftig voor je nek en rug.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:18

VivaLaVida schreef:
Een westermzadel zit anders, maar niet per definitie beter.En als je western rijd moet je je paard ook trainen en dus hard werken, tenzij je alleen buiten rijdt of door de bak hobbelt maar dat is dan meer recreatief-western rijden. En dat kan je dan net zo goed met je dressuurzadel doen (vind ik)

Het ging ook meer om recreatief-western rijden met hooguit 1x per week lessen. Een echte wedstrijdruiter zal ik nooit zijn denk ik;)

gaucho schreef:
Ik kan me hooguit voorstellen dat de vlakkere gangen van een western paard minder belastend voor nek en rug is. De rijstijl op zich lijkt me weinig uitmaken. Reining is bijvoorbeeld zelfs best heftig voor je nek en rug.

Okee bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:19

Als je nek en rugklachten hebt moet je naar een goede fysio gaan. Ik heb dat ook maar kan nu vrijwel pijnloos rijden. In een westernzadel wordt het bij mij alleen maar erger.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:22

Ik denk dat je dan meer kan doelen op de vlakke gangen van veel o.a Quarters. Daarnaast is het ook afhankelijk van het westernzadel en hoe jij er zelf in zit.

Lastig, succes met het maken van de juiste keus!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:25

Yvank_ schreef:
Als je nek en rugklachten hebt moet je naar een goede fysio gaan. Ik heb dat ook maar kan nu vrijwel pijnloos rijden. In een westernzadel wordt het bij mij alleen maar erger.

Ik heb al vanalles gedaan. Oa fysio & cesartherapie (voor houding) werkten bij mij beide niet. Nu ben ik in principe klaar met de behandeling van de osteopaat en heb ik vrijwel bijna geen pijn meer. Alleen na het paardrijden en sporten helaas niet dus.

xDenies schreef:
Ik denk dat je dan meer kan doelen op de vlakke gangen van veel o.a Quarters. Daarnaast is het ook afhankelijk van het westernzadel en hoe jij er zelf in zit.

Lastig, succes met het maken van de juiste keus!

Okee, en bedankt:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:28

Ik denk dat je meer opschiet met goede zitlessen, als je verkrampt en gespannen rijdt krijg je geheid rugklachten. De gemiddelde wn ruiter rijdt ontspannener dan de gemiddelde eng ruiter dus daar zou het verschil in kunnen zitten, maar eigenlijk zouden alle ruiters ontspannen moeten rijden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:03

Ik ben al jaren bezig met pijnvrij rijden ivm veel lichamelijke klachten o.a altijd rugpijn.

Ik heb een Andalusier gekocht, wat al heeeel veel scheelt. Mijn ruin zit in galop als een luie stoel, en kan in draf zelfs doorzitten op hem. Toch bleef mijn dressuurzadel me niet fijn zitten. Van heel platte zonder wrong tot een die me helemaal In het zadel duwde, maar het zat nooit fijn. Toen een paar keer op het westernzadel van een vriendin gereden, en wow dat zat lekker! Met als gevolg dat ik nu 2 weken later bij Wendy van Osch les en mijn eigen paard heb omgetoverd tot westernpaard. Bij Wendy les ik nog op haar paarden. Binnenkort met m'n eigen. Maar wat een verademing met dit tuig op mijn paard. Hij lijkt er ook heel fijn onder te lopen. Dus hoop dat ik nu vooruit kan. Vond alleen wel dat een quarter verschrikkelijk zit in vergelijking met mijn Pre. Ze zijn niet bepaald vloeiend in de rug. Als je wil lessen kan dat bij Wendy in Escharen. Niet om de hoek maar wel heel gaaf. Ik kom ook uit de buurt van Eindhoven.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:12

Ik zelf heb met een western zadel niet minder last van mijn rug als met een engels zadel, helaas. Je kunt het altijd proberen, maar ik denk dat rugpijn meer met de beweging van het paard te maken heeft dan met de vorm van het zadel.

Ik denk dat zitlessen je inderdaad zouden kunnen helpen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 14:13

troi schreef:
Ik denk dat je meer opschiet met goede zitlessen, als je verkrampt en gespannen rijdt krijg je geheid rugklachten. De gemiddelde wn ruiter rijdt ontspannener dan de gemiddelde eng ruiter dus daar zou het verschil in kunnen zitten, maar eigenlijk zouden alle ruiters ontspannen moeten rijden.

Okee bedankt. Weet je toevallig ook waar ze zitlessen geven?

_Zsazsa_ schreef:
Ik ben al jaren bezig met pijnvrij rijden ivm veel lichamelijke klachten o.a altijd rugpijn.

Ik heb een Andalusier gekocht, wat al heeeel veel scheelt. Mijn ruin zit in galop als een luie stoel, en kan in draf zelfs doorzitten op hem. Toch bleef mijn dressuurzadel me niet fijn zitten. Van heel platte zonder wrong tot een die me helemaal In het zadel duwde, maar het zat nooit fijn. Toen een paar keer op het westernzadel van een vriendin gereden, en wow dat zat lekker! Met als gevolg dat ik nu 2 weken later bij Wendy van Osch les en mijn eigen paard heb omgetoverd tot westernpaard. Bij Wendy les ik nog op haar paarden. Binnenkort met m'n eigen. Maar wat een verademing met dit tuig op mijn paard. Hij lijkt er ook heel fijn onder te lopen. Dus hoop dat ik nu vooruit kan. Vond alleen wel dat een quarter verschrikkelijk zit in vergelijking met mijn Pre. Ze zijn niet bepaald vloeiend in de rug. Als je wil lessen kan dat bij Wendy in Escharen. Niet om de hoek maar wel heel gaaf. Ik kom ook uit de buurt van Eindhoven.

