Stelling: De QH is niet meer allround

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wannabe
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:21

Nou Cassidy ik weet niet uit welk "EI" Haha! jij komt maar je traint paarden toch om er wedstrijdn mee te rijden.
En dan dat gene waar we het hier over hebben is toch dat je een paard zoekt die met jou alles in een dicipline zou kunnen winnen/ behalen.( of in ieder geval lekker mee kunnen doen) en dan heb je toch dat ene paard met dat atletische vermogen of met die bijzondere gangen nodig en het feit is nou eenmaal dat je dat beina niet vindt in 1 paard. OK dan!
Dus zijn ze paarden gaan fokken met die sporttechnische eigenschappen en als je hierdoor niet in de mogelijkheid gesteldt wordt om all-round te kunnen rijden is je bekend bij de keuze van dat paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:51

Nee Wannabe, ik rij paard (lees goed: paard) omdat ik dat leuk vindt, en omdat ik persoonlijk ergens naartoe wil. En dat hoef ik niet in een wedstrijdring tentoon te spreiden, en ik hoef ook geen competitie met een ander. Ik ben mezelf aan het verbeteren, en daar heb ik geen andere ruiters bij nodig. Dus ik train geen paarden om er wedstrijden mee te rijden. Ik train paarden omdat ik naar harmonie streef tussen mij en het dier. En dan gaat het alleen maar tussen mij en het dier, en valt de rest weg.

En een primadonna van de showring, of een paard dat staat te stuiteren van de hoeveelheid voer die hij krijgt, is geen prettige omgang. Ik heb liever een paard om me heen die ik 100% vertrouw, dan een paard dat me de box uitmept als ik me ook maar waag bij hem te vertonen.

wannabe
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:56

Cassidy schreef:

"En een primadonna van de showring, of een paard dat staat te stuiteren van de hoeveelheid voer die hij krijgt, is geen prettige omgang. Ik heb liever een paard om me heen die ik 100% vertrouw, dan een paard dat me de box uitmept als ik me ook maar waag bij hem te vertonen".

Waar gaat dit nou weer over Boos! , je wilt dus zeggen dat alle paarden die wedstrijden lopen doorgevoerde en gestressde paarden zijn,die niet te hanteren en niet opgevoed zijn. Dit is wel een heel erg bekrompen gedachte en zeker niet de juiste Ach gut .Ik denk toch dat je maar eens wat meer op de wedstrijden moet gaan kijken en met wat trainers moet gaan praten want ik denk dat de trainers meer met voer e.d. bezig zijn dan jij denkt. en als je er zomaar wat uit denkt te kunnen kramen dan ben je redelijk Schijnheilig bezig.
Maarja dit is een beetje off-topic. Ach gut Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 02:11

Nee Wannabe, ik heb het niet over wedstrijden in Nederland. En dan ook niet over de reining. Ik heb het over de Halterpaarden die met kilo's voer in hun lijf alleen maar met de ketting over het tandvlees te hanteren zijn. Die lopen te steigeren en de tent lopen af te breken omdat er zoveel voer ingaat dat de energie er toch ergens uitmoet. Dat ligt niet aan de opvoeding, dat ligt aan het voer.

En ook bij de nodige performancepaarden zijn er paarden die in de topsport meedraaien, maar niet de makkelijkste zijn in omgang. Niets mis mee, maar die moet je aankunnen. En in mijn ogen is dat dan ook geen paard voor iedereen.

En voor de rest denk ik dat we de discussie dan idd maar even via PB moeten voortzetten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 02:31

Ods"]
[quote="Anya schreef:
Ik ben het er wel mee eens hoor.. Quarters zijn sowieso binnen de westernsport al speciaal gefokt voor allerlei disciplines. Laat staat dat de gemiddelde quarter een goed dressuurpaard of een goede springer maakt (uitzonderingen daargelaten)..

Er wordt altijd aangegeven dat quarters in principe alles kunnen, maar ik blijf erbij dat ze voor de dressuur vanaf pakweg de M toch iets te kort komen in hun gangen... Net zoals mijn KWPN-er het heel moeilijk heeft bij bijvoorbeeld reiningonderdelen, maar moeiteloos een uitgestrekte draf uit haar mouw schudt


Binnen de Westernsport Anya!! Waarom zou een Quarter een Dressuurproef moeten afleggen? Ik snap dit soort vergelijken niet helemaal!

Net als bij de Fjorden/Haflingers/Merens ect je kan alles met deze rassen doen, zullen daarin nooit uitblinken (inderdaad, uitzonderingen) een Quarter/Paint ook niet. Maar we hebben het in dit topic over Westernrassen en Westernsport.

Wat is er zo verkeerd aan de manier hoe het er nu aan toegaat? Waarom is het zo jammer dat je met bv. een Reiner niet aan Halterklasses mee kan doen? Of met een Halterpaard niet aan Reining? Of Pleasure? Overgens geldt dit alleen voor Europese Kamp. of Wereld Kampioenschappen. De wedstrijden hier in Nederland kan je best Halteren met een 'voor andere doeleinde gefokt' paard.

