[WN] western voer / mix ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirlJarig

western voer / mix ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 09:37

welke voerfabrikanten maken allemaal een speciale "western " mix ?

Kirrr

Re: western voer / mix ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:39

Quattro Mijten vermeld dat het specifiek is voor Quarter.

Cavalor Western mix

Equifyt

Lannoo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:01

Marstall heeft ook een westernmix.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:02

iemand verder nog ervaringen ermee ?
of is het onzin ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:09

Ik heb al jaren quattro.

Wel eens die cavalor western mix getest, alsook marstall.
Van cavalor moest ik veel meer geven om ze op gewicht te houden en het is dan ook nog is een stuk duurder.
Van marstall begonnen er 2 te schuren.

Dus ik ben terug bij quattro, die voor mij de beste prijs kwaliteit verhouding heeft.
Daarnaast krijgen ze ook wel luzerne en bietenpulp en de basis is onbeperkt ruwvoeder in slowfeeders.

Als je wat oplet met suikers en eiwitten denk ik dat je eender welk voeder kan geven, zal ook van paard tot paard afhangen. Maar het 'western' element is eerder onzin volgens mij.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:37

dankje, Kirr !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:20

Volgens mij is het verschil meer vit e en hoger in vet en eiwit. Maar ik kan het mis hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:55

Normaal zou het net laag in eiwit moeten staan.
Teveel eiwit voor een quarter is niet aangeraden.

Verder is het idd wel vaak meer vit E en vet waar ze mee adverteren.

Westernmix = Western Mix heeft een laag eiwitgehalte en bevat geen haver ter ondersteuning van de spierfunctie
Ruw eiwit 11,1 %
Ruw vet 5 %
Zetmeel & suikers 33 %

QUATTRO: Quattro is daarom een aangepaste voeding dat rijk is aan mineralen en sporenelementen, maar arm is aan eiwitten.
RUW EIWIT 10,4%
RUW VET 5%
SUIKERS???

LANNO QUATERMIX = Zeer goed verteerbare eiwitten
Laag gehalte snel verteerbare koolhydraten
Hoger vetgehalte
Hoger vitamine E - gehalte
Luzerne -vezel voor tragere opname en betere vertering
Alle vitamines & mineralen die een Quarterhorse nodig heeft

Ruw eiwit 13,50%

Ruw vet 8,00%

Totaal suikers en zetmeel 31,40%

Maar als je dan niet quartermixen bekijkt.
Zoals Fibermix Lannoo

Ruw eiwit 10,00%

Ruw vet 8,00%

Zetmeel 10,00%

Suikers 1,00 %

CAVALOR PERFOMIX

Verteerbaar ruw eiwit paard 8,25 %

Ruw eiwit 11 %

Ruw vet 4,5 %

Zetmeel & suikers 35 %

Als je zo alles naast mekaar gaat leggen zijn er ook veel mengelingen waar niet bij staat 'quarter, western', die wel goed zitten in de verhoudingen, specifiek voor een quarter.

Het blijft een heel moeilijke kwestie om het 'juiste' voeder te geven..
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 04-03-15 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:57

Hier ook al jaren tot volle tevredenheid de Quattro mix van Mijten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:06

Eiwitten

In normaal kwaliteitshooi zit 7-8% ruw eiwit, voor een quarter is 12% eiwit voer meer dan voldoende. Bij toevoeging van vetsupplementen van 5-10% mag het voer voorzien zijn van 14% eiwit. Doch dit is eigenlijk enkel noodzakelijk voor lacterende merries of een twee- of 3 jarig paard in opleiding.

In het algemeen wordt dit zelfs afgeraden gezien over aanbod van eiwit frequent metabolische stress veroorzaakt bij paarden en dit met allerlei nare gevolgen voor de algemene gezondheid van de dieren.

http://www.hodoshi.com/voeding-sportpaarden/

En zo zijn er enorm veel artikels te vinden die elkaar tegenspreken. Als je begint te zoeken dan weet je het helemaal niet meer.

1rubi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:04

Mijn quarter kan niet tegen een hoog suiker/zetmeel gehalte. Haar spieren verzuren.
De meeste "western " mixen hebben toch een hoog suiker/zetmeel gehalte.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:05

wat voer je nu dan, 1ruby ?

1rubi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:10

Ik geef weinig kracht voer, van stal uit een simpele pony basis brok. Bijelkaar 0,5 kilo per dag.
Soms voer ik musli bij, pavo natures best.
Voor de rest hooi.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:25

oke...wat is het verschil technisch met westernvoer als met gewoon basisvoer?
Een paard kan onderling veel verschillen, maar westernvoer?

ben ik de enige die dit nonsens lijkt? of is er iets wat ik gemist heb?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:51

Mijn draver heeft anders prima leren joggen van dat voer. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 01:52

De genoemde merken; marstall, cavalor, maar ook equifyt en HugHo hebben een quarter mix.

