[WN] Western bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MadeliefFury

Western bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 23:03

Hallo,

Ik ga mijn paard inrijden voor de Western maar weet niet welk bit ik ervoor moet gebruiken.... Hij kan al Dressuur en springen dus is al zadelmak en alles.

Ik wil graag een bit met scharen. Maar ik heb geen flauw idee welke......
Wat kunnen jullie me aanraden???

Groetjes madelief

troi

Re: Western bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:05

Een scharenbitje is voor vergevorderde paarden en ruiters, een beetje zoals de stang en trens bij dressuur. Niet om mee te beginnen dus!

MadeliefFury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 23:06

Maar welke dan wel?? Hij is niet gevoelig in de mond!!!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:09

Gewoon een trensje, waar je paard fijn op loopt.
Scharen zou ik zeker niet mee beginnen.
Heb je les?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:11

een simpel sweet iron enkel gebroken bitje?

overigens is bij western (en dressuur en springen) fijn gevoelig in de mond wel fijn.

ik rijd zelf geen western, maar voor recreatief buiten rijden wel alle spullen liggen :)

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:12

Kun je niet gewoon beginnen met het bit die je nu ook gebruikt voor dressuur?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:13

En tip lees het boek "Go West" van A. Holtappel, daarin wordt uitgelegd waar het bij Westernriding om gaat, en dat bit eigenlijk niet van toepassing is.
(boek is erg gericht op omscholers, dus sowieso een grote tip)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:14

Western rij je niet pas als er een cool bit in de mond van je paard hangt. Of andersom: als je een scharenbit koopt ben je niet opeens klaar om western te rijden. Die bitten die jij bedoelt zijn niet geschikt voor omscholen.

Je kunt gewoon eerst je normale bitje blijven gebruiken. Kijk maar eens naar snaffle bitjes op google, dat zijn bitten waar je de basis mee aanleert en die verschillen waarschijnlijk niet zoveel van het bitje waar je nu mee rijdt.

Wat je wél moet hebben is les. En als je paard niet gevoelig is in de mond gaat er nu al iets fout...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:15

Ook met western begin je gewoon met een trens, een snaffle heet dat in de western. Je begint met dressuur toch ook niet meteen met Stang & Trens?
Maar wat houdt western voor jou in? Ga je echt naar western omscholen (dus krijg je les van een westerninstructeur) of ga je gewoon met los teugeltje rond rijden?
Zit een groot verschil in namelijk.

Dat hij niet gevoelig is in de mond, is geen reden om er een scherp bit in te doen.. :') Juist niet. Je wilt je paard juist zacht in de mond krijgen, en dat kan je alleen rijtechnisch oplossen (of medisch als daar het probleem ligt natuurlijk). Daarnaast is een shank (scharenbit) niet bedoelt om op 2 handen te rijden en dus ook niet voor beginners. Ik raad je aan om je eerst nog maar eens te gaan verdiepen wat western nou inhoudt en een goede westerninstructeur te zoeken als je echt omscholen naar western.

Zelf ben ik fan van Mylerbitjes. Dat raad ik dan ook zeker aan!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 08:44

Gewoon hetzelfde bit gebruiken wat je nu gebruikt en les nemen en dan samen met de instructeur/ -trice een passend bit gaan uitzoeken. Als je dan een aantal jaar bezig bent en jij en jouw paard weten wat de bedoeling is kan je , eventueel, overstappen op een shank!
Western is ook gewoon paardrijden, daar heb je niet opeens een ander bit bij nodig, daar doe je jouw paard geen plezier mee als je hem opeens een shank in de mond gaat stoppen als jullie allebei niet weten hoe dat werkt.
Dus eerst les nemen, een goed passend zadel kopen en dan pas, in overleg, gaan kijken of een ander bit noodzakelijk is.

Ik ben bijv. helemaal geen fan van Myler bitten :o , niet elk paard loopt daar fijn op en in shanks is de keuze helemaal gigantisch, dus niet zelf gaan modderen!

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:35

Hoi,
ik zou je ook gewoon een snaffle bit aanraden of het bit waar je nu mee rijd als dat bevalt!
eerst maar eens beginnen bij het begin en dan de rest en inderdaad met een shank erin rijd je echt nog geen western. daar is meer voor nodig.

vraagje voor de rest die meeleest. ik ben zelf aan het kijken naar een ander bit. pony loopt nu met een dubbelgebroken watertrens vrij dik, maar vind dat hij daar wat (te) gevoelig op reageert voor mij prettig maar voor mijn dochter wat minder die heeft nog geen stille hand dus voor de pony ook niet fijn en vind dat het te makkelijk door de mond getrokken kan worden.
ook al eens met een dunne (12mm) d snaffle/trens gereden maar vind dat hij daar te sterk op word dus minder gevoelig.
wat gebruiken jullie het meest : dubbel gebroken of enkel? dikker of juist dun bit?
watertrens of d trens?

ik hoor graag van jullie!!!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:23

Billy Allen snaffle of een ongebroken D-trens, niet te dik en niet te dun, moet bij de maat van de paardenmond passen. Als de mondspleet een stukje open staat als je het bit erin doet ( rondom het bit) is dat bit te dik, de mond moet met bit ook helemaal gesloten zijn. Een gebroken snaffle werkt scherper in dan een ongebroken of Billy Allen snaffle. Een watertrens scherper dan een D of bustrens.
De ongebroken of Billy Allen kan geen notenkraker worden of in het gehemelte prikken, een D- of bustrens ligt rustiger in de mond en heeft het voordeel dat het paard die met zijn tong kan "dragen" en zo de lagen kan ontzien.
Een gebroken watertrens beweegt doorlopend en geeft dus veel te veel signalen door, zeker als iemand een onrustige hand heeft.
Je zou natuurlijk ook aan een , zachte, sidepull kunnen denken voor je dochter.

Ongebroken bustrens: http://www.divoza.com/images/products/1 ... broken.jpg
Billy Allen trens: http://images.auctionants.com/16002.jpg

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:26

eerst met een snaffle beginnen, zo beleren ze de pony's op de stal waar ik reed ook. Scharen zijn voor gevorderden paarden

MadeliefFury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:26

Okee bedankt!!! Ik ga deze tips zeker gebruiken!!!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:48

Een snaffle (trensje). Scharenbitten zijn voor gevorderde westernruiters, daar kun je je paardje erg mee pijn doen.