[WN] trainingschema reiner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

trainingschema reiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 12:01

hallo
ik zit niet zo vaak meer op bokt maar heb net even zitten neuzen naar voorbeelden van een trainingschema. Via de zoekfunctie kom ik wel op een aantal topics maar die waren allemaal gericht op spring of dressuurpaarden.
Nu zal een deel van een training wel hetzelfde zijn maar voor een reiner is het wel essentieel denk ik dat er veel galop aan te pas komt en er natuurlijk ook andere reiningoefeningen getraint worden.
Daarom mijn vraag of er iemand is die een trainingschema hanteert voor een reiningpaard.
Niet voor het beleren maar mee voor een paard dat de basisreining al kent.
Een onderhoudsschema zeg maar waar later in de training ook af en toe een show inpast.

_Melanietje_

Re: trainingschema reiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:54

Ik ben niet een echte reiner, maar ik denk dat je veel moet experimenteren naar wat voor jouw en je paard het beste is. Ik heb nu na 4 jaar een 'schema' wat bij mijn paard past. Maar dan ligt er nog aan hoe mijn paard is. Ik maak meestal een plan na een paar minuten rijden. Ik weet dan precies hoe mijn paard is, is hij soepel of stram of is hij druk of juist lui en daar pas ik mijn training op aan. Het enige waar ik mij op vast klem is dat mijn paard max 2 rijden ( heel soms 3) daarna of vrij of logeren.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:18

Ik denk dat dat heel wisselend is per paard en dat je goed moet kijken naar je paard en wat hij nodig heeft. Is het een stijf paard of is het een lenig paard, heeft hij veel warmrijden nodig en veel cooling down of niet? etc.

Verder denk ik dat de training voor en reiner niet anders moet zijn dan voor een dressuurpaard, het is van belang dat je aan alle gangen aandacht besteed en ook veel schakelt tussen gangen en versnellingen. :) In je training wat zijgangen meenemen en wat inbuigen hier en daar.

Het normale gymnastiseren dus :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:46

over het algemeen worden de meeste reiners 5 dagen per week gereden.
ik houd meestal aan bv 2 dagen rijden - 1 dag vrij - 3 dagen rijden - 1 dag vrij enz. dus niet 2 dagen achter elkaar vrij maar tussendoor.
uiteraard alles afhankelijk van je paard, sommige hebben genoeg aan 3 dagen rijden (ouder en ervarener paard of ruiter die niet vaker kan/wil rijden ;p) .

ik begin altijd met wat warm rijden aan losse teugel. daarna komt tegen het bit in rijden (rug gebruik stimuleren) en best veel contragalop. inderdaad wat buigen.
grootste deel is wel echt in de galop. (na het opwarmen dus). met tussenpauzes in stap op stilstaan om ze op adem te laten komen.
dan kun je per dag bepalen waar je die dag aan wilt werken: circels, spins, stops of wissel.
als het paard echt ervaren is en weet wat hij moet doen is het voldoende om bv maar 1 keer per week stops en 1 keer per week spins te doen. of soms ook alleen paar weken voor een wedstrijd.
persoonlijk pak ik de circels er eigenlijk dagelijks bij in de opwarming. dus snelle circels met teugel, snelle circels los, afschakelen, wissels.
sommige dagen kies ik dan om bewust aan wissels te werken dan doe ik ze wat meer maar iedere dag komen ze wel even voorbij (vanuit de contra).
ook in de contragalop werk ik aan tempo wisselingen.
wil ik aan de spin werken werk ik wat meer in draf en buigen en hip control.
wil ik aan de stops werken werk ik meer aan snelheid en ruggebruik.

maar hoe dan ook, het blijft afhankelijk van je paard en jezelf en je trainingsmogelijkheden (bodem, wie rijden er op dat moment nog meer).
ik raad wel aan om iedere dag voordat je erop stapt te bepalen wat je plan voor die dag is. waar wil je die dag aan gaan werken en wat wil je in welke volgorde gaan doen.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 11:25