Normaal zou je idd lager eiwit willen, meer vit e en magnesum en olie met ook niet teveel suikers. Meeste mixen zitten vol granen, dus dat moet je willen en je paard moet dat kunnen verbruiken.

Laag eiwit zou dus belangrijk zijn bij quarters, zo heb ik dit ook geleerd. Maar heel veel mensen voeren flink wat lucerne die ook weer wel eiwit rijk is.

Toen onze merrie terug kwam gaf ik haar speedibeet, compact gras Havens Natural balance, lijnzaadolie en vit E. Omdat ze moest bijtrekken oa. Ik wilde dat iets ''makkelijker'' maken en heb een quarter mix gegeven van equifyt en later Marstall. Eigenlijk geen grote verschillen, maar ze doet ook geen zwaar werk.

Onze jonge hengst is een probleem geval. We gaven hem Equifyt basis en de westernmix met een schep compact gras.
Later speedibeet gaan geven en moest de muesli laten meeweken. Vanwege verhuizing naar Marstall gegaan. Faser light en western mix. Langzaam over gegaan.
Helaas heeft hij dusdanige maagproblemen dat granen echt niet goed zijn. Misschien in de toekomst als hij stabiel is en hoger in training komt.
Inmiddels door verkrijgbaarheid geven we speedibeet en laten we tijdens het weken cavalor fiber force mee weken. Verder krijgt hij naast de hele dag hooi en een liksteen niks.

Mijten heb ik een tijd terug de grasmix van gevoerd en zaten hele klonten melasse in, dus ben dara vanaf.

Mijn niet quarter ruin, heeft ook voorheen op western voer gestaan en ik heb meer mensen geadviseerd in de sport of bij spierproblemen. Of je nou de sport muesli en vit e los toevoegt of een westernmix geeft..........

Wat geef je nu, wat krijgt hij aan ruwvoer, hoeveel loopt hij buiten, hoe hard werkt hij, hoe is hij na arbeid? Dat telt allemaal zwaar mee. Spiertrillingen kunnen komen door bijvoorbeeld een magnesiumtekort. Onze shet had dat voige zomer. Ik gaf mn ruin al magnesium bij, dus nu krijgen die oudjes het alle3.
Soms is zelf samenstellen beter, en soms is een kant en klaar voer makkelijk en goed. Kun je een ruwvoer en of bodem analyse laten doen ivm bijv een tekort aan vit e of selenium? Heb je een goed liksteen?

Het blijft zoeken en met bij blijven en veranderingen hou je dat ook wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:02

Mijn basis is altijd gerstemix van Mijten en van daaruit ga ik aanpassen per dier.
Ik voer zowel mijn paint(rij ik veel mee)en mijn appaloosa sportbrok van Mijten bij.
Wat er precies in zit weet ik niet maar aan mijn appaloosa merk ik dat zijn gewrichten soepeler worden en niet meer krakken .

Verder voer ik nu luzerne brokjes bij voor meer eiwitten want ook al heb ik een paint, hij heeft het gewoon nodig.
Er staan op het moment veel buitenritten op het programma van gemiddeld 25/30 km en die rijden we in 3.5 uur rond, dus op tempo.
Verder wordt hij nog getraind en ik merk dat Blue sneller wordt in zijn bewegingen als hij rijker gevoerd wordt, beetje hieperder mag bij hem wel.

Ik merk ook dat het hooi minder voedzaam is nu aan het eind van de winter en als straks het nieuwe hooi komt eind mei /begin juni moet ik het rantsoen weer gaan aanpassen.

Heb je een paard op de wei staan moet je natuurlijk heel anders voeren.

Ik ben fan van het merk Mijten maar voer dus juist niet de western mix, gaf bij mij niet het gewenste resultaat.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:42

Mo kreeg altijd Nutristar(muesli) v st. Hyppolyt . Op advies v Jeannette Kompier v Horse Body Balance (homeopathy ) ben ik Horse food omega 3 power mix gaan voeren. Omdat dit het meest zuivere en constante samenstelling heeft . En op advies v S & N doe ik er dagelijks een beetje Soul mate bij ( voor bijna alles goed). Nu geef ik dit ook aan Stepper . Ik ben hier erg tevreden over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:54

effe ertussendoor, ik meen mij te herinneren dat mijn vriendin de equifyt quarter muesli gaf omdat deze juist hoger in eiwit zat, naast meer vitamine E en selenium...

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 06:14

Na lang overwegen en zoeken en veranderen voer ik mijn quarter nu Pavo Nature's Best.
Onze oudere merrie (die ook weinig suikers en eiwitten mag) krijgt Aveve Sport Mix Zero.

