[WN] Moet een 'western gefokt ras' altijd western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Moet een 'western gefokt ras' altijd western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 16:56

Hoi!
Ik heb geen idee waar ik deze vraag moest zetten dus verplaats hem alsjeblieft als het fout is, maar ik vroeg me af: Moet een western gefokt ras, dus zeg maar de Quarter Horse / Paint etc. altijd western lopen, of zouden ze ook de dressuur in kunnen?

Ik ben totaal een leek in western , en deze vraag schoot me ineens te binnen.

Brand los. :D

Edit: Het zelfde geld natuurlijk voor een KWPNer bv. in de western?

Warboel

Re: Moet een 'western gefokt ras' altijd western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:00

Alles kan :D
Ze zijn natuurlijk heel anders gebouwd. Andere halshouding bijvoorbeeld. Maar de basissport moet imo wel kunnen hoor! Zijn volgens mij wel QPA's op Bokt ook die leuk dressuur lopen of springen.

En KWPNers of dravers bijvoorbeeld zie je ook wel op western wedstrijden hoor. Kan best wel :) De basis lijkt in the end toch gewoon heel erg op elkaar.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:02

Vriendin van mij rijdt dressuur met een Quarter en dat gaat super hoor :D

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 17:05

Haha oké! Bedankt voor jullie antwoorden :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:09

Net zoals dat dravers niet altijd in de draversport zitten, zitten quarters/paint ook niet altijd in het western :) Maar houd inderdaad wel rekening met de bouw. Die is gefokt voor het western.. Maar het kan wel. Net zoals dat een KWPN'er in het western kan.

Eigenlijk kan alles.. Alleen heeft het ene paard iets meer potentie in een bepaalde tak omdat die daar op gefokt is :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:15

Alles kan, je moet alleen reeel blijven in je verwachtingen. Met hoge hakken kan je ook meerennen aan een marathon, en met een gezinsauto kan je ook offroad gaan :) bepaalde doelen in de sport zijn misschien niet haalbaar, maar ik zie niet waarom een paard niet gewoon in de basis (welke dan ook) mee zou kunnen komen.

Als je trouwens bij google quarter horse dressage intikt bij afbeeldingen, krijg je best wat plaatjes, misschien leuk voor de beeldvorming :) want er zijn gewoon mensen die zo rijden met hun quarter.

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:40

Natuurlijk kan dat wel, maar ze zullen natuurlijk minder goed zijn in de hoge dressuur sport

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:41

Telpeva schreef:
Alles kan, je moet alleen reeel blijven in je verwachtingen. Met hoge hakken kan je ook meerennen aan een marathon, en met een gezinsauto kan je ook offroad gaan :) bepaalde doelen in de sport zijn misschien niet haalbaar, maar ik zie niet waarom een paard niet gewoon in de basis (welke dan ook) mee zou kunnen komen.

Als je trouwens bij google quarter horse dressage intikt bij afbeeldingen, krijg je best wat plaatjes, misschien leuk voor de beeldvorming :) want er zijn gewoon mensen die zo rijden met hun quarter.

:j

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:42

Natuurlijk kan dat, zo hoor ik van alle westernruiters die ik ken dat mijn KWPN merrie een geweldig (western) pleasure paard zou zijn.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:01

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:18

Caitlin_K schreef:
Moet een western gefokt ras, dus zeg maar de Quarter Horse / Paint etc. altijd western lopen,

Nee

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:01

Denk dat wanneer ik met mijn dressuur gefokte kwpner western kan rijden je meet een westerngefokte pony okk wel de dressuur in kan ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:04

Caitlin_K schreef:
Moet een western gefokt ras, dus zeg maar de Quarter Horse / Paint etc. altijd western lopen,

Nee.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:06

Ik rij dressuur met mijn western gefokte Quarter/Paint, en we hebben dit seizoen mooi in de prijzen gereden, alles kan! :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:45

Moet een trekpaard altijd trekken ? En een springpaard altijd springen ?
Je zult er geen Prix St Georges uithalen, of de krachtproef mee winnen, maar tot een bepaald niveau gaat het wel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:13

Ik denk zelfs dat een quarter in de dressuur best goed doet, iig de verzameling onderdelen wel. De onderdelen waar verruimd moet worden word wat lastiger, dat is het fokdoel niet geweest natuurlijk en misschien dat de oprichting wat zwaarder is vanwege de lage hals aanzet.

Ook hebben sommige quarters wel last van overbouwd zijn, dus dat maakt het ze wel extra lastig natuurlijk.

Maar goed, er zijn genoeg andere rassen die die beperkingen ook kennen, of nog ernstigere beperkingen, en ook gewoon redelijk hoog nivo dressuur halen.

Elk (gezond) paard is dressuur matig goed te rijden iig, voor de een is het wat moeilijker dan de ander (en dat is niet rasgebonden, ook genoeg KWPN'ers die hun bouw niet helemaal mee hebben) en de een haalt daarmee hoger nivo dan de ander of het plaatje ziet er beter uit, maar ze kunnen het allemaal.

Overigens is de western ook gewoon voor elk gezond paard te doen. Mijn (ex) Connemara pony die toch geen quarter bouw heeft doet het ook prima in de reining. Kost wat meer training misschien, en het plaatje is 'anders' maar het kan wel ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:07

Bij de westernrassen en dan heb ik het nu specifiek over de Quarters, heb je verschillende doeleinden waar speciaal voor wordt gefokt. Een Quarter hoeft namelijk helemaal geen lage halsaanzet te hebben. Sterker nog, er zijn Quarters waar zoveel Engels volbloed inzit dat je aan het uiterlijk niet kunt zien dat het en Quarter is. Ze hebben de bouw van een Engels volbloed en je kunt er een leuk sprongetje mee maken of een dressuurproefje neerzetten.

Ga maar eens zoeken op Rugged Lark.

En een van zijn nakomelingen is:

http://www.lynnpalm.com/horses/my_royal_lark.php

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 20:28

Bedankt allen! :D