Ik heb zelf nog nooit op een pre of quarter gereden hahah. Ik zal eens kijken hoe var Escharen is klinkt wel goed wat jij verteld.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:17

Ik heb helaas ook nog steeds net zoveel rugpijn met mijn westernzadel als wat ik met mijn dressuurzadel had. Het lijkt mij dat de westernpaarden over het algemeen wat vlakker zijn in de gangen en dat het daarom beter zou zijn voor nek/rug.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:53

Ik merk voor mijn rug ook geen verschil tussen western of dressuurzadel. De gangen van westernrassen zouden inderdaad wel minder belastend kunnen zijn, maar per paard verschilt dit natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:04

Ik zie niet in waarom een Quarter per definitie vlakkere gangen heeft. Ik ken er zat die voor geen meter zitten :D
Er zijn meer paarden die een vlakke gang hebben en dat is niet rasgebonden.
Persoonlijk denk ik dat je misschien op een gangenpaard beter af bent.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:05

Als je nek en of rugklachten hebt = het volgende recept van toepassing: paardje met vlakke korte gangen. Daarnaast moet het paardje wel licht aan de hulpen worden getraind. Dus Engels of Western style maakt dan geen verschil.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 15:18

Even voor iedereen:
Ik ben niet op zoek naar een eigen paard. Maar evt naar westernlessen.
En een aantal mensen gaven als tip zitlessen, iemand enig idee waar ze dit geven?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:20

Arjan1983 schreef:
Als je nek en of rugklachten hebt = het volgende recept van toepassing: paardje met vlakke korte gangen. Daarnaast moet het paardje wel licht aan de hulpen worden getraind. Dus Engels of Western style maakt dan geen verschil.

Mijn Pre heeft flinke knie actie en ruimte in de beweging maar houd daarbij wel zijn rug stil. Daar gaat het om. Als een paard heel fijn over de rug loopt zitten ze ook altijd een stuk fijner. Ijslanders hebben ook veel beweging maar zitten fijn, omdezelfde reden als de Pre.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:23

Toen mijn paard zijn engelse zadel nog had en ik nog veel deed lichtrijden en veel met mijn houding bezig was kreeg ik ook last van mijn rug. Ik zat altijd best gespannen, rechte rug, voeten naar voren, ellebogen stil naast je lichaam houden, sta zit sta zit, drijven drijven gas gas..
Sinds ik over stapte naar een vrijere manier van rijden, meer richting western, en mijn zadel inruilde voor een barefoot, waren de rugklachten vrij snel over. Ik zat lekker op mijn kontzakken, gewoon in een rustige jog, teugels minder strak (en tegenwoordig lekker op een hand), met een ontspannen paard en daardoor ontspande ik zelf ook veel beter. Dat scheelde voor mij enorm veel.
Het laatste beetje rugpijn heb ik opgelost door een nieuw matras te kopen. Dat scheelt ook veel.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:27

Ik had precies hetzelfde als jij nu hebt. Rug en nek en hoofdpijnklachten... Een jaar hebben wij een Ijslander gehad, dat ging al stukken beter. Nu heb ik mijn eigen fries met echte friezenbewegingen. Je moet je ontspannen, niet gaan verkrampen. Heel veel mensen doen dat alsnog onbewust, maar let erop, en het gaat geheid beter worden!
Zitlessen gaan zeker werken!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:31

veldhoven esharen is half uurtje met auto, even voorbij uden

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 15:35

8nnemiek schreef:
Toen mijn paard zijn engelse zadel nog had en ik nog veel deed lichtrijden en veel met mijn houding bezig was kreeg ik ook last van mijn rug. Ik zat altijd best gespannen, rechte rug, voeten naar voren, ellebogen stil naast je lichaam houden, sta zit sta zit, drijven drijven gas gas..
Sinds ik over stapte naar een vrijere manier van rijden, meer richting western, en mijn zadel inruilde voor een barefoot, waren de rugklachten vrij snel over. Ik zat lekker op mijn kontzakken, gewoon in een rustige jog, teugels minder strak (en tegenwoordig lekker op een hand), met een ontspannen paard en daardoor ontspande ik zelf ook veel beter. Dat scheelde voor mij enorm veel.
Het laatste beetje rugpijn heb ik opgelost door een nieuw matras te kopen. Dat scheelt ook veel.

Ik heb een redelijk nieuw matras. Het afgelopen jaar heb ik ook verschillende kussen geprobeert maar dat helpt helaas ook niet helaas.

Freki schreef:
Ik had precies hetzelfde als jij nu hebt. Rug en nek en hoofdpijnklachten... Een jaar hebben wij een Ijslander gehad, dat ging al stukken beter. Nu heb ik mijn eigen fries met echte friezenbewegingen. Je moet je ontspannen, niet gaan verkrampen. Heel veel mensen doen dat alsnog onbewust, maar let erop, en het gaat geheid beter worden!
Zitlessen gaan zeker werken!

Dat probleem van het aanspannen weet ik. Dit doe ik helaas vrijwel de hele dag, dus ook op een paard. Weet alleen niet hoe ik het kan oplossen.
Ik heb afgelopen zomer een strandrit op een Fries gehad, helaas daarna wel nekpijn maar niet zo erg als op sommige paarden.

speurneusc schreef:
veldhoven esharen is half uurtje met auto, even voorbij uden

Okee bedankt:)