Het is nog even zoeken naar de balans, we zijn nog wat aan het experimenteren wat het beste voor haar werkt.
Ze moet wel erg goed warm gereden worden, het is een beetje diesel :) die in het begin wat stijf is en dan ook niet makkelijk inbuigt.
De vorige eigenaren vonden haar te lui voor de reining maar ik denk zelf dat dat wel mee valt.
Zij begonnen altijd de training met inbuigen en bleven daar vervolgens heel lang in ‘hangen’ en kwamen vrij weinig aan de galop toe.
Ik rij haar eerst warm stap-draf-galop, laat haar lang worden in de toplijn en ga dan pas werken aan buigingen.
Ik denk ook dat juist de afwisseling in de training haar goed zal doen.
Dus idd niet 5 dagen rijden en 2 dagen stil maar juist tussendoor wat meer een break geven. Dat ga ik nu ook bij haar proberen.
We hebben helaas niet een goede bodem om stops te trainen dus dat moet echt gepland worden omdat we dan naar een andere locatie moeten reizen. In zoverre moeten we ons wel beperken in de trainingsopzet maar de meeste andere dingen trainen voor de reining lukt thuis wel.
Bedankt voor de reacties en tips!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:23

wat goed werkt bij dat soort paarden om ze toch soepel te krijgen in veel contragalop doen (met hoofdstelling gewoon licht naar binnen, zoals in de 'gewone' galop. eigen lichaamspositie van het paard alsof ze in de juiste galop zijn alleen dan in de contragalop. dit laatste moet je wel opbouwen, als ze contra niet echt kennen zul je ze eerst meer moeten helpen en in hun makkelijk lichaamspositie houden houden en dan als ze wat stabieler/steviger worden in de conta langzaamaan neus beetje naar bnnen gaan vrage. dus niet heftig zoals met een buiging maar gewoon beetje stelling naar binnen. dan vervolgens ook in deze contra gaan werken aan snelheidsveranderingen (dus basis tempo, snelle circels, afschakelen, langzame circels).

dit werkte erg goed bij een ander paardje dat ik een tijdje heb gereden en ook een diezeltjes was. daar moest je ook niet aankomen met veel buigingen, maar werd hiervan wel heel soepel.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:48

hee bedankt nog voor de tips quarterH! contragalop nemen we inderdaad ook mee, ze moet nog wel even haar balans daarin vinden maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel goed gaat komen. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:42

Ik doe meestal losrijden in korte draf, afgewisseld met teugeldruk en laag. Veel buigingen en zijgangen. Crkels in contrastelling en veel heup vragen. Dan cirkelwerk in galop met tempowisselingen, ook veel overgangen stap-galop-stap, vanuit verschillende tempo's. Daarna veel contra met binnenstelling en wissels vanuit contra. Dan doe ik lange lijnen, met en zonder opbouw. Stops oefen ik max 1x/week, want mijn paard is een gemakkelijke stopper. Dat doe ik dan meestal vanuit fencen. Keer of drie/ week de spins, met vooral nadruk op dat ze rond moet blijven ipv tempo vragen. Veel terug eruit stappen, rug vragen en opnieuw erin. Dit is het zo'n beetje. Paard heeft 2 dagen per week rust, en komt min drie keer per week op de wei. ( ook al heeft ze daar een hekel aan ) :P

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:11

Ik begon meestal met het normale instappen, na een paar minuten draf en stap afwisselen zodat ze gevoelig zou blijven op mijn hulpen. Daarna afwisselend in stap en draf stelling en contrastelling, vergeet de heup niet mee te nemen.
In draf snelheidswisselingen op de lange lijnen.
Daarna begon ik pas met galop. Daarbij is inderdaad contra en hele goede om haar recht en soepel te houden. Ook in galop deed ik aan tempowisselingen.
Het is natuurlijk erg afhankelijk van het niveau van je paard en van jou, maar bovenstaande deed ik om simpelweg bij te houden. (let wel: ik ben niet een doorgewinterde reiner, aantal jaren ervaring en was onderweg naar de wedstrijden)

