Zal het even verduidelijken: heb een pony waar altijd in het bos mee gereden is, letterlijk teugeltje los en laat maar lopen. Dressuurmatig is hij 0 maar omdat hij toch al wat ouder wordt (is nu 18) en toch wel wat probleempjes blijkt te hebben/gehad te hebben wil ik hem spiertechnisch toch nog wel wat soepeler maken/bijspijkeren. Maar dit moet wel plezierig blijven (ben nu een dik jaar serieuzer met hem bezig en hij is al veel vooruit gegaan). Op nieuwjaarsdag nog een enorme discussie met hem gehad tijdens het longeren, zo'n momenten komen vaker voor en wil ik liefst zo veel mogelijk voorkomen. Ben er nog niet uit of dit kan, maar wil proberen om het gymnastisch werk toch zo spelenderwijs mogelijk toe te passen. En laat meneer nu 1 ding super leuk vinden: balkjes - trailwerk. Nog liever doet hij extreme trail toestanden, maar dat is al moeilijker nabootsen

Nieuwjaarsdag dus ook met balkjes gaan werken om te proberen zijn mood terug te veranderen maar dan kom je in de situatie dat gewoon standaard erover draven veel te saai (of te moeilijk?) is en hij er dus uit zichzelf zijwaarts of achterwaarts over gaat
Omdat mij lijkt dat je daar ook best wel spieren voor nodig hebt denk ik dat het misschien wel interessant voor ons is om meer trailwerk te gaan doen. Echter wil ik dit niet zomaar met de natte vinger doen (kan natuurlijk wel wat dingen op de grond leggen en maken en hem daar over/doorheen sturen) maar wil ik het wel serieus aanpakken en er zoveel mogelijk uithalen waar hij beter/sterker/soepeler van wordt.Alleen vraag ik mij dus af: kan dat zomaar? Of is daar nog veel meer basiswerk voor nodig? Moet je eerst bepaalde (dressuurmatige) oefeningen onder de knie hebben voordat je begint? Of komt alles wel vanzelf spelenderwijs erbij? Dat het met momenten moeilijk kan worden en we onszelf tegenkomen zal zeker wel, is ook niet erg, zolang je altijd maar terug kan naar iets wat hij leuk vindt ter afwisseling lukt dat best (moet ook, want zonder de grenzen op te zoeken kom je ook nergens natuurlijk).
En dan een vraag die erbij hoort: zijn er goede (trail)instructeurs in Belgisch Limburg? Mijn westernkennis is niet zo groot, kom ook niet zoveel tegen via internet maar zou toch graag begeleiding willen zodat ik niet zomaar wat aanmodder. Wedstrijden zijn mijn doel niet, het is puur ter afwisseling op het buitenrijden en wil op die manier hem soepel & sterk krijgen/houden. Heb ook niet de mogelijkheid om op verplaatsing te gaan met hem dus moet iemand zijn die 'aan huis' komt.
Alle info is welkom, want ik vind het nog vrij moeilijk om info te vinden (ken wel de filmpjes enzo, maar echt uitleg over hoe je dingen aanleert/aanpakt ... heb wel gezien dat er pas een boek uit is maar dat is in het duits en dat lukt toch net niet
). Bedankt voor het lezen 
Edit; nog even verduidelijken waarom ik op deze manier met hem wil werken: het is een typje dat graag het idee heeft dat hij het allemaal bedenkt en hij heeft veel zelfstandigheid nodig. Probeer dit nu ook toe te passen in het dressuurwerk en heb daardoor al veel verbetering maar het gaat met momenten nog te wisselend naar mijn zin. Ik zoek dus iets waar hij zich volledig (mentaal) in kan geven, zelf nadenken, 'puzzels oplossen', etc. Maar tegelijk wil ik wel aan dat lichaam (blijven) werken, alleen mag hij dat niet door hebben
En laat dat nu net de bron van onze discussies zijn
Meneer wil x terwijl ik y heb gevraagd, dus kan ik x niet toelaten want dan is het einde zoek. Ik los het dan op door eerst te zorgen dat ik y krijg, en daarna mag hij (op commando) x doen als beloning. Maar voordat ik soms bij die y ben .... Het is sowieso niet simpel te beschrijven via internet, zou je echt IRL moeten zien/meemaken, vandaar dat ik ook aan de slag wil met een instructeur die me hopelijk met alles (dus ook goed lichaamsgebruik ed) kan helpen
en ik zou het fijn vinden moesten dat zonder kunnen).
Denk omdat ik het idee heb dat ik dat alleen (dus via internet) allemaal niet kan.. Maar langs de andere kant ben ik zo ook met Parelli begonnen en dat heeft toch wel best goed voor ons gewerkt ...Dus eigenlijk moet ik het gewoon doen