[WN] Westerndressuur of Cowboy Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Westerndressuur of Cowboy Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:15

Hey! :)

Laatst kwam ik dit artikel tegen: Westerndressuur, het beste van twee werelden? . Ik had er nog nooit van gehoord, en na een paar filmpjes kijken, heb ik vooral de indruk dat het Engels/klassiek rijden op westernpaarden en westerntuig is, maar wel met een tussenweg qua contact in de mond. Nu kan ik compleet mis zijn, dus ik vroeg me af of hier mensen zijn die er wel mee bekend zijn? Die het wat beter kunnen uitleggen? Want ik ben wel nieuwsgierig nu :D

Alvast bedankt!

PS: Hier nog wat info van de site van de Noord-Amerikaanse vereniging: http://www.northamericanwesterndressage ... n-dressage

Kirrr

Re: Westerndressuur of Cowboy Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:20

Mijn algemene indruk is dat het western is met veel contact...

Ik zie ook het nut er niet van in. Dat er een grote overeenkomst is tussen dressuur en western was toch al gekend.. om er nu een naam voor te gaan verzinnen lijkt me niet zo zinnig.

Misschien zijn er idd mensen die het beter kunnen uitleggen, want dan ben ik er ook wel benieuwd naar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:45

Op zich lijkt het dat ze van beide kanten dingen meepakken die interessant zijn in de training... Doe ik al jaaren...
Wat me wel iets stoort is het vrij veel contact op een lange westernshank zonder trensbitje erbij. Het eerste filmpje loopt het paard netjes in frame, maar er wordt nergens ingestapt of gedraafd ...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:15

Cowboy dressage is eigenlijk veel meer gebaseerd op de Klassieke Californische rijstijl/ Vaquero rijstijl, die, nog veel duidelijke als de huidige westernstijl, weer gebaseerd is op de klassieke Iberische dressuur. De dressuur basis is veel sterker aanwezig, dressuur oefening worden uitgevoerd zoals de Spanjaarden dat doen en deden en er wordt veel meer tijd besteed aan de opleiding van het paard ( als het goed is). De Vaquero stijl bij uitstek is veel meer paardrijkunst die streeft naar perfectie en onzichtbare hulpen en daar sluit Cowboy Dressage bijna naadloos bij aan, alleen rijdt men daar vaak nog met 2 handen aan de teugels terwijl de echte Vaquero dat niet doet . Het is inderdaad een beetje : the best of both worlds".

Een boegbeeld voor de Vaquero stijl, maar ook Cowboy dressage rijder is bijv. Jeff Sander. Ik ben 2 weken geleden naar een Vaquero weekend in Dld. geweest waar hij les gaf, samen met mensen van de Buckenburg Hoffreitschule. Dat was duur puur dressuur, puur opleiden van een paard en later met het paard beginnen en de basis opleiding duurt dan ook een paar jaar "The slow way is often the fast way". Piaffe, passage etc. kunnen deel zijn van deze opleiding. Er worden dus geen paarden afgericht en dat is een groot verschil met de huidige rijwijze ( die ik expres geen rijkunst noem, want dat is het niet meer). De zadels en optomingen ( kortere zadels, bosals, spade bitten , zelden gebruik van de snaffle, etc) zijn anders en de hele benadering naar het paard toe ook. Wat je hier in Nederland meestal ziet is de "Texas" stijl, minder/ geen oprichting en weinig verzameling, minder perfectie in het hulpen geven ( in de Californische stijl streeft men naar onzichtbare hulpen). Eigenlijk dus echte dressuur ( niet te vergelijken met de huidige wedstrijd dressuur) maar dan in western stijl; Cowboy Dressage!

Ik train zelf bijv. zo nu en dan mee de clinics van Francisco Bessa, omdat die rijstijl beter aansluit bij mijn manier van rijden dan het westernrijden wat hier over het algemeen wordt beoefend. Ik rijdt dan ook met een korter zadel ( Wade model), bosal ( hackamore) en een bit met Mona Lisa achtig mondstuk ( zonder kapje) i.c.m. een bosalito en streef er naar om met een spade te kunnen gaan rijden. Ik ga volgend jaar dan ook clinics bij Jeff rijden en zelfs proberen om hem naar Nederland te laten komen; hij wil komen, dus nog een deelnemers bij elkaar zien te krijgen.

