[WN] Pony beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MadeliefFury

Pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:35

Hallo,

Ik wil mijn pony Western beleren. Hij kan al dressuur en springen dus is al bit/zadel mak. (Ik rij onderling wedstrijden.)
Ik rij zelf ook Western, maar weet niet hoe ik mijn pony op de hals kan leren sturen en kan laten stoppen op komando van mijn zit.

Hebben jullie tips??

Groetjes madelief

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:43

Hoi Madelief. Als je echt western wilt gaan rijden, dan moet je een lesgever zoeken die je daarbij kan helpen. Als je het zelf gaat proberen leer je allebei misschien verkeerde dingen en dat zou zonde zijn, toch?

Waar woon je? Misschien kunnen we helpen iemand te zoeken die westernles geeft bij jou in de buurt. :)

MadeliefFury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 20:15

Rije schreef:
Hoi Madelief. Als je echt western wilt gaan rijden, dan moet je een lesgever zoeken die je daarbij kan helpen. Als je het zelf gaat proberen leer je allebei misschien verkeerde dingen en dat zou zonde zijn, toch?

Waar woon je? Misschien kunnen we helpen iemand te zoeken die westernles geeft bij jou in de buurt. :)

Ik woon in spijkenisse maar heb zelf al veel ervaring dus weet ook wat ik vooral NIET moet doen.

WildBirds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:18

Ik zou iemand zoeken die bijvoorbeeld lesgeeft in western. Die gene kan je vast wel helpen, misschien weet hij of zij zelf hoe, of hij of zij kent iemand die het kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:24

Zelfs mensen met ervaring hebben les nodig. En in alle eerlijkheid, als je niet weet hoe je je pony moet leren reageren op gewicht en teugeldruk dan heb je nog best veel te leren in de western (en overigens ook in de dressuur want ook daar hoor je te rijden met gewichtshulpen). En dat is helemaal niet raar hoor, iedereen heeft het moeten leren!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:25

MadeliefFury schreef:
Rije schreef:

Ik woon in spijkenisse maar heb zelf al veel ervaring dus weet ook wat ik vooral NIET moet doen.

Ik ken wel western instructrices in de buurt van Spijkenisse en zelfs nog een westernstal die je graag zouden willen helpen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:54

MadeliefFury schreef:

Zelfs ruiters die op de olympische spelen rijden hebben les. Dus zeggen dat je genoeg ervaring hebt en het dus zelf wel redt is niet zo handig. En ook niet eerlijk tegenover je paard. :n Je gaat er niet komen met alleen maar vragen stellen op Bokt. Dus als ik jou was zou ik coldsummers maar 's vragen wie ze bedoelt.

MadeliefFury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 21:05

Rije schreef:
MadeliefFury schreef:

Zelfs ruiters die op de olympische spelen rijden hebben les. Dus zeggen dat je genoeg ervaring hebt en het dus zelf wel redt is niet zo handig. En ook niet eerlijk tegenover je paard. :n Je gaat er niet komen met alleen maar vragen stellen op Bokt. Dus als ik jou was zou ik coldsummers maar 's vragen wie ze bedoelt.

Dat weet ik en ik heb ook les!!! Maar ik zou graag willen weten hoe jullie het doen zodat ik daar nog van kan leren.
Je kan nooit teveel weten

MadeliefFury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 21:13

troi schreef:
Zelfs mensen met ervaring hebben les nodig. En in alle eerlijkheid, als je niet weet hoe je je pony moet leren reageren op gewicht en teugeldruk dan heb je nog best veel te leren in de western (en overigens ook in de dressuur want ook daar hoor je te rijden met gewichtshulpen). En dat is helemaal niet raar hoor, iedereen heeft het moeten leren!

Ik gebruik ook gewichtshulpen en rij (volgens mijn instructrice) heel erg op mijn zit.
Maar ik wil weten hoe ik hem kan leren meteen helemaal stil te staan of zelfs achterwaarts te gaan vanuit de gang die ik wil

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:52

Als je, zoals je zegt, les hebt, komt dat allemaal automatisch aan bod tijdens je les. Dit zijn geen oefeningen die je zomaar even erbij doet namelijk, daar moeten jij en je paard klaar voor zijn.

edit: dat geldt ook voor het bit wat je er in een ander topic al in wilt hangen.

Als je toch stiekem nog geen les hebt: écht nemen! En niet alleen maar omdat het superleuk is, maar je leert echt goed westernrijden!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:04

Om even verhaal te vertellen. Ben zelf instructrice (Engels), 2 eigen paarden, waarvan mijn jongste nu wordt beleerd voor Western rijden.
Maar omdat ik het nog niet kan, ook al heb ik een goede basis (op zit rijden, veel kennis) volg ik nu enkele lessen op een western manege. Vorige week had ik mijn eerste les en zat echt als een ultra beginner op het paard := Zowel mijn jonge paard als ik leren al redelijk snel alle hulpen/technieken/principes. Uitvoer is alleen wat lastig en niks om voor te schamen. Dus kijk of je gewoon een paar lesjes kan nemen (en eventueel zoek iemand op die voor jou de "knopjes" aan je paard wil leren, zodat die er goed opzitten en jij alleen maar hoeft te leren.

Op naar mn 2e les vandaag :D
Hopelijk komt voor jou ook snel een 1e les 8-)