Wat ik wel veel zie gebeuren in de praktijk is dat mensen de neiging hebben bij reining om de draf totaal te vergeten/negeren. Opstappen, warmlopen en hup, de rest van de training alleen maar galop en patterns wegwerken. Vind ik altijd jammer om te zien omdat de draf erg belangrijk is bij het "onderhoud" van een paard.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:53

ipv stoppen kan je voor de trainig ook je cirkel achterwaards doen , als je niet wil stoppen in een mindere bodem,zo train je wel de zelfde spieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:42

Less is more! Zeker als je een finished reining paard hebt, dan doe je eerder te veel dan te weinig.
Elke dag voluit stoppen, spinnen en circkelen, dat doet meer kwaad dan goed.
De kunst van reining is vooral zorgen dat je paard fit blijft en zijn job kan en wil doen.

Natuurlijk moet je kijken naar de situatie. Een jong paard moet iets leren, dus dan moet je wel erop trainen. Hetzelfde geldt voor de ruiter. Toch moet het belang van het paard voorop staan.

Mijn eigen ''schema'' is eigenlijk vrij simpel. Ik heb een paard wat in principe alles kent in de reining.
Ik rijd ongeveer 4x in de week een half uur een beetje rond. Simpel stap, draf, galop. Ik neem vaak even contragalop mee. Daarnaast bezig met inbuigen in alle gangen. Manoeuvres doe ik niet echt veel. Belangrijker vind ik dat mijn paard los van de teugels is en makkelijk stuurt.

Ongeveer 2/3 weken voor een wedstrijd ga ik wel actiever de manoeuvres meenemen. Dan neem ik elke dag de manoeuvres mee en zorg ik dat ze ook echt goed zijn. Ik rijd dan gemiddeld 5x in de week.

Ik zal niet zeggen dat ''mijn'' schema nu zo perfect is of wat dan ook. Het enige is dat dit voor mij werkt en vooral belangrijker, dat zowel ik en paard vooral lekker een beetje rijden zonder allemaal gedoe :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:06

Wij zijn tegenwoordig ook bezig met veel longeren tussendoor. Eigenlijk ontstaan vanuit een rugprobleem door een slecht passend zadel, en we hebben gemerkt dat dat zeker een positief effect heeft op Fuego. Stops/Spins meestal 1-2 keer in de week. Meestal doe ik 1 dag gymnastiseren met veel overgangen, buigen en zijgangen. 1 dag longeren en 1 dag reining (en dan pak ik de ene week stops, en de andere week spins mee. Daarbij zit ook altijd speedcontrol). Gaucho heeft ongeveer hetzelfde schema. Als het mooi weer is bossen we allebei en we zorgen dat Fuego sowieso 1 dag vrij heeft. Genoeg "onderhoud en afwisseling" lijkt me!

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 13:18

Leuk al die reacties en manieren van trainingen :)
Verschillen maar ook veel overeenkomsten.

En "Less is more" is ook een beetje mijn motto :D
Het moet wel leuk blijven voor zowel ruiter als paard, ook al is die nog niet een volleerd reining paard. Al ken ik mensen die beweren dat je elke keer dat je rijdt alles moet mee te pakken, stops, spins, speedscontrol etc etc. Zelf doe ik dat niet, daar zie ik het nut niet van in, dat vind ik veel te veel.
En longeren pakken we nu ook wat meer mee, ook op aanraden van de fysio. Ik zie daar ook duidelijk de effecten van en dat heeft weer zijn voordelen in de verdere training.
En we proberen ook 1 x per week een buitenritje te doen, goed voor de conditie en op de lange boslanen kunnen we ook mooi de rechte lijnen oefenen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:30

Hier staan de reiners na hun drukke show seizoen nu min of meer vakantie te houden. Lichte arbeid om soepel en in conditie te blijven dus geen manouvres. Die nemen we volgend jaar februari weer mee :)