Maar, zoals ik al eerder aangaf, heb ik wel problemen als men types gaat fokken die niet voldoen aan de rasstandaard!!
[/quote]


Ods volgens mij heb je niet helemaal goed begrepen wat ik bedoel: binnen de westernsport is de quarter al niet meer all round.

En de quarter is ooit gefokt om een all round paard te zijn (in Amerika worden ze wel degelijk ook voor bijvoorbeeld dressuur gebruikt).

Ik hoor nog steeds vaak het argument dat quarters zeer veelzijdig zijn binnen de westernsport EN daar buiten. Daarom trek ik de vergelijking dus even door. De quarter is niet meer zo all round dat 1 dier zich goed staande houdt in alle disciplines. En volgens mij was dat ooit wel zo...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:22

Anya schreef:
Ods volgens mij heb je niet helemaal goed begrepen wat ik bedoel: binnen de westernsport is de quarter al niet meer all round.

En de quarter is ooit gefokt om een all round paard te zijn (in Amerika worden ze wel degelijk ook voor bijvoorbeeld dressuur gebruikt).

Ik hoor nog steeds vaak het argument dat quarters zeer veelzijdig zijn binnen de westernsport EN daar buiten. Daarom trek ik de vergelijking dus even door. De quarter is niet meer zo all round dat 1 dier zich goed staande houdt in alle disciplines. En volgens mij was dat ooit wel zo...

Ik denk dat ik je heel goed begrepen heb hoor Anya!! Haha! Zoals je hebt kunnen lezen ben ik het ook met je eens dat ze niet meer zo All Round zijn als vroeger. En dat ze in Amerika in de hoge Dressuur lopen is mij ook bekend. De paarden die vroeger dus echt All Round waren zouden nu ook niet meer mee kunnen draaien in de Hoge Western Sport.

Maar ik vind het niet correct dat je de Quarter gaat meten met KWPNers! Ik denk dat je, de opmerking van 'Quarters kunnen alles' anders moet bekijken, het RAS Quarter kan alles, je moet kijken naar wat je wilt en daarbij een 'type' uitzoeken die past binnen dat plaatje. En dan zal je die Quarter vinden die Grand Prix nivo lopen kan!! Maar of die een Koe kan Cutten? Bloos! Schijnheilig Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:30

Ods dan zijn we het eens... Natuurlijk kan ik een quarter vinden die grand prix kan lopen. Die ene KWPN-er die prachtig kan cutten moet ook te vinden zijn... Ik refereerde gewoon aan een discussie op het westernforum van een tijdje terug, waarin de meesten aangaven dat een quarter (bijna iedere quarter) ook heel goed meekunnen in de dressuur. En dat betwijfel ik dus Lachen Natuurlijk weer op die uitzonderingen na...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:21

Sugarmiss schreef:
Vaak staan deze paarden hoog in foundation-%% -bloed (en nu niet meer die diskussie dat die ook afkomstig zijn van TB's *LOL*


Geen zorgen, het kan me ondertussen aan mijn reet roesten wat er hier over Volbloed wordt uitgeblaat Lachen.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:26

Aan de bips oxideren is het in ABN Lachen

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:04

Tuurlijk.... dat gelooft iedereen meteen, na deze reactie.
Mooie 'vertaling' trouwens sugermiss.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:11

Sugarmiss schreef:
Aan de bips oxideren is het in ABN Lachen


Haha! Haha! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:09

Himyar schreef:
Geen zorgen, het kan me ondertussen aan mijn reet roesten wat er hier over Volbloed wordt uitgeblaat Lachen.


Ik geloof je toch echt niet hoor! Als het je echt niets hadden kunnen schelen had je ook deze reactie niet hoeven te plaatsen...Haha!
Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:32

Kunnen we weer on-topic gaan, de stelling op zich is interessant genoeg Lachen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:58

Cassidy schreef:
Nee Wannabe, ik heb het niet over wedstrijden in Nederland. En dan ook niet over de reining. Ik heb het over de Halterpaarden die met kilo's voer in hun lijf alleen maar met de ketting over het tandvlees te hanteren zijn. Die lopen te steigeren en de tent lopen af te breken omdat er zoveel voer ingaat dat de energie er toch ergens uitmoet. Dat ligt niet aan de opvoeding, dat ligt aan het voer.



HO, niet alle Halterpaarden over 1 kam scheren. Ik breng mijn 2 halterpaarden (ze doen het toch niet onverdienstelijk, ze zijn beiden meervoudig Nederlands Kampioen, Bloos ), een hengst en een merrie, gewoon voor aan een lead die dubbelgevouwen zit en niet onder/ over de neus loopt. Geen van tweeen loopt te klieren en te steigeren.............kwestie van opvoeden, Haha! én ze een paardwaardig leven te geven met eerlijke training, goed voer, droge stal en een heerlijke kudde weidegenoten om mee te feesten overdag. Het kán dus wel...... Pling