Links:
http://www.californiabridlehorse.com/about/jeff-sanders
http://calclassics.net/
http://www.hofreitschule.de/
http://www.jtsilversmiths.com/medium_sm ... 8_prd1.htm
http://www.cowboydressage.com/
https://www.youtube.com/watch?v=n2PzIISpQKo

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:23

El Cid: mocht Jeff Sanders komen, houd me op de hoogte. Ik kreeg de tip van de clinic twee weken terug ook door van een Duitse klant, en wat hij aan filmmateriaal liet zien was ontzettend interessant!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 08:36

ElCid, dankje voor de uitleg! Zal je links ook nog even bekijken :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:42

Krista schreef:
El Cid: mocht Jeff Sanders komen, houd me op de hoogte. Ik kreeg de tip van de clinic twee weken terug ook door van een Duitse klant, en wat hij aan filmmateriaal liet zien was ontzettend interessant!

Doe ik. Het weekend was inderdaad erg interessant en ik ben dan ook zeer enthousiast over deze man, Ik stuur je even een Pb.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:52

Op een ander forum was iemand ook zo positief over die Sanders.
Heb toen ook veel beeldmateriaal doorgekregen, maar ik zie het niet...
Ik snap ook niet waarom je wil werken naar het rijden met een spadebit...

Ik vermoed dat ik de essentie niet doorheb, wat me dan ook weer geinteresseerd maakt.
Moest de man effectief komen of er zijn andere clinics, mag je deze ook altijd naar mij door zenden. Dan kan ik het eens van dichtbij meemaken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:55

Spadebit is een verhaal apart en niet te vergelijken met welk bit dan ook, qua werking bij het paard of de manier van werken van de ruiter. Niet ieder paard is er voor geschikt en het gros van de ruiters zal er ook niet mee om kunnen gaan. Net als de bosal is het iets compleet anders dan alle andere bitloze optomingen, het heeft allemaal te maken met signaalwerking en balance, feeling en timing, oftewel kunnen voelen, geduld hebben en niet snel, snel, iets willen bereiken. Streven naar een perfect gereden paard en een perfect inwerkende ruiter /3 . Onze paarden lopen op de Mona Lisa mondstukken veel beter dan op een gewone stang, laat staan op een snaffle ( dat vind ik zulke ondingen).

En dat je "het" niet zag bij Jeff kan kloppen, zijn hulpen zijn vrij onzichtbaar ;) , maar het gaat hier niet om een filmpje o.i.d. maar om de hele filosofie, de manier van opleiden van paard en ruiter en de tijd en het geduld wat daarbij komt kijken, dat is in een filmpje niet te zien of aan te voelen, dat moet je echt meemaken.

De filmpjes zijn erg leuk en geven wel iets weer, maar als je een man als Jeff ( en anderen die in Dld. aanwezig waren) hoort praten en uitleg hoort geven over bitten, zadels, etc. dan snap je pas wat ze bedoelen. Het is een manier van rijden en leven die al generaties lang wordt overgedragen in Californië en die, gelukkig, nu weer nieuw leven wordt in geblazen.

Als ik contact met Jeff heb laat ik dat hier weten.

Kirr, stuur me even een PB, dan zet ik je op de mailinglijst.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 16-09-14 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:58

Maar waarom kan je die signaalwerking, balance, feeling en timing niet met een ander bit bereiken?
Als je het bit toch 'niet' gebruikt, heeft het toch weinig nut dat het erin hangt?

Puur interesse hoor..

Los daarvan is hetgeen wat jij verteld toch niet vergelijkbaar met de filmpjes in de OP?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 08:59

Ik ken niet veel benamingen van bitten, volgens Google bedoel je deze (om verwarring te vermijden, want door je laatste post dacht ik dat het om een bitloze optoming ging)?

Afbeelding

Wat is er dan exclusief aan de werking er van? (Ook nieuwsgierigheid ;) )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:21

Citaat:

Een echte spade: http://www.kotrading.com/ProductImages/garza/484-29.jpg

Het Spade bit wordt door het paard op de tong gedragen, en meestal i.c.m. een bosal/ bosalito/ pencil bosal, gebruikt. De opleiding van de paarden kost jaren en de paarden worden altijd in de bosal gestart, na verloop van tijd wordt het bit in de mond gehangen maar zonder teugels, dus niet gebruikt. Alleen bij paarden die op de bosal "klaar" zijn, wordt het bit soms gebruikt maar soms wordt er helemaal niet naar een bit over gegaan en blijft het paard op de bosal en dan ook eenhandig.

Het spadebit is dus een signaalbit waarbij de kinriem vrij strak zit omdat het bit niet mag kantelen, de beweging van de scharen is slechts enkele milimeters daardoor. Meestal is alleen een vibratie van de teugel voldoende bij een "finished bridle horse" ( straight up in the bridle). De lange tonglepel heeft rolletjes ( crickets) waar het paard mee speelt, je hoort het rolletje steeds ;) . Doordat de tonglepel zover op de tong ligt draagt het paard daar het bit, liefst met een geheel recht mondstuk. Op die manier komt het bit niet of nauwelijks op de zeer gevoelige en kwetsbare lagen maar bij aannemen van de teugels zal het bit iets kantelen ( maar mag dus nooit zover gaan dat het tegen het verhemelte komt!) en het paard zal vervolgens zijn hoofd iets kantelen om het bit op de tong te houden. Er wordt dus geen druk op het bit uitgeoefend! Er worden alleen korte signalen gegeven , zowel met benen, zit als teugels. Evt. kan er een dunne bosal bij gebruikt worden, wat meestal zo is, om een extra hulp te geven als dat nodig is; het "two rein" systeem http://elvaquero.com/The%20Two%20Rein.htm
De gewone stang ( of snaffle) is een klein ( snaffle ook nog zeer bewegelijk) scherp ding waarbij het paard nooit de kans zal krijgen om die met de tong van de lagen te tillen, bij een snaffle al helemaal onmogelijk en bij stangen met open tongbogen dus ook, daardoor kan een paard zijn tong misschien in de tongboog wurmen, maar de stang optillen is erg lastig. Als ik mijn paard op een gewone stang rijdt is dat er ook altijd een zonder tongboog ( mullen mouth), die kan hij nl. wel optillen en enigszins dragen op zijn tong. De spade is dus geen "hevel" bit zoals vrijwel alle andere scharenbitten!, het mag dus niet gebruikt worden om de hevelwerking en daarom rijden sommige Vaquero's het zonder kinriem!

Ik vertel hier even in het kort de hoofdlijnen zoals ik die op het weekend is Dld. heb meegekregen, maar bijv. ook de bosal ( werking, bouw, ligging en aanpassing aan het paardenhoofd) is een verhaal apart.

Beide optomingen zijn dan ook geen dingen die je zo maar even gebruikt en zo maar even leert, dat vraagt om een stukje fijngevoeligheid en kunde en ik merk bijv. aan onze paarden dat ze zich er prima bij voelen.

Het bit op bovenstaande foto is, door de opening in de tonglepel, al weer anders qua werking dan een spade, half breed of Mona Lisa omdat de stang daarbij recht en de tongboog dicht is.

Citaat:
The spade bit is not a piece of equipment, it is a philosophy. To use it and use it well an entire school of thought must be sought and explored. For those interested in doing just that; welcome to the journey of a lifetime. A human life can barely encompass all there is to know about the mysteries of the discipline.

Yes, there are many who use the spade with little or no understanding or appreciation for it. But then, you can kill cockroaches with a violin - yet that is not how the violin might best serve us.

A truly great ride on a finished bridle horse is regarded as a precious gift from above; but the rider must be made as equally sensitive to the spade bit as the horse is for both things to work together. The numb or heavy handed have no business on a fine bridle horse and some would argue that they would have no business on any horse.

So while the leverage bit user only wants to get from point A to point B; to the spade bit horseman it’s all about the ride. It’s the difference between jumping into the pool and climbing to the highest cliff and executing the perfect swan dive. Both ways get you wet, it’s just about what you want to experience on the way.

To engage in a discipline that requires and promotes feeling and sensitivity is a noble thing. To feel deeply is to live fully; a goal we would all do well to achieve before the last song is sung.
Bron: http://elvaquero.com/The%20Spade.htm ; een zeer interessant site vol met informatie over deze rijkunst ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:02

Oei, een Spade bit.
Niet bepaald een bit voor beginnende handjes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:15

rapido schreef:
Oei, een Spade bit.
Niet bepaald een bit voor beginnende handjes!

Dat leg ik ook uit in bovenstaand verhaal, overigens niet bepaald een bit voor 99% van de handjes ;), en überhaupt geen bit voor de gewone ruiter. Als men zich niet helemaal wil en kan inleven in de filosofie erachter kan men dit bit maar laten voor wat het is; een Kunstwerk!