Daarbij uiteraard onbeperkt hooi (gewoon hooi en droog voordrooghooi gemengd) en een schep geweekte bietenpulp wat goed is voor de darmtransit. (Aangezien de ene wat ouder is en de andere stress-gevoelig.)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:15

Ik heb ruim 1,5 jaar allerlei voer geprobeerd en ben uiteindelijk bij de Marstall Western uitgekomen vanwege het hoge selenium-gehalte. Mijn paard had nl een ernstig selenium-tekort en ik wilde het liever met voer oplossen dan zijn hele leven supplementen geven. Ik voer dit nu ruim een half jaar en hij doet het er super op. Krijg eindelijk een sterk paard wat spieren ontwikkelt, wat voorheen niet mogelijk was.
Hij krijgt nu 1,5kg/dag. Heb minder geprobeerd, maar hij heeft het echt nodig. Als er straks weer voldoende gras is, ga ik wel wat minder geven, want er zit ook selenium in gras en je moet oppassen met te veel, daarmee ga je 'm vergiftigen. Hij krijgt voldoende ruwvoer en met de 1,5kg nu zit ik veilig. Heb 6x een bloedtest laten doen en pas sinds hij de Marstall krijgt is zijn waarde goed. Misschien dat ik tijdens het grasseizoen nog eens een bloedtest laat doen, om zeker te weten dat ik niet te hoog zit.
Als de selenium-waarde van je paard goed is, moet je dus met Marstall wel opletten denk ik.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:17

Als ik dus goed lees, is Luzerne dus eigenlijk niet zo goed voor "quarter"
En blijken veel meer selenium+ nodig te hebben dan andere paarden (?)

Zit nu al een paar maanden te kijken naar het voer van mijn kruising.
Mijn oude stond altijd al op weinig eiwit, suiker etc.
Dus mijn jonkie is daarmee opgegroeid.
Nu oude Luzerne bijkrijgt om nog enigszins ruwestof binnen te krijgen, dacht ik jonkie ook wel een schep te kunnen geven, zodat ze wat langer over haar voer doet. Maar dit kan ik dus beter niet doen?
In overleg krijgt paard nu Selenium+E erbij (toen ivm steeds dikke manenkam)
Maar mis nog de energie in het paard, en glans van vacht kan ook meer.

Fijn dat dit topic voorbij komt, met verschil met gewoon voer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:26

Heb ook enige tijd de western mix van cavalor geprobeerd, maar dit was niets voor mijn paard.

Ik hou het nu bij de balance mix van Aveve, laag aan eiwit, calcium-fosfor is ok en niet te veel suikers en zetmeel. Hij staat 24/7 op een weide met schuilhok en we werken maar 1 tot 2 keer per week momenteel. Daarnaast krijgt hij nog Equifyt Zuppa, dit omdat hij moeilijk op gewicht is te houden vanwege zijn luchtzuigen. Momenteel staat hij mooi rond en is ook zo doorheen de winter gebleven. Van zodra het echte weideseizoen terug van start gaat ben ik van plan om de bietenpulp terug af te bouwen en over te stappen naar Pavo care 4 life, dit om zijn krachtvoer te kunnen geven zonder het luchtzuigen nog meer aan te wakkeren. Zo eet hij langzamer en kan hij het beter opnemen :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:34

@ladypaard: Nee, een quarter heeft niet meer selenium nodig dan een ander paard, ieder paard heeft selenium nodig, maar het ene paard neemt het nu eenmaal beter op dan het andere. Mijn paard neemt het dus niet goed op uit 'normaal' voer en heeft extra nodig. Eerst met een selenium + vit E supplement, maar dat is chemisch. Natuurlijk selenium (korrels) heb ik ook geprobeerd maar werkte ook niet. Marstal Western werkt bij hem wel.
Ik rijd hem minstens 4x/week intensief.
Hij krijgt overigens ook nog luzerne bij, maar heel weinig, maar een flinke hand en dat meng ik met de westernmix.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:03

ik vind bijna alle voeren een veel te hoog suiker en zetmeel gehalte hebben, ook de speciale quarter uitvoeringen.

sinds een tijdje voer ik Healthy Herbs van voergezond.nl hier zitten geen granen in en geen suikers toegevoegd. en ik merk (net als mijn vriendin die het haar paint ook is gaan voeren) dat de paarden veel rustiger in hun koppie worden. nog steeds goed werk lustig, maar niet meer zo druk.

verder is het bijvoeren van luzerne ook wel afhankelijk van het ruwvoer wat je geeft.
eiwitten zijn nu eenmaal de bouwstenen van de spieren, en zeker qhp hebben een flinke spiermassa in verhouding.

ik geef zelf heel arm hooi, en voer daarom dagelijks wat luzerne bij.

luzerne kan je geven tot max 3 kg per dag zonder dat je een hele scheve verhouding krijgt.

wel geef ik ook dagelijks een dosis vit E bij, in capsule vorm, want poeder heeft geen nut, om zijn behoefte te voorzien.