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:41

Ik had er nog nooit van gehoord. Eigenlijk snap ik het nut er ook niet van. Ik hou het wel alleen bij western ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:26

Inderdaad geen bit voor 99% van de handjes. Vind dit soort dingen vaak een beetje tricky om op een forum als Bokt te zetten aangezien velen maar klakkeloos wat na bootsen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:16

Dat na-apen zal wel loslopen, een Spade bit kost minimaal rond de 300,- en met een "gewoon" bit wat je in elke winkel kan kopen kan je een paardenmond ook aan gort trekken....
Het is niet de 1e keer dat het hier genoemd wordt dus het na bootsen zal wel meevallen, daarvoor is het te onbekend en de spullen te duur ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:19

RC86 schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord. Eigenlijk snap ik het nut er ook niet van. Ik hou het wel alleen bij western ;)

In feite ligt deze vorm van rijden ten grondslag aan de huidige westernstijl, overgenomen van de Spanjaarden, die het weer via de Moren hebben geleerd. Dus het nut er van is er zeker wel; anders had jij nooit western gereden ;)
Tja, nut, ik denk dat paardrijden in het algemeen dan weinig nut heeft :o

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:54

Nut djah, misschien niet zozeer, het is geen must om paard te kunnen rijden.

Het is meer voor jezelf een reflectie van hoe goed je je werk hebt gedaan. Een doel opzich, wat je niet in 6 maanden bereikt. Als je een het paard juist hebt getraind in de bosal, gaat de overgang naar two-rein naar spade erg soepel (snaffle stage kan worden overgeslagen, maar wij rijden onze eigen paarden ook in de snaffle voor de bosal. Simpelweg voor evt. verkoop).

De california style/buckaroo is nu door de clinician hype etc (bijv. Buck brannaman, Martin Black) tegenwoordig ook populair onder meer mensen ipv enkel de working cowboys. NL zie je het (nog) weinig, maar in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italie zijn er toch wat mensen die interesse in deze stijl hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:06

Inderdaad, hier in Nederland is het nog niet zo bekend jammer genoeg. Misschien komt daar in de toekomst verandering in, ik ben in ieder geval wel een aanhanger van deze rijstijl, maar ook van de echte ( klassieke) dressuur en dan is het zo raar dat ik, als westernruiter, neig naar de Vaquero stijl, die is daar toch rechtstreeks op gebaseerd.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:00

maar ik hoor hem uitleggen dat het om finesse, balans en timing gaat, maar zo rij ik ook.(2e filmpje) paardrijden heeft daar altijd mee te maken.
sorry Elcid, vind je een hele lieve meid, maar deze manier van rijden vind ik toch te gedwongen, te geforceerd. t paard in eerste filmpje doet braaf wat er gevraagd wordt, maar er is wel constante aanleuning en ondersteuning met been.

aan de andere kant vind ik het wel leuk dat er aanhang voor in nederland is. ik zal me er echter niet bij aansluiten. ik vind het niet interessant.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:19

Overigens had ik het over het nut van het doel een paard in de 'bridle' te rijden.

Binnen de cowboy dressage, heb je wel een vaquero divisie. De california stijl zoals je onder de working cowboys ziet in de US en Canada, lijkt niet op cowboy dressage. (Maar kunnen wel goed samen gaan, wat jeff sanders wss laat zien). Ik kan wel zien dat de cowboy dressage meer op de spaanse rijstijl is gebaseerd. Of misschien dressuur met de horsemanship achtergrond en western outfit zoals de vaqueros hun paarden trainen.

De california stijl wordt er wel veel meer tijd besteed aan de opleiding van het paard (dan bijv. de texas cowboy), en hij heeft meer trots in wat hij heeft. Bijv. een chique bit, zadel etc wat toch duidelijk van de spanjaarden afkomt. Maar een working cowboy zie je nu weer geen piaffe doen ofzo en ook niet de hele dag rijden met aanleuning en ondersteuning ;) .

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:15

Voor de geïnteresseerden: In Odenthal, Duitsland, wordt op 18 oktober het "ERSTES WESTERN HORSE DRESSAGE-TURNIER" gehouden, op de Gut AmtmannScherf. Meer info vind je op deze kalender:
http://www.westernhorse.com/termine-eve ... rettyPhoto

Patterns staan vermeld. Je kunt je nog tot 10 oktober inschrijven :-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:26

Oh, dat is interessant. Ik ben daar in 2011 geweest om 14 dagen te trainen bij Jean Claude Dysli met onze paarden, dus ik weet het te vinden. Ik ga de patterns eens bestuderen, misschien wel leuk om mee te doen.
Bedankt voor de tip.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:47

Ik heb me ingeschreven voor 18 oktober, ben heel benieuwd. Ik rijd alle 3 de proeven, dus van newcomer, novice en intermediate. Het is een soort oefenwedstrijd, iedereen rijdt de proeven 2x, de 1e keer krijg je beoordeling en wat er anders/ beter moet en dan mag je de proef, met die tips nog een keer